2017. január 29., vasárnap

A napod legfontosabb része

"De keressétek először az ő országát és igazságát, és ezek is mind ráadásul megadatnak nektek."Mt.6,33.

Sokan azt mondják, hogy nincs idejük csendességet tartani. Ez egy kifogás. Minden egyes ember a földön a hétnek ugyanazzal a 168 órájával rendelkezik. A kérdés azonban az, hogy mivel töltöd azt az időt, amivel rendelkezel?

Nincs időd mindenre. Senkinek sincs. Ezért időt kell szakítanod arra, ami valóban számít. Ez nem idő kérdése, hanem azé, hogy mi a fontos számodra és mit helyezel előtérbe. A megoldás arra, hogy legyen időd a napi áhítatra az, hogy Jézust és az Ő országát teszed első helyre az életedben.

Jézus azt mondta: "De keressétek először az ő országát és igazságát, és ezek is mind ráadásul megadatnak nektek."Mt.6,33. Legyen az Úr az első az életedben, és több időd lesz. Bármire is legyen szükséged az életben, mindenben legyen mindig az Úr az első.

Legyen az életedben a legfontosabb dolog az, hogy jobban megismerd az Urat és hogy több időt tölts Vele. Hogy miért? Mert nem azért teremtettünk, hogy a tennivalóinkat kipipáljuk a feladat-listánkon. Arra lettünk megteremtve, hogy minél több időt töltsünk az Úrral.

Hatalmas kiváltság az, hogy csendességet tarthatunk. Gondoljunk bele, a Mindenség Teremtője hív minket arra, hogy naponként némi időt töltsünk vele. Képzeld el, hogy a a kedvenc színészed, vagy a kedvenc zenészed, vagy énekesed, vagy akár a kedvenc sportolód kérne meg arra, hogy mindennap tölts el vele némi időt. Azt mondanád: "Bocs, de ma nincs rád időm"? Hát persze, hogy nem ezt válaszolnád!

Akkor miért mondasz nemet arra, amikor maga az Úr hív téged, hogy tölts vele egy kevés időt? Nagyon sok mindent elmulasztasz, amikor nemet mondasz.

Beszéljünk róla!


Milyen fontossági sorrendbe teszed jelenleg a dolgaidat? Hogyan változhatna ezeknek a dolgoknak a fontossági sorrendje, ha a csendességed az Úrral állna az első helyen?

Befolyásolja-e a hozzáállásodat a napi fontossági sorrend felállításához az, ha közben figyelembe veszed azt, hogy valójában kiváltság, ha az Úrral csendességet tarthatsz?

Álmodj nagyot!

„Legyen áldott Isten, aki az ő hatalmas erejével a bennünk elvégzett munka során sokkal többet tud tenni, mint amit mi valaha kérni vagy álmodni mernénk – végtelenül a mi legmerészebb imáink, vágyaink, gondolataink vagy reményeink felett.” Efézus 3,20 (LB fordítás)


A hit az, amikor Isten tervét választod és elfogadod azt az élet minden területén. Semmi sem valósul meg az életben, ha előtte nem álmodod meg. Isten megadta azt a képességet, hogy álmodjunk, alkossunk és elképzeljünk. Ha merünk álmodni, az a hit cselekedete. Minden, ami ezen a bolygón van, álomként kezdődött.

Szóval, honnan tudod meg Isten álmát az életedre nézve? Három dolgot kell tenned:

Először merned kell kérni. Az Efézus 3,20 ezt mondja: „Legyen áldott Isten, aki az ő hatalmas erejével a bennünk elvégzett munka során sokkal többet tud tenni, mint amit mi valaha kérni vagy álmodni mernénk – végtelenül a mi legmerészebb imáink, vágyaink, gondolataink vagy reményeink felett.” (LB fordítás)

Ha meg szeretnéd tapasztalni Isten áldásait az életedben ebben az évben, akkor merned kell kérni azokat. Azt kell mondanod: „Istenem, mi a te álmod az életemmel? Mit szeretnél, mit tegyek?” Aztán kérdezd meg magadtól: „Mire lennék hajlandó Istenért, ha tudnám, hogy nem fogok elbukni?” Engedd, hogy ez kitágítsa a látókörödet.

Másodszor hinned kell Isten ígéreteiben. A Biblia ezt mondja a Jeremiás 32,27-ben: „Én vagyok az Úr, minden ember Istene ezen a világon. Lehet valami túl nehéz nekem?” (NLT fordítás)

Soha ne engedd, hogy egy lehetetlen helyzet megfélemlítsen. Inkább arra motiváljon, hogy többet imádkozz, jobban higgy, jobban bízz, többet tapasztalj, többet tanulj és jobban növekedj. A hit mindig a lehetetlen területén működik.

Hudson Taylor azt mondta, hogy három állomása van Isten akaratának: a lehetetlen, a lehetséges, és a megvalósult.

Harmadszor pedig álmodj nagyot. „Kérd tőlem, és én örökségeddé teszem a nemzeteket, neked adom a földkerekséget.” (Zsolt 2,8)

Az Istened nagysága kell meghatározza a kitűzött célod nagyságát. Nem hiszel még eléggé Istenben, amíg meg nem próbálkoztál valami olyasmivel, amit nem lehet emberi erővel megvalósítani. Ha tudni akarod, hogy mekkora kell legyen az álmod, tedd fel magadnak ezt a két kérdést: Mennyi időt tudsz erre szánni? Ha ez az álom olyan, amire az egész életedet rá tudod szánni, akkor igazán nagyot tudsz álmodni.

A másik kérdés az, hogy milyennek vagy megteremtve? Milyenek a szellemi ajándékaid, milyen a szíved, milyenek a lehetőségeid, milyen a személyiséged, és milyen tapasztalataid vannak? Ez az öt dolog határoz meg téged. Mit szeretsz csinálni? Mire van tehetséged?

Álmodj nagy álmokat Istenért! Ez az első lépés a hitben való járásban.

Beszéljünk róla:

* Vártál már Istenre, hogy teljesítse az álmodat? Mit kértél tőle az álmoddal kapcsolatosan?
* Mire lennél hajlandó Istenért, ha tudnád, hogy nem fogsz elbukni?
* Hogyan változik az Istenbe vetett hited mértéke az álmaid tükrében?






Védelem és csendesség

"...és ne vigy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól..." (Mt.6:13)

Sokan jól kezdenek hozzá a fogadalmaikhoz vagy változtatásokhoz életükben, de azok még sem végződnek jól.
A kulcs, hogy kitarts bármely olyan terv mellett, amely javítana életeden, az, hogy beillesztesz a csendességedbe egy imát -a védelemért.

Ez azt jelenti, hogy megkéred Istent, segítsen életed azon területein, ahol küzdelmeid vannak. Például, ha adósságod van, és szeretnél kijönni belőle, tedd fel a kérdést: "Miért adósodtam el?". Lehet, hogy olyas valamit vettél, amire nincs is szükséged, olyan pénzből, amivel nem is rendelkezel. Ez kísértés.

Amint kitűzöl egy célt az életedben, a Sátán kísérteni fog, hogy nehogy elérd azt a célt. Erre számíthatsz! Épp ezért ezt kell mondanod: "Uram, szükségem van a segítségedre. Ne vigy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól." Ez az ima a védelemért.

Kérj Istentől erőt, hogy elérd a céljaid. Ezt napi szinten kérd tőle. Vezess egy listát a célokról, amelyeket el szeretnél érni, majd minden nap vedd elő ezt a listát, és mondj valami ilyesmit: "Uram, lehetetlen, hogy elérjem ezt a célt, hacsak nem segítesz nekem. A Sátán megkísért majd, hogy feladjam, vagy válasszam a könnyebbik utat. Szükségem van Rád, hogy segíts felülkerekedni a kísértéseken."

Íme két igevers, amiket jó, ha észben tartasz:

"Mindenre van erőm a Krisztusban, aki megerősít engem." (Fil.4:13) -Amikor Krisztus benned él, bármihez lesz erőd.

"Emberi erőt meghaladó kísértés még nem ért titeket. Isten pedig hűséges, és nem hagy titeket erőtökön felül kísérteni; sőt a kísértéssel együtt el fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el bírjátok azt viselni." (1Kor.10:13)

Tehát ha azt mondod: "keresztény vagyok, de nem tudok megállni", akkor hazudsz, mert Isten ezt mondja: "Én elkészítem a kiutat." Nincs mentséged. Nem kerestél megoldást, nem is akartál kiutat találni.

De Isten azt ígéri, hogy mindig elkészíti számodra a kiutat. Kérd Tőle minden nap ezt a védelmet!
A SZÜLŐK MUNKAKÖRI LEÍRÁSA


„Ismételgesd azokat fiaid előtt, és beszélj azokról..." (5Mózes 6:7)

Ábrahámnak volt egy unokaöccse, Lót, aki sikeres volt az üzleti életben, de elvesz­tette családját. Hogy lehet ez? Mert: a) rossz helyre tette a hangsúlyt - az anyagi sike­reket nagyobbra értékelte a lelki sikereknél; b) rossz környezetben élt - azt hitte, hogy gyermekei Sodomában élhetnek anélkül, hogy az hatással lenne rájuk; c) téves elkép­zelései voltak - azt hitte, megtudja változtatni körülményeit, ha kompromisszumokat köt; d) nem adott jó példát - azt hitte, hogy családja követni fogja utasításait, de élet­példáját követték; e) rossz kapcsolatai voltak - és csak akkor vette észre, amikor már túl késő volt, hogy mekkora hatással volt Sodorna a családjára (Id. 1Mózes 19:4-5). Ha azt hiszed, hogy nyugodtan élhetsz a világ szabályai szerint, de elvárod, hogy gyer­mekeid Isten törvényeit kövessék, önmagadat csapod be. Ne csak prédikálj azokról a cipőkről, melyekbe gyermekeidnek bele kell nőniük, járj te is azokban! Példaadással vezess! Szülői útmutatásodon kívül négy másik hatás is befolyásolja gyermeked életét: kortársaik, az internet, a média és a zene. Mind a négy vagy veled, vagy ellened dolgo­zik. Azt mondod: „De én mostanában nagyon elfoglalt vagyok". Tedd szabaddá magad! Gondold át újra a fontossági sorrendet! Gyermeked jelleme minden nap formálódik; a kérdés az, ki formálja? Isten Igéje világosan kimondja, hogy a következő hat dolog alkotja szülőként a munkaköri leírásodat: 1) tanítsd őket (5Mózes 6:6-7); 2) neveld őket (Példabeszédek 22:6); 3) gondoskodj róluk (2Korinthus 12:14); 4) buzdítsd őket (Efézus 6:4); 5) fegyelmezd őket (1Timóteus 3:4); 6) szeresd őket (Titusz 2:4). Ennél nagyobb felelősséged nincs!
Anyagiak...

A mai nap imádsága:

Istenem! A világban élek, s ha nem is akarom, a kísértés madara az én fejem felett is elszáll. Kérlek, adj nekem erős szívet, ami mindig Beléd kapaszkodik, s nem engedi, hogy a kívánság gonosz madara fészket rakjon a fejemen! Kérlek, áldásodat ne vond meg tőlem ezután se! Uram, ne adj nekem olyan gazdagságot, hogy a jólétben kevéllyé váljon a szívem, s megtagadjalak, se olyan szegénységet ne zúdíts rám, hogy elkeseredésemben megvessem nevedet! Ámen

   

Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme, amely után sóvárogva egyesek eltévelyedtek a hittől, és sok fájdalmat okoztak önmaguknak. Te pedig, Isten embere, kerüld ezeket. Ellenben törekedj igazságra, kegyességre, hitre, szeretetre, állhatatosságra, szelídlelkűségre.
1 Tim 6,10-11

A köznapi szólás szerint a pénzzel csak akkor van baj, ha kevés van belőle... Az igazság azonban másképpen fest. Nem az a gond, ha az embernek pénze van/nincs, hanem az, ha a pénz markában vagyunk. Szinte mindegy, hogy ez a marok erősen szorít vagy lágyan simogat, ha valaki a pénz hatalmában van, akkor nem azt teszi, amit igazából szeretne. Pál apostol sem mond újat, amikor azt írja ifjú munkatársának, "mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme". Jól tudja, sőt ismeri is a vagyon hatalmát, hiszen jómódú családból származott maga is - ennek ellenére keményen dolgozik, tudjuk róla, hogy sátorkészítéssel/eladással foglalkozott, ebből finanszírozta az evangélium hirdetésének "költségeit".

Nemcsak kétezer évvel ezelőtt, de ma is tényként állítható: a pénz után sóvárogva "egyesek eltévelyednek a hittől, és sok fájdalmat okoznak önmaguknak". A fájdalom oka pedig az egyik legnagyobb kín: a megcsalattattás. A pénz ugyanis mást ígér, s mást teljesít. Elhiteti, hogy mindent, még boldogságot is képes adni, s aztán kiderül, hogy csak jólétet, de egészséget nem, csak sok-sok mozgást és történést, de állandóságot, barátot, társat, akivel mindent megoszthatok - azt bizony soha nem képes adni.

Ennek ellenére mégis bőven akadnak, akik a mammon után sóvárognak, pedig Istenhez közel állnak. Ha nem így lenne, akkor Pál se írná: "Te pedig, Isten embere (eredeti értelemben Isten megbízottja), kerüld ezeket." A pénz hazug ígérte - hogy ti. képes a vágyak maradéktalan beteljesítésére - sokakat megszédít, levesz a lábáról: kisembert és nagy politikust egyaránt, szegényt és jómódút, sőt olyanokat is akik a szószék alatt ülnek, de még olyanokat is, akik a szószéken állnak... Magyarul: az Isten emberei sem kivételek, a kísértések őket sem kerülik el.

A megoldás igen egyszerű, apostolian kézenfekvő: "Te pedig, kerüld ezeket!" Életed valósága az igazság, a szeretet, a kegyesség, a hit és a szelídlelkűség legyen! Ne kergess virtuális-világbéli álmokat, legyél állhatatos! A beteljesülést nem a pénztárca vastagsága biztosítja, mert ha így lenne, akkor minden jómúdú boldog lenne, a tapasztalat azonban éppen azt mutatja, hogy pontosan azok "bolondulnak meg", veszítik el józanságukat és rugják fel rendezett életüket, akik egyébként jól élnek, mert nem éheznek, megvan mindenük - szép családi ház, mobilitást segítő kocsi(k) stb... Akik a múlandóba vetik bizalmukat, amit megemészt a rozsda és moly, azok élet-szekere bizonnyal keréktörést szenved, talán még fel is borul!

Az Isten emberének bölcsessége nem színes papirosokon nyugszik, hanem szívében lakozik. Ott belül van jelen az Isten Lelke, melyre igen bólint minden szívverése. Egy esztendőben mintegy harmincmilliót ver a szívünk (szünet nélkül!), s ha mégérjük a nyolcvan évet, addigra mintegy 2,5 milliárdszor... milyen óriási szám ez! S hányszor dobban meg hiábavalóságokra... olyan dolgokra, amik nem a békességet szolgálják, hanem annak ellenkezőjét. Aki "Isten embere", azaz megbízottja, vagyis elkötelezettje, az tisztán lát, mert reménységet mindig az Istenbe veti, s ezért nem is véti el a célt...


Céljaink...

A mai nap imádsága:

Uram! Te vagy az út az igazság és az élet, Te vagy életem célja, tartalma és értelme. Kérlek emlékeztess erre, ha elfelejteném, mert másokat figyelmen kívül hagyva csak a magam hasznát keresem! Ámen

   

Senki se a maga hasznát nézze, hanem mindenki a másokét is.
Fil 2,4

"Na jó... De nekem mi ebből a hasznom?" Életünk minden területén felvetődik az örök emberi kérdés - bizony, nem tudunk szabadulni a személyes előny kísértésétől. Két szó keseríti/szenvedteti meg az egész teremtettséget: a siker és a haszon. E két szó elbűvölhet minket egy egész életen át... Elhitethetik velünk, hogy létünk értelme az egzisztenciális gyarapodás. Gyűjtögető szenvedélyünktől aligha tudnánk szabadulni - még Jézus Urunk is ezt mondja: "Gyűjtsetek magatoknak kincseket a mennyben!"

A siker és a haszon vonzásának ereje óriási! Mindkettő zsákszámra önti ránk ígéreteit: Más ember leszel, ha eléred ezt vagy azt a célt, sőt: Különb leszel! Hasznod mértéke/nagysága "életérzésedet" javítja, sőt boldogabb leszel! S milyen igaz... A pénz-adta lehetőségek "barátokat" és "barátnőket" hívnak elő - könnyen és gyorsan, szinte a semmiből -, csak ha elfogy a vagyon, akkor derül ki, mennyire érdekalapú, felszínes kapcsolatok voltak ezek.

Lemondani a személyes érdekünkről aligha tudunk - emberek, s ezért gyarlóak vagyunk. Pál ezért ajánla a következőt: "Nézd mások hasznát is, ne csak a magadét!" Eladdig, amíg valaki csak a maga érdekeit lesi, nem találja meg helyét a világban, nem lesz számára "kerek a világ". Hiába ér el valaki bármilyen nagy célt is, hiába úszik valaki a sikerben, hiába teszi őt profitja még gazdagabbá, ha nincs kivel azt őszintén megosztania, akkor ő a világ legszegényebbike... ha nem így lenne, nem lennének depressziós, milliárdos öngyilkosok sem!

Mások érdekeit is figyelembe venni - a közösségi élet alapja. Az öntörvényő huszadikszázadi ember zsákutcába került, amikor személyes haszonlesésével kiölte magából a szociális érzékenységét. A szociális szó a latin "sociates" szóból ered, amely társaságot, közösséget jelent... Ennek okán: aki életének mottójává a "Hadd hulljon a férgese, győz a jobbik!"-elvet teszi meg, számoljon azzal, hogy a "végére" egyedül marad... nagyon egyedül.

Na jó... de akkor most mit tegyek? Hogyan érvényesüljek ebben a bolond embervilágban? A válasz bár egyszerű, a sikerhajhász, profitleső lelkek nem érthetik meg - mert látván nem látnak, s hallván nem hallanak -, "Alázzátok meg magatokat, s Ő felmagasztal titeket!"... "Keressétek Isten országát, s a többi ráadásul mind megadatnak néktek..."




Életvezetési világosság..

A mai nap imádsága:
Uram! Gyújtsd meg szereteted lángját az emberek szívében, hogy azt tegyék, ami helyes és jó, ami szép és igaz, ami őszinte és épít! Ámen


Mikor pedig Jézus felegyenesedett, és senkit sem látott az asszonyon kívül, így szólt hozzá: "Hol vannak a vádlóid? Senki sem ítélt el téged?" Ő így felelt: "Senki, Uram." Jézus pedig ezt mondta neki: "Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!" Jézus ismét megszólalt, és ezt mondta nekik: "Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága."
Jn 8,(10-11 versek tőlem) 12. vers Útmutatónk által kijelöltje

Egy brazil bíróság házasságtörésért elítélt egy asszonyt, akinek kártérítésként 2700 Eurót kellett fizetnie (volt)férjének. A tanárnőt a (még)férje "in flagranti" érte egy másik férfival. A bíróság ítéletében hangsúlyozta, hogy a férjet morális kár érte, melyből fakadó kártérítési igény a brazil alkotmányból egyértelműen levezethető, hiszen az ember méltósága érinthetetlen. A felperes férj a törvényben rögzített házastársi hűség kötelezettségének megsértésére hivatkozott. A bíróság az ítéletet helybenhagyta, de másodfokon a kártérítés összegét - a feleség anyagi helyzetére tekintettel - felére mérsékelte. http://www.n-tv.de/panorama/Geld-fuer-gehoernten-Gatten-article267236.html

Morális kár... ha csak ez lenne az egyetlen következménye a hűtlenkedésnek! A szövetség megtöréséből - mely nem köthető nemiséghez, az mindig az emberség kérdése(!) - fakad aztán az érzelmi deficit, a bizonytalanság, az önértékelési zavarok, úgy a megcsalt félben, mint a család többi tagjában, különösen a gyermekekben - ha vannak. A válás egyetlen "haszonélvezői" az ügyvédek, de nekik meg ez a dolguk. Válás esetén az anyagi terhek nem csökkennek, hanem nőnek: két lakás, két egzisztencia, két biztosítás, két rezsi, stb. Természetesen erre nem figyelnek akkor, amikor a házasság "intézménye" - amit a JóIsten a felek javára teremtett, s a mennyország tornácává válhat - hirtelen a pokol előszobájává válik! Utólag persze mindenki okos, nem is maradnak el a szemrehányások, elmarasztalások, a súlyos vádak.

Érdekes, hogy Jézus kijelentése közvetlenül azután hangzik el, hogy "védelmébe" vette a házasságtörő nőt. (Nyilvánvaló, hogy a házasságtörő férfinek is ott kellene állni, de a történet erről nem tesz említést.) A kettős-erkölcsiség súlyos esetével találkozhatunk itt. Nyugodtan kijelenthetjük, az ember alapjában véve semmit nem változott az elmúlt kétezer esztendőben! Ma is ugyanolyan elnéző önmagával szemben, s ugyanolyan kritikus mások dolgát illetően, mint akkoriban. Ahogyan régen érvényes volt Jézus szava, ugyanúgy érvényes az ma is: "Többé ne vétkezz!" Akkor se, ha alapos okod lenne rá, hogy "megfizess a magad módján" a másiknak...

Ilyenkor kell az életvezetési világosság! Aki nem a Szeretet egyetemes isteni parancsaira figyel, az hibát halmoz hibára, s igazságkeresésében végül is boldogtalanná válik. Jézus "világossa" azt jelenti, hogy erőszakra ne válaszoljunk erőszakkal, "mert aki kardot ránt, kard által vész el". Aki az Élet Világosságára figyel, az nem jár sötétségben - ahol nincs se etika, se morál, csak az érdek -, s ezért nem is fog elbotlani... S ha "baleset" is érné, látja életét az isteni parancsolatok tükrében, s tudja, hogy Krisztusban nincs egyedül, s élete "jó kezekben" van, az Isten gondviselése öleli át. Aki Krisztusra figyel, "Benne" él, az nem bolondozik azzal, ami nem lehet bolondság tárgya, hanem komolyan veszi az élet "játékszabályait", s úgy vigyáz az emberi méltóságára, mint a szeme fényére...

Gondviselés...

A mai nap imádsága:
URam! Köszönöm, hogy hordozol , s Velem vagy akkor is, amikor a magam útját járom! Ámen


Isten van Veled mindenben, amit cselekszel.
1 Móz 21,22b

Ugyan ki vagy te, ember, hogy perbe szállsz az Istennel?
Róm 9,20a

Valóban nem történik semmi Isten akarata nélkül, de Isten csak akkor van velünk, akkor "történik" misztikusan az életünkben, ha Őreá figyelünk! Aki Istent számba sem veszi, akinek a Teremtő Isten nem "tényező", az cselekedeteiben sem fogja tükrözni Teremtője akaratát. Érdekes módon, pont azok, akik "tesznek a JóIstenre", azoknak a "legnagyobb a szája", ők méltatlankodnak leginkább, vonják kétségbe Istenük létét, s mégis perlekednek Vele, ha életük szekere kátyúba kerül!

Egyházunk nem-hivatalos himnuszában, az "Erős vár a mi Istenünk"-ben énekeljük: "Ha Ő velünk, ki ellenünk?" S valóban: Istennel együtt minden lehetséges, még az is, hogy kibírjuk, elhordozzuk azt, amit egyébként elviselhetetlennek tűnik. Nincs ember ezen a bolygón, akinek ne kellene valamilyen terhet cipelnie - legfeljebb nem látni azokat, s tényleg a lelkiek elhordozása az igazán nehéz -, de az is igaz, hogy egyedül cipelni valamit a legnagyobb kín! Bizony nem véletlenül alakult ki a személyes gyónás gyakorlata, s bizony erősen gondolkodott Luther és a mögötte álló, segítő, humanista tudósokból álló "reformátori csapata" is, vajon nem kellene-e bevenni a szentségek közé a megvallást, de végül is úgy döntöttek - biblikus alapokon, mivel Jézus URunk csak a keresztséget és s a hit pecsétjét az úrvacsorát "rendelte el -, hogy a gyónás, az ugyan nem szentség (azaz Isten üdvösségre vezérlő kegyelmi eszköze), hanem az evangélium egyik megjelenési formája, amit "consultatio fratrum et colloquium"-nak, azaz testvéri beszélgetésnek/diskurzusnak neveztek el.

Örök emberi bennünk, hogy ha jól tudjuk is, hogy Istenéi vagyunk, Vele járunk, Tőle kapjuk az erőt feladataink bevégzésére, mégis olykor el-elkap minket létünk lendülete, s perlekedünk az ÚRIstennel... Ilyenkor szívünk/érzéseink helyett inkább az eszünkre kellene hallgatnunk, hiszen a józanul átgondoljuk, akkor hamar kiderül, hogy a bosszantó események túlnyomó részét mi magunk csináltuk, a kelepcét, amibe kerültünk, mi magunk készítettük -, csak nem láttuk, hogy amit mi kuckónak építgettünk, az valójában csapda, mely pont akkor ejt rabul minket, amikor legkevésbé várnánk! Ilyenkor illene tudatosítanunk: mi végesek vagyunk, Ő pedig Végtelen, s ha szinte emberfeletti, de legalábbis saját erőnket jócskán meghaladó feladatokat akarunk bevégezni, akkor nem árt Tőle kérni hozzá a hiányzó erőt, szeretetet, kitartást!

A célok nagysága olykor elhomályosítja bennünk, hogy a cél elérésénél van még fontosabb, az ti. hogy azokat csak "istenes eszközökkel", azaz etikus módon érdemes elérni. Ha nem így tesszük, akkor csak sikerünk lesz, de áldás nem lesz rajta, s akkor hiába nyerjük meg az egész világot is, ha lelkünkben kárt vallunk, mert őszinténk senkivel nem tudjuk megosztani az elért eredményt... akkor meg minek?!


Helyes önértékelésért.

A mai nap imádsága:

Uram, Istenem! Múltamat takard be irgalmad palástjával, hogy tudjak felszabadultan élni a mában, mások hasznára, önmagam boldogságára, s a Te Dicsőségedre! Ámen


Ha Isten velünk, ki lehet ellenünk?
Róma 8,33

Nekünk evangélikusoknak nemcsak az "Erős vár a mi Istenünk" énekünk egyik sorát juttatja eszünkbe ez az ige, több annál: himnikus hitvallás. Életünk küzdelmei között számtalan kihívással farkasszemet nézve, gyakran feltesszük a kérdést: S most hogyan tovább? Ilyenkor nem csillogó, okosnak tűnő stratégiát keresünk, hanem működőképes megoldást.

A római levél páli gondolatai az istenes ember dinamikus életét tükrözik. Ha valaki, akkor Pál nemcsak tudta, hogy milyen a világ, de szenvedte is. A legnagyobb kihívás számára sem az volt, hogy "Kicsoda az Isten?" - ezt jól tudta, tudjuk: az Isten Isten - hanem a mindannyiunk egzisztenciáját égető kérdés nyugtalanította: "Miért voltam olyan, amilyen?" A megváltoztathatatlan múlt, akkor válik porba sújtó iszonyatos teherré, ha csak a jelenben élünk... Istennel együtt járni, azt jelenti, hogy a jövőben beteljesülő ígéretek ízét, fényét, örömét részben már most megélhetem. Csak ez ad erőt ahhoz, hogy tudjak több lenni a mai napon, mint amennyi tudtam lenni a tegnapban. A legnagyobb ellenségem nem a világ, s benne a gonosz emberek, hanem saját magam!

Jézus is az önszeretetre buzdít: "Szeresd önmagadat, mint felebarátodat!" S ha valaki hirtelen felszisszenne, hogy az idézet nem helyes, mert megfordítottam, annak igaza van, de azt is tudomásul kell vennie, hogy néha a dolgok fonákja szebb, őszintébb és igazabb, mint a (kül)színe... Tudjuk-e szeretni felebarátunkat, ha nem szeretjük/értékeljük önmagunkat helyesen? Önértékelésünk elengedhetetlen kelléke a tükör... s most az Isten tükrére, a törvényre kell gondolnunk, mert a mi tükreink, azok nemcsak homályosak, de girbe-gurbán meg is csalnak minket! Amíg csak derülünk magunkon, mint gyerekkorunkban az elvarázsolt kastélyban, addig nincs semmi gond, a baj akkor kezdődik, amikor a kacagtató kép rémképpé változik... az édes álom "Lám, ilyen leszek!" rémálommá torzul: "Jaj Istenem, hát tényleg ilyenné válok?!"


Ha Isten velünk, akkor minden a mi javunkat szolgálja, még a veszteség, a baj is. Olyan igazság ez, aminek felemelő erejét a Teremtőjében bizakodó ember naponta megéli. Ebben kezdődik el a beteljesülése minden mások vagy magunk által elrontott életnek, itt emelkedhetünk felül hétköznapjainkon, s kezdhetjük el szárnyalásunkat Őfelé...

Hűség...



URam! Tisztítsd meg szívemet naponta, hogy mindig azt válasszam, ami tetszésedre van, s ami javamra válik! Ámen

Szabad-e benneteket visszatartani attól, hogy férjhez menjetek? Nem, leányaim! Nagyobb az én keserűségem, mint a tiétek, mert elért engem az ÚR keze. Tovább sírtak hangosan, majd Orpá megcsókolta az anyósát, Ruth azonban ragaszkodott hozzá. Naomi azt mondta: Látod, a sógornőd visszatért népéhez és isteneihez. Térj vissza te is a sógornőddel együtt! De Ruth azt felelte: Ne unszolj engem, hogy elhagyjalak és visszatérjek tőled. Mert ahová te mégy, odamegyek, ahol te megszállsz, ott szállok meg. Néped az én népem, és Istened az én Istenem.
Ruth 1,13b-16

Sors-csapás... az... a javából!!! Meghal Ruth férje, aztán az egyik és a másik fia is. A támaszok, a jövő - minden összetört. Ráadásul mindez idegen földön - Moáb mezején -, a segítő rokonoktól nagyon távol. Nem véletlenül mondja Ruth: "elért engem az ÚR keze"... Jogosan, jogtalanul? Ez itt már rég nem kérdés, hiszen perlekedéssel nem lesz jobb a holnap, az idő kerekét sem lehet visszaforgatni, nem lehet meg nem történtté tenni azt, ami megtörtént... Már az "nyereség" ha a mában elhordozhatóvá válik múlt, a veszteség rettenetes fájdalma.

"Az élet megy tovább, mennie kell..." - ilyen és ehhez hasonló vulgár-bölcsességeket mondogatnak az emberek, amikor tragédiával találkoznak. A tragédiák mindennaposak, de senki nincs felkészülve rá, ha az belecsapódik az életébe. Ha nem is közvetlenül, de személyesen érintettek vagyunk, akkor általában segítséget szoktunk felajánlani, ami persze csak gesztus-értékű lehet, hiszen a veszteség fájdalmát elhordozni végül mindenkinek egyedül kell. Megosztani a kínt - a hirtelen támadt üresség fojtogató érzését - szinte alig lehet, gyaníthatóan csak keveseknek sikerül. Ilyenkor érezzük át kicsinységünket, tehetetlenségünket...

Egy ilyen nehéz helyzetben az igazi támasz csakis az ÚRIsten gondviselésébe vetett hit lehet. Ha ezen felül valakit támaszként küld a körülmények Istene, az egyike a legszebb emberi találkozásoknak. A tragédiák emberi sorsokat téphetnek szét, de ugyanakkor emberi sorsok is egybefonódhatnak általuk. Mai igeszakaszunk egy ilyenről tudósít. Két asszony sorsközössége ez, melyet nem érdek, hanem a szív legmélyéről fakadó szeretet vezérel...

Fontos megemlíteni, hogy Ruth nem "született zsidó", ezért rá nem vonatkozik a Tóra, az Isten törvénye. Mivel a zsidó vallás nem "misszionáló" (ma sem!), ezért aki 'betér', annak figyelmét fel kell hívni minden isteni törvény betartásának a nehézségére. Ha ezek után is vállalja valaki a "zsidó sorsot", akkor abban a kiváltságban lesz része, hogy az Isten-adta törvény útját járhatja.

Ruth nagyon is tudta, mit vállal, amikor egy elszegényedett asszony mellé állt... olyan érték mellett 'voksolt', ami a mai világban nem divatos: ez az elv-hűség. A tanulság világos: a hűségeseket soha nem hagyja el az ÚR, s végül minden jóra fordul...