Álmok és valóság...
A mai nap imádsága:
Uram!
Te látod álmaimat és vágyaimat, Te ismersz engem igazán. Add, hogy
tudjam, hol a határ, s ne keveredjék bennem végzetesen a képzelet és a
valóság. Adj nekem szerető szívet és józan értelmet, hogy békességem
legyen önmagammal és világgal, s dicsérni tudjalak életem minden
dolgában! Ámen
Bizony a sok álommal és a sok beszéddel együtt jár a hiábavalóság.
Ezért féld az Istent!
Préd 5,6
Szinte
nincs ember, aki ne használná a hétköznapokban a kijózanításnak szánt
mondatot: "Te álomvilágban élsz!"... Bizony nehéz visszarángatni az
álmodozót az élet realitásába! Az átlátható közösségben élő ember mindig
jobban ismeri önmaga határait - ti. visszajelzéseket kap -, így
értéklátása, önbecsülése is normálisan fejlődik. Aki még ma is ilyen
(kis)közösségben él(het), annak munkája, minden megnyilvánulása "nyitott
könyv" a többiek számára - hiszen ismerik. Egészen más a helyzet a
nagyvárosi ismeretlenségben élők esetében, ők könnyebben mutathatnak
mást, mint amik valójában. Fiataljaim mutatják nekem az egyik közösségi
video-portálra feltett válogatást, mely az éppen aktuális "sztár
kerestetik"-re jelentkezők kritikán aluli ének-teljesítményét (ha ezt
még illik egyáltalán teljesítménynek nevezni) teszi meg paródia
tárgyává. Az még magyarázható, hogy a képernyőre-kerülésért cserébe
vállalják, hogy ország-világ előtt nevetségessé teszik magukat, de az
már megdöbbentő, amikor az önkontroll minimumát sem (Boccs, izgultam,
nem sikerült!) - mutatva kijelentik: "Világhírű énekes akarok lenni!"...
Mint egy kisgyerek, aki teljes személyiségével toporzékolva szembemegy a
realitásnak, s üvölti: akarom, akarom, akarom...
Amióta emberek
vagyunk - álmodunk. Igazából még ma sem tudjuk - bár nagyon kutatjuk -,
valójában mi is az álom szerepe az életünkben, s miért alusszuk át
életünk egyharmadát. Az is tény, hogy nemcsak éjszaka, de nappal is
álmodozunk. Vonaton, buszon, metrón, szinte mindenhol, nap mint nap,
bőven láthatunk messzeségbe révülő tekinteteket. De ismerőseink között
is akadnak jónéhányan, akik álmokat kergetnek! A gyenge arról álmodik,
hogy egyszer erős lesz, a gyáva arról, hogy egyszer bátorrá válik, s
akkor aztán... na, majd akkor, megmondja a magáét. A szegény a
gazdagságról, a tehetségtelen pedig a sikerekről álmodozik. A bolond
(értsd: az élet valóságától elrugaszkodott) még beszél is róla, sőt
egyenesen dicsekszik is azzal - amije valójában még nincs is, s igen
nagy valószínűséggel nem is lesz soha. Az ilyesmi hiábavalóság, nagy
hiábavalóság...
Nyilvánvaló, hogy az ember nem tud meglenni az
kisebb-nagyobb álmok nélkül. A párkapcsolatban ezt romantikának nevezik,
az élet egyéb területein pedig rövidtávú céloknak. Kellenek ezek az
álmok, hogy átlendítsenek egy-egy fáradtságponton -, mert a keresztény
ember is ember, s ezért elfárad. Lehet ezt fennhangon tagadni, de aki
nem ismeri be, hogy törékeny, esendő ember ő is, az egyszer nagy árat
fizet büszkeségéért! (Ennek megfegyelmezésére kiváló eszköz a múló idő!)
Ha nem lennének az élet normalitásán belüli, megvalósítható álmaink,
akkor bizonnyal szürkébb lenne az életünk... Mindannyiunk életében,
olykor vannak olyan élethelyzetek, amikor az átélt kudarc, veszteség -
nemkülönben vétkeink, mulasztásaink következtében előállt
megváltoztathatatlan tények - hitéletünk mélypontjára juttatnak minket.
Itt már nem segít semmiféle álmodozás, sőt inkább csak ront a helyzeten!
Ilyenkor
érezzük, hogy mennyire Istenre "szorultak" vagyunk. Ilyenkor
kiviláglik, mennyire kell nekünk az Isten, s mennyire megnyugtató, hogy
Jézus keresztjébe kapaszkodhatunk... S mivel azt is megtapasztaltuk,
hogy az Ő szeretete révén még a rosszból is jó állhat elő, ezért az
érthetetlen kegyelméért féljük őt, tiszteljük. Tisztelet nélkül ugyanis
nem válhat megtapasztalható valóssággá az Isten szakralitása, amire még
nagyobb szükségünk van, mint az álmainkra. A keresztény ember azonban
tudja, hol a határ: Isten a Teremtő, s az ember a teremtmény...
Életünk...
A mai nap imádsága:
Istenem! Segíts életemet úgy élni, hogy abban megcsillanjon nekem kölcsönzött istenképűséged! Ámen.
Építsetek
házakat, és lakjatok bennük! Ültessetek kerteket, és egyétek azok
gyümölcsét! Házasodjatok, szülessenek fiaitok és leányaitok!
Házasítsátok meg fiaitokat, és adjátok férjhez leányaitokat! Szüljenek
azok fiúkat és lányokat! Szaporodjatok, és ne fogyjatok! Fáradozzatok
annak a városnak békességén, ahová fogságba vitettelek benneteket, és
imádkozzatok érte az ÚRhoz, mert annak békességétől függ a ti
békességetek is!
Jer 29,5-7
Jeremiás próféta levéléből
olvashatjuk a fenti mondatokat, melyeket honfitársainak írt, akiket
Babilon környékére deportáltak. (A babilóni fogság idején - Kr. e. a 6.
században - mintegy 15-20 ezer zsidó élt faluközösségekben Babilón
mellett, de a hagyományőrzés ekkor is létbiztosítékul szolgált. Ezen
félszázad jellegzetes művei: Jerenmás próféta siralmai.) Jeremiás levele
világos útmutatást ad, hogy mit kell tenni: nem szabad kétségbeesni,
nem forradalmat szítani, mert az Örökkévaló Isten soha nem
erőszak-párti, hanem élet-párti. A feladat nyilvánvaló: élni kell az
életet.
Nos ezzel manapság nincs is baj! Ennél intenzívebben már
talán nem is élhet az ember, ahogyan ezt mostanság teszi. A Szentírás
Istene ezt mégsem így gondolja... "Az éldd az életet intenzíven! Szerezz
magadnak minél több élményt, de most!" - jól hangzó szlogenjei az
Istentől elszakadt ember félelmeiből fakadó "önbátorító" mondatai,
melyek erősíteni kívánják azt, ami ha jól megnézzük tkp. nincs is, hogy
ti. az ember önmaga ura, saját életének egyedüli kormányzója. A
sorskovácsolás azonban nem feltétlenül az egyéni akciók sikerétől függ,
az bizony nem csak hogy közösség-függő, de Isten-függő is! Éppen ezért a
legjobb alternatívája az embernek, ha azt teszi, amire rendeltetett:
éli az Életet, s szolgálja azt. Ez pedig nem jelent mást, mint
házasodást, szüléseket, s sok-sok fáradozást nemcsak a gyermekek
nevelésében, de abban a közösségben is, ahol a gyermekek, s azok
gyermekei az emberségüket élhetik majd meg - azaz fáradozást a "város
békességén".
Békétlen időket élünk. Az ok egyre nyilvánvalóbb
következményeket produkál a mindennapokban... Az Istentől eltávolodott
ember eltávolodott a közösségtől is, számára a közösség már nem védelmet
és valahova-tartozást jelent, hanem kihívást és kíméletlen harcot. Nem
kérdés, hogy ebben gyorsan felörlődik minden ember, hiszen az ember nem a
közösség ellenében, hanem a közösségért teremtetett! A világ lehet
békétlen, a belső békesség azonban a nehézségek között is boldogságos
pillanatokat szül. Így válik áldássá a nehézség is, s találja meg az
ember a szorító körülmények között is a lélek szabadságát az Istenben...
Kegyelemért.
A mai nap imádsága:
Uram! Vedd el tőlem mindazt, ami gátol abban, hogy megismerhesselek! Ámen.
Ne félj, mert nem vallasz szégyent. Ézs 54,4
Jézus
szavai ezek. Nikodémusnak próbálja elmagyarázni azt az Erőt, ami
szétfeszít minden korlátot, amire nem lehet "igényt tartani",
rászolgálni, mely Erő az egyház folyamatosan megújuló létének
garanciája. Kegyelem, ha valaki átélheti, "fújását", kiváltság, ha
valaki (meg)"hallhatja" a zúgását. Nincs senki sem, aki a Lélek
útvonalát előre kiszámíthatná, de aki nem számol Vele élete folyamán, az
pontosan annak lehetőségét zárja ki létéből, hogy megtalálja hiányzó
másik felét lelkének, mely az isteni rész bennünk. Ha bírjuk, csak akkor
lehet teljes, kerek egész az életünk, ha nem, akkor marad a sóvárgás.
A
Lelket sokféleképpen magyarázták és magyarázzák. A 373-ban meghalt
Athanasius püspök így írja hitvallásában, mely hitvallást ma is
elfogadjuk: "A Szentlélek az Atyától és a Fiútól van: nem lett, sem nem
teremtetett, sem nem született: hanem származik. Egy tehát az Atya, nem
három az Atya: egy a Fiú, nem három a Fiú: egy a Szentlélek, nem három a
Szentlélek. És ebben a háromságban semmi sincs elobb való, vagy utóbb
való: semmi sincs nagyobb vagy kisebb. Hanem mind a három személy
együttörökkévaló és együttegyenlo. Úgy, hogy mindenben, amint már
fentebb mondottuk: tisztelni kell mind az egységet a háromságban, mind a
háromságot az egységben."
A Lélekről mégis keveset tudunk. De
kell-e az önfeláldozó édesanyai szeretetet definícióba szorítanunk?
Nemde nagyobb szükségünk van arra, hogy éltető melegét születésünktől
fogva megéljük? A válasz egyértelmű. Mégis kutakodunk egész életünkön
át, hiszen Isten helyezte belénk a kíváncsiságot, a vágyat a
megismerésre. Ha valaki Isten nélkül is már eleget tud, eleget látott,
eleget ismert ebből a világból, annak az élete gyorsan megszárad. Azután
észrevétlenül, a mindenkori korszellem lehellete porszem-életét
felkapja s céltalanul ide-oda dobálja... Tényleg az "útonlevés" lenne "a
cél"?
A Lélek megtapasztalása rendet teremt, a lelkizés
rendetlenséget. Ezért ha Isten kegyelme folytán életünkbe belefú a
Lélek, engedjük, hogy átjárjon, s felfrissítse lelkünket. Ez ugyanis az
újjászületés, az Istenre-találás csodája.
Munka...
A mai nap imádsága:
Istenem!
Adj nekem bölcsességet, hogy észrevegyem amikor lelkemet tölteni
akarod, s add hogy legyen bennem mindig annyi tisztánlátás, hogy tudjam
mire van valóban szükségem!Ámen
,,Uram!
Nem törődsz vele, hogy a testvérem egyedül hagy engem szolgálni? Szólj
már neki, hogy segítsen!? Az Úr ezt válaszolta neki: ,,Márta, Márta! Sok
mindenre gondod van és sok mindennel törődsz, pedig csak egy a
szükséges. Mária a jobbik részt választotta, és nem is veszíti el soha.
Lk 10,41-42
Ismerjük
az ilyen embereket... nekik nem az okozza a gondot, ha tenni kell
valamit, hanem az, ha nincs mit tenni. Ennél jobban csak az zavarja
őket, ha látnak valakit nyugodtan egy helyben ülni és az illető jól érzi
magát "tétlenségében". Az ilyen emberek könnyen idegessé válnak, s, aki
nyugton van, és jól érzi magát ebben az állapotban, azt megpróbálják
felidegesíteni, és attól ők maguk valahogy megnyugszanak... Egyébként
nagyon hasznosak az ilyen emberek, sokaknak tudnak segíteni.
Az
említett típusba tartozó emberek tevékenységének alapja a
kötelesség-érzés: ezt várja el tőlem a férjem, a feleségem, a családom, a
főnököm, a gyülekezet, ezt várom el magamtól is, s ezt várja el tőlem
az Isten is. Az ilyen emberek tudják mi a kötelességük, kínosan meg
akarnak felelni a "társadalmi elvárásoknak", számukra a jó nem elég jó,
nem elfogadható, a tökéletest akarják. Nos, ők azok, akik önmaguk
perfekció-késztetéseinek áldozatai! Törekedhetnek ugyan a tökéletesre,
de a "perfekt" állapotot nem tudják elérni, mivel ők is csak "emberből
vannak"...
Ez
a mostani világ, a teljesítményt isteníti. A teljesítménynek van
alárendelve minden és mindenki, s a teljesítmény oltárán
"menedzser-papok" hidegvérrel áldoznak fel embersorsok százmillióit a
részvényesek istenének! Sajnos a teljesítménymámorból kijut a
keresztényeknek is! Azok, akik a kereszténység nagy táborában az
"élményhajhászókon" kívüliek, vagyis akik az élet normalitására
törekvők, igen gyakran a cselekedet-központú kereszténységük hálójában
vergődnek, mert azt hiszik, hitük egyedüli fokmérője a teljesítés... S
ha az általánosan elvárhatót meghaladó a teljesítményük, akkor jön az
önelégült vállveregetés: "Látod, látod... megy ez neked is, ha egy
kicsit összeszeded magad!"
Az
erőnk azonban véges. Szociológusok tanulmányokban hívják fel a veszélyt
arra, hogy már nem csak a fiatalok körében jelen van az ún. "kiégési
szindróma", de a gyermekek között is egyre gyakrabban fordul elő. Nem
csoda, hiszen 40-45 órás "munkahét" alatt nyögnek szegény diákok, s
ennek ellenére a pedagógia eredmény - ez tény külföldön és itthon
egyaránt - egyre silányabb! A helyzet az, hogy az ember akkor tud
hosszútávon eredményt elérni, ha töltekezik. Az embert Isten hálózatba
teremtette, ahol töltekezni tud, de ha egyre többen akkumulátorról
dolgoznak, akkor előre prognosztizálható a le-, s kimerültség.
Mária
felismerte, hogy amikor a Mester van ott, akkor a töltekezésnek, s nem a
lázas tevékenységnek van az "ideje". Aki feltöltődik az ÚRral, az
munkáját alkotásként végzi, s elért eredményének még esztétikájában is
gyönyörködik, aki azonban görcsösen a saját elképzelései szerint éli az
életét, az lelke békességét sosem leli meg...
Szavaink...
A mai nap imádsága:
Uram! Add, hogy tisztán érezzen a szívem, hogy amit mondok vagy teszek, az hiteles legyen! Ámen
Bizony,
mondom néktek: amit megköttök a földön, kötve lesz a mennyben is, amit
pedig feloldotok a földön, oldva lesz a mennyben is.
Mt 18,18
Ismerjük
a mondást: "A szó elszáll, az írás megmarad." A papiros hatalmát pedig
naponta érezzük, hiszen a 21. századot a bürokrácia századának
kiáltották ki egyesek... "Nem az számít, hogy elvégezted-e a munkát,
hanem hogy azt ledokumentáltad vagy sem!" - mondja ismerősöm, aki egy
számítástechnikai világcég magyaroszági alkalmazottja.
Isten is
"dokumentál"... avval a különbséggel, hogy Neki nem kell ezért őserdőket
kivágnia. Az ő módszere láthatatlan ugyan, de lenyomatai azért vannak
annak bizonyítására, hogy "könyvelése" helyes. Az egyik ilyen jel a
lelkiismeretünk. A Mester kijelentése, hogy minden ami köttetik idelen,
az odafönn is megköttetik csak azt mondja, amit mi is érzünk: Isten
országa bennünk és közöttünk van. Azaz a szónak "lenyomata" van bennünk
is közöttünk. Nap mint nap átéljük, hogy a szónak mekkora hatalma van.
Nemcsak a politikusok, nagyon sokszor a kisember is "csak mondja a
magáét"... aztán - ha elég sokszor elmondta - eljut oda, hogy meg is van
győződve állítása igazáról, jóllehet az még csak nem is az igazság
része, köszönő viszonyban sincs a valósággal.
Isten szava azonban
nemcsak igaz, hanam maga a valóság. Teremti az értéket, s sújtja a
bűnt. Van néhány dolog, amit a Bibliában megkérdőjelezhetünk -
elhihetjük vagy sem, nem üdvkérdés. (Hány könyök széles volt Noé
bárkája, avagy valóban 600.000 zsidó vonult ki Egyiptomból vagy csak
néhány törzs - a lényegen nem változtat.) Egyben azonban nem tudunk
kételkedni: Az Isten törvényének tükrében, ami bűnnek látható, bűn az. S
hogy ki vétkezettt? Apja vagy anyja vagy nagyapja? A bűnt követi a
büntetés 3-4 generáción át. De nemcsak a bűnt, a kegyelmet is: azt
viszont háromszázszoros erősséggel, hiszen az Isten ezeríziglen áldja
azokat, akik Őt szeretik, s megtartják az Ő parancsolatait.
Életünk
minden eseménye, érzése és pillanata "tárolódik" bennünk. Olyan a
lelkünk, mint egy óriási kapacitású adattároló. (Azzal a megkötéssel,
hogy nekünk csak rögzítési jogosultságunk van - törölni csak az Isten
tud... pedig milyen jó lenne, ha a mi életünk tasztatúráján is lenne egy
"vissza" vagy "törlés" gomb!)
Mi tehát a megoldás? Szavaink
súlyát vegyük észre, s aszerint szóljunk. A Mester ajánlása szerint jól
tesszük, ha világosan fogalmazzuk meg mondanivalónkat: "Legyen a ti
igenetek ige, s a nem nem!" Így kiszámíthatóak, azaz megbízhatóak vagyis
hitelesek leszünk/maradunk mások számára. Hiteles szavú/életű emberekre
pedig óriási szükség van ebben a világban, hiszen az ilyen emberek
(páli terminológia szerint "Isten fiai") megjelenését sóvárogva várja a
világ. Ennek egyetlen egy oka van: Az igazság életünk lételeme, belénk
van kódolva annak szeretete... Csak ha szavainkat nem vesszük komolyan,
hogy ti. azoknak lenyomata marad gyermekünk és házastársunk szívében,
testvérünk vagy barátunk lelkében, akkor homályosul el az igazság,
amelyből mindig csak egy létezik.
Törvényesség...
A mai nap imádsága:
URam!
Elfordultunk Tőled, s meg is van az eredménye! Add, hogy
visszataláljunk Hozzád, s újra felfedezzük, mi végre teremtettél minket!
Ámen
Gyűlöljétek a rosszat, szeressétek a jót, szerezzetek érvényt a törvénynek.
Ám 5,15,a
Ámósz
(író)próféta evidenciát hangsúlyoz: gyűlöljétek a rosszat, szeressétek a
jót, szerezzetek érvényt a törvénynek... Nyilvánvalóan azért fogalmaz
így, mert az "istenadta nép" - s most itt ne csak zsidókra gondoljunk,
bár Ámósz ezt teszi, de az ebbéli készség az elfordulásra/ferdülésre
egyetemes emberi tulajdonság -, minden egyes generációban elköveti
ugyanazt a hibát: vagy így vagy úgy, de elfordul Teremtőjétől, s nem
veszi figyelembe Istene akaratát. Annyi bizonyos, hogy már a civilizáció
hajnalában, évezredekkel ezelőtt megfogalmazott édenkerti
(kísértés)történet is arról tudósít minket, hogy életünket/létünket
végigkíséri a rosszal való küzdelmünk, s a jóért vállalt
áldozathozatalunk!
Az Istennek hátat fordító ember unalmasnak
találja Teremtőjét, s izgalmasnak a korlátok átlépését. Erről szólnak a
nagy regények, a kasszasikert hozó filmek, hogy ti. a "kalandért" a
legnagyobb butaságokra is képesek az emberek. A bűn tulajdonsága azonban
olyan, mint az örvény: minél jobban megközelítjük, annál nehezebb
szabadulni tőle! Sőt elérkezhet az a pillanat, amikor már egyedül csak
az Isten segíthet... Éppen ezért nem elég szeretni a jót - azt egyébként
mindenki szereti(!) -, de gyűlölni kell a rosszat is. Aki toleráns,
azaz elnéző a bűnnel kapcsolatban, abban nincs meg a készség arra se,
hogy küzdjön a jóért! A jóléti embert ránevelték, elhitették vele, hogy a
szabályokat áthágó ember magatartása is "kultúra" csak "más kultúra".
Ennek a jól irányzott gigantikus pedagógiának egyetlen célja, hogy az
ember veszítse el önazonosságát, s minél inkább fogyasszon, s ragadjon
bele az anyagvilágba... A jóléti ember élvezeti materializmusa ugyanis
nem feszeget etikai kérdéseket... se gazdaságban, se politikában, se
szociális kapcsolatrendszerében - csak fogyaszt, fogyaszt, s aztán
mindenért fizet - többszörösen is, hiszen nemcsak pénze fogy el, de az
egészsége is.
Szeretni az emberiséget/a tömeget nem lehet, csakis
az egyes embert. Aki tehát általában gyűlöli az embereket vagy egy
népet, egy nemzetet, egy vallást vagy különbnek tartja magát bőrszíne
miatt, az tanújelét adja annak, hogy semmit nem értett meg, mi végre is
van ezen a világon... Aki felfedezi önmagában az isteni, halhatatlan
részt - a Szentírás ezt Léleknek nevezi -, az rádöbben feladatára, s
onnantól kezdve megváltozik az élete, hiszen tudja, hogy nem "csak úgy,
véletlenül van" ebben a világban, hanem "dolga is van" benne: Küzdeni a
jóért, építeni, hagyni, hogy Isten őt is építse...