A kedvesség jutalma
„…Tevéidnek is merítek…” (1Mózes 24:19)
Egy
nap Ábrahám elküldte szolgáját, Eliézert, hogy hozzon feleséget fia,
Izsák számára. Egy kisváros kútja mellett állva Eliézer így imádkozott:
„Legyen úgy, hogy ha azt mondom valamelyik leánynak: Nyújtsd ide a
korsódat, hadd igyam! - ő pedig azt mondja: Igyál, sőt még a tevéidet is
megitatom - akkor őt rendelted szolgádnak, Izsáknak”. Hamarosan
felbukkant Rebeka, és ezt mondta: „Igyál, uram!... Tevéidnek is
merítek…” (ld. 1Mózes 24:13-19). Rebekának fogalma sem volt arról, hogy
Eliézer megváltoztathatja az életét. Nem tudta, hogy egyetlen kedves
tette hatalmas áldásoknak nyit ajtót. Az ószövetségi időkben szokás volt
vizet kínálni az idegennek, ezt a vendégszeretet törvényének tartották.
A zsidók hitték ezeket a szavakat: „A vendégszeretetről meg ne
feledkezzetek, mert ezáltal egyesek - tudtukon kívül - angyalokat
vendégeltek meg” (Zsidók 13:2). De ki a csuda ajánlaná fel, hogy megitat
tíz szomjas tevét? Egyetlen teve képes meginni 150 liter vizet. Ennyi
vizet kimerni a kútból félnapi munka! Rebeka nagylelkű volt egy teljesen
idegen emberhez, anélkül, hogy a szolgálat örömén kívül mást is kívánt
volna érte. Azt viszont nem tudta, hogy ezek a tevék fogják őt Izsákhoz
vinni, hogy a felesége legyen, hogy mindez nagy gazdagsággal halmozza
el, és ezáltal bekerül Krisztus családfájába. Ha tehát előre akarsz
jutni az életben, kelj korán, maradj fenn későig, dolgozz keményen, légy
becsületes és légy problémamegoldó! Élj Krisztus tanítása szerint,
„menj el még egy mérföldre” (ld. Máté 5:41)! A siker kulcsa az, hogy nem
csupán annyit teszel meg, amennyit elvárnak tőled, hanem annál egy
kicsivel többet. Igen, a tevék elég csúnyák, de egy csúnya helyzetből
származott a leggyönyörűbb dolog, ami valaha is történt Rebekával.
Rebeka
története az élet egy nagyon fontos igazságát tanítja nekünk: Ha a
lehetőség kopogtat, állj készen az ajtónyitásra! Rebeka nem gondolt
arra, hogy mennyi plusz fáradságba fog kerülni tíz szomjas teve
megitatása. Nem mondta: „Ilyen munkát nem szoktam végezni, nincs benne a
munkaköri leírásomban”. Ő a következő alapelv szerint élt: „Tedd meg
mindazt, ami a kezed ügyébe esik, és amihez erőd van…” (Prédikátor
9:10). Nem akkor fejlesztette ki hirtelen ezt a fajta munkamorált,
amikor Eliézer felbukkant, minden nap ezt gyakorolta. És ez
kifizetődött. A lelkiismeretes munka mindig meghozza jutalmát. Isten
figyeli a hozzáállásodat és a kis dolgokban való helytállásodat. A nagy
pillanatok nem azokhoz jönnek el, akik várnak rájuk – a kis dolgokban és
a mindennapos, minden különösebb dicsőséget nélkülöző egyszerű
szolgálatban való hűség által érkeznek el. Rebeka nem idézte a Tórát, és
nem kérdezte Eliézert, hogy milyen felekezethez tartozik. Ahelyett,
hogy szuper-szellemi próbált volna lenni, egyszerűen csak kedves volt.
Ezzel felhívta magára a férfi figyelmét, elnyerte tiszteletét, és végül
Ábrahám családjának tagja lett. Ennél jobb már nem is lehet! Figyelj meg
még egy dolgot: amikor Rebeka hazavitte Eliézert, hogy bemutassa a
családjának, ők azt akarták, hogy várjon még tíz napot, mielőtt elmegy
Izsákhoz. Ez volt a szokás. De Rebeka ezt mondta: „Elmegyek!” (1Mózes
24:58). Ha Isten megnyit egy ajtót, ne késlekedj! Ne mondd: „Mások
alkalmasabbak erre, mint én”. Ha Isten téged szólított, akkor te vagy a
megfelelő személy. Tehát lépj túl a félelmeiden, és indulj el arra,
amerre Ő vezet!
Házasság és boldogság
„Élvezd az életet feleségeddel együtt, akit szeretsz, mulandó életed minden napján…” (Prédikátor 9:9)
Tanácsadók
úgy vélik, hogy a házasságoknak kevesebb mint 25 %-a igazán boldog
manapság. Mi kell ahhoz, hogy a szerencsés kisebbség közé tartozz? Az,
hogy a házasságot Isten fogalmaival mérd, és nem a saját önző
elképzeléseid szerint. Isten szemszögéből a házasság boldogsága azon
múlik, hogy különbséget tudj tenni tények és képzelet között. A
mozi-mágia világa valóságtól elrugaszkodott elvárásokat teremt. Ahhoz,
hogy „élvezd az életet feleségeddel együtt, akit szeretsz, mulandó
életed minden napján”, át kell vizsgálnod gondolkodásmódodat.
Minden házasság két gyarló emberből áll: „mert… mindenki vétkezett, és híjával van az Isten dicsőségének” (Róma 3:22-23). Ez rád és a te házastársadra is vonatkozik. Nem arról van szó, mintha nem tudnánk ezt, csakhogy folyton elfelejtjük, vagy azt reméljük, hogy mi vagyunk a kivétel a szabály alól. A tökéletesség elvárása naiv gondolat, és folyamatosan aláaknázza kapcsolatotokat. A házasság boldogsága azon múlik, hogy tényként elfogadod-e mindkettőtök hibáit és hiányosságait, és hajlandó vagy-e reálisan kezelni őket. Ismerd fel, hogy mi az, ami csupán képzelet, foglalkozz a valósággal – főleg bizonyos sebezhető területeken. Ilyen például a pénzügyek. Gyakorold a tizedfizetést, a nagylelkűséget, ne várj azonnali jutalmat, fegyelmezd magad az anyagiak terén!
Második: külső megjelenés. Próbálj mindig a tőled telhető legjobban kinézni, de fogadd el a megváltoztathatatlan vonásokat – magadon is, a párodon is. Az öregedés Isten ötlete, tehát fogadd méltósággal, és használd arra, hogy bölcsebbé légy!
Harmadik: életstílus. A boldogság az elégedettségről és biztonságérzetről szól, nem az anyagiakról és a büszkeségről, melyek súlyos eladósodottsághoz vezetnek. Aztán udvariasság. Az apró kedvességek, figyelmességek, megértő szavak nem kerülnek sokba, de magasan kamatoznak. Végül: testi kielégülés. A legnagyobb kielégülést az adja, ha társad számára kielégülést nyújtasz. A csak magadra figyelés, a manipulálás és a saját elképzeléseid kikövetelése sohasem illenek bele Isten tévedhetetlen rendszerébe: „Adjatok, és adatik nektek…” (Lukács 6:38).
Minden házasság két gyarló emberből áll: „mert… mindenki vétkezett, és híjával van az Isten dicsőségének” (Róma 3:22-23). Ez rád és a te házastársadra is vonatkozik. Nem arról van szó, mintha nem tudnánk ezt, csakhogy folyton elfelejtjük, vagy azt reméljük, hogy mi vagyunk a kivétel a szabály alól. A tökéletesség elvárása naiv gondolat, és folyamatosan aláaknázza kapcsolatotokat. A házasság boldogsága azon múlik, hogy tényként elfogadod-e mindkettőtök hibáit és hiányosságait, és hajlandó vagy-e reálisan kezelni őket. Ismerd fel, hogy mi az, ami csupán képzelet, foglalkozz a valósággal – főleg bizonyos sebezhető területeken. Ilyen például a pénzügyek. Gyakorold a tizedfizetést, a nagylelkűséget, ne várj azonnali jutalmat, fegyelmezd magad az anyagiak terén!
Második: külső megjelenés. Próbálj mindig a tőled telhető legjobban kinézni, de fogadd el a megváltoztathatatlan vonásokat – magadon is, a párodon is. Az öregedés Isten ötlete, tehát fogadd méltósággal, és használd arra, hogy bölcsebbé légy!
Harmadik: életstílus. A boldogság az elégedettségről és biztonságérzetről szól, nem az anyagiakról és a büszkeségről, melyek súlyos eladósodottsághoz vezetnek. Aztán udvariasság. Az apró kedvességek, figyelmességek, megértő szavak nem kerülnek sokba, de magasan kamatoznak. Végül: testi kielégülés. A legnagyobb kielégülést az adja, ha társad számára kielégülést nyújtasz. A csak magadra figyelés, a manipulálás és a saját elképzeléseid kikövetelése sohasem illenek bele Isten tévedhetetlen rendszerébe: „Adjatok, és adatik nektek…” (Lukács 6:38).
Ahhoz,
hogy házasságod boldog legyen, meg kell értened valamit: a szeretet nem
érzés, hanem döntés. A Righteous Brothers régi, You’ve lost That Loving
Feeling [Elveszett az a szerelmes érzés] című dalára talán még most is
ütemre dobog a lábad, de ettől nem fog jobban működni a házasságod. Az
érzés gyümölcs, a cselekvés a gyökér. A megoldás az akaratodnál
kezdődik. Isten nem parancsolta volna, hogy: „Férfiak! Úgy szeressétek
feleségeteket, ahogyan Krisztus is szerette az egyházat…” (Efezus 5:25)
vagy „… tanítsák a fiatal asszonyokat… hogy szeressék férjüket…” (Titusz
2:4 NCV), ha a szeretet egy érzés volna, és nem akaratlagos cselekedet.
Ha az akarat vezet, az érzés követni fogja. Tehát igazítsd ki téves
nézeteidet a szeretetről! Először: a szeretet alapja nem egy érzés, nem a
személyiség vonzása, nem a szépség és nem a szex – más szavakkal, nem
az élvezetek forrásai. Ezek a dolgok nem hoznak tartós boldogságot.
Amire igazán szükség van, az elkötelezettség, jellem és krisztusi
lelkület (hozzáállás). Másodszor: azt hiszed, nem tudod szeretni
társadat?
Hasonlítsd össze magad Istennel! „Mi tehát azért szeretünk, mert ő előbb szeretett minket” (1János 4:19). Ha Isten szeret téged, akkor van elég szereteted, amiből továbbadhatsz, „…mert a szeretet Istentől van…” (1János 4:7). Nem neked kell kezdeményezned, csak add tovább, amit te is kaptál! Harmadszor: azt hiszed, hogy belőled már kifogyott a szeretet? Nem, csupán elhagytad a forrását. „…szívünkbe áradt az Isten szeretete a nekünk adatott Szentlélek által” (Róma 5:5). Töltődj fel a Szentlélek ellátmányából, és bőven elég szereteted lesz, amit továbbadhatsz! Végül: ha törődsz a társaddal, beleadod magad a kapcsolatba, akkor még a halott szeretet is fel tud éledni újra. „Mert ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is” (Máté 6:21).
Hasonlítsd össze magad Istennel! „Mi tehát azért szeretünk, mert ő előbb szeretett minket” (1János 4:19). Ha Isten szeret téged, akkor van elég szereteted, amiből továbbadhatsz, „…mert a szeretet Istentől van…” (1János 4:7). Nem neked kell kezdeményezned, csak add tovább, amit te is kaptál! Harmadszor: azt hiszed, hogy belőled már kifogyott a szeretet? Nem, csupán elhagytad a forrását. „…szívünkbe áradt az Isten szeretete a nekünk adatott Szentlélek által” (Róma 5:5). Töltődj fel a Szentlélek ellátmányából, és bőven elég szereteted lesz, amit továbbadhatsz! Végül: ha törődsz a társaddal, beleadod magad a kapcsolatba, akkor még a halott szeretet is fel tud éledni újra. „Mert ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is” (Máté 6:21).
A
boldog házasság kulcsa az elégedettség. Amikor megkérdezik tőlünk, hogy
mivel vagyunk elégedettek a házasságunkban, minden bizonnyal rámutatunk
olyan dolgokra, amiket társunk tesz, vagy valamely jellemvonására, ami
tetszik nekünk. Ha azt kérdezik, hogy mivel vagyunk elégedetlenek, olyan
tetteikről vagy a személyiségük olyan vonásairól beszélünk, amelyek nem
tetszenek. Arra összpontosítunk, ami jó vagy rossz bennük, ami boldoggá
tesz vagy elszomorít. De a megelégedettség nem külső tényezőkön múlik! A
lényege az, hogy mi hogy reagálunk másokra. Az igazi kérdés a mi
hozzáállásunk. A probléma nem az, amit látunk vagy hallunk, hanem, hogy
hogyan látjuk, hogyan hallgatjuk: „… Szemünk nem elégedett azzal, amit
látunk, fülünk sem elégedett azzal, amit hallunk” (Prédikátor 1:8 NAS). A
szem és a fül – az érzékszerveink – a vétkesek. Ezért mondja Isten: „…
elégedjetek meg azzal, amitek van…” (Zsidók 13:5 KJV). El kell
döntenünk, hogy másképp nézünk a dolgokra, úgy, hogy azok ne tegyenek
boldogtalanná. Az irányítás a mi kezünkben van, nem a társunkéban! A
megelégedettség döntés. „…megtanultam, hogy… elégedett legyek” (Filippi
4:11).
Úgy tanulunk elégedettséget, ha végiggondoljuk, hogy mennyivel
nehezebb lehet másoknak, és megkérdezzük Istentől, hogyan akarja
felhasználni gyengeségeinket és hiányosságainkat növekedésünkre és
társunk növekedésére, és – emlékezve Erma Bombeck tanácsára – „A
szomszéd fűje talán zöldebb, de bomló hullát takar”. Benjamin Franklin
mondta a házasságról: „Tartsd jól nyitva a szemed előtte, és félig
csukva utána”. Végül úgy tanulhatunk megelégedettséget, ha imádkozunk
azért, hogy legyen bátorságunk változtatni azon, amin tudunk (főleg a
saját hozzáállásunkon), és kegyelemért, hogy el tudjuk fogadni, amin
változtatni nem tudunk (a legtöbb dolog elfogadható, ha felhagyunk
azzal, hogy nehezteljünk értük), és bölcsességért, hogy a kettőt meg
tudjuk különböztetni egymástól.
A boldog házassághoz
egészséges környezetet az önzetlenség biztosít. Két olyan ember, akik
eldöntötték, hogy Jézus Hegyi beszédének tanítása szerint fognak élni,
boldogságot fog találni. Mindegyik boldogmondás (amilyennek kellene
lenni hozzáállásunknak) azzal a szóval kezdődik, amit lehet boldognak is
fordítani, de áldottat is jelent. Az igazi boldogságot az
alázatosságban, a megbánásra való készségben, a kedvességben,
szelídségben, türelemben, szerénységben lehet megtalálni, abban, ha azt
szeretjük, ami helyes és igazságos, ha tiszta a szívünk, és béketeremtők
vagyunk. Ezek azok a tulajdonságok, amelyek tartóssá teszik a
házasságot. És vedd észre – ezek mind az önzés ellentétei! A keresztre
nem feszített én a legrosszabb alapanyag a házassághoz. A jegygyűrű vég
nélküli elkötelezettséget jelképez, de ha nincs felette a kereszt jele,
az önmagunknak való meghalás szimbóluma, akkor nem lesz tartósan boldog a
házasságunk. Az önzés véget vet a szeretetnek – a szeretet véget vet az
önzésnek. A házasság végérvényes felkérés arra, hogy növekedjünk az
önzetlenségben. Egy másik nem tökéletes személlyel való együttélés arra
késztet, hogy érettebbé váljunk, megérlelődjön és kiforrjon bennünk a
kapcsolatot erősítő önmegtagadás művészete. Pál azt írja: „…legyetek
egymás iránt gyengédek, a tiszteletadásban egymást megelőzők” (Róma
12:10). A szeretetteljes kapcsolat próbája az, hogy képes vagyok-e
társam szükségeit a saját igényeim elé helyezni. Kérdezd meg magadtól:
„Kinek a javát keresem azzal, ahogy ezt a helyzetet kezelem?” – ez
felfedi szíved igazi hozzáállását, arra emlékeztet és buzdít, hogy
társadat helyezd az első helyre. Ha tudatosan így teszel, azzal a
keresztet alkalmazod az énedre, az önzésedre és a testedre, és támogatod
a házasságodat. Minél több én hal meg, annál több kapcsolat él! „…ha a
búzaszem nem esik a földbe, és nem hal meg, egymaga marad; de ha meghal,
sokszoros termést hoz” (János 12:24).
Megfelelő módon látni magad
„Most tehát embereknek akarok a kedvében járni, vagy Istennek?” (Galata 1:10)
Túl
sokan tartjuk életünk feladatának, hogy megváltoztassuk mások rólunk
alkotott véleményét. Eltökélten akarjuk bebizonyítani nekik, hogy
értékesek vagyunk. Persze, ne legyél olyan, mint az a fickó, aki azt
mondta: „Szeretek magamban beszélni, mert szeretem a jó társaságot”. De
azoknak az embereknek a véleményére sem alapozhatod az önértékelésedet,
akik megaláztak. Amikor Harry Truman Franklin Roosevelt halála miatt
hirtelen az Egyesült Államok elnöke lett, Sam Rayburn, a Fehér Ház
szóvivője félrevonta őt, és ezt mondta: „Most sok ember lesz majd
körülötted, és azt fogják neked mondani, hogy milyen nagyszerű ember
vagy, Harry. De te meg én tudjuk, hogy nem vagy az.” Truman mégis igazán
nagyszerű elnök lett. Amíg egyetértesz azokkal, akik rosszul bántak
veled, és amíg fejet hajtasz a téged érzelmileg megnyomorító
történéseknek, addig bezárva maradsz a saját magad által épített
börtönbe. Amikor a kritikusaid véleménye a saját véleményeddé lesz,
akkor börtönt építesz a lelked mélyén, melynek egyetlen foglya van: te
magad. Felkészültél arra, hogy néhány emberre egész életedben hiába
próbálsz kedvező benyomást tenni? És el tudod fogadni, hogy Isten
nézőpontjából ez nem számít? Ha sikeres akarsz lenni az életben, együtt
kell tudnod dolgozni másokkal anélkül, hogy hagynád, hogy az ő
hangulatuk vagy az ő véleményük irányítson téged. Erről beszélt Pál,
amikor azt mondta: „Most tehát embereknek akarok a kedvében járni, vagy
Istennek? Vagy embereknek igyekszem tetszeni? Ha még mindig embereknek
akarnék tetszeni, nem volnék Krisztus szolgája.”
OTTHON ISTEN JELENLÉTÉBEN
„Uram, te voltál hajlékunk nemzedékről nemzedékre” (Zsoltárok 90:1)
Egy
nehéz nap után jólesik hazamenni, egy olyan helyre, amit ismersz – egy
olyan helyre, ahol lerúghatod a cipődet, ahol fürdőköpenyben
szaladgálhatsz, és nem kell aggódnod amiatt, hogy ki mit gondol.
Tiszteletteljes értelemben szólva: Isten jelenléte ugyanilyen kényelmes
otthon számodra. Idővel megtanulod, hogy menj oda erőért, védelemért,
útmutatásért. Isten azt akarja, hogy otthon érezd magad jelenlétében, és
mindig vedd észre közelségét. Úgy szoktunk gondolni Istenre, mint egy
istenségre, akiről beszélhetünk, nem pedig úgy, mint egy helyre, ahol
lakhatunk, de Isten azt akarja, hogy úgy lássuk őt, hogy ő az, akiben
„…élünk, mozgunk és vagyunk” (ApCsel 17:28). Amikor Isten a pusztán át
vezette Izráel népét, nem csak naponta egyszer mutatkozott meg, hogy
aztán csak úgy eltűnjön. Nem, a tűzoszlop egész éjjel velünk volt, a
felhő pedig egész nap. Isten soha nem hagy el minket. Jézus megígérte:
„…én veletek vagy ok minden napon…” (Máté 28:20). A zsoltáros ezt
mondta: „Egy dolgot kérek az Úrtól, azért esedezem: hogy az Úr házában
lakhassam egész életemben…” (Zsoltárok 27:4). „Ez szép – mondod – én is
szeretnék az Úr házában lakni, de itt ragadtam a való életben.” Nem, sőt
épp ellenkezőleg! Csupán egyetlen döntésnyire vagy Atyád jelenlététől.
Nem kell megváltoztatnod a lakcímedet – csak a felfogásodat. Bárhová is
mégy ma, bármivel is kell szembenézned, emlékeztesd magad: „Ő velem
van!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése