Családunkért.
A mai nap
imádsága:
Uram, Istenem! Sok embert küldesz az életembe, hogy
tanuljak általuk: Szeretetet és alázatot, bölcsességet és kitartást.
Add, hogy felismerjem bennük formáló akaratodat, s mindenért és
mindenkiért hálát tudjak adni Neked mindenkor!
Ámen
Az
imádkozásban legyetek kitartóak, és legyetek éberek: ne szűnjetek meg
hálát adni. Bölcsen viselkedjetek a kívül állók iránt, a kedvező
alkalmakat jól használjátok fel. Beszédetek legyen mindenkor kedves,
sóval fűszerezett, hogy így mindenkinek helyesen tudjatok
felelni.
Kolossé 4,2; 5-6
Imádkozás,
magatartás, beszéd. Külön-külön mindegyiket órákon át lehetne
magyarázgatni. A három fogalom együtt még szemináriumi dolgozat témája
is lehetne - legkevesebb két szemeszterre elosztva. Ami közös
mindháromban, hogy a minőségük, az ember emberségétől függ. Nincs rossz
imádkozó, de azért bölcs. Nincs durva beszédű, de azért példás
magatartású, ahogyan nincs jól imádkozó, segítőkész ember, aki
mindeközben össze-vissza locsog vagy hazudozik. A három tulajdonság,
mint a suszter háromlábú széke, akkor áll stabilan, s akkor terhelhető
az egész szék, ha egyforma lábakkal mértezték, ugyanabból az erős,
egészséges fából. (Pl. "Kemény fából faragták ezt a
legényt!")
Isten is azt kívánja tőlünk, hogy
imádságaink, cselekedeteink és beszédünk egy és ugyanazon tőről
fakadjanak: az Ő szeretetéből. Ha ehelyébe más gyökerek kerülnek:
ezoterikus tudás, gnosztikus gondolatok vagy barkácsolt modern
életfilozófia, melyek az élet törvényeinek ellentmondanak, nos akkor
csak idő kérdése, mikor borul a "szék"... Mert egy törvény van, s egy
igazság. (Ugyankkor: A törvény mégsem igazság! A törvény akkor is
törvény, ha nem igazság.... Wass Albert )
Ébernek
kell lenni nemcsak suttogó, imádságos gondolatainkban, de kimondott
szavainkban és cselekedeteinkben. Ez csak akkor lehetséges, ha
harmóniában vagyunk világgal, önmagunkkal s Teremtőnkkel. S hogyan
érhető el ez a harmónia? Csakis szüntelen hálaadással! Hálásnak kell
lennünk a jóért, de a dorgálás is a javunkat szolgálja, ezért azt is
illik megköszönni. Az alkalmak nagyon gonoszak, mert mindegyik múlandó,
s bármilyen szép is a pillanat, gyorsan kifolyik "kezünkből" és
engedelmeskedve a Törvénynek az is beleolvad az idő számunkra végtelen
folyamába.
S mit jelent kedves beszédűnek lenni? Ha
nem alaptalan dicséretekre, vagy romboló kritikára nyílik a szánk,
hanem az Isten igéjének személyünkre szabott, megélt igazságainak
bizonyságtételére. Így jelenlétünk soha nem lesz terhes a másik ember
számára, mert úgy tudott továbbmenni életében, hogy általunk, mint
Isten alázatos eszközein keresztül töltekezett egy kicsit, s
legközelebbi találkozásunkkor reményég szerint nemcsak ránk nevet majd,
hanem eladdig másokat is vidámított
mosolyával..
Függőségeink...
A
mai nap imádsága:
URam! Szabadíts meg minket az anyagiak
szeretetétől, hogy felfedezhessük Benned békességünket, s teremhessük a
hit gyümölcseit!
Ámen
Bárcsak figyeltél volna parancsaimra! Akkor
folyamként áradna rád a jólét, a tenger hullámaihoz hasonlóan az
igazság.
Ézs 48,18
Tulajdonképpen már senki
nem kapja fel a fejét, ha azt szót hallja, hogy "válság" - hiszen
szinte szünet nélkül ez folyik média csatornáiból! A krízis
megoldásában egyre kevesebben hisznek -, de hiszen nem is arról van
szó, hogy minél kisebb veszteséggel ússzuk meg ezt az egészet... csak
hát valahogyan már túl kellene lenni ezen az egészen! Jó lenne már
hátunk mögött tudni a sok-sok bizonytalanságot, s jó lenne már végre
újra reménységgel tekinteni a holnapba... Ez a boldogságos pillanat -
amikor többé-kevésbé helyére kerülnek a dolgok - gyaníthatóan még
messze van. Eladdig is jobban tesszük, ha továbbra is Istenben bízunk,
s nem reménykedünk emberek ígéreteiben. Olyan sokszor hallottuk már azt
a szót hogy válság, hogy már magunk is elhisszük, hogy az bizony az
élet szükséges velejárója, s nem lehet sehogyan sem
kiiktatni.
A valóság ezzel szemben az, hogy aki
Istenre figyelve rendezi be az életét, az sok bonyodalomtól
megkímél(het)i magát. Az az ország, ahol Isten közösséget védő
törvényeit tiszteletben tartják, ott bizony sokkal
kiegyensúlyozottabbak, boldogabbak az emberek. Azok az országok, ahol
azonban csak "hallgatják a Krisztus tanítását, de nem cselekszik", ott
bizony általános a levertség, s a depresszió. Az ilyen országokban nagy
kultusza van a halálnak (halloween), s esténkénti krimi-sorozatokban
áhítattal, észrevétlenül "szocializálódnak" az erőszakra... mintha az
is az élet szükségszerű velejárója lenne.
A modern
ember megcsinálta magának a jóléti társadalmat - az Isten nélkül is...
Fogalmazhatunk azonban úgy is, hogy a modern embernek a jólét, a
konform lett az istene. Ezért képes volt a legnagyobb árat is
megfizetni: elhagyta teremtettségbeli józanságát. Szíve mélyén érzi
ugyan, hogy amit tesz, az helytelen, de mégsem tesz semmit a
változásért, mintha valami bénaságban tartaná...
Az
Isten-nélküliség bizony megbénít. Aki istentelen - a név is elárulja -,
az képtelen a jóra, s önmagáért mindent képes megtenni. Mindenen
átgázol, mindent félredob csak hogy elérje a célt. A jólét, a kényelem,
fontos, de aki mindenáron akarja, az ha eléri is, békességet nem lel
benne. (Márpedig a "jólét"-ben benne foglaltatik a lélek
megelégedettsége is!)
Isten igazsága, hogy Őnélküle
nincs teljes, csak részleges igazság: az Én, az Ego igazsága. Az
"izmusok" mindig az egoizmusból nőnek ki, ezért alaposan meg kell
vizsgálni őket, hogy mennyire tükrözik az Isten egyetemes igazságát. A
Teremtő igazsága ugyanis segít, táplál, emel, nevel és növel. Amíg
azonban valaki a növekedést a birtoklásban vagy a bankházak
demonstratív magasságában képes csak látni, eladdig a lelkiség számára
kínos teher, s Isten országa
elérhetetlen...
Józanság...
A mai
nap imádsága:
Uram! Lelkedet add, hogy éljek!
Ámen
Ezért tehát
elméteket felkészítve, legyetek józanok és teljes bizonyossággal
reménykedjetek abban a kegyelemben, amelyet Jézus Krisztus
megjelenésekor kaptok.
1 Pt 1,13
Különös
világ ez a mostani... Aki eleddig rakétamérnökként dolgozott, az
hamburgert árul az utcasarkon, aki újságíróként az igazság kiderítését
tette meg életcéljául az nap nap után hazugságokat recsitál a
nyilvánosság elé, Thália modernkori papjai/papnői pedig a katartikus
élmény megteremtése helyett megélhetési bohócként az értékromboló gagyi
szolgálatába szegődtek - tisztelet a kivételeknek... De így van ez az
élet többi területén is, élén a politikával. S így történik meg, hogy a
manapság istenített "nagy fene demokrácia" a hétköznapi ember számára
közelebb áll az anarchiához, mint a népuralmi
rendhez...
Vigasz vagy ítélet? -, az igazság az az,
hogy semmi nem tart örökké, egyszer minden napvilágra kerül, s
gyanítom, ezt Salamon király előtti időkben is jól tudták az emberek.
Ha nem hittek volna az isteni igazságszolgáltatásban, akkor nem
vállalták volna a lét olykor könyörtelenül nehéz harcát. Vállalták a
gyermeknevelést akkor is, amikor háború volt vagy járvány - a
történelem tanúsága, hogy az embert teljességgel mindig a jólét vagy
annak délibábos ígérete bolondította meg...
Péter,
az egyszerű, halászemberből lett apostol a józanságra int. A józanság,
a "tiszta ész" az ÚRIsten legnagyobb ajándéka. Hiánya sok-sok szenvedés
okozója, megléte áldás, alapja a türelmes, következetes, másokat is
segítő életnek .A hitet csak a tudatlan ember képzeli el józanság
nélkül, aki ismeri az Isten-hit lényegét, az tudja, hogy a hit a
következetességnek egy Istentől kapott állapota. Éppen ezért, aki
valóban hiszi az Istent - mindegy, hogyan szólítja - az felismeri a
saját vallásos életének a korlátait és irgalmas emberré igyekszik
válni, másokkal és önmagával szemben is...
Sokan
sokféleképpen álmodoztak/spekuláltak/"agyaltak" a végidőkön. Egy
bizonyos: az Istennek nem kell már harcolnia senkivel - tulajdonképpen
soha nem is harcolt senkivel -, csak az ember vélte annak... Ha ugyanis
Isten az Isten, azaz mindenható, akkor nincs, s nem is lehet ellenfele.
Nem kell legyőznie senkit és semmit, mert minden, az
univerzum/multiverzum összes látható és nem látható dolga/lénye az Ő
hatalma alatt áll...
Egész életünkre, világnézetünkre,
hitünkre Iránymutatást adhat Peter Meiderlin 16. századi lutheránus
teológus egyik gondolata: "Az igazságban egység, a kétségekben
szabadság, minden dologban pedig
szeretet."
Számadás...
A mai
nap imádsága:
URam! Utaidra taníts engem!
Ámen
(Bizony, elmúlunk haragod miatt, indulatod miatt
megsemmisülünk, ha)
magad elé állítod bűneinket, titkolt
vétkeinket orcád világossága elé.
Zsolt
90,8
Számos elképzelés született már az utolsó
ítéletről... Valamilyen okból kifolyólag ugyanis igen érdekel minket az
egész isteni procedúra "hogyan?"-ja. Igaz, inkább kellene
elgondolkodnunk a megprófétált isteni eljárás miértjén - de ehhez
kisebb az elszánás bennünk, pedig nagy valószínűséggel itt kellene
keresnünk a "lényeget".
Bizony sokszor megtörténik -
ahogyan mai igénknél is ez az eset áll fenn -, hogy egy-egy mondatot
kiragadunk a Szentírásból, s azt úgy értelmezzük, mint egy különálló
mondatot, számunkra megfelelő helyre 'beillesztve', a mi elképzeléseink
közé. A rossz tanító/igemagyarázó nem figyel a "kontextusra" - pedig
enélkül értelmetlenné válhat sok bibliai mondat. Ugyanígy van ez emberi
kapcsolatainkban is. Ha barátunk, barátnőnk, férjünk, feleségünk,
gyermekünk egy-egy mondatát az adott párbeszédből kiragadjuk - felejtve
azt, hogy mi őt szeretjük, s ő is szeret minket -, akkor hamar zátonyra
fut a kommunikációnk. Nincs ez másképpen Istennel sem! Soha nem szabad
felejtenünk, hogy Isten nem ember, hanem
Isten...
Éppen ezért az Ő elvárásai nem
ember-szerűek, hanem Isten-szerűek. Magyarul ez annyit tesz, hogy az
egyetlen, amit levonhatunk a Jelenések könyvbéli
szimbólum-szimfóniából, hogy cselekedeteinknek, életeseményeinknek
következményei vannak odaátra nézve is... Annyit világosan megérthetünk
belőle, URunk akarata, hogy már itt és most szeretni tudjuk
felebarátainkat, önmagunkat, az egész teremtettséget, benne Őt magát
is...
Sokan szánalmasan emberi módon gondolkodnak az
Istenről. Úgy vélik - talán abból a tapasztalatból, hogy földi világunk
is ennyire jogilag le-, be-szabályozott -, hogy Isten országa is
parancsolatok maradéktalan betartásából áll. Pedig az elsősorban Erő, s
nem emberi erőlködés! Természetesen tiszteletben tartva mások
világlátását, de ha megnézzük pl. ádventista testvéreink
Isten-felfogását, bizony nem sokban tér el az orthodox zsidó
Isten-felfogástól... Jóllehet mindkettő az Isten szeretetből fakadó
kegyelmére alapoz, de a törvények maradéktalan betartására irányuló
életvezetésük mégis rettenetesen kazuisztikus, az élet Isten-adta
normalitásától távol állók. Mindaddig persze, amíg valaki csak önmagára
nézve tartja kötelezőnek sajátos Isten-elképzelését, nincs nagy gond, a
probléma ott kezdődik, ha - felejtve a szeretet parancsolatát -, úgy
hiszi, hogy mások számára is ez kell hogy legyen a
"normalitás"....
Isten tehát szembesít minket -
önmagával, s önmagunkkal. Megláttatja teljességgel velünk, milyenek
vagyunk valójában, s tükör által homályosan megismerteti önmagát is,
hogy megmutassa, kegyelme révén mivé válhatunk már itt a Földön. Ennek
a küzdelmes szépségére hívja fel a figyelmet a Biblia, munkálva a mi
üdvösségünket is...
Talentumaink...
A
mai nap imádsága:
Uram! Tedd életemet gyümölcsözővé, hogy másoknak
örömet szerezzek, s magam pedig békességet nyerjek!
Ámen
Akinek sokat adtak, attól sokat kívánnak, és akire
sokat bíztak,
attól többet kérnek számon.
Lk
12,48b
Jézus példázatai mindig időszerűek. Az okos
és a gonosz szolga példázatában az alapjában véve kétféle embertípust
állítja szembe. Az egyik tudja, hogy mi a dolga/kötelessége: idejében
kiadni az eledelt szolgatársainak. A másik viszont ezt mondja szívében:
"Késik az én uram, és elkezdi verni a szolgákat és szolgálóleányokat,
eszik iszik, s részegeskedik. Bizony abban az órában érkezik meg az ő
ura, amikor nem várja, s kettévágatja, s hűtlenek sorsára juttatja..."
Hatalommal visszaélőket az aktuálpolitika, s a mindennapi élet
bőségesen tár elénk. Azt is tapasztaljuk, amit már Salamon király is
megírt, hogy a gonoszok nem mindig nyerik el büntetésüket, sőt jobban
élnek mint a becsületesek. Talán éppen ezért gondolják sokan, hogy aki
az elvárható minimumot teljesíti, az már rögtön várhatja a jutalmat is.
Jézus máshol ugyanakkor azt mondja: "Rest szolgák! Csak azt tettétek,
ami a kötelességetek!"
Amíg itt a földi életben a
számonkérés a hatalommal bíróknál gyakran elmarad, addig az Isten előtt
mindenkinek számot kell adnia cselekedeteiről. El kell számolni azzal,
hogyan is forgattuk tálentumainkat! Hogyan használtuk fel az időt, s a
lehetőségeket? Áron is megvettük-e az alkalmakat? Mindezeken túl
elhangzott szavainkért is felelnünk kell... Miért ez az óriási szigor?
Azért, mert a teremtettség legcsodálatosabbja az Élet maga. Ez az a
megfoghatatlan isteni rész bennünk, amit mindenkinek tisztelni kell
magában és a másikban is, sőt minden más "élőben" is. Aki nem tiszteli
az életet, az nem tiszteli az Istent sem. Aki nem szolgálja, nem védi
az életet, az Isten akaratával száll szembe - akár tudatosul ez benne,
akár nem.
Nyilvánvaló, hogy Isten mértékéhez
viszonyítva egy ember sem kérkedhet Őelőtte. Az Ő igazsága az, hogy
akinek több lehetőséget/talentumot adott, attól többet is kér számon. A
szeretet igazsága mindig a teljességben van. Isten
cserépedény-életünket színültig megtölti - ha fogadjuk, Őt magát is.
Amit kaptunk, annak mindig célja van: szolgálni vele másoknak,
elsősorban azoknak, akik közelünkben
élnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése