A felülről kapott lehetőségekért.
A mai nap imádsága:
Uram, Istenem. El-elkószáló életemnek Te légy gazdája, hogy akaratod szerint élhessek önmgam és szeretteim hasznára! Ámen.
Ha
a halál árnyéka völgyében járok is, nem félek semmi bajtól, mert te
velem vagy: vessződ és botod megvigasztal engem. Zsolt 23,4
Minden
elfogy, megkopik, megemészti a moly vagy a rozsda. Lassan, de biztosan a
sír felé görbülő életünkben meg kell tanulnunk az igazságot, amit Pál
apostol így mond: "Mid van, amit nem kaptál?" Mert "kölcsönbe" kaptuk
néhány tucat évre lelkünk templomát, ezt a felfoghatatlan csodát, amit
oly sokszor kihasználtunk és meggyötörtük, s oly sokszor nem arra
használtuk amire rendelte az Isten... A titokzatos testünk, mely bölcsőt
arra rendelte Teremtőnk, hogy belé költözhessen a még titokzatosabb
lélek, és a próbás földi évek után felnőve, megerősödve, "e földi
porhüvelyt" hátrahagyja és - remélhetőleg beérett lélek-kalászként -
Isten örök, nagy magtárába kerülhessen.
A szeretet soha el nem
múlik... a lelki életet élő ember tudja, hogy ez csakis az Isten
szeretete lehet. Az emberé ugyanis szárad és zsugorodik, fakul és
lendületét veszíti. Van-e, lehet-e nagyobb vigasza a bizodalmas
léleknek, mint az, hogy abba a kézbe kapaszkodhat, mely létrehozta és
formálta? A hitvallásos zsoltármondat ezt a megtapasztalást tükrözi.
Egyrészrészt benne van a Szeretet örök vonzása, másrészt az ismeret:
Isten elhagyhatna, hiszen a megromlott természetű káini ember nem azt, s
nem úgy teszi, ahogy az Ő teremtettségbeli jó rendje diktálná.
Milyen
nagy szeretet az, amely megengedi a végesnek, hogy a Végtelen kezében
formálódva olyanná váljon, amilyennek maga is szeretné? Az Örökkévaló
alkotása: a mi életünk-, de hogy mivé válik, az rajtunk is múlik.
Beleszólhatunk a Nagy Fazekas tervébe, "társalkotói" lehetünk törékeny
cserépedény életünknek! Olyan abszurd, istenes státusza ez az embernek,
ami ha nem döbbent meg minket, akkor lehet, hogy sok mindent tudunk a
világból, de nem sokat értettünk meg belőle...
Bűnbocsánat...
A mai nap imádsága:
Uram! Tedd fülemet hallóvá, szememet látóvá, hogy szereteted hatalmával élni tudjak! Ámen
"Neked
adom a mennyek országának kulcsait, és amit megkötsz a földön, kötve
lesz a mennyekben is, és amit feloldasz a földön, oldva lesz a
mennyekben is."
Zsolt 16,2
Ezt a hatalmat kézrátétel útján
adták és adják át egymásnak ma is Jézus tanítványai. A teológiában mint
"apostolica successio"-szakfogalomként (apostoli folytonosság) tartják
számon. Protestánsokat katolikus részről gyakran éri a vád, hogy ez a
kézrátétel-folyamat megszakadt. Ez azt jelentené, hogy a püspök
kézrátétel-ereje nagyobb lenne, mint az egyszerű szerpapé... Márpedig a
tanítványok között egyenlőség volt, hiába is vitatkoztak egymással, ki
nagyobb közülük. Ennek a nézetkülönbségből fakadó kérdésnek a
tárgyalását hagyjuk meg azoknak, akik rágódni kívánnak ezen a teológiai
csonton, s hiszik, hogy ez a lényeghez tartozik. Ami fontos: Isten előtt
minden ember egyforma értékű, ugyanazon méltóságú... Vannak azonban,
akik kedvesebbek az ÚR előtt, mert a rajtuk való kegyelem nem lett
hiábavaló. Ez azonban nem egyházhoz-tartozás, nem hit, hanem a cselekvő
szeretet megélésének kérdése. A hierarchia pedig embertől való, hiszen
ez mindig segíti a hatékonyságot - lásd fegyveres testületek,
közigazgatás, egészségügy stb.
De mi az, ami köttetik itt lenn, s
fenn? Sokan rögtön a házasságra gondolnak, hiszen a katolicizmusban, s a
keleti orthodox egyházban is a házasság szentség. Pedig nem erről van
szó, hiszen éppen az orthodoxiában a házasság szentsége másodszor is
kiszolgáltatható... Akkor hát mit köthetnek és oldhatnak Jézus Urunk mai
tanítványai?
Mindenekelőtt a bűnök életünkhöz bilincselt
következményeit. Ez a hatalom nagyobb, mint a politikai és/vagy
gazdasági. Napóleon is azt vallotta: "Legyőztem egész Európát, önmagamat
mégsem sikerült legyőznöm!" Ha bűnt, a vétket, a mulasztást nem követné
a lélek büntetése a lelkiismeret-furdalás, akkor mindenki vidám, s
kiegyensúlyozott lenne ezen a Földön. Sajnos pontosan az ellenkezője az
igaz, az irigység, a viszálykodás és a gonoszság generációkon és
nemzeteken átívelő erejét tapasztalhatjuk. Bármennyire is szeretnénk,
szabadulása az embernek ebből a helyzetéből, önerejéből nincs! Csak
szabadítás létezik, ami az Istentől jön. Ebben vállal közvetítő szerepet
a Krisztusban hívő testvér, amikor Jézus nevében old vagy köt. Nem papi
feladatról van tehát szó! (A pap, a lelkész, a lelkipásztor mint
egyháza részéről kiképzett, s kiküldött, a tanítás tisztaságára vigyázó
személy van jelen a gyülekezetben - a jó rend érdekében -, amit a püspök
tisztje szerint felügyel.) Közbenjáró nélkül lehetséges tehát megélni a
bűnbocsánat kegyelmét, de ez közvetítő nélkül gyakorlatilag nem
lehetséges, hiszen az ember pszicho-szociális lény.
Itt lép be a
pap - reménység szerint -, mint hiteles személyiség. Elvégezheti azt a
feladatot, amit manapság egyre kevesebben vállalnak fel. Azaz "old" és
"köt"... Eloldja a bűnök személyiségtorzító hatalmát, s hozzáköt az
Isten szeretetéhez. Ezen a pokol kapui sem diadalmaskodhatnak...
Isten-követés...
A mai nap imádsága:
Uram!
Ismersz mindannyiunkat, s jól tudod mi lakozik a mi lelkünkben...
Kérünk, vedd el tőlünk mindazt, ami gátol, hogy Hozzád siessünk, s
örvendeztess meg evangéliumoddal életünk minden napján! Ámen.
Rászedtél,
URam, és én hagytam, hogy rászedj. Megragadtál, hatalmadba ejtettél!...
Azt gondoltam: nem törődöm vele, nem szólok többé az ő nevében. De
perzselő tűzzé vált szívemben, csontjaimba van rekesztve.
Jer 20,7a és 9ab
Sokmindenben
kételkedhet a próféta, a pap is, de egy valamiben soha: Isten
létében... Ez ugyanis a "lételeme" - csontjaiban égő tűz, kitörölhetelen
"alapprogram" gondolatai között. Sok hányatottéletű prédikátor, lelkész
vagy pap próbált már szabadulni feladatától, de sikeresen senki nem
fordíthat hátat Istennek, azt ugyanis nem lehet. Hiába akart volna más
lenni, nem tudott, az Istentől kapott mandátum soha nem engedi, hogy a
lelkünk megnyugodjon...
Amióta létezik Krisztus egyháza, azóta
nem volt ennyire könnyű a klerikusok dolga! Számtalan segédeszköz - még
az internet(!) is - és szervezeti forma könnyíti a "feladat"
végrehajtását, s ugyanakkor soha nem volt ekkora a csábítás sem, hogy
mást csináljanak a mai megbízott Jónások... Vajon melyik Isten-szolgája
nem váltaná meg a hajóbért szívesen a nyugalmas élet ígéretét
csillogtató Tarzusz felé? Ha Mózes szabadkozott, hogy ő "nem a szavak
embere", akkor a mai kukutyini lelkész hogyne hivatkozhatna
alkalmatlanságára? Tényleg nagy a restanciánk, nemcsak foghíjas
pszcihotherápiás képzettségünk, mentálhigéniás rész-műveltségünk,
fehérfoltos önismereti tudásunk okán, de olykor még a szép szónak is
híjával vagyunk... s olykor még a keserűség hangulata is átszövi a
prédikációkat. Csoda-e, ha üresednek a templomok?
Ahhoz, hogy
megítéljük a szószéken állókat, a szószéken is kell állni egy kicsit. Az
ugyanis mindig magasabban van, mint a templompadok. Aki oda felmegy, ha
nem csinál semmit, akkor is látják, hogy mit csinál... Elbújni nem
lehet, a "hegyen épített város el nem rejthető". Hadd legyek személyes!
(Egyébként az Isten emberétől alapvetően ezt várja el mindenki)
Hányszor(!) ültem volna szívesebben magam is csöndes hallgatóként a
padokban - hiszen én is egy bárány vagyok a nyájból, csak csengőt
akasztott az ÚR a nyakamba, s ha megmozdulok, az bizony azonnal
megszólal - ehelyett öntudatos barikaként bégettem: remélhetőleg az
Isten után...
Eredményt - ha Isten úgy tartja jónak - megmutathat
-, de ez nem szükségszerű. Nemcsak a prófétai szó erősségén és
szívhezszóló módján, hanem a füleken is múlik, hogy végül is az üzenet
eljusson a szívbe, szétáradjon az életet szimbólikusan megjelenítő egész
testbe! Hiába jeremiási tüzes szavak, ha a bűn megfagyasztotta a
szíveket, akkor látványos fordulat nem következik be...
Élmény-centrikus,
látvány-, és érzés-hajhász világunk ninivei mértéket is meghaladó
kavalkadjában ennek ellenére hangzik az Isten ígéje. Vannak ma is
kicsinyke jónások, s töprengő jeremiások! Életük nem hagy hátra biblikus
nyomokat, de nem is erre hívta meg őket az Isten. Jelként állnak/élnek
ők közöttünk, hogy ha majd egyszer számonkér minket Teremtőnk, miért nem
választottunk ki egyetlen papot, lelkészt, lelkipásztort vagy
prédikátort sem egész életünk folyamán, akkor ne hivatkozhassunk arra,
hogy nem volt közelünkben egy sem...
Kísértés...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy megállhassak a kísértések közepette, s megmardjak a Benned való hitben! Ámen
Boldog
ember az, aki a kísértés idején kitart, mert miután kiállta a próbát,
elnyeri az élet koronáját, amelyet az Úr megígért az őt szeretőknek.
Jakab 1,12
Ami
nem az életünk része, az többnyire nem is kísért minket, de amik
elérhető közelségben vannak, azoknak mindig komoly hatása van ránk...
Ugyanakkor az élet nagy isteni alaptörvénye pedig változatlan az idők
kezdete óta: mindennek "ára" van, azaz a dolgok nem
következmény-nélküliek. Így van ez az evésben-ivásban, emberi
kapcsolatainkban és egész életvezetésünkben. A kísértéshez természetesen
hozzájárulnak a külső hatások, a körülmények, de a kísértés mindvégig
egy belső, lelki folyamat. Az emberlétünk már csak ilyen: a kísértés
alól nincs kibúvónk, elkísér minket egész életünkben, sőt még Jézus
URunk is megkísértetett... Ebben van az is, hogy a kísértés nem Istentől
eleve elrendelt lélek-kínzás, hanem vágyaink érzéseink lelkünkben
végbemenő dinamikus mozgása, amit - Isten segedelmével - uralhatunk.
A
lelki életet élni kívánók egyik nagy baja, hogy gyorsan akarnának
látványos eredményt elérni, jóllehet a lelki élet élése egyáltalán nem a
teljesítményről (kegyesség intenzitása!) függ, hanem attól, hogy
hajlandó-e valaki folyamatosan tanulni vagy sem? A tanulás, a megismerés
munkálja a felismerést, hogy helyesen döntsünk az adott pillanatban.
Aki nem cselekszik helyesen (értsd: etikusan, szeretettel), az csak
hiszi magáról, hogy hívő életet él valójában csak önszeretetét táplálja
önigazoló gondolataival. Akiben megvan a kellő céltudatosság - S mi a
kereszténység, a Krisztus-követés, ha nem az, hogy tudom Kit követek, s
célirányosan hová tartok? -, az a JóIsten segedelmével beér a célba.
Jakab így fogalmaz: "elnyeri az élet koronáját". Nem azt mondja, hogy
majd elnyeri valamikor, hanem elnyeri - folyamatában. Talán ezért is
mondja Krisztus URunk: "Mindenki megkapja jutalmát, már itt a földön - a
jók is, s a gonoszak is egyaránt". Mi ez, ha nem annak az igazolása,
hogy mindvégig megmaradó perfekció-nélküliségünkben - de a kívánt
tökéletes után vágyakozva -, eljuthatunk létünk "koronájához": azaz
Isten, s önmagunk töredékes, de mégis megbékélést adó, harmóniát hozó
megismeréséhez.
Az ÚR szereti az övéit, pontosítva: azokat, aki a
közelében vannak. Jóllehet Isten mindenütt jelen van, de ha nekünk úgy
tetszik, akkor a lelkünkből/szívünkből bármikor kizárhatjuk a Őt...
Teremtőnk szabadságot adott, nem akármilyet!
Ezt az Istentől kapott
szabadságot felhasználhatjuk jóra és rosszra is. Épülhetünk általa, s
építhetünk másokat, kiteljesedhetünk vagy csapássá válhatunk
felebarátaink számára. A döntés mindig nálunk van - ahogyan a
következmények viselése is a mi dolgunk! Az Istenben bízó ember éppen
ezért a döntésben is kéri Szerető URának segítségét - minden nap...
Szövetség...
A mai nap imádsága:
URam!
Szövetségre hívtál el, s én nem is tudtam, hogy ez mit jelent.
Köszönöm, hogy megtartasz minket a Te hűségedben akkor is, amikor mi
hűtlenek vagyunk Hozzád! Ámen
De az ÚR
szeretete mindörökké az istenfélőkkel van, és igazsága még az unokáikkal
is; azokkal, akik megtartják szövetségét, és törődnek rendelkezéseinek
teljesítésével.
Zsolt 103,17-18
Luther Mártonunk
kátémagyarázatait így kezdi: "Istent félnünk és szeretnünk kell..." A
félelem szó helyett inkább a tiszteletet kell értenünk, azt
ismeretet/tudást, hogy az Isten az nem ember, hanem ÚRIsten. Teremtő
Atya - ha egyáltalán van valami értelme nemiséghez köthető szavak
alkalmazása az EGYIstennel kapcsolatban -, aki nem csak kívül áll az
általa létrehozott világmindenségen, de egyben benne is van, mindenhol.
Aki felismeri ezt a tényt, az nem mindennapi tudás birtokosa!
S
hogy miért jó tudni, hogy az Isten az URa mindennek? Ennek a tudásnak
elsősorban az a hozadéka, hogy Isten mindenütt-jelenvalósága adja meg a
véges teremtmény létértelmét. Isten ugyanis nem csak megteremtette a
rendezett világot (kozmosz), de egyben Ő maga ebben a REND. Ha nincs
rend, akkor rendetlenség van, vagyis káosz van. Ha nincs Isten-tudat,
akkor érvényesülnek az evolúciós elvek: győz, felülemelkedik az erősebb,
a jobbik, az életképesebb... A nagyhalnak soha nincs
lelkiismeretfurdalása, mert megeszi a kishalat, de az ember nem állat,
hanem ember(!) -, az egy másik kérdés, hogy istenképűségét veszejtve
bizony állatabb az állatnál!
Annyi bizonyos, hogy az egyik
leginkább elterjedt tévhit - s egyben kívánság/vágy is - a bűnnel
kapcsolatban, hogy a következményeket "meg lehet úszni". Hát nem! A
krimifilmek optimizmusa, hogy a nagytudású rendőrfelügyelő nem egészen
egy óra alatt elfogja a tettest - tudjuk, hogy a valóságban sajnos a
bűncselekményeknek csak töredéke(!) kerül napvilágra - mindenesetre a
bűnöknek KÖVETKEZMÉNYE van, úgy az elkövetőnél, mint az áldozatnál! A
büntetés nem más, mint a hiány! Az áldozat kárát talán még meg lehet
téríteni, de elveszett egészséget, kettétört, megszakadt életet, tiszta
lelkiismeretet hogyan lehetne visszaadni? Csak úgy, ha
visszaforgathatnánk az idő kerekét -, de ez sajnos nem működik...
Régi
felismerés, hogy akik a szív belső törvényét (szeretet) követik,
azoknak nem kell sem a kőtáblát mutogatni, sem pedig a törvény
rendelkezéseit bebiflázni, hiszen a "törvény betartása a szeretet". Azok
a családok, ahol ügyelnek a "szív törvényére", azaz respektálják az
Isten élet-, s életminőség-védő parancsolatait ott, áldás van. Az
áldásban siker, boldogság és harmónia van, de a legnagyobb ajándék az
áldásban mégis a megelégedettség. A megelégedettség mértéke pedig nem a
kapott jó objektív nagyságától függ, hanem attól, hogy ki mennyire hű
Istenhez, önmagához! A kevésen is lehet nagy hűséget gyakorolni, s hiába
a sok, annak megléte még egyáltalán nem garancia a hűségre - sőt!
Aki
tehát szereti az Istent, az nem mindennapi távlatokban él, s ezek a
távlatok nem csak a horizontig, hanem azon túlra is nyúlnak - Isten
végtelen kegyelme, szeretete által...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése