Áldás...
A mai nap imádsága:
URam! Áldj, hogy áldássá válhassak! Ámen
Ne félj, mert én veled vagyok és megáldalak téged!
1 Móz 26,24b
Ezen
a Földön az Isten után a legnagyobb hatalom a félelem... Rossz
királyok, totalitárius rendszert munkáló diktátorok, magukat félistennek
képzelő oligarchák ugyan megölhetik a testet, de a lélek felett nincs
uralmuk; ha mégis, akkor az az ember örökre elveszett... Jézus URunk így
tanít minket: "Ne féljetek azoktól, akik megölik a testet, de a lelket
meg nem ölhetik. Inkább attól féljetek, aki a lelket is, meg a testet is
el tudja pusztítani..."
A test múlandó, a lélek örök. Ezért a lelket
csak egy valami semmisítheti meg: a félelem! "Ha Ő (Isten) velünk, ki
ellenünk? Az ÚR a mi oltalmunk" - énekeljünk egyházunk himnuszában, s
valóban: Az Istennel együtt minden lehetséges, Vele még a nehéz és
könnyűvé válik.
Akarjuk vagy sem, az életünket átszövi a félelem.
Ez még önmagában nem baj, a félelem ugyanis sok mindentől megóv. Félek a
mély víztől, mert nem tudok úszni - ezért mentő-mellénnyel szállok
csónakba, félek az oroszlántól, ezért nem keresem az alkalmat, hogy
huzigálhassam a farkát... A gondok akkor kezdődnek, ha a félelem állandó
aggódásban van jelen, s tragikus, ha mindent bénító rettegéssé válik.
Sok
mindentől félünk, pedig nem kellene. Félünk a kudarctól, s ezért bele
sem kezdünk sok-sok mindenbe. Nem véletlenül alakult ki a szólás:
"Minden kezdet nehéz!" Sok fiatal fél manapság a tartós párkapcsolattól -
ez érthető is -, hiszen minden ember sorsa (hosszútávon) az, hogy
családban éljen, gyerekeket neveljen, de ennek sikeréhez bizony
elengedhetetlen a másokért való felelősséghordozás, a kitartás, a
sok-sok munka. Aki pedig küzdelmek árán, de a JóIsten kegyelméből - vagy
apuka/anyuka rosszabb esetben egyéni ügyeskedés árán -
megkapta/megszerezte egzisztenciáját, az nyilvánvalóan fél annak
elvesztésétől. Bizony, félelmeink végigkísérnek minket egész életünkön
át! Minél idősebbek vagyunk, annál több betegség teszi próbára
tűrőképességünket, s egyre inkább ránk vetül az elmúlás árnyéka. Persze
hogy félünk, persze hogy félünk a haláltól, s félünk az ahhoz vezető
göröngyös úttól is! Hiszen esendő, gyarló emberek vagyunk/maradunk
utolsó lélegzetvétlünkig!
Isten ezt mondja: "Ne félj!" Ha ember
mondja ezt, az csak ideig-óráig vigasztalhat meg; no, de ha a
világteremtő/kormányzó Isten? Isten ígéri "s nem ember Ő, hogy
hazudnék", hogy minden napon, a világ végezetéig velünk van. Ez az
evangélium, az "immánuel", hogy ti. velünk az Isten!
Az ÚRIsten azt
is ígéri, hogy megáldja azokat, akik szeretik Őt és Hozzá menekülnek.
Szeretjük az Istentől kapott biztonságot megélni, de valljuk meg
őszintén, nem vagyunk ellene annak sem, ha Isten áldása kísér minket... A
hívő ember élete tulajdonképpen erről szól, ezt foglalja magában:
keressük-kutatjuk Isten akaratát, hogy emberebb emberek legyünk, s
kérjük/várjuk Tőle az áldást. Az áldás ugyanis több, mint siker, az
áldás magában hordozza azt a békességet, megelégedést, amit minden ember
sorsában egyedül csak az Isten adhat...
Angyalok...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy észrevegyem küldötteidet, s magam is mások segítőivé válhassak! Ámen
Az ÚR angyala őrt áll az istenfélők mellett, és megmenti őket.
Zsolt 34,8
Nem
tévedünk, ha azt állítjuk, hogy modern világunkban virágzik az
angyal-kultusz. Maga a szó "angelosz" küldöttet jelent, s az Újszövetség
165-ször, az Ószövetség (apokrífok nélkül) pedig legalább 108-szor
említi az angyalokat. "Angyal-tan" ill. fogalmazzunk így "angyal-hit"
nagyon régóta létezik - nem csak a keresztény vallásban. A zsidó, a
zoroasztriánus (perzsa), valamint az iszlám hitvilágban szerepelnek, de
vannak előzményeik a pogány hitekben is. Érdemes megjegyezni, hogy az
angyali világot, a mennyországot, először a perzsák kezdték
hierarchikusnak tekinteni.
De kicsodák és micsodák ezek az
angyalok? Nos, a bibliai történetekben az angyalok sohasem jelennek meg
aranyos, pufók csecsemőként, hanem minden esetben felnőttek. Az
angyalokkal foglalkozó keresztény teológiai diszciplína, az angelológia
szerint az angyaloknak nincs nemük, a zsidó hagyomány viszont
hímneműeknek tartja őket. Mivel az angyalokról csak emberi elképzelések
vannak, ezért minden angyalokról szóló tanítást érdemes alaposan
megvizsgálni! Az emberi elképzelés egyik jellegzetessége, hogy az
angyalokat is jókra és gonoszokra osztja, jóllehet az angyal éppen azért
angyal (azaz küldött), mert csak a Küldőjének az akaratát közvetíti. Az
angyalok "egyénieskedése" tehát (pl. a bukott angyal, akit Sátánnak
neveznek) tehát ellentmondásokat hordoz, s ezeknek a "negatív
hatalmaknak" a birkózása az Istennel egy kívánatos, de alapvetően
antropomorf elgondolás.
Úgy tűnik, hogy az összes angyal
egyszerre teremtetett. Nem keletkeznek újabb angyalok. Az angyalok
nincsenek kitéve halálnak vagy bármiféle pusztulásnak, ezért nem is
csökken a számuk. Egyesek tudni vélik, hogy legalább annyi szellemi lény
létezik, mint amennyi emberi lény lesz a Föld történelme során. A
Bibliában az angyalok alapvetően "szolgáló lelkek" és nincs fizikai
testük, mint az embereknek. Jézus a Lk 24,37-39-ben kijelenti: "a
szellemnek nincs húsa és csontja, de amint látjátok, nekem van". Az
angyalok - ha az alkalom úgy kívánja - képesek emberi alakot ölteni, más
esetekben viszont vakító fehérben és ragyogó dicsőségben jelennek meg.
Néhány rész a Bibliában szárnyakkal írja le az angyalokat, de a legtöbb
angyalokról szóló rész nem beszél szárnyakról.
Azt nem tudjuk,
vajon minden angyal ugyanazt a feladatot végzi-e, vagy néhányan
"specializálódtak" bizonyos területekre, de a Szentírás beszél az
angyalok különböző fajtáiról, a Kerúbokról és Szeráfokról, sőt két
angyalról név szerint is tudunk: Mihályról és Gábrielről. Az angyalok
legfőbb foglalatossága a mennyben az imádat és dicséret, a földön pedig a
kinyilatkoztatás és Isten üzenetének vagy ima-válaszainak átadása az
embereknek. Emellet vezethetnek, elláthatnak, védelmet adhatnak vagy
megszabadíthatnak a veszélyből. Az angyalok tehát azért "vannak", hogy
megerősítsenek és bátorítsanak, egyszóval: gondoskodjanak rólunk - a
halál pillanatában is.
Jövőnk...
A mai nap imádsága:
Idő
közé szorított életemnek Uram Te adj távlatott, mely szabaddá, s késszé
tesz, hogy szerethessem mindazokat, akiket mellém rendeltél! Ámen.
Ő pedig tanítványaira nézett, és így szólt: "Boldogok vagytok, szegények, mert tiétek az Isten országa.
Lk 6,20
Jóléti
világban élünk - még akkor is, ha megszorítások híre terhel minket nap,
mint nap... Van vizünk, élelmünk, van tető a fejünk felett, s
lehetőségünk van az informálódásra, mégha azt erősen manipulálva is
kapjuk. Interneten vagy anélkül, a gondolatok szabad áramlása is -
többé-kevésbbé - lehetséges. Ha nem is vagyunk igazi értelemben véve
gazdagok, a világ sok százmillió emberéhez képest mégis azok közé
számítódunk... Keresztény hálaadással és mértéktartással nem is vagyunk
ellene ennek. De mi ez a jézusi bölcsesség: "A szegényeké az Isten
országa?"
Attól, hogy valaki szegény, természetesen még nincs
"belépőjegye" a mennyországba. Számtalan ember ugyanakkor nem azért
szegény, mert nincs lehetősége dolgozni, hanem azért, mert semmit nem
hajlandó tenni sem önmagáért, sem azért a közösségért, amelyiktől a
"segélykét" kapja. Jézus azonban biztosan nem őrájuk gondol... Sokkal
inkább azokra a szegényekre, akik Istenhez menekülnek, mert rádöbbentek,
hogy Őnélküle sivár és élettelen az élet.
Szegénnyé válni - hogy
részeseivé váljunk az Isten gazdagságának -, csak kimondani könnyű, a
valóságban ez a legnehezebb az ember számára! Megtenni vezérlőelvnek a
Láthatatlant a látható ellenében - egész embert érintő egzisztenciális
kihívás! Ezért sokan - háromnegyede az embereknek(!) választják inkább a
megfoghatót...
A lemondást mégis sokan rosszul értelmezik. Arról
lemondani, ami egyébként úgysem érhető el, nem tekinthető
szabad-akaratú lemondásnak, az egyszerűen beletörődés. Ennek is
számtalan motívációs oka lehet, de bizonnyal Isten nem azért teremtett
minket bele ebbe a gyönyörű anyagvilágba, hogy mindenről aszkétikus
indulattal lemondjunk, s kivonuljunk a pusztába - bár bizonyára kevesebb
gond lenne így a teremtett világban... Megtalálni a helyes mértéket a
matéria és a lélek között csak akkor lehet, ha van mértékünk, s ráadásul
még hiteles is. S lehetene-e "hitelesebb" mérce mint maga az Isten?
A
szegények felismerése végül is ez: Egyetlen gazdaság, maga az Isten. Őt
nem eszi meg a rozsda és a moly, nem változik, nem fogyatkozik meg...
Nemcsak alapja/kezdete mindennek, de ómegája is, emberlétünk legvégső és
legnagyobb Célja...
Normalitás...
A mai nap imádsága:
Istenem! Add, hogy a Tőled kapott bölcsességgel, teljességben élhessem életemet! Ámen
Mert nem a félelemnek lelkét adta nekünk az Isten, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét.
2 Tim 1,7
Nálunk,
itt Európában - kár is lenne tagadni -, hanyatlik a kereszténység. Azon
ágai pedig, melyek látszólag erőtől duzzadóak, csak a "kerítésen belül"
tűnnek nagyszerűnek; kint a világban, a szeretet és a józanság napi
vizsgáin rendre elbuknak. Márpedig a krisztuskövető életnek nem a
"táboron belül", hanem a világban kell(ene) kibontakoznia, hiszen arra
hívattak el Krisztus mindenkori követői, hogy, só és világosság legyenek
a világban! Az a fajta kereszténység, mely elvakítja magát és másokat
is (mert mindig triumfálni akar), s amely az életnek (benne a
közösségnek) íz helyett inkább csak keserűséget okoz, nemcsak nem tölti
be a missziót, de csak nevében van köze a Mesterhez...
A
keresztény vallás elterjedésének és megerősödésének kezdeti szakaszában,
az első három évszázadban, amikor még nem a hatalomról szólt az
egyháztörénelem - mert az Isten keresésének egzisztenciális izgalma, s
megtalálásának öröme határozta meg létét -, sokkal világosabb volt az
egyén számára a cél: megnyugodni Istenben. Mit ér ugyanis az Istenhit,
ha a kívánt külső és belső béke helyett csak békétlenséget okoz? Mit ér a
korlátokat szétfeszítő nagy öröm, ha hiányzik belőle a józanság, s mit
ér a nagy szeretni-akarás, ha hiányzik mellőle az erő, mely biztonságot
ad, s hordoz akkor is, amikor a lélek lendülete alábbhagy? - ahogyan
megtörtént ez ifjú Timóteusnál és megtörténik elszánt életű mai
krisztuskövetőknél is.
Sok keresztény számára nem világos, hogy a
hit nemcsak az Istenről szól. Persze, elsősorban Róla, de nem
kizárólagosan csak Róla. Ha az ÚRIsten ennyire - nagyon emberien szólok -
"magának való" lenne, akkor nem teremtette volna meg a
világmindenséget, s benne értelmes lényeit - földieket és mennyeieket, a
láthatóakat itt ebben az univerzumunkban, s a láthatatlanokat az Ő
világában... Isten szeretetből teremtett meg minket embereket is, hogy
szaporodjunk és sokasodjunk, hogy vigyázzunk a teremtettségre, azaz:
hogy éljünk! Az életet élni pedig csak a maga természetességében, az
Istentől kapott felelősségtudattal, a maga normalitásában lehet. Ha
valami természetellenes, az Isten-ellenes és abnormális is egyben. Ezt a
mindent megvizsgáló szív mélyén mindenki érzi és tudja - még ha ez
rögtön nem derül ki, de utólag bizonnyal.
Félelem és csüggedés
elkísér minket egy életen át, mint az árnyék. Talán azért követnek
minket ezek az érzéseink, hogy el ne bízzuk magunkat, s nehogy azt
gondoljuk, mi vagyunk a világ "közepe", s lám minden tökéletesen működik
- az Isten nélkül is... Létünk többdimenziós értelmét egyedül az adja,
ha Istent és az Ő megtartó törvényeit észrevesszük a világban mindenütt,
s önző módon nem hadakozunk ellenük, hanem engedjük, hogy életünk
értékteremtő részévé váljanak...
Nyugalom...
A mai nap imádsága:
Istenem!
Békétlenné tette önzésünk ezt a világot, mert elhagytuk igazságodat.
Téríts vissza mindannyiunkat utadra, hogy Benned megtaláljuk életünk
célját, s ne nyugtalankodjunk többé lelkünkben! Ámen
A
békesség Istene... tegyen készségessé titeket minden jóra, akaratának
teljesítésére; és munkálja bennünk azt, ami kedves őelőtte.
Zsid 13,20-21
"Nem
elég a jót akarni" - mondja Váczi Mihály. Emberlétünk egyik legnagyobb
buktatója, hogy cselekedeteink nem követik elképzeléseinket. Hiába a
részletes terv, a perfekció látszata, bármennyire nem akarjuk, hibá(ka)t
követünk el. A hibára és bűnre a héber gondolkodásban egy szó van
csupán. S milyen igaz, mindegy hogy milyen aspektusból, de jótól való
eltérésnek következménye a szenvedés. Nemcsak a rossz okozhat fájdalmat,
de a jó elmulasztása is.
Isten - mint Legfőbb Jó - tehet
készségessé mindenkit a jóra. Az emberi akarások mind kudarcra vannak
ítélve, mert jót tenni csak egységben lehet, de az önzés - legyen
bármilyen jelentéktelennek tűnő is - bomlasztja az egységet. Ezért nincs
tökéletes társadalom, ezért utópisztikus minden politikai vállalkozás
az egyetemes jó elérésére. Csakis egyetlen út járható jó
lelkiismerettel: az Isten útja.
Ez az út pedig nem más, mint a
szolgálat útja. Szolgáltatást nyújtani lehet parancsra vagy törvényi
rendelkezés okán, de szolgálni csak szívvel, nem is akármilyennel
lehetséges. A megelégedett, azaz békességgel telt szív az alapfeltétele a
szolgálatnak. Forradalmárkodó lelkülettel nem lehet evangéliumot
hirdetni se szóban, se tettben, nagyívű önmegvalósítási ambíciókkal nem
lehet szeretetet adni. Hol van tehát a megoldás? Ott, ahol az út
igazságos, ahol az út maga az élet, ahol a Mester jelen van. Nincs más
alternatíva az Isten és emberek előtti kedvességre, nincs más lehetőség
lelkünk nyugalmának megtalálására.
Sorsunk és egymás elfogadásáért...
A mai nap imádsága:
Uram,
Istenem! Te látod a terheimet, gondjaimat. Vedd el önzésemet, s
okoskodásomat, hogy keresztjeimet és kérdéseimet Rád vethessem. Ámen.
Istenem, te tudod, milyen balga voltam, vétkeim nincsenek elrejtve előtted. Zsolt 69,6
Az
ember élete lineáris. Van eleje és vége. Sokan úgy gondolják, hogy
ciklikus, azaz van újraszületés. A kereszténység tanítása szerint
újjászületés van, újraszületés nincs. Életünk szépségét, örömét, de
egyben kockázatát is az adja, hogy egyszer élünk... mondja népi
bölcsesség, de nem igaz, hogy sosem halunk meg. Mire elolvasod ezt az
áhitatot, a világon mintegy félezer ember halt meg, de hazánk területén
is legalább egy embertársunk elsuhant az anyagvilágból... Halálra
gondolni akkor, amikor az élet oly sok csodálatos dolga leköti
figyelmünket, talán nem ildomos... vagy mégis gondolnunk kell rá?
A
zsoltáríró gondol rá. Több oka is van ennek. Egyrészt bármikor semmivé
válhatnak a tervek... azaz nem tudjuk mikor kell visszaadnunk lelkünket
Teremtőnknek. Manapság nem az a jellemző, hogy az élet végén, azzal
betelve, megelégedetten várjuk a jó halált, mintegy barátot, aki
megszabadít a testi nyomorúságainktól, s kivezet minket ebből a sötét
siralomvölgyből. Ami a középkorban elfogadott világnézet volt, az
manapság elfogadhatatlan. Gyorsan élünk... de gyorsan is halunk meg.
Igyekszik mindenki minél több történésben részt venni, többet látni,
tapasztalni és birtokolni az anyagvilágból, hiszen az élet oly rövid.
Igazuk lenne mindazoknak, akik még drogokkal is hajszolják magukat, hogy
a tempo - az élmények megszerzésére - még nagyobb legyen? Ha Istent
sikerrel kizárjuk az életből - s ez az egyetlen egy, amit ebben a földi
világban perfekcióval képesek vagyunk megtenni, a többi csak próbálkozás
-, akkor igaza lehet az élvezeteket hajszolóknak. Ha azonban sikerül
hittel belelátni a teremtettségbe, ha megadatik néhányszor, hogy istenes
távlatokat meglássunk, akkor másként gondolkodunk világról, emberről,
életről és halálról.
És mi az istenes távlat? Az, hogy az életünk
Tőle jön, s Hozzá tér vissza, hiszen Ő maga az Élet. Ez az anyagvilág
horizontján túli látás az evangélium hétköznapos valósága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése