Adakozás...
A mai nap imádsága:
Istenem!
Te látod, mennyire szeretném a nap huszonnégy óráját meghosszabbítani.
Hiába küszködöm, mégsem sikerül. Kérlek szabadíts meg mindannyiónkat a
teljesítmény kényszerétől, a javak elvesztésével vagy megszerzésével
kapcsolatos aggódásoktól! Adj nekünk alázatos szívet, hogy merjük
megosztani egymással a legdrágábbat, a Tőled kapott időt. Életünk
napjait engedd bölcsebben élni a holnapban, mint ahogyan azt tegnap
tettünk. Ámen
41Amikor Jézus leült a templomi
persellyel szemben, nézte, hogyan dobja a pénzt a sokaság a perselybe.
Sok gazdag sokat dobott bele, 42egy szegény özvegyasszony pedig odamenve
beledobott két fillért, azaz egy krajcárt. 43Jézus odahívta
tanítványait, és ezt mondta nekik: "Bizony, mondom néktek, hogy ez a
szegény özvegyasszony mindenkinél többet dobott a perselybe. 44Mert
mindannyian fölöslegükből dobtak, ő azonban szegénységéből mindazt
beledobta, amije csak volt, az egész vagyonát.".
Márk 12,41-44
Nemegyszer
hallottam gyerekkoromban: "Nem ér ez egy lyukas kétfillérest sem!"
(Fiatalabbak kedvéért szükséges megemlíteni, hogy 20 és 40 fillérért egy
falatnyi csokoládét lehetett vásárolni a hatvanas években... s ennek a
tizede, azaz két fillér akkor sem volt valami nagy összeg.) Jézus
korában a két fillér a legkisebb váltópénznek (lepton) a kétszerese
volt, tehát hasonlatos a mostani kétforintosunkhoz, amit éppen
bevonnnak. Így aztán igen nagy megdöbbenést váltott ki Jézus
kijelentése, miszerint "a szegény özvegyasszony mindenkinél többet
dobott a perselybe."
Az adakozás szép gesztusát - amióta
civilizáció létezik - gyakorolja az ember. Az adakozás jó. Annak is aki
ad - hiszen van miből adnia -, s annak is, aki részesül az adományban. A
pénz általánosan elfogadott helyettesítővé vált az élet minden
területén. Olyannyira, hogy az emberek joggal gondolhatják, a pénz
"kulcsa" minden ajtót megnyit. Sajnos ennek a tévhitnek az elterjedtsége
táplálja a mindenkori korrupciót. Pedig nem így van, a pénz csak
elhiteti, hogy minden ajtót kinyit...
Ennek a hibás látásmódnak
köszönhetően gondolják sokan: Akinek sok a pénze, aki gazdag, az boldog,
hiszen mindent elérhet, mindent megkaphat. Ha a "mindent" a
megfoghatóra, a megehetőre-megihatóra, az élvezhetőre korlátozzuk, akkor
valóban "mindent" elérhet a tehetős ember. Az egy másik kérdés, hogy
hiába feszíti a pénztárcát sok-sok színes papíros, ha mindeközben a szív
meg kong az ürességtől...
Miért ácsingózik mégis majd minden
ember arra, hogy több pénze legyen? Azért mert a pénzért, a fizetésért
lemondunk a legeslegdrágábbról: az időről, hogy azután a pénzen
visszavásároljuk azt. Hiszen időt nyerünk, ha mobilissá válhatunk, időt
nyerünk, ha valamilyen gép nemcsak megkönnyíti a munkánkat, de esetleg
el is végzi azt helyettünk - lásd automata mosógép. Így aztán ha
materiálisan megkurtítanak minket, "Isten ments!" lopnak tőlünk, akkor
megrövidítik az életünket, hiszen azt a megfizethetetlenül drága időt
lopják el tőlünk, amit már nem hozhatunk vissza soha, hiszen az már rég
elmúlt...
S miért adott legtöbbet a templom perselyébe az
özvegyasszony? Azért, mert az "semmi két fillér", neki a mindene volt! Ő
nem csak fölösleges idejét "áldozta" oda az Isten ügyének, hanem minden
idejét. Számára Isten nem "hab a tortán" vagy "delikátesz az asztalon",
fűszere, kiegészítője az életérzésének - ahogyan Kierkegaard fogalmaz
-, számára az élet maga az Isten volt. Ezért volt mindenkinél boldogabb,
ezért nem kötötték az anyagiak, s az ezzel összefüggő aggódások.
Valószínűsíthető, hogy az ilyen özvegyasszonyok számára sok evilági ajtó
zárva marad, de a legfontosabb, az Isten ajtaja az ő szívükben
tárva-nyitva áll... s ezzel, ha semmilyük sincs, akkor is minden az
övék.
Félelem...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy csak Téged féljelek, hogy ne féljek semmitől és senkitől, s így igazán szeretni tudjak! Ámen
Ne fél, ne rettegj!
Józs 8,1a
Amióta
kikerültünk a Paradicsomtól - értsd: el/ki-kerültünk Isten közeléből -
életünket alapvetően meghatározza a félelem. Az ismeretlentől mindig is
féltünk, magyarázatokat kerestünk az érthetetlenre és ez az
információ-robbanásos, digitális, modern világunkban sincs másképp.
Bizony, Isten után a legnagyobb Erő: a Félelem. Alábecsülni ezt az erőt
nagy balgaság, "túlmisztifikálni", azaz Istennél is nagyobbá tenni
súlyos iránytévesztés.
Félelmeinknek számtalan arca van. Van, aki
fél a sötétségtől a póktól vagy az egértől, de az "igazi" félelmet az
kelti bennünk, ha nem látunk előbbre, ha kiszámíthatatlan számunkra már a
közeljövő is. Ha ráadásul ebbéli bizonytalanságunkban még egyedül is
vagyunk - előre "jósolható" életminőségünk romlása. Elég az emberektől
elvenni a reménység lehetőségét, az álmodozás szabadságát és rögtön
kiszolgáltatottá válnak. Sajnos ezt igen jól tudják a "magas"-politika
deformáltjai - ettől szenved világunk még a technikaiforradalmas 21.
században is! Nem véletlen, hogy nincsen nap "krimi" nélkül, hogy a
"csaknekünk-csakmost-csakértünk"-csinált hírekben mindig a negatív
hírnek van "hírértéke", s hogy az így "gyártott" információnak a döntő
többsége nem lelket emelő, hanem félelmet keltő.
Aki elveti
Istent, s Vele együtt a reménységét is, az joggal félhet:
laboratóriumokban kitenyésztett madárinfluenzás vírusoktól - mert ugye
eddig nem ment át az csúnya vírus állatról emberre, de hightech-el
megtámogatott virulógusaink megoldották ezt a problémát is... nehogy a
terroristák a hegyekben a kalasnyikovokkal rohangálva, ahol se víz, se
villany nincs, s még a fű is csak ritkán nő... hamarabb kitenyésszék azt
a hyper-veszélyes törzset... akkor most ki is bio-terrorista? Az
Istent, s annak jó rendjét elvető ember joggal félhet attól, hogy a
határokat nem ismerő, hatalomtól megbolydult torzult lélek, a leleményes
emberi gonoszság újra lángba borítja a világot... De ha valaki
reménykedik is az emberben - ahelyett, hogy az Istenben bízna -, az még
ha emberi meggyőződésében áll is, vigyázzon, hogy el ne essék...
Az
ismeretlentől mindig félünk, de a legnagyobb ismeretlen mégsem az
Isten, hanem a jövő! Pontosítsunk: a személyes jövőnk, hiszen mindenki a
saját sorsán keresztül ítéli meg a világot. Megtalálom-e a
boldogságomat, sikerül-e legalább relatív-harmóniába kerülni ezzel a
megromlott világgal, tudok-e jobb jövőt gyermekeimnek, unokáimnak
hátrahagyni, mint amilyet én örököltem? Ezek a kérdések bizony végső,
egzisztenciális kérdéseket vetnek fel... Lám-lám, a ma embere sem volt
képes kikerülni az "Isten-ember, ember-Isten"-problémát! Aki őszintén
keresve az igazságot foglalkozik az ember-kérdéssel az idővel
"belebotlik" az Istenbe, s aki hasonlóan keresi a válaszokat az
Isten-kérdésekre, az nem kerülheti ki az ember-kérdéseket... Így válik
eggyé sorsunk az Istennel, s fedezhetjük fel létünk értelmét. Akit
azonban nem hatnak meg se Isten-, se ember-kérdések, az nem érzi jó
magát a közösségben, s a sehova sem tartozó, istentelen ember a
legfélelmetesebb teremtmény, mert olykor istennek képzeli magát...
Isten országának eljöveteléért.
A mai nap imádsága:
Uram!
Te látod, hogy hová fejlődött ez a világ - Nélküled... Szánj meg
minket, hogy szereteted igazsága megnyilvánuljon mihamarabb! "Jövel,
Uram Jézus!" Ámen
Ne legyetek bölcsek önmagatok szerint.
Róm 12,16b
A
bölcs ember - tapasztalásai okán - nem okoskodik. Jól tudja, hogy a
világ dolgai nem attól lendülnek előre, ha valaki "jól megmondja az
igazságot". Az igazságnak egyik oldalát hangsúlyozni lehet, sőt
népszerűséget is jelenthet, de az igazság csak a törvénnyel együtt éri
el a célját. A törvény pedig kijátszható, és sajnos élnek is ezzel a
lehetőséggel, azaz a jogosság látszata mögé bújnak, jogtalan igényeik
érvényesítése végett. Nem mai problémáról van szó, ez a törekvés egyidős
az emberrel.
Lehetünk tehát bölcsek - a világ szerint is -, de
ennek alapfeltétele a világ dolgaitól való távolságtartás. Mai igénk
azonban óv ettől. A bölcsességtől persze nem, mert az olyan állapot,
melyre törökedni nemcsak szép célt ad az életben, de öröm és békesség is
fakad belőle. Hogyan lehetséges akkor mégis a világban bölcsen élni?
Ennek egyetlen járható útja van - Salamon király után: "A bölcsesség
kezdete az ÚRnak félelme." Félni az Istent nem jelent más, mint életem
fölötti Legfőbb Formáló Erőnek elismerni Teremtőmet. Aki a bölcsőben
fekszik, (még) bölcs-ő, mert tudja, élete, az életben-maradása az
Istentől, s attól a szeretettől függ, mely a körülötte lévő emberek
szívében lakozik... De mi van a szívekben?
Szívtelen világ ez a
mai. Nem csoda, hiszen a többség kizárta érzelmeiből az Istent. Médiában
hallom a hírt, hogy a 14 éves kortól "engedélyeznék" a pornográf
felvételek készítését... Nos, jelen általános helyzetünkben ez most a
legfontosabb bevégezendő feladata "bölcs" honatyáinknak! Hatályos jogunk
szerint a 14-18 év közötti személy korlátozottan cselekvőképes, azaz a
szülők tesznek jognyilatkozatot gyermekeik helyett, mert ők még nem
látják teljesen kijelentéseik, vállalásaik következményét. Megjegyzem,
angolszász országokban az alkoholfogyasztás tilalma 21 éves korig
tart... mert ott a törvényhozás úgy gondolta, hogy legalább ennyi
idősnek kell lennie valakinek ahhoz, hogy belássa cselekedetének káros
következményét... Nálunk az "okosaink" úgy gondolják, hogy
Magyarországon a 14 éves gyermek már látja magatartásának
következményét, képes belátni, hogy nem másnapra elmúló alkoholos mámor,
hanem akár egész életére kiható események örvényébe kerülhet: azaz
bármiféle betegséget szerezhet nemi úton, hogy még AIDS-es is lehet...
de nehogy valaki azt gondolja, hogy ezek ókonzervatív riogatások,
hangsúlyozni szeretném, hogy a mellékhatások nélküli, kvázi "tökéletes"
fogamzásgátlást csúcstechnológiás világunk sem fedezte még fel.
Nyilvánvaló, hogy nemcsak abberáns emberek társadalomromboló
magatartásának adnak táptalajt az efféle "törvények", hanem
nyilvánvalóan mocskos hatalmi érdekek húzódnak meg emögött is: azaz, a
moslékra szoktatott lélek nem kívánkozik magasabb esztétikai célok
elérésére, ezáltal könnyebben manipulálható.
Ki a bölcs? Aki
tudja, hogy Isten mindent számon kér rajtunk. A Szentírásban
olvashatjuk: "Aki pedig azt gondolja magában" »sőt mondja, s úgy él«
"hogy nincs Isten" - azt az Írás, és a távlatban gondolkodó ember is
"bolondnak" tartja, hiszen számolnia kellene az Istennel, de mégsem
teszi, ezzel pedig önmaga fölött mond ítéletet.
Örök élet...
A mai nap imádsága:
Uram!
Csodálkatosak a Te útjaid... Nem is értem, hogy miért járok rajtuk, de
köszönöm Uram, hogy járhatok! Te adj nekem bölcsességet és kitartást,
hogy mindenben felismerjelek Téged, s gondviselő jóságodért hálát adjak
életem minden napján! Ámen
"Mester, mit
tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?" Ő pedig ezt mondta neki: "Mi van
megírva a törvényben? Hogyan olvasod?" Ő pedig így válaszolt: "Szeresd
az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes
erődből és teljes elmédből, és felebarátodat, mint magadat."
Lk 10,25b-27
Vannak
helyek, helyzetek és pillanatok, amikor valóban őszintén felvetődik a
kérdés: Mi lesz velem halálom után? Az esetek többségében kérdésünk csak
spekulatív: Mi van akkor, ha...? - s nem pedig provokatív, ahogyan ma
reggeli igeszakaszunk is elénk adja egy okoskodó farizeus és Jézus
párbeszédét.
A huszadik század utolsó harmadában ránkszakadt
túlnyomórészt negatív információ-zuhatagban egyre kevesebbeknek fontos
az örök élet "problematikája". Az izgató kérdés ma így hangzik: "Mit
tegyek, hogy elnyerjem az életet?" Melyek azok a metódusok, melyek
biztosítanák a folyamatos (örök) boldogságot - itt a földön. Akadnak
jónéhány millióan kicsinyke hazánkban is, akik a lottó vagy a
szerencsejátékok igen széles palettájának valamelyik színében véli látni
egyéni boldogságának biztosítékát. Megint mások a magányosság
keresztjét hordozzák évekig, s amikor végre társra találnak, kiderül: az
sem hozza meg várva-várt teljességet. Hol a hiba? Mit csinálunk
rosszul?
Jóllehet naponta imádkozzuk "Jöjjön el a Te országod",
de az Isten országa ha "történik" is közöttünk, de az még nem a
mennyország, csak a teljesség rövid ideig tartó előíze. Az Isten országa
szeretet és igazság, a mennyország pedig az a hely, ahol nincs bűn,
csak Isten, s a lelkek fájdalomnélküli közössége. Ezért minél inkább
törekszünk szeretettel megvalósítani az igazságot, annál közelebb jutunk
a teljes élethez, s annál inkább megértjük, mit jelent az örömhír: van
folytatás, van odaát, van mennyország, s hogy meghívásunk van az örök
életre...
Persze amíg minden más fontosabbank tűnik, addig nehéz
nekünk "zöld ágra vergődni" ebben a kérdésben. Isten - mint igazi
"gentleman" hosszú ideig nem szól közbe, hagyja, hogy Nélküle hozzuk meg
döntéseinket... Nehéz helyzetbe nem akkor kerülünk, amikor el kell
hordoznunk életvezetési hibáink következményét, hanem akkor, amikor
elfogy az erőnk, amikor földi vándorutunk végére érünk. Ott a betegség-,
a szenvedések, a megválaszolatlan, de sokkal inkább meg nem fogalmazott
kérdéseinek gyötrelmeiben meg kell tapasztalnunk azt a végtelen
magányt, amit egyedül csak az Isten oldhat fel... Ezért "boldogok azok,
akik az Úrban húnytak el", mert tudják, hogy nem a "semmibe" mennek,
hanem Mennyei Atyjuk felé görbül létük... A valódi Isten-tudat (nem a
szavakon lovagoló okoskodás!) mindig tudatos emberléttel párusol. Ebben
benne van az erő, a józanság és a szeretet, amely eloszlat minden
félelmet...
A mai nap imádsága:
Uram!
Csodálkatosak a Te útjaid... Nem is értem, hogy miért járok rajtuk, de
köszönöm Uram, hogy járhatok! Te adj nekem bölcsességet és kitartást,
hogy mindenben felismerjelek Téged, s gondviselő jóságodésrt hálát
adjak életem minden napján! Ámen
"Mester, mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?" Ő pedig ezt
mondta neki: "Mi van megírva a törvényben? Hogyan olvasod?" Ő pedig így
válaszolt: "Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes
lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, és felebarátodat, mint
magadat."
Lk 10,25b-27
Vannak helyek, helyzetek és pillanatok, amikor valóban őszintén
felvetődik a kérdés: Mi lesz velem halálom után? Az esetek többségében
kérdésünk csak spekulatív: Mi van akkor, ha...? - s nem pedig
provokatív, ahogyan ma reggeli igeszakaszunk is elénk adja egy okoskodó
farizeus és Jézus párbeszédét.
A huszadik század utolsó harmadában ránkszakadt túlnyomórészt negatív
információ-zuhatagban egyre kevesebbeknek fontos az örök élet
"problematikája". Az izgató kérdés ma így hangzik: "Mit tegyek, hogy
elnyerjem az életet?" Melyek azok a metódusok, melyek biztosítanák a
folyamatos (örök) boldogságot - itt a földön. Akadnak jónéhány millióan
kicsinyke hazánkban is, akik a lottó vagy a szerencsejátékok igen
széles palettájának valamelyik színében véli látni egyéni boldogságának
biztosítékát. Megint mások a magányosság keresztjét hordozzák évekig, s
amikor végre társra találnak, kiderül: az sem hozza meg várva-várt
teljességet. Hol a hiba? Mit csinálunk rosszul?
Jóllehet naponta imádkozzuk "Jöjjön el a Te országod", de az Isten
országa ha "történik" is közöttünk, de az még nem a mennyország, csak a
teljesség rövid ideig tartó előíze. Az Isten országa szeretet és
igazság, a mennyország pedig az a hely, ahol nincs bűn, csak Isten, s a
lelkek fájdalomnélküli közössége. Ezért minél inkább törekszünk
szeretettel megvalósítani az igazságot, annál közelebb jutunk a teljes
élethez, s annál inkább megértjük, mit jelent az örömhír: van
folytatás, van odaát, van mennyország, s hogy meghívásunk van az örök
életre...
Persze amíg minden más fontosabbank tűnik, addig nehéz nekünk "zöld
ágra vergődni" ebben a kérdésben. Isten - mint igazi "gentleman" hosszú
ideig nem szól közbe, hagyja, hogy Nélküle hozzuk meg döntéseinket...
Nehéz helyzetbe nem akkor kerülünk, amikor el kell hordoznunk
életvezetési hibáink következményét, hanem akkor, amikor elfogy az
erőnk, amikor földi vándorutunk végére érünk. Ott a betegség-, a
szenvedések, a megválaszolatlan, de sokkal inkább meg nem fogalmazott
kérdéseinek gyötrelmeiben meg kell tapasztalnunk azt a végtelen
magányt, amit egyedül csak az Isten oldhat fel... Ezért "boldogok azok,
akik az Úrban húnytak el", mert tudják, hogy nem a "semmibe" mennek,
hanem Mennyei Atyjuk felé görbül létük... A valódi Isten-tudat (nem a
szavakon lovagoló okoskodás!) mindig tudatos emberléttel párusol. Ebben
benne van az erő, a józanság és a szeretet, amely eloszlat minden
félelmet...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése