
A mai nap imádsága:
Istenem!
Ezen az új napon is választások elé állítasz. Melyik utat válasszam,
melyik döntésem mellé álsz oda Uram?! Kérlek, tisztítsd meg szívemet az
önzéstől, hogy azt adhassam tovább, amit Tőled kaptam, s azt fogadjam,
amit nekem szántál! Ámen.
Mert én, az ÚR, a te
Istened, féltőn szerető Isten vagyok! Megbüntetem az atyák bűnéért a
fiakat is harmad- és negyedízig, ha gyűlölnek engem. De irgalmasan bánok
ezerízig azokkal, akik szeretnek engem, és megtartják parancsolataimat.
2 Móz 20,5-6
Törvény
nélkül minden hamar szétesik, de csak a törvényre nem lehet életet
alapozni. Legyen az zsidó orthodoxia, kazuisztikus iszlám vagy
keresztény kegyeskedő törvényeskedés, egy hatalmas fának különböző
időben vetett árnyékát látjuk. Örök emberi tévedés, amikor a törvény
mindenhatóságát, az Isten mindenhatóságával keverik vagy
egybemaszatolják. Számtalan egyéni sors roppant már bele abba, mert a
szeretet helyett a tradíció szívtelen alkalmazását tekintették egyedüli
lehetséges megoldásnak... Mi több, melyik nagyobb, a törvény vagy annak
alkotója?
A válasz egyértelmű. Ennek ellenére mégsem az Isten
mindent meghatározó "képűségét" a szeretetet igyekszik az ember
visszatükrözni. Pedig Isten világosan beszél: aki szeret, az jutalmat
kap, aki gyűlöl az büntetést. Sokan - azok, akik nem vagy alig figyelnek
a lelkükre - azt gondolják, hogy a szankciók majd csak "odaát" válnak
valóssággá, ha egyáltalán van odaát...Az igazság azonban sokkal
egyszerűbb: Mindenért megfizetünk már itt a földön! Bűneink, vétkeink
miatt itt szenvedünk, a hibák, a mulasztásaink következményeit már itt
"nyögjük"... Ennek az igazságnak a lenyomatát hordozza a Tízparancsolat
"felvezetése" is , hogy ti. mindennek következménye van, melyeket a
Biblia átoknak vagy áldásnak nevez. Az áldás mindig erősebb, mint az
átok, ezért kell áldást mondanunk, ezért kell (meg)élnünk az Istentől
kapott jókat. Ezek elmulasztása is bűn, ami elválaszt a Teremtőtől.
A
középkori ember rettegett az Isten eljövendő haragjától, a végső
számadás napjától - ezért is volt oly sikeres a bűnbocsátó cédulákkal
való kereskedés. A "mindenért fizetni kell"-elv ma is alapjaiban
határozza meg az emberek életét, az egy másik kérdés, hogy Isten nélkül
nincs tisztában az ember azzal, minek mennyi az ára... Ezért a modern
embernek rettenetesen nagy "melléfogásai" vannak: aranynak véli a
gagyit, az örökkévalót pedig eldobandó vacaknak minősíti.
Az
Istenre figyelő ember nem keveri össze a földieket a mennyeiekkel, jól
tudja, hogy melyiknek mi a szerepe. A törvénytől nem vár megigazulást, s
a megélt szeretettől sem kéri számon a tökéletességet. Az
istenelképzelésekkel szívesen zsonglőrködő ember okoskodásai sokakat
megtévesztenek, de aki szívét megüresíti, s abba naponta törekszik
behívni az Istent - az alapvetően nagyot nem tévedhet. A szívben lakozó
isteni szeretet ugyanis mindent megold, amit nem, azt pedig képes
elhordozni.
Jóság...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy megtalaláljam mai napon is, a bennen lakozó jobbik énemet! Ámen
URam! Add, hogy megtalaláljam mai napon is, a bennen lakozó jobbik énemet! Ámen
Ne fizessetek a gonoszért gonosszal, vagy a gyalázkodásért
gyalázkodással, hanem ellenkezőleg: mondjatok áldást, hiszen arra
hívattatok el, hogy áldást örököljetek.
1 Pt 3,9
1 Pt 3,9
Rendben...
Sérelem ér, s nem teszek ellene semmit. Na de, ha én nem törődöm
magammal, akkor ki fog segíteni rajtam? Ha jogtalanság ér, akkor
mondjak le jogaimról? Ha jogorvoslatot nem is keresek, de azért
legalább jogom van kimondani a véleményem, nem? Megannyi jogos kérdés, melyek megválaszolásra várnak...
Minden embernek igénye van a tisztességes bánásmódra, s joggal el is
várhatja azt másoktól, különösen, ha ő maga is tisztességes ember.
Ugyanakkor az életminőségünket rontó gonoszkodások ellen semmit nem
tenni: behódolás a körülményeknek, szolgai elfogadása annak, hogy "Sajnos ez van, ilyen az élet, mit csinálhatnánk?". "Elég baj az , ami van, ne csináljunk belőle még nagyobbat..."
Mit tegyen a keresztény ember, aki szintén "emberből van"? Bizony csak
igen kevesen vannak azok a jókeresztény/szentek(?), akik képesek nem
úgy válaszolni az őket ért igazságtalanságra, mint ahogyan az általában
történni szokott, hiszen még a közmondás is azt mondja: "amilyen az
adjonisten, olyan a fogadjisten." (akció-reakció!)
Egyháztörténelemből
tudjuk: a keresztényeket az első három évszázadban üldözték. Amikor a
milánói edictum (313) után Kr. u. 380-ban I. Theodosius, római császár
államvallássá teszi a kereszténységet, szép lassan "beindul" a pogányok
módszeres üldözése. Tény, hogy jónéhány "pogány" papot lincseltek meg,
vertek agyon, égettek meg máglyán... Az ember az Egyházban is ember
marad! (Nem csak a politikai fordulatok okán,
sajnos minden rendszerváltozásnál történnek véres tisztogatások... csak
ezek nem mindig publikusak! Az ok egyszerű: Az Isten megbocsát, de az
ember nem felejt...)
Az ember már csak ilyen. Egyszerre megigazított (Isten által), s ugyanakkor bűnös is: simul iustus et peccator,
ahogyan a régi teológusok vallották. Isten azonban nem bosszúállásra,
gyalázkodásra teremtette az embert, hanem szeretetre, s arra, hogy
áldást mondjon... Átkot mondani mindenki tud, áldást csak a kiváltságosak.
Akinek szíve Isten szeretetével van tele, azok válhatnak a Felülről
alászálló Jónak továbbító eszközeivé, bennük van meg az méltóság, ami
elengedhetetlen a nemes gondolatok közlésének, a tiszta érzelmek
közvetítésének!
Szenvedélyek...
A mai nap imádsága:
URam! Add szívünkbe szeretetedet, hogy az legyőzzön bennünk minden magunkat és másokat romboló vágyat! Ámen
Ne
nézd a bort, hogyan vöröslik, hogyan gyöngyözik a pohárban. Bizony
simán lecsúszik az! De végül megcsíp, mint a kígyó, megmar, mint a
vipera. Szemed zavaros dolgokat lát, te magad pedig össze-vissza
beszélsz.
Péld 23,31-33
Bibliánk szerint a bor készítés
"todománya/művészete" Noéig nyúlik vissza. Isten eredeti tervében tehát
nem szerepelt az alkohol - az ember boldogságának tehát nem lehet
biztosítéka a borivás. Érdekes, hogy háromezer évvel ezelőtt a bódító
italok mértéktelen fogyasztását súlyos karakterhibának vélték, mára
viszont ugyanezt (az alkoholizmust) betegségnek gondolják. A WHO
(Egészségügyi Világszervezet) egyértelműen a betegségek közé sorolja.
Magyarországon kb. 800.000-1.000.000-ra tehető az "alkoholbetegek"
száma. Az alkoholizmus férfiaknál gyakrabban fordul elő, a férfi/nő
arány 4:1, azonban kutatási adatok szerint ez az arány lassú
kiegyenlítődési tendenciát mutat.
Tény, hogy az alkoholfogyasztás
egyre súlyosabb, társadalmi méretű problémákat generál. Ezt szociális
tünet-együttesnek nevezik, amikor is a gyakori ittasság képtelenné teszi
az egyént a tanulásra, a munkára és a társadalmi beilleszkedésre.
Gyakran a házasság ill. párkapcsolatok felbomlásához és indokolatlan
munkahelyi hiányzásokhoz, teljesítménycsökkenéshez, majd elbocsátáshoz
vezethet. Sóvárgás, azaz ellenállhatatlan vágy az ivásra.
Kontrollvesztés, azaz a további alkoholizálás a kialakuló szövődmények, a
kifejezett tiltás, az életvezetés törése ellenére is folytatódik. A
"beteg" az első pohár után nem tud megállni, kényszeresen iszik tovább.
Mindezek hozzájárulnak, hogy az alkohol megszerzése és fogyasztása az
élet egyre nagyobb részét tölti ki a beteg életében.
Személyiségváltozás, mint például ingerlékenység, hangulatváltozások és
ezek által vezérelt kritikátlan megnyilvánulások, esetenként
agresszivitás. A folyamat előrehaladásával az intellektuális funkciók is
látványosan hanyatlanak.
A Biblia szerint a mértéktelen borivás
nem betegség, hanem bűn. Bűn, ami elválaszt az Istentől, s a
közösségtől, s melynek következményei között ott vannak a testi
nyomorúságok, betegségek is. Lehetne behatóan elemezni az okokat -
genetikai komponensek, pszichodinamikai-, társadalmi-szocio-kulturális
tényezők -, sajnos az "eredményen" nem változtat: Isten életet
ajándékozott, amire nem vigyáztak. A felelősség persze nemcsak az
alkoholisták lelkén szárad... mindazok, akik jó üzletet látnak az
"italkereskedésben", akik reklámozzák a "fogyasztást" - hogy együk-igyuk
betegre magunkat(!) -, bűnrészessé válnak... Bűnrészes az a szülő is,
aki ivászatával, dohányzásával, munka-kerülésével "szociális mintát" él
gyermekei elé, s bűnpártoló az, aki legalizálná a "könnyű" drogokat -
mintha nem lenne elég bajunk van az ittas vezetésből, az
alkohol-fokozta-okozta erőszakból -, de bűnsegéd az is, aki elfordítja
fejét mindettől, s szótlanul továbbmegy.
Az pedig ne nyugtasson
meg bennünket, hogy mindezt "bűnszervezetben", a társadalom
működőképességét veszélyeztető méretekben "csináljuk" az egész világon!
Az Isten nem büntetőjogi kategóriákban gondolkodik, s nem is
'kollektíve' kér majd számon minket, hanem egyenként! Persze, ha nincs
Isten, akkor számonkérés sincs, s akkor minden a legnagyobb rendben
van... vagy mégse?
Testünk...
A mai nap imádsága:
Uram,
köszönöm Neked testemet! Add, hogy ne éljek vissza kegyelmeddel, s arra
használjam csodálatos ajándékaidat, amire adtad őket! Ámen
Isten
szerkesztette így a testet egybe: az alacsonyabb rendűnek nagyobb
tisztességet adva, hogy ne legyen meghasonlás a testben, hanem
kölcsönösen gondoskodjanak egymásról a tagok. És így ha szenved az egyik
tag, vele együtt szenved valamennyi, ha dicsőségben részesül az egyik
tag, vele együtt örül valamennyi.
1 Kor 12,24b-26
Tényleg
csodálatos "masina" a testünk! Isten minden szükségeset beleteremtett,
melyek szüntelenül szolgálnak minket életünk folyamán. Csak amikor kezd
életünk pályája lefelé ívelni és szembesülünk a ténnyel, hogy végül
mindent - ami testi -, vissza kell adnunk Teremtőnknek, akkor döbbennünk
meg önmagunkon felsóhajtva: Bizony, vigyázhattunk volna jobban is erre
az isteni gépezetre... Eleink bölcsen azt mondták: "Darabokban halunk
meg!" S valóban, először csak látásunk romlik, aztán fogaink
romlanak-gyengülnek... s ide, a három pont után mindenki odagondolhatja
személyes testi gyengeségeit. Isten kegyelme, hogy szerveink még
meggyengült állapotukban is hihetetlen teherbírással képesek "szolgálni"
minket - ebben is meglátszik Isten teremtő hatalmának nagysága és
gondviselő szeretete.
Minden szervünknek elengedhetetlenül fontos
szerepe van az életben. Mindegyik tudja a feladatát, s csöndben el is
végzi azt. A szív vért áramoltat az erekben, a gyomor emészt, a máj
tisztít, a vese kiválaszt, az immunrendszerünk védekezik - az agyunk
pedig 'koordinál'. Mindegyik szervünk 'becsülettel' dolgozik, hogy
nekünk rendelt napjaink boldogságban, harmóniában telhessenek. Testünket
ugyanis arra kaptuk, hogy érezzünk, hogy szeressünk általa, hogy
segítségével építsünk és szépítsünk! Ha a kéz simogatás helyett inkább
üt, ha nagyobb örömmel kovácsol fegyvert, minthogy építene -, akkor célt
tévesztettünk, létünknek nem ez az Istentől rendelt feladata!
Másért
küldettünk a Földre. Elsődleges feladatunk, hogy felismerjünk
életünkben az Isten szeretetét, s tükrözzük azt mások felé. Felismerve
készségeinket/tálentumainkat alkossunk, szolgáljunk egymásnak,
gondoskodjunk mindenekelőtt szeretteinkről. Ha Isten alkalmasnak
teremtett minket a házaséletre, a családalapításra, akkor ne tékozoljuk
el egészségünket hiábavaló dolgokra - amit úgy is megemészt a moly vagy
rozsda -, hanem használjuk testünk adottságait rendelt időben(!) arra,
amire kaptuk őket... Mára ugyanis sokhelyütt felborult az élet 'rendes
menete', s a fiatalság évei "önmagukért, az élményért" telnek, s nem a
jövőért... Ennek elhibázott volta akkor válik nyilvánvalóvá, amikor
elmúlnak azok a bizonyos "legszebb évek", s kétségbesetten, az ötödik X
vonzásában, orvosi segítséggel gyermekért próbálnak küzdeni... Isten
azonban figyelmeztet idejekorán mindannyiunkat. Ez is az evangélium
egyik vetülete. Akinek van füle, hallja!

A mai nap imádsága:
Istenem!
Örök törvényeid tartanak meg engem, s enyéimet. Hála Neked, hogy
fenntartod, s kormányozod a világot, s nem hagysz benne magunkra minket!
Ámen.
Majd fölment Mózes és Áron, Nádáb és Abíhú, meg
Izráel vénei közül hetvenen. Látták Izráel Istenét: Lába alatt
zafírkőféle volt, olyan tiszta, mint maga az ég. Izráel fiainak ezekre a
vezetőire nem emelt kezet. Bár látták az Istent, ettek és ittak. Azután
azt mondta az ÚR Mózesnek: Jöjj fel hozzám a hegyre és maradj itt, mert
át akarom adni neked a kőtáblákra írt törvényt és parancsolatokat,
amelyeket azért írtam le, hogy tanítani lehessen azokat.
2 Móz 24,9-12
Isten
soha senki nem látta... vagy mégis? Az Írás tanúsága szerint "Izráel
vénei közül hetvenen" látták Izráel Istenét. Istent láttak vagy csak
hetvenen Izráelben láttak valamit/valakit, amibe, akibe belelátták,
beleérezték minden szenvedésüket és minden vágyakozásukat? Mert ha nem
Istent látták, akkor "megbocsájtható" e "kemény nyakú nép" - ahogyan az
ÚR fogalmaz - minden elfordulása, hűtlensége, melyekről folyamatosan
tudósít a Biblia. Ha azonban valóban az Istent látták... akkor
alapjaiban más a helyzet... Isten, Aki teremtője az egész
világmindenségnek, megmutatja magát... Ez olyan esemény, aminek "ereje"
nem csillapulhat alig néhány száz generáción keresztül. Jelen tudásunk
szerint ugyanis a mitokondriális DNS "meghatározta" kor szerint az
emberiség 6-10 ezer éves, s a sínai-hegyi események pedig mintegy
hármezeregynehányszáz évesek - csak.
Aki Istent látta, az már
mindent látott. Teremtő-teremtmény találkozás után ugyanis a végesnek
nincs több, (nem lehet!) már több egzesztinciális kérdése a Végtelen
felé. Isten a végtelen szeretet, s az azzal való találkozás élménye nem
múlhat el nyomtalanul... Az az Erő, Akitől az Élet jön, s Ahová az Élet
visszatér, az nem adhat "utasítást", hogy népek (népecskék) kiirtására,
rabszolgaságba hajtására, ahogyan olvashatjuk az ószövetségben: "Kezedbe
adom őket." - így szól az Úr. Fenti rövid tudósítás arról szól, hogy
látni ugyan látták Izráel vénei az Isten lábának zafírkövét, de fel kell
tennünk a kérdést: Jól is hallották, hogy mit mondott az ÚR? Vagy
ersetleg a zúgásba-morajlásba belehallottak még "ezt azt"... Ha esetleg
tudatlan ember olvassa ezeket a sorokat, akkor gyaníthatóan bután
gondolkodik, s bolond következtetésekre jut: s azt hiheti, hogy a fenti
nyílt elmélkedésnek "antiszemita" indíttatásai vannak. (Ez a
rövidzárlatos értelmezés persze korunk kommunikációs "lápvilágába" jól
bele is illik...) Sietem ezért leszögezni: "a mást látok, mást értek"
problematikája örök, minden emberre kiterjedő , nem zsidó-specifikus
probléma!!! Hány keresztény, muzulmán stb. prédikátor/vallási méltóság,
vagy szektavezér buzdította már a történelem folyamán esztelen
kegyességre híveit-követőt, megokolván, hogy: Ezt mondja az ÚR, ezt
akarja az Isten! Mert nemcsak zsidókat üldöztek, protestánsokat is
mészároltak tízezer-számra(!)... lásd "Szt. Bertalan éjszakája.", s mai
is naponta robbanjták, ölik halomra egymást siíták és szunniták...
Az
érzelmeket-indulatokat csak a törvény szigora - sajnos olykor az se -
képes kordában tartani. A rend akkor isteni eredetű, s akkor kell
maradéktalanul betartani, ha az egyént és közösséget véd, ha lelket nem
nyomorít, hanem emel, s értékteremtésre sarkall nap mint nap... Ezért
különlegesen fontos, hogy Mózes kőtáblákat kapott! De Isten nem bízott
semmit a véletlenre, ezért a szívünkbe is "beleírta" elvárásait, hogy
lelkiismeretünk mindig figyelmeztessen minket.

A mai nap imádsága:
Uram!
Sokszor kerültem veszélyes helyzetbe, s Te kimenekítettél. Kérlek ne
engedd, hogy keményszívűségem áldozata legyen egész életem, ezért engedd
éreznem közelségedet, hogy megtanuljak Veled együtt járni, követni
Téged! Ámen
Miközben hajóztak, ő elaludt. Ekkor
szélvihar csapott le a tóra, és a hajó kezdett vízzel megtelni, úgyhogy
veszélyben forogtak. Ekkor odamentek hozzá, felébresztették, és így
szóltak: "Mester, Mester, elveszünk!" Ő pedig felkelt, ráparancsolt a
hullámokra, mire azok lecsillapodtak, és csendesség lett.
Lk 8,23-24
"Navigare
necesse est" - mondta már az ókori ember is. Ez a latin mondás magyarul
azt jelenti: "Hajózni kell!" Azaz szükséges, hiszen enélkül megáll az
élet... Aki nem száll hajóra, nem vállalja a kockázatot, az nem is jut
el a kívánt kikötőbe, a szép cél ábránd marad mindörökre. Ezért ez a
jézusi történet - mely igen kedvelt témája a mai festőművészeknek is -,
különösen is telve van szimbólikus üzenetekkel. Régi értelmezése az
egyháznak, hogy a viharos tenger az élet, a hajó az egyház, az utasok a
hívek, az árbóc Jézus keresztje, a vitorla az egyház
dogmatikája/tanítása, ami kifogja a Szentlélek jó szelét... s persze a
matrózok a papok, s a kapitány pedig maga a pápa...
Egyik kedves
évfolyamtársam testvére gépészmérnökként hajózta a világot. Ő mesélte,
milyen is az, amikor egy tengerjáró hajót a vihar gyufaszálként sodor
ide-oda. Ilyenkor tényleg a kapitányon múlik minden... egy rossz vagy
nem időben kiadott parancs, s vége mindennek, süllyed a tengerjáró is!
A
keresztény ember figyel Isten szavára, s engedelmeskedik a Legnagyobb
Kapitány szavának... Nem jajveszékel, hanem cselekszik, ha éppen arról
van szó. Tudja, hogy a Mindenség Urának tenyerén van az ő élete is, s
hogy Nélküle semmi sincs, Nélküle garantált a veszteség, Vele pedig
győzelemre jut a hit!
Ha a Mester szól, az elemek is
engedelmeskednek. Csak az emberrel van úgy a JóIsten, hogy megengedte
neki, hogy parancsolataival is szembeszállhasson... Aki élt már át lelki
viharokat, aki esetleg hajótörést is szenvedett az élet tengerén, de
megmenekült, mert Jézus keresztjébe belekapaszkodott, az tudja jól mit
jelent a kegyelem. Enélkül nem akar élni, élete vezérlő elemének kívánja
az áldást, mely Mesterétől jön.
Hajózni szükséges - hinni nem. De ha el akarsz jutni Abba a kikötőbe, akkor nem kerülheted ki a Mester hívó szavát...