Csendességért.
A mai nap imádsága:
Uram! Vedd el békétlenségemet, s add szívembe szereteted nyugalmát! Ámen.
Csak Istennél csendesül el a lelkem, tőle kapok segítséget.
Zsolt 62,2
Életünk
folyamán számtalan igazságtalanság, emberi és "Isten-adtának hitt"
korbácsolja lelkünk nyugalmát. A felülről, a Világosság Atyától kapott
kereszteket mindig könnyebben viseljük, mert ahhoz erőt is kapunk. Ha
úgy érezzük is, hogy ezt azért "mégsem érdemeltük meg", bizonyossággal
tudjuk: akit Isten szeret, azt vesszőjével is "jutalmazza". Egészen
másképp látjuk azonban azokat az igákat, melyeket mások akasztanak
nyakunkba.
Az emberi önzés határtalan, olyan az, mint a rákos
daganat. Nincs "határtudata", s csak egy törvény hajtja: terjeszkedni,
terjeszkedni. Igaz, ez idővel önmaga létének akadályává válik, de
másképpen nem tud tenni, hiszen nem egészséges sejtek ők, hanem rákosak.
Az emberi önzés minden közösségben ott van. A legkisebb
párkapcsolatiban éppenúgy, mint a nagypolitikaiban. Naponta bomlanak fel
sírigtartónak álmodott házaságok, mert nem képesek a felek egymás és
önmaguk önzését kezelni. Naponta történnek deliktumok közvetlen
környezetünkben éppenúgy, mint távoli földrészeken, melyeket mind-mind
az önzés táplálja. Nem csoda, ha elszomorodunk vagy szeretetünk
lendületét veszíti...
Hol a segítség, mi a megoldás? Egyetlen
pontban találkozik az emberi reménység, s az isteni segítség: a
megváltásban. A Nagy Korrekció, amiben kiegyenlítődik az ember által
felhalmozott vétek, mulasztás és bűn és az Isten mentő szeretete.
Megváltani az ember a világot soha nem tudja, mert soha nem "lesz olyan
mint az Isten" (eritis sicut Deus) - bár a kígyó ravaszsága ma is szedi
áldozatait a kísértések változatos formáiban. Az igazi megoldás mindig
az Isten maga, aki a békesség "garanciája". Nélküle nincs harmóniánk,
nincs megnyugvásunk, csakis békétlenség a másikkal, a világgal,
önmagunkkal.
Hívás...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy hívásodat meghalják, s mindannyian a Közeledben élhessünk! Ámen
Mert nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket.
Mt 9,13
"Bűnös,
gyarló emberek vagyunk!" - sokszor hallhattuk már ezt a kijelentést.
Valljuk meg őszintén, akadtak helyzetek, amikor úgy éreztük, mi azért
nem tartozunk közéjük. S tényleg... Miért is lennénk ugyanolyan
"bűnösök", mint a kereszten függő latrok, amikor mi normális életet
élünk?! Nos, Jézus világosan megmondja: "Nem az igazakat hívogatja,
hanem a bűnösöket" Máshol pedig így fogalmaz: "Nem az egészségeseknek
van szüksége orvosra, hanem a betegeknek!" No, akkor felsóhajthatunk,
hiszen "minden(!) rendben van"... vagy mégsem?
Annyi bizonyos,
hogy amikor Jézus hívogat, akkor mindenkit hív, de hívása nyilvánvalóan
nem azoknak szól, akik már körülötte/Őnála vannak, hanem azoknak, akik
még messze távolban küszködnek önmagukkal, világgal s a JóIstennel.
Sajnos sokszor megtörténik, hogy "kaptafásan" gondolkodnak komoly hívő
emberek is, s úgy hiszik az ÚRIsten is "széria-megoldásokat" gyárt
teremtményeinek... Ha mégis így lenne, akkor nem lennénk különfélék,
elveszítenénk egyediségünket, s mindenre bólogató, gondolkodásmentes
"klón-keresztények" lennénk... Úgy látszik, még mindig nem jöttünk rá,
hogy a Teremtő Isten a diverzitás Istene! Sajnos mi emberek - talán csak
azért mert szeretnénk olyanok lenni mint az Isten - mindenhatóságra
való törekvésünkben görcsösen uniformizálunk, s szíves látjuk a színest
is fekete fehérben...
Ha a generációk mindig mindent elölről
kezdenének, akkor sosem fejlődhetnénk, jutnánk előbbre, s nem
emelődhetne, javulhatna az embervilág egy kicsit se. Márpedig Isten
törvénye az, hogy az áldás ezerszeresen átíveljen apákról a fiakra, s
hogy néhány nemzedéken keresztül emlékeztesse az utódokat az elődök
bűneire. Ez azt jelenti, hogy nem kell mindenkinek a disznók vályújáig
süllyedni, hogy felismerjék van nekik egy Mennyei Atyjuk is! Vagyis: a
hívő, az ÚRnak elkötelezett szülők, értékcentrikus/értékteremtő
életvezetésükön keresztül igenis gyermekeik elé élhetik a Krisztus
szeretetét.
Sokan vélik, hogy a tradíció az "kevés" - ennél több
kell -, de az ilyenek a gyökereiket tagadják meg. Ha a tradíció csak azt
jelenti, hogy kínos precizitással őrzik, a hamut, akkor az persze nem
más, mint képmutatás, farizeusság, de ha a hagyomány a láng
továbbadásában nyilvánul meg, akkor az Isten akaratának betöltése, azaz
"egészséges" magatartás...
Láthatatlan világ...
A mai nap imádsága:
Uram,
Istenem! Engedd átélnem szereteted végtelen irgalmát, hogy tudjam
szeretni teremtett világodat! Add, hogya annak minden javát, amiben
részesülhetek naponta, ne magam és mások ellen használjam fel, hanem a
Te akaratod szerint éljek vele, embertársaim hasznára, a Te nagyobb
dicsőségedre! Ámen
Nem e világnak, sem e világ múlandó
fejedelmeinek bölcsességét, hanem Isten titkos bölcsességét szóljuk, azt
az elrejtett bölcsességet, amelyet az Isten öröktől fogva rendelt a mi
dicsőségünkre.
1 Kor 2,6-7
Az evangélium egyáltalán nem
magától értetődő, logikus történet. Ha ember találta volna ki, sokkal
könnyebben elfogadhatóbb, nyilvánvalóbb lenne ? de nem az. Felfogásához
kinyilatkoztatásra van szükségünk, hogy maga Isten leplezze előttünk le
azt, amit tett. Az időben megtörtént kinyilatkoztatás azonban még kevés
az embernek, mindenki személyesen akar megbizonyosodni a dolgok
igazáról.
Pál jól tudja, hogy gondolati sémák fogságában él az
ember. Ezért a zsidónak zsidó, s a görögnek görög. Gyarlóak vagyunk,
ezért nem elég nekünk Isten jó hírének könyvekbe zárt evangéliumi
tudósítása, előszóval, az adott korban, hitelesen hirdetni is kell.
Istennek ugyanis úgy volt tetszésére, hogy emberi közreműködés által
történjék meg a bizonyosság csodája, újra és újra, nemzedékről
nemzedékre.
S mit értsünk titkos bölcsességen? Talán azt, hogy a
kereszténység is ugyanazt propagálja, mint az összes többi ezoterikus
próbálkozás legyen az kabbalából származó önismereti tudás vagy éppen
fényadásos new-age protokoll? Nem. Az evangélium egészen mást jelent,
mint amit a gnoszticizmus vagy az ezotéria nyújtani tud. Az evangélium
nem más, mint az Istenadta Élet megélése a mindennapokban: Nem
rettegésben telő napok, hogy Isten mikor csap le ránk bűnösökre, nemis
megbolydult elképzelés - ahogyan nemrég olvastam valaki internetes
"magyarázatában": Jézus Krisztus angyalainak seregeivel harcol értünk...
Nyomorult eltorzult agyak militarista elképzelése az Isten hatalmáról!
(Szánalmas látni, ahogyan sok - egyébként bizonyára jóravaló ember -
torz vallásosságával megkeseríti a maga és környezete életét.) Az
evangélium felszabadító erejéből az ilyen "testvérek" nem sokat
tapasztaltak, de a kicsinyesség, a megromlott gondolkodás sötét kútjából
sokat merítettek... Persze sok ember számára sokkal elfogadhatóbb, hogy
itt a földön értünk küzd az Isten. Annyi igaz ebből, hogy Isten
küszködik, de nem valamilyen hatalom ellen, hanem Velünk. Sokan ugyanis
következetlenségükből, a diszciplína hiányából fakadó sikertelenségüket a
sátáni erőknek "tudják be". Önáltatva hangsúlyozzák, hogy ők bizony
mindent megtettek, de a gonosz erők erősebbek voltak... (Ha a gonosz
erőn a lustaságot, a nemtörődömséget, az áldozatvállalás hiányát kell
érteni, akkor egyetérthetünk velük - egyébként nem.
Isten azért
Isten, mert végtelen a hatalma. Nem korlátozza Őt senki és semmi. Ha Ő
egszer azt mondja: "bevégeztetett", akkor ahhoz nincs mit hozzátoldani,
nem lehet magyarázkodni, hogy de azért még... Ha Ő azt mondja "bűneid
megbocsájtattak", akkor az teljes bűnbocsánatot jelent, s nem
időszakosat. Könyörögni nem azért kell, hogy győzedelmeskedjen az Ő
ereje a Sátánnal szemben, mert Akinek hatalma van az univerzum, az egész
világmindenség teremtésére, Annak nem lehetnek jelentékeny ellenfelei
saját teremtményei... Mi tehát a titkos bölcsesség? A Krisztusban való
kiemelkedés ebből az anyagvilágból, hogy az Isten egyetemes szeretetének
erőterében végre megértsük: Kicsoda az Isten, s mit jelent az, hogy mi
emberek vagyunk.
Testünk-lelkünk, hitünk-életünk...
A mai nap imádsága:
Uram!
Tégy engem bölccsé, hogy félelmedben és tisztelettel éljem véges
napjaimat! Add, hogy el ne bukjam önzésem miatt gyakrabban, mint
kellene, s növelj engem minden értelmet meghaladó szeretetedre! Ámen.
Tehát mindenkor bizakodunk, és tudjuk, hogy amíg a testben lakunk,
távol lakunk az Úrtól; mert hitben járunk, nem látásban.
2 Kor 5,6-7
Ép
testben ép lélek... Ki ne ismerné az ősi görög mondást? Mozgásszegény
életünkben mindannyiunknak vannak legalább emlékei arról az örömről,
amit a sporttal, kirándulással felfrissített testünk átélt. A fiatalság,
az ifjúság örömének egyik fontos része az intenzív mozgás. Sajnos a
sport is üzletté vált, s erősen fogyatkozik is belőlőle az öröm - és így
marad az egyre kemyényebb, az eredménynek vasszigorral alárendelt
iszonyatosan kemény munka... A sikerért aztán mindent megtesznek -
hivatalosan és illegálisan is -, doppingbotrányoktól visszhangos a
média. Ugyanakkor anti-fitness "példaképek" - anorexiás modellek,
pop-zenekarok láthatóan városi mozgásszegény kultúrában élő tizenéves
csontvékony fiúcskái torzítják az ifjúság egészséges testképét. Nos nem
is volt még soha ennyi önbizalom-hiányos, önértékelési zavaros fiatal,
mint manapság... Menekülnek is "rendesen" alkoholba, kábítószerekbe...
A
középkori egyház közvetítette hamis "testkép" - ti. hogy a lélek foglya
a bűnös testnek - alaposan elferdítette a keresztény világ
test-látását. De mi ez ahhoz a csapáshoz képest, amit a huszadik század
fogyasztói kultúrája véghezvitt? A fejlett ipari társadalomban, az ún.
jóléti államokban lassan alig találunk normális testsúlyú embert...
Pedig a"karbantartott" test nemcsak esztétikai szépséget képvisel, hanem
egyben az egészséges élet alapja is. Számtalan irányzat, iskola ígéri
meg, ha ezt vagy azt a módszert követed, akkor a siker
kikerülhetetlen... Ugyanakkor mit érnek a kidolgozott, feszülő izmok, ha
a lélek belül csökevényes vagy romokban hever?
Pál apostol
kijelentése "testben lakunk, távol lakunk az ÚRtól elsősorban azt
jelenti, hogy a test teremtett tökéletessége ellenére nem teljesen
tökéletes, hiánnyal küzd. Hiány oka a teremtmény végessége, ami nem
képes befogadni Végtelent. S ha jól megnézzük, tudása, melyre oly
büszke, még akaratánál is behatároltabb. Sokan élnek abban a tévhitben,
hogy mivel Istent megismerték, találkoztak Vele lélekben, ettől
tökéletessé is váltak. (Számos őrült szekta - ez minden vallásban
akad!!! - jelesül mutatja ezt.) A formálódás, mely egész életünkön át
tart, Istennél fejeződik csak be. Ez azonban mégsem tölti el
keserűséggel a krisztuskövetőket, ellenkezőleg, örömet lelnek benne: Oly
sok mindenre akar megtanítani minket Isten! Száz élet is kevés lenne
csak rácsodálkozni a töredékére annak, amit az Örökkévaló a Mindenségbe
beléplántált!
Ehhez a fantasztikus életprogramhoz adja ajándékul a
hitet, mely a látásnál annyival több, hogy az emberi lét horizontján is
túllát, s ezért az ilyen ember képes megcselekedni már itt e földön
olyan dolgokat, amire más képtelen - önfeláldozóan szeret, olykor még
ellenséget is...
Végítélet...
A mai nap imádsága:
URam!
Add, hogy azzal foglalkozzam, ami Neked kedves, nekem üdvös,
felebarátaimnak pedig hasznos, s mindig a békességet és a szeretet
kiteljesedését szolgálja! Ámen
Annak pedig, aki elküldött
engem, az az akarata, hogy abból, amit nekem adott, semmit se veszítsek
el, hanem feltámasszam az utolsó napon.
Jn 6,39
Az
ismeretlennek különleges vonzása van... Az ismeretlen megismerésének
lehetőségéért az ember évezredek óta felvállalja a veszélyt, sőt
nemegyszer kockáztatja, még az életét is! Vannak azonban olyan rejtett
dolgok, amikről nagyon keveset tudunk, és vannak olyan dolgok, melyek
jóllehet a valóság elengedhetetlen részei, de ezekről még azt sem
tudjuk, hogy nem tudjuk őket...
Az egyik ilyen izgalmas kérdés -
hitünk egyik lényeges része - a feltámadás "problematikája". Okos
teológusok, művelt laikusok, magukat még okosabbnak és jólinformáltnak
vélő, önjelölt igemagyarázók keresték-kutatták a választ hosszú
évszázadokon át arra, amiről csak sejtéseink vannak: Hogyan is történik a
feltámadás, s az utolsó ítélet, és a végső számadás? A Jelenések
könyvének szimbólumokra épített zseniális rendszere hamar "más
tudatállapotba" emeli a könyv olvasóját, hogy bepillantást nyerhessen a
végidős történésekbe. Egyesek az Újszövetség zárókönyvére, az utolsó
idők isteni forgatókönyveként tekintenek, megint mások az apokaliptikus
irodalom egyik gyöngyszemére, mely olyan kérdéseket fel, melyek egyszer -
legkésőbb az élet végén - mindenkit foglalkoztatnak: Mi lesz/van a
halál(om) után? Mi lesz akkor, ha már nem lesz értelme a nyelvtani
igeidőknek, mert nem lesz idő, mert lepergett a teremtés isteni
homokóráján az utolsó homokszem is?
Az elképzelések mindig a
korszellemet tükrözik. Míg a középkorban a járványok, a betegségek, a
csatákban, háborúkban szinte folyamatosan jelenlévő borzalmas
szenvedések határozták meg az időkvégi elképzeléseket, eladdig a
huszadik század bürokratikus világa - tényleg a társadalom háromnegyede
íróasztal mögött ül, s irányítja/irányítaná(?)/kontrollálja a társadalom
egynegyedét, akik valóban termelnek, értéket állítanak elő -, azt a
víziót indukálja, hogy a mennyei hivatalnokok (értsd: angyalok) az Isten
adminisztrátoraként/ellenőreiként átvizsgálják, s elszámoltatják az
eléjük került emberlelkeket... s aztán jön a leszámolás, a "sírás és
fogcsikorgatás" örökös valósága.
Jézus példázataiban nem
bonyolódik az isteni "hogyan?" izgalmas részleteibe, a fontos és
lényeges: Isten cselekszik, az Isten azt akarja, hogy semmi el ne
vesszék... Nyilvánvaló, hogy semmi nem tűnik el nyomtalanul ebben a
téridős világunkban, hiszen az anyagból energia lesz - s ez érvényes
elméletileg visszafelé is -, de Isten akarata az, hogy senki ne zárja ki
magát a Vele való közösségből, hogy minden teremtmény eljusson a
Teremtőjének meg-/felismerésére, s megtalálja létének mélyebb értelmét, s
ezzel együtt élete harmóniáját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése