Alázat...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy növekedjek hitben és szeretetben, hogy járni tudjam a nekem rendelt, Hozzád emelő álázat-utamat! Ámen
Mindent
csak azért tesznek, hogy feltűnjenek az embereknek: megszélesítik
imaszíjaikat, és megnagyobbítják ruhájuk bojtjait; a lakomákon az
asztalfőn és a zsinagógákban a főhelyeken szeretnek ülni; szeretik, ha
köszöntik őket a tereken, és ha mesternek szólítják őket." De ti ne
hívassátok magatokat mesternek, mert egy a ti mesteretek, ti pedig
mindnyájan testvérek vagytok. Atyátoknak se szólítsatok senkit a földön,
mert egy a ti Atyátok, aki a mennyben van. Ne hívassátok magatokat
tanítóknak se, mert egy a ti tanítótok: a Krisztus. Aki pedig a
legnagyobb közöttetek, az legyen szolgátok! Mert aki felmagasztalja
magát, megaláztatik, és aki megalázza magát, felmagasztaltatik."
Mt 23,5-12
A
kis virágok a fűszálak között teremnek, s ahhoz hogy észrevegyük őket,
le kell hajolnunk... ezt nevezhetjük alázatnak, aminek semmi köze nincs a
tekintélyvesztéshez. Az ember azonban büszke teremtés lévén igen
nehezen viseli az ilyetén helyzetet. Bizony olyanok akarunk lenni mint
Isten - eritis sicut Deus! Persze nem vagyunk azok, még akkor sem, ha
félistent játszunk: atommal, s a gének manipulációjával, amikor állati
és növényi géneket "micsurinozunk" össze... (Bocsánat, Micsurin elvtárs!
Te még csak gyümölcsfákon és konyhanövényeket "nemesítettél", s ha ma
élnél, akkor joggal elborzadnál, hogy mi mindent "barkácsolunk" a saját
emberi genomunkkal!!!)
Tény, hogy többségünk nem vidéken, ha
városban él - néhány éve tudjuk, hogy a világon most már többen élnek
városban, mint falun, azaz: több azoknak a száma, akik a természettől
távol élnek, mint azok, akik magában a természetben. Aki természetközeli
életet él - s ez (lenne!) a természetes -, az sokkal alázatosabb,
hiszen az évszakok váltakozása, az elmúlás közvetlen megtapasztalása,
hogy ti. "elszárad a fű, s virága lehull" áttételesen a saját
végességével is szembeállítja. Aki városban, betonon és bakancsban
tanult meg járni, s nem füvön és mezítláb, az másképp viszonyul a
természethez, az élethez! Szociológiai tény, hogy az elmúlt másfél
városi generáció alapjaiban más, mint korábbi generációk... aggódnak is a
társadalomtudósok/politikusok, hogy hogyan sikerül majd integrálni
ezeket az embereket a társadalomba, hiszen érezhetően növekszik a
kulturális intolerancia, a szociális kontaktusokban az agresszivitás,
újra szárnyal a vallási fundamentalizmus, a politikai radikalizmus, s
tarol a mindent csírájában elfojtó közömbösség...
Jézus URunk
arra tanít, hogy a felmagasztalásnak nagy ára van: bukással kell fizetni
érte! Akiben nincs részvét, aki nem érzi a szelídség szükségességét,
aki áthágja az írott és íratlan szabályokat egyaránt, az idővel maga is
az erőszak áldozatává válik, hiszen: aki kardot ránt - azaz háborúzik az
élet normalitását semmibe véve -, az mag is kard által vész el. Ez nem
isteni önkényességen alapuló sorskeverés, hanem törvény! Annak a
törvénye, hogy a bűnt követi a büntetés... s aki elmulasztja a jót
megtenni - s ugye ez is bűn -, annak számolnia kell a mulasztásának
következményeivel. Isten figyelmeztet minket, hogy a fa tetején vékonyak
és törékenyek az ágak, de megengedi, hogy felmásszunk a tetejébe...
Krisztus URunk ugyanakkor arra tanít mindannyiunkat: "Ne kísérd
Istenedet, a Te URadat!" Akinek van füle a hallásra, az meghallja...
Élet...
A mai nap imádsága:
Uram!
Megengedted, hogy rácsodálkozhassam az életre, s álmélkodjak annak
számtalan csodáján. Kérlek tégy bölccsé, hogy alázatosan elfogadjam
akaratodat, s belesimuljak látható és láthatatlan országodba! Ámen.
"hiszen azért fáradunk és küzdünk, mert az élő Istenben reménykedünk"
1 Tim 4,10a
Amíg
élünk, remélünk! - mondogatjuk néha, erősítve a régi felismerést: aki
nem remél, az már nem is él... Mindenki reménykedik valamiben vagy
valakiben. Van aki reménységét a múlandó világba veti, ezért igyekszik
élvezni annak javait. A "Jajj, csak le ne maradjak erről!"-érzés mégis
fogságban tartja, hiszen nem lehet megfoghatóval pótolni a
megfoghatatlan utáni vágyakozást. Ez utóbbi pedig mindannyiunk lelkében
ott mozgolódik. Igényünk a szépre, a jóra, a hétköznapok békességes
pillanat-csodáira - mindannyiunk életében fontos mozgató erő. Vannak
különösen erős motivációink, melyekért élünk-halunk: ilyenek
gyermekeink... A gyermek - a jövő ígérete - ékesen példázza azt, mire is
van szükségünk. Igazából arra, amit csak ajándékként kaphatunk. Hiába
is próbálunk mindent megtenni, hogy kijátsszuk/kierőszakoljuk Isten
akaratát - értsd fogamzásgátlás és mesterséges megtermékenyítés - éppen a
gyermekáldással kapcsolatban vetődnek fel legnagyobb etikai kérdéseink.
Ki miben vagy kiben reménykedik...
Legújabb tudományos kutatások
szerint a gyermek egészséges magzati fejlődését a kismama lelki
állapota alapvetően meghatározza. "Szerelemgyerek" - mondták a régiek,
amikor egy gyermek különösen is szép volt... Nyilvánvaló, az a nő, aki
őszinte "sors-szerelemben", biztonságban, elrejtettségeben él(het)
Isten-adta párja mellett, annak gyermeke egészen mást él át a méhen
belül, mint az a gyermek, akinek anyukája éppen aktuális szociális
krízisét éli át, "barátja" élettársa otthagyta vagy éppen nem is tudja,
hogy ki leendő gyermekének apja... Csoda-e hát, ha ilyen sok a
pszihotikus, különböző zavarokkal küszködő fiatal manapság? A madárkák
is - pedig nem vetnek, nem aratnak, csűrbe sem gyűjtenek - mégis mielőtt
tojásokat melengetnek, előtte fészket raknak... Jóllehet a természetben
is akadnak érdekes kivételek - lásd kakukk -, de még a kakukkmadár is
tudja, hogy fiókáinak fészekmelegre van szükségük...
MIndez azt
jelenti, hogy az élet alapvető, Isten-alkotta törvényeit nem lehet
büntetlenül kijátszani. A teremtés rendjét nem fogja megváltoztatni az
Isten a 20-21. századi ember kedvéért sem! S ha feldobjuk aktuális
(bűn)kövecskéinket az ég felé, s azok visszahullanak fejünkre, s
fájdalmat, sérülést, esetleg tragédiát okoznak, se Istent, se a
gravitációt ne kárhoztassuk, csakis egyedül magunkat!
Érző szívért .
A mai nap imádsága:
Uram! Jó fogni kezedet! Kérlek akkor se engedj el, ha fájdalmasnak érzem szorítását! Ámen.
Megszaporított engem Isten nyomorúságom idején.
1Móz 41,52b
Aki
nem ismeri a Gondviselés Himnuszait, azaz a József-történeteket -
felszisszenhet. Hogyan mondhat ilyet valaki egy mondatban: nyomorúság és
megszaporítás? József kisebbik fiát nevezte így: Megszaporít, azaz
Manassé. Elsőszülött fiát pedig így nevezte Efraim, azaz Elfelejteni.
József rabszolgaként került Egyiptomba, s az Isten gondviselése a
legmagasabb pozícióba emelte. Mindez mintegy 3500 évvel ezelőtt
történt... Milyen üzenetet adhat nekünk úgy százhúsz generáció
távlatából ez a történet? Vagy talán mai csúcstechnológiás világunkban
elveszítette már érvényességét? Semmi esetre sem... A történet ugyanis
Isten előrelátásáról (pro-videntia), gondviseléséről tudósít.
Életünk
folyamán hullámhegyek és hullámvölgyek sokaságát éljük meg - örülünk és
bánkódunk. Ha mégis minden "simán megy", akkor pedig közömbösség
leselkedik ránk. Mikor fiatalok vagyunk szeretnénk birtokolni a
múlandót, amikor a múlandóságot kezdjük érezni, akkor pedig szeretnénk
birtokolni a fiatalságot. Ha pedig valaki fiatalon gazdag, akkor az
esetek igen kicsiny részében képes megállni - etikus emberként.
Számtalan fiatal, akiknek szülei kész egzisztenciát ajándékoztak
gyermekeiknek - csupa jó szándékból és gondoskodásból - rövid időn belül
kiégnek, s keresik az "élet értelmét." Legtöbbször nem a legjobb
helyen... "mert könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a
gazdagnak..." - mondja Jézus Urunk. Aki a nyugalmat keresi a világ
megnyerésében, az elveszíti azt, mert az élet mindig is dinamikus:
egyszer fent, másszor lent. Nem csapás ez, hanem törvény, az élet
rendje, mint a születés és a halál is.
Ami mindig nagy kérdés az
Istent keresők számára: hogyan fogadhatja el az ember a rosszat, a
keresztet? Nemde az a "normális", hogy perlekedik, tiltakozik ellene és
igyekszik kibújni alóla? Az elfogadás stációit a hívő ember is
végigjárja, de eközben reménysége van afelől, hogy Isten a rosszból is a
jót hozza elő. Bizony nagy "tudás" a Gondviselésbe vetet hit, mert
átsegít a hullámvölgyeken. Amikor lefelé csúszunk, tulajdonképpen akkor
is felfelé tartunk, mert tudjuk: az Övéi vagyunk és Hozzá igyekezünk.
Életetünk első és utolsó sinus-ritmusát Isten kezében tudni: kegyelem. A
közte lévő kétmilliárdnyi szívütést Benne, Általa és Érte megélni
pedig: kiváltság.
Etikus élet...
A mai nap imádsága:
Uram! ! Add, hogy Téged szeresselek és féljek, hogy életem ne kerülhessen zsákutcába! Ámen
Ne lopjatok, ne hazudjatok, és senki se csalja meg honfitársát!
3 Móz 19,11
A
Mózes-korabeli zsidóság viszonylag egységesnek mondható. Ugyanazt a
közös sorsot - egyiptomi rabszolgaság, vándorlás viszontagságai - élték
át, az együttátszenvedett megpróbáltatások bizonyára nemcsak negatív
érzéséket váltottak ki egyesekből (vágyakoztak vissza az egyiptomi
húsosfazekakhoz), de össze is kovácsolták a zsidó népet. Azt a népet,
mely a történelem folyamán sokat szenvedett -, persze nemcsak ők élték
át a nemzetirtás borzalmait... örmények, kurdok és afrikai tuccik, hogy
csak a 20-századiakat említsük. A történelem folyamán sokszor vádolta
meg egyik nemzet a másikat azzal, hogy az meglopja, kisemmizi... Ebből a
szempontból a kárpátmedence egy különlegesen toleráns hely volt. A
magyar vendégszeretet világhírű, bőkezűek vagyunk - hiszen a természet
is bőkező hozzánk! Minden van itt, ami "szem-szájnak ingere", nem
véletlenül vált az oszmánok és habsburgok prédájává Magyarország
évszázadokon át...
Az, hogy egyik nemzet meglopja a másikat, az
bizonyos körülmények között még érthető is. (A zsidók pl. a kivonulás
előtt az egyiptomi szomszédaiktól kértek arany és ezüst ékszereket,
pedig jól tudták, hogy azt nem fogják visszaadni... Kárpótolták magukat
az elszenvedett rabszolgaságért!) Az Ószövetség bizonyos részeinél
fel-felszisszen az ember, de egyet nem lehet az Ószövetségre mondani,
hogy ne lenne őszinte... Azt is megírja, ami nem szép, ami rossz fényt
vet a "választott" népre. Ilyen őszinte mondat a ma reggeli igénk is:
"Ne lopjatok, ne hazudjatok, és senki se csalja meg honfitársát!" S ezt
azért kellet tiltani, mert gyakorlat volt... Azaz: saját "fajtáját" -
ahogy szoktuk mondani -, a velük azonos sorsot hordozókkal tették ezt a
gyalázatot: meglopták egymást, hazudtak egymásnak és megcsalták
egymást... Nos, ha valaki azt gondolja, hogy ez a csúnya magatartás
zsidó tulajdonság - akkor téved!
Sajnos ez a "hozzáállás" a
másikhoz egyetemes, emberi tulajdonság, gyaníthatóan a bűneset óta
ránkragadt "átok", kitörölhetetlen készség a rosszra. Ha ez nem lenne
bennünk, akkor a megváltásra sem lenne szükségünk, hiszen akkor minden
"rendben lenne" - ezzel ellentétben , sajnos a világ pont az
ellenkezőjét mutatja. Egyre több "disznóság" derül ki, nemcsak a
közelmúltból, de a régmúltból is - lám, az Írásnak igaza van ebben is:
egyszer minden napvilágra kerül!
Csak úgy, magáért az "érzésért"
kevesen vállalják fel az etikus életet. A mindenkori politikai vezetés
abból indul ki - magukat jól ismerve(!) -, hogy a társadalom jelentős
része "lop, csal, hazudik", s bizonnyal nem akarja a királynak
megfizetni az adót sem... s ezért kriminalizálja a modern állam is az
átlagembert, pedig a többség az mindig a hallgatag áldozat szerepébe
kényszerül.
Jogi értelemben a szankció nemcsak a büntetést, de a
jutalmat is jelenti - bár ezt alig értjük e szó alatt. A keresztény
ember nem azért nem csal, nem lop és nem hazudik, mert fél a királytól,
hanem azért, mert tiszteli az Életet Adó, s Teremtő Mindenható Istent.
Ez a tisztelet, s az ebből fakadó méltósága megakadályozza, hogy
etikátlanul éljenek a krisztuskövetők. És hogy az egyház kétezeréves
történelmében a nagyobb részt a harácsolások és hatalmi törekvések
tették ki? Ez tény, de nem ezért szent az egyház, hanem azért, mert
Istené... S aki Istenhez tartózónak vallja magát, az nem lesz deviáns és
értékromboló, hanem értékteremtő, a társadalom hasznos tagja, akinek
erejéből még arra is telik, hogy gyengéket, s az egymást
meglopókat-megcsalókat hordozza...
Imádság...
A mai nap imádsága:
URam! Taníts minket imádkozni, hogy mindinkább lelki emberekké válhassunk! Ámen
De én hozzád imádkozom, URam, a kegyelem idején, Istenem. Nagy szeretettel hallgass meg, hűségesen segíts meg!
Zsolt 69,14
Életünk
második felében, amikor már oly sok mindent megismertünk,
megtapasztaltunk a világból, sőt arra is rájöttünk, hogy ez a földi
világ számunkra nem örök, akkor elkezdünk foglalkozni a magunk sorsával,
s szeretnénk megérteni: kik is vagyunk valójában, s miért éltük addigi
életünket úgy, ahogyan... Ilyenkor hirtelen fontossá válnak szüleink,
nagyszüleink, az ősök, mert úgy véljük, hogy készségeinkben,
személyiségünkben, mozdulatainkban és döntéseinkben valahogyan,
titokzatos módon, de ők is benne vannak... egyszóval nagyon fontossá
válik az "Én"...
"De én hozzád imádkozom..." - Bizony nem tudjuk
félre rakni az "Én"-t! Ahogyan Illés is azt hitte, hogy a nyomorúság
idején egyedül maradt meg hűségesen az Istennél - pedig rajta kívül még
volt hétezer igaz Izráelben - ugyanígy mi is azt érezzük néha, hogy
egyedül maradtunk az Istennel, pedig rajtunk kívül még sok-sok lélek
veti bizodalmát az ÚRba. Ilyenek vagyunk (ilyen az ember!); szavaink és
cselekedeteink "árulkodnak" rólunk, azaz jól megmutatják milyenek is
vagyunk valójában.
Istent arra kérni, hogy szeretettel hallgasson
meg minket és hűségesen segítsen - tulajdonképpen hiábavalóság. Isten
ugyanis ezt folyamatosan teszi. Ha nem tenné, akkor nem lenne Gondviselő
Isten, márpedig Ő az, velünk van életünk minden pillanatában.
Nyilvánvaló, hogy a mi erős "Én"-ünk - mint a zsoltárosnál -, mondatja
ki velünk a föntihez hasonló nagyon is emberi kérést: szeretettel és
hűséggel legyen irántunk az Isten; jóllehet nekünk kellene szeretni és
hűségesnek maradni...
A hívő ember nagyon jól tudja: omnia est
gratia, azaz minden kegyelem. Kegyelem az egész élet, s benne azok a
kiváltságos pillanatok, amikor kimondott és ki nem mondott
gondolatainkkal odahajlunk Isten felé. Amikor lendületét veszti a
fiatalkori görcsös akarásunk (Minden történésben benne lenni, csak nem
lemaradni semmiről!) - azaz elkezdünk bölcsülni -, akkor visszatekintve
látjuk meg Isten mentő szeretetét életünkben, s tágul ki az előttünk
álló ismeretlen jövő. Ha nincs meg életünkben ez a felismerés, hogy az
Isten az Isten, akkor már a holnap is aggodalommal tölt el, a
holnapután, a személyes végünk, a halál pedig végképp rettegéssel... Az
imádkozó, hívő ember azonban minden gondját Mennyei URának kezébe tesz
le, s minden megoldást onnan fogad el, s ezért nemcsak hogy nem fél, de
az előtte nyiladozó jövőben, annak minden történésében is Teremtőjének
gondviselő szeretetét látja...
Szavaink...
A mai nap imádsága:
Uram, add nekem az elfogadás készségét, a jobbítás szándékát, s a jó cél megvalósításhoz szükséges erőt! Ámen
Megszólat
a témáni Elifáz: Ha beszélni próbálok hozzád, fáraszt-e? Mert ki tudja
magába fojtani a szót? Hiszen másokat intettél, és a lankadt kezeket
erősítetted... Most, hogy rajtad a sor, fáraszt? Amikor téged ér csapás,
megzavarodsz?
Jób 3,1
A beszéd mindig segít, de fáraszt...
Miért is? Gyakran megtapasztaltuk, ahhoz, hogy elhangozzék a hiteles
szó, bizony sok hiteltelen szómak is el kell hangoznia. Olyan egyszerűen
nem virágzik ki az őszinte szó az emberek ajkán, mint ahogyan azt a
szentek életéből megtanultuk. Az átlag-ember vakarja a fejét, tördeli a
kezét, bizonygatja, hogy "az az igazság..." - de mire kiderül, mi is az
igazság igen sok ferdítés, csúsztatás is elhagyja száját. Az őszinte
beszéd tehát soha nem fáraszt, csak az őszinteség látszatába bújtatott, s
mindig csak a hazug szavak lopják meg életünket, az igazak soha.
Akár
akarjuk, akár nem, a testi-, s lelki szenvedésből minden embernek, így
nekünk is kijut a magunk része. Hazugság áltatni magunkat, "de mi azért
képesek vagyunk" felkészíteni magunkat a fájdalomra, életünk
megtöretésére. A "keserű poharat" csak a Mester tudta kiinni - mi erre
nem leszünk képesek soha, hiszen "nem lehet nagyobb a tanítvány
Mesterénél". Amikor csapás ér minket - ha egy pillanatra is - de
mindenki megzavarodik. Megszédülünk, sőt talán el is esünk... Ha mégsem,
akkor az Isten kegyelme, mert belénk karolt, mert kapaszkodhattunk
ígéreteibe.
Korunk a dialógusok válságát éli. Nincs egyezség se
pártok, se kultúrák között. Mindenki csak győztes akar lenni, ezért
megpróbálja akaratát kíméletlenül rákényszeríteni a másikra. Mindenki a
győztes pozíciójába törekszik, a kölcsönös előnyöknek, az ésszerű
kompromisszumoknak már csak a megcsillantását is a gyengeség jelének
veszik. Kooperáció nélkül, egymás kiegészítése nélkül márpedig nincs
normális élet, nincs béke, csak békétlenség és érdekek háborúja.
A
témáni Elifáz - a másik két baráthoz a súahi Bildádhoz, s naámi
Cófárhoz hasonlóan - megmagyarázza Jóbnak, hogy miért sújtja őt Isten
büntetése. Sokszor vagyunk mi is így, rációt viszünk oda, amihez kevés a
mi eszünk, logikát keresünk ott, ahol nem az emberi számtan alapján
alakulnak a dolgok. Magyarázzuk másoknak, s leginkább, hogy mi miért
van, s nem hisszük el, hogy Isten közvetlenül beavatkozik életünkbe, s
minden az Ő akarata szerint történik. Mi azt hisszük, hogy (fel)ismertük
a jót és a rósszat, de az igazi ismeret csak az Istennél van. Ő irányít
mindent a világban, s benne minket is. Ez az Ő gondviselése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése