Béke...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy meg tudjak békülni sorsommal, s hálás tudjak lenni mindenért! Ámen
Boldogok, akik békét teremtenek, mert ők Isten fiainak neveztetnek.
Mt 5,9
Az
emberiség történelme egyben a háborúk történelme is.... Szívünk mélyén
ugyan békében szeretnénk élni egymással, Istennel és persze önmagunkkal
is, de valahol mindig hibázunk - akaratlanul is mulasztunk -, s
békétlenség lesz belőle. Perlekedni, szembeszállni valami ellen aztán
mindig könnyebb, mint összefogva, küzdeni valamiért - ez utóbbi ugyanis
személyes lemondással, olykor komoly áldozathozatallal jár.
A
huszadik század egyik nagy tébolya volt, milliók hitték: a békéért
harcolni kell. Így tudtak lelkesen frontra utazni - ahol aztán
kijózanodott minden nacionalista és "-izmus-hívő". Ahol a fegyverek
csörögnek-dörögnek, ahol a halál kaszál, ott nemcsak életek érnek
végett, de a művészetek, s a humanista gondolatok és mindenekelőtt az
erkölcsök, mert már csak egy erő releváns, a túlélés EGOizmusa: vagy ő
vagy én...
Az játékipar legerősebb húzóágazata a számítógépes
játékok, melyek közül messze kiemelkednek a katonai együttműködésben -
nekik ugyanis ez reklám(!) -, stratégiai "lövöldözős" játékok. Bizony
felnőtt egy generáció, akik lelkesednek ezekért - amire hollywood
rendesen "rásegít" az akció-filmjeivel -, s talán a józanabbak tudják,
hogy ez csak játék, de sokak lelki világában elültették az üzenetet: a
jó csak akkor győzedelmeskedhet, ha mindenkit hidegvérrel eltesz az
útjából... A lélekben gyengéknek ugyanis nincs alternatívája, számukra
csak egy út létezik: az erőszaké.
A békesség-teremtőket "más
fából faragták". Ők nem az elnyomásra, mások kiszorítására hanem az
emelésre - ma divatos szóval mondva -, az integrációra voksolnak. Jól
tudják, a külső béke csak akkor tartós, ha az a belső békéből
táplálkozik, sőt még az is megtörténik, hogy a külső békétlenség
ellenére a lélek nyugalmat talál.
Mindez azonban csak Istennel
EGYÜTT lehetséges! Nem az ember életvezetési stratégiája - az csak
másodlagos -, hanem mindig az Isten kegyelmes szeretete a meghatározó
elem. Továbbadni az Istennel való megbékélés jó hírét csak az tudja, aki
maga is megtapasztalta a békétlenséget, s az abból való szabadulás
sorsára szabott útját maga is bejárta. Békétlenségünk legnagyobb oka
ugyanis mi magunk vagyunk, ezért önmagunkat legyőzni, "rákényszeríteni a
jóra" sosem leszünk képesek, ezt egyedül "kívülről" Isten képes
munkálni bennünk...
Egység...
A mai nap imádsága:
Uram!
Óvj meg minden kísértéstől, légy velem nehéz pillanataimban. Adj erős
szívet s lelket, hogy igédben felfedezzem védő szeretetedet, s aszerint
is éljek! Ámen
Mikor pedig Jézus felegyenesedett,
és senkit sem látott az asszonyon kívül, így szólt hozzá: "Hol vannak a
vádlóid? Senki sem ítélt el téged?" Ő így felelt: "Senki, Uram." Jézus
pedig ezt mondta neki: "Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól
fogva többé ne vétkezz!"
Jn 8,10-11
Új "őrület" hódít a régi
alapokon, a neve: poli-ámor. El País című spanyol napilap az ilyen
kapcsolatok előnyeit sorolja: "Nincs féltékenység, bűntudat,
rejtőzködés, a légkör állítólag derűs marad. A legfőbb érv pedig az,
hogy semmiben sem tesznek mást, mint ami igen gyakori, és megszokott,
csupán becsületesen felvállalják tetteiket. Tény, hogy nagyon sok a
házasságtörés, ilyenkor a titkolódzás, a gyanakvás csak mégjobban
elmérgesíti a felek közti viszonyt. Jobb, ha a feleség tudja, hogy a
férjnek van valakije, az asszonyok találkoznak, még szimpatizálhatnak
is. És a férj is eltűri az immár nem vetélytársnak érzett másik férfit.
Ha kapcsolataik tartósnak bizonyulnak, miért ne? Akár mindnyájan együtt
is élhetnének." Tényleg ilyen egyszerű lenne?
A kérdés
nyilvánvalóan bonyolultabb! Az ÚRIsten férvivá és nővé teremtette az
embert, de Ádám és Éva együtt alkotják az Embert. "Lesznek ketten egy
testté!" - s itt tegyük félre a vulgáris magyarázatot, hogy ti. a
gyermek(ek)ben, hiszen a lélek egységéről van szó! A "Ne paráználkodj!"
törvény azt mondja: "Ne törj egységet!" Amit Isten egybeszerkesztett,
azt ne szedd szét, amit egybeforrasztott azt ne törd ketté! A
párkapcsolat igazi öröme az egység öröme, azaz: együtt "alkotjuk" azt a
közösséget, ami erőt ad, elrejtettséget biztosít. A keresztény ember
védi ezt a közösséget, amit Isten ajándékának tekint, mert jól tudja,
hogy mentális/lelki/szomatikus regenerációjának ez az egyik alapvető
biztosítéka, de tudja azt is, hogy ehhez elengedhetetlen az Isten
kegyelme, hiszen a "hármas fonál az nem szakad el".
Az
istenteremtette szexusunk benne van egész személyiségünkben, ebből nem
tudunk kibújni: férfi vagy nő módjára élünk, gondolkodunk. Aki elveti az
istenképűségében neki adatott méltóságát, az közönségessé teszi azt,
ami egyedi és megismételhetetlen. Korunkban a nők nagyon sokat
veszítettek méltóságukból, az ezredfordulóra egyre inkább eltárgyiasult a
nő (szakszóval ezt szexuális objektifikációnak nevezik), élvezeti
eszközzé, figyelemfelkeltő tárggyá szürkült, jóllehet Éva (élet, minden
élők anyja) az ÚRIsten teremtettségi tervében az élet csodálatos
szivárványa.
Az egység meg/feltöréséhez mindig két ember kell, s a
személyes felelősség alól kibújnia nem lehet senkinek. Természetesen a
házasság-törés, a félre-lépés, a meg-csalás stb. az nem bagatell dolog,
hanem életvezetési tragédia. Nem üdvösség-kérdés, de pokollá teheti a
mennyország földi "előízét", az Isten legnagyobb ajándékát, az Egység
megélésének legintimebbjét: a házastársi közösséget. Az újrakezdés
lehetőségét mindig megadja az Isten, de egy valamit nem szabad
felednünk: Mi "kiradírozni" életünk tintafoltjait soha nem tudjuk,
legfeljebb "beleradírozni" vagyunk képesek mások lelkébe - s ez bizony
könnyen megtörténik, ha figyelmen kívül hagyjuk, ha kizárjuk Istent a
szívünkből...
Elfogadásért...
A mai nap imádsága:
Uram,
Istenem! Olyan könnyen és gyorsan ítélek meg másokat, elfelejtve, hogy
magam is ítélet alatt álló vagyok. Sokszor hiszem azt, hogy a jó ügyet
szolgálom, s lendületesen vetem be erőmet valami ellenében... Uram
vetesd észre velem, hogy mindig valakiért vagy valamiért kell küzdenem, s
hogy az igazságaink csakis a Te szeretettel együtt tükrözhetik a Te
igazságodat! Ámen
A hitben erőtlen fogadjátok
be, de ne azért, hogy nézeteit bírálgassátok... Tehát mindegyikünk maga
fog önmagáról számot adni az Istennek. Róma 14,1 és 14,12
Pluralista
világban élünk, melyben toleranciára hivatkozunk. Számtalan kisebbség
keresi akaratának érvényesítését a társadalomban, mely
érdekérvényesítésben politikusok állnak e csoportok élére. Így is van ez
rendjén. Mégis vannak olyanok, akik a tolerancia mögé bújnak, hogy az
egyén egyetlen túlélési esélyét, a közösséget, megosszák. Az első
keresztény gyülekezetekben az összetartás nemcsak a szeretet missziói
erejének a jele volt a világban, hanem a megmaradás, olykor a túlélés
biztosítéka is. Ha valaki az egységet veszélyeztette megosztó
véleményével, akkor az egész közösség léte forgott kockán.
Ebben a
helyzetben különösen fontos Pál intése: "Az erőtlent fogadjátok be, de
ne azért hogy nézeteit bírálgassátok!" Mert soha nem a bírálat, hanem a
szeretet, s az abból fakadó erő és józanság az, ami véleményt változtat.
Aki az egységre és az erőre hivatkozik, az lehet diktátor, de nem lehet
a szeretet apostola. Aki józanságra int, de nincs ereje szeretni, az
elvész az élet hullámai között, ezért hangsúlyozza Pál nem egyszer, hogy
a legnagyobb ajándéka az Istennek - a szeretet.
Ahány ember él a
világon, legalább annyiféle érzület és világlátás létezik. A mező
virágai között sincs két pontosan ugyanolyan, de minden növény az éltető
fény felé tör, ahogyan minden léleknek emelkednie kell(ene) az Isten (a
Fény) felé. Ebben nyilvánul meg igazán az egység. Ha valaki ebben a
törekvésében - bármiféle érdekből - gátolja embertársát, akkor annak
érvelésrendszerét érdemes alaposan megvizsgálni. A szekták alapvető
"működési rendje", hogy csak a vezér hangjára hallgatnak. Nincs, s nem
is lehet alternatív-, hírforrás vagy irodalom - vélemény sem. Olyan ez,
mint a rákos daganat, mely folyton nő és szaporodik, ami a
tulajdonképpen az élet jele is lehetne, csak hát a tumor-sejtek nem
tudják hol a határ... s így minden mást, végül önmagukat is
elpusztítják.
Ha földi létünk utolsó homokszem-történese is
csöndben aláhull és Isten elé kerülünk, akkor az nem másokkal együtt
történik, hanem külön-külön, csak velem. Nála nincs közösségi
számonkérés, kollektív büntetés, ahogyan az ember a történelmében
"gyakorolta". Az Isten törvényei mindig igazságosak! - ezen érdemes
lenne többször elgondolkodnunk... .
Követés...
URam! Add, hogy ne emberekre tekintsek, hanem mindig Rád figyeljek, s Téged követhesselek! Ámen
Ha tanítómesteretek sok ezer volna is a Krisztusban, atyátok azonban nincs sok: mert az evangélium által én vagyok a ti atyátok a Krisztus Jézusban. Kérlek tehát titeket: legyetek az én követőim.
1 Kor 4,15-16
Szent Pált, az egykori farizeusi vallásosságot véresen képviselő fiatal rabbit sokan nem szerették - Korinthusban sem. Egyrészt keményen küzd saját tanítói tekintélyéért, másrészt rajta kívül vannak mások is, akik hirdetik Jézus tanítását, gyaníthatóan olyanok is, akik valóságosan hallgatták a Názáretit, s nem csak elképzeléseik voltak Róla. Amit fontos megjegyeznünk/tudnunk: Krisztus első gyülekezeteiben nem csak férfiak tanítottak, hanem nők is, ezt éppen onnan tudjuk, hogy Pál a diákónusok (s kezdetben ez nem csak szeretet-szolgálatot, hanem írásmagyarázatot is jelentő "tisztség" volt) között mintegy egyharmad arányban említ meg nőket. Teszi ezt annak ellenére, hogy Pálnak ismerjük nem éppen "nőbarát" kijelentéseit! Ez azt jelenti, hogy a nők befolyása az első gyülekezetekben - hiszen Jézusnak köztudottan voltak női tanítványai/követői - igen erős volt. Kellett is hogy legyen, hiszen a gyülekezet részben vagy egészben de mindig az adott társadalom "leképződése" is, azt pedig kortörténetből tudjuk, hogy igen sok befolyásos, gazdag nő élt a Római Birodalom területén, s nem Kleopátra volt az első és utolsó, akinek a kezében óriási hatalom összpontosult... (Ha azt nézzük, hogy Evangélikus Egyházunkban mostanság a papi szolgálatot végző nők aránya pontosan egyharmad, akkor nagyon is "klasszikus" felépítésű, apostoli-hagyományú egyház a lutheránus!)
Pál olyat mond "Legyetek az én követőim!" a korinthusiaknak, amit azok igencsak vegyes érzelmekkel fogadnak. Pál korinthusi hallgatósága meglehetősen vegyes volt: sok igen művelt, korabeli "világot járt" ill. ismert ember lehetett a gyülekezetben, már csak azért is, mert Korinthus kereskedelmi-, s egyben kulturális centrum is volt. Azt tudjuk, hogy a gyülekezetben pártoskodás(?) is felütötte fejét, de az is lehet, hogy ezek egyszerűen csak a különféle - s akár egymást gazdagító(!, s miért ne?) - Krisztus-felfogások/-értelmezések voltak: "Én Pálé vagyok, én Apollósé, én Kéfásé, én pedig Krisztusé." 1 Kor 1,12
Miben is kövessék tehát Pált? Abban, hogy damaszkuszi úton történt Krisztus-élménye után is megtartotta a farizeusi előírásokat? Esetleg abban, hogy nem tudott kilépni a Krisztus-esemény egysíkú judaista magyarázatának korlátai közül? Tény, hogy a Jézus-mozgalom a Földközi-tenger keleti partjaitól indult el, de az is tény, hogy az első - Palesztinától egyre távolabb eső - keresztény gyülekezetek - nevezzük őket inkább Jézus-centrikus domus-ecclesia-áknak - többségét nem az jellemezte, hogy világ-, és istenfelfogásuk meghatározóan a mózesi törvényekbe ágyazottak lettek volna. Minél távolabb kerülünk a történeti Jézus működési területétől (elsősorban Galilea), annál inkább érezhetőek - értelemszerűen -, az egyéb kulturális hatások...
Néhány írásmagyarázó szerint Pál már-már kétségbeesetten harcol Korinthusban gyülekezeti tekintélyéért, ezért is nevezi magát "atyának", s helyezi magát a többiek fölé. Mások szerint csak arról van szó, hogy Pál félti a gyülekezetet az "idegen" tanításoktól, s a köztudottan aktív, helyi vallásos rajongóktól. Amit Pál mond, azt kimondani jó lélekkel, kevesek kiváltsága - hiszen esendő emberek vagyunk mindannyian -, de aki mégis kimond(hat)ja - mert istenes életet él -, az előtt nem bizonytalan a cél, s igen boldog embernek mondhatja magát, mert tudja mivégre is van ezen a világon...
Imádkozzunk!
URam! Add, hogy nagyhét csendjében megtaláljalak Téged újra, követhesselek Téged szeretetben, ahogyan régen! Ámen
Jézus ismét megszólalt, és ezt mondta nekik: „Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága.
Jn 8,12
Jézus és fény... összetartozó fogalmak, mindkettő önmagán túlmutató fogalom, érdemes "ízlelgetni" őket, meditálni egy kicsit rajtuk. Mindenek előtt, szögezzük le: a 'Jézus' egy igen elterjedt név volt a korabeli Galileában és Júdeában. Éppen ezért, amikor a kereszténységben Jézust emlegetik, sőt már-már agresszív, tolakodó a "jézusozás", akkor jó lenne tudatosítani: a "Jézus-történésben" nem a jézusi "tulajdonság" az elsődleges, hanem a krisztusi, azaz: Ő a Krisztus, a Felkent, az Atya Küldöttje. Jézusnak születik meg, de a legfontosabb, hogy Krisztusként él, tanít, s hal meg... Talán, ha az a sok - egyébként jószándékú missziós-lendületű keresztény - jobban koncentrálna a Krisztusra, s az Ő tanítására, akkor kevésbé lenne emberi, szárnyaszegett, olykor joggal megmosolyognivaló a "buzgóságuk". Számos szép/kulturált/mai példa van arra, hogy lehet felhívni a figyelmet arra, ami fontos, ami szép, ami evangéliumi! (Lásd Egyházunk plakátját jobbra lent, s IDE KATTINTANI!)
Krisztus földi neve összetartozik a fénnyel, hiszen ahogyan János evangéliumában olvashatjuk: "Ő világosságként jött a sötétségbe". A Fényből, az Istentől jött a sötétségbe, a halálba, hogy a földi megsemmisülésünkből utat mutasson/adjon az Életbe, a Fénybe, az örökbe... Amit Krisztus URunk szólt, tanított, az a mennyből, az Atyától, az örök világosságból való "tudás" volt, s ebben "nincs fény és árnyék játéka", mert tökéletes igazságot közöl. Tudás és fény ugyanakkor egymás szinonimái is. Ha valakinek "kigyullad a lámpás a fejében", az egyértelműen jelzi, hogy megértett valamit, s ha valami "napvilágra került" vagy "fény derült rá", akkor az azt jelenti, hogy "kiderült" az igazság.
De mit jelent az, hogy "követni a világosságot" ill. az, hogy "járni a világosságban"? Követni a Fényt, azt jelenti: kúszok az Élet után, mint a növény a napfény felé! Követni a Fényt, azt is jelenti, hogy sorsom/élet-ösvényem igazságát folyamatosan az Ige világítja meg, s ezért nem tévedek el. Követni a Fényt azt is jelenteni, tudom, hogy miért érdemes áldozat hozni, s miért nem, vagyis tudom, mi az, ami óvja, segíti, emeli az emberéletet, s mi az, ami rontja pusztítja! Magyarul: Tudom mi az érték, s mi a "gagyi"...
Hogyan történik mindez a gyakorlatban? A megvilágosodás által! Akinek szívében kigyullad az isteni szeretet fénye, annak fejében is oszlik a sötétség... Aki Krisztusra (Aki a Fény) bízza az életét, az nem csak az Életre voksol, de egyben a szeretet szabadságára is. Annál nagyobb méltósága az embernek pedig nem lehet, minthogy azt csinálhat, amit csak akar - természetesen a szeretet által!
Amíg mások mondják meg, hogy mit kell tennem, hogyan kell szeretnem, addig nem vagyok a Fényben, nem vagyok az életben, nem járok a világosságban. Aki a sötétségben van (mások általi meghatározottságban, a törvény által él) az a halálban van. Aki átemelteti magát az Isten kegyelméből a sötétségből az Világosságba, az maga irányítja az életét, azaz: a szeretet által él. Itt már nincs szükség a törvényre, a külső tiltásokra, törvényekre, mert a belső, a Lélek adja/osztja a szeretet-parancsokat, s ezért mondhatjuk, hogy a törvény betöltése a szeretet...
Mindazok, akik "világosságban", szeretetben járnak, azok tulajdonképpen ígéretben élnek. Ahogyan két szerelmes szív is akkor boldog, ha kölcsönös ígéretüket nem töri meg a hűtlenség, ugyanúgy az ember és Isten kapcsolatában is a legfontosabb "tényező" a hűség... Sajnos az ember hajlamos megcsalni Istenét, de nem számol azzal, hogy ilyenkor tulajdonképpen magát csapja be, hűtlenségével önmagát sebzi meg. Ilyenkor, mindenkinek, aki már elesett csak egy reménysége van/marad: "ha mi hűtlenek is vagyunk, Ő örökké hű marad"...
Ha tanítómesteretek sok ezer volna is a Krisztusban, atyátok azonban nincs sok: mert az evangélium által én vagyok a ti atyátok a Krisztus Jézusban. Kérlek tehát titeket: legyetek az én követőim.
1 Kor 4,15-16
Szent Pált, az egykori farizeusi vallásosságot véresen képviselő fiatal rabbit sokan nem szerették - Korinthusban sem. Egyrészt keményen küzd saját tanítói tekintélyéért, másrészt rajta kívül vannak mások is, akik hirdetik Jézus tanítását, gyaníthatóan olyanok is, akik valóságosan hallgatták a Názáretit, s nem csak elképzeléseik voltak Róla. Amit fontos megjegyeznünk/tudnunk: Krisztus első gyülekezeteiben nem csak férfiak tanítottak, hanem nők is, ezt éppen onnan tudjuk, hogy Pál a diákónusok (s kezdetben ez nem csak szeretet-szolgálatot, hanem írásmagyarázatot is jelentő "tisztség" volt) között mintegy egyharmad arányban említ meg nőket. Teszi ezt annak ellenére, hogy Pálnak ismerjük nem éppen "nőbarát" kijelentéseit! Ez azt jelenti, hogy a nők befolyása az első gyülekezetekben - hiszen Jézusnak köztudottan voltak női tanítványai/követői - igen erős volt. Kellett is hogy legyen, hiszen a gyülekezet részben vagy egészben de mindig az adott társadalom "leképződése" is, azt pedig kortörténetből tudjuk, hogy igen sok befolyásos, gazdag nő élt a Római Birodalom területén, s nem Kleopátra volt az első és utolsó, akinek a kezében óriási hatalom összpontosult... (Ha azt nézzük, hogy Evangélikus Egyházunkban mostanság a papi szolgálatot végző nők aránya pontosan egyharmad, akkor nagyon is "klasszikus" felépítésű, apostoli-hagyományú egyház a lutheránus!)
Pál olyat mond "Legyetek az én követőim!" a korinthusiaknak, amit azok igencsak vegyes érzelmekkel fogadnak. Pál korinthusi hallgatósága meglehetősen vegyes volt: sok igen művelt, korabeli "világot járt" ill. ismert ember lehetett a gyülekezetben, már csak azért is, mert Korinthus kereskedelmi-, s egyben kulturális centrum is volt. Azt tudjuk, hogy a gyülekezetben pártoskodás(?) is felütötte fejét, de az is lehet, hogy ezek egyszerűen csak a különféle - s akár egymást gazdagító(!, s miért ne?) - Krisztus-felfogások/-értelmezések voltak: "Én Pálé vagyok, én Apollósé, én Kéfásé, én pedig Krisztusé." 1 Kor 1,12
Miben is kövessék tehát Pált? Abban, hogy damaszkuszi úton történt Krisztus-élménye után is megtartotta a farizeusi előírásokat? Esetleg abban, hogy nem tudott kilépni a Krisztus-esemény egysíkú judaista magyarázatának korlátai közül? Tény, hogy a Jézus-mozgalom a Földközi-tenger keleti partjaitól indult el, de az is tény, hogy az első - Palesztinától egyre távolabb eső - keresztény gyülekezetek - nevezzük őket inkább Jézus-centrikus domus-ecclesia-áknak - többségét nem az jellemezte, hogy világ-, és istenfelfogásuk meghatározóan a mózesi törvényekbe ágyazottak lettek volna. Minél távolabb kerülünk a történeti Jézus működési területétől (elsősorban Galilea), annál inkább érezhetőek - értelemszerűen -, az egyéb kulturális hatások...
Néhány írásmagyarázó szerint Pál már-már kétségbeesetten harcol Korinthusban gyülekezeti tekintélyéért, ezért is nevezi magát "atyának", s helyezi magát a többiek fölé. Mások szerint csak arról van szó, hogy Pál félti a gyülekezetet az "idegen" tanításoktól, s a köztudottan aktív, helyi vallásos rajongóktól. Amit Pál mond, azt kimondani jó lélekkel, kevesek kiváltsága - hiszen esendő emberek vagyunk mindannyian -, de aki mégis kimond(hat)ja - mert istenes életet él -, az előtt nem bizonytalan a cél, s igen boldog embernek mondhatja magát, mert tudja mivégre is van ezen a világon...
Imádkozzunk!
URam! Add, hogy nagyhét csendjében megtaláljalak Téged újra, követhesselek Téged szeretetben, ahogyan régen! Ámen
Jézus ismét megszólalt, és ezt mondta nekik: „Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága.
Jn 8,12
Jézus és fény... összetartozó fogalmak, mindkettő önmagán túlmutató fogalom, érdemes "ízlelgetni" őket, meditálni egy kicsit rajtuk. Mindenek előtt, szögezzük le: a 'Jézus' egy igen elterjedt név volt a korabeli Galileában és Júdeában. Éppen ezért, amikor a kereszténységben Jézust emlegetik, sőt már-már agresszív, tolakodó a "jézusozás", akkor jó lenne tudatosítani: a "Jézus-történésben" nem a jézusi "tulajdonság" az elsődleges, hanem a krisztusi, azaz: Ő a Krisztus, a Felkent, az Atya Küldöttje. Jézusnak születik meg, de a legfontosabb, hogy Krisztusként él, tanít, s hal meg... Talán, ha az a sok - egyébként jószándékú missziós-lendületű keresztény - jobban koncentrálna a Krisztusra, s az Ő tanítására, akkor kevésbé lenne emberi, szárnyaszegett, olykor joggal megmosolyognivaló a "buzgóságuk". Számos szép/kulturált/mai példa van arra, hogy lehet felhívni a figyelmet arra, ami fontos, ami szép, ami evangéliumi! (Lásd Egyházunk plakátját jobbra lent, s IDE KATTINTANI!)
Krisztus földi neve összetartozik a fénnyel, hiszen ahogyan János evangéliumában olvashatjuk: "Ő világosságként jött a sötétségbe". A Fényből, az Istentől jött a sötétségbe, a halálba, hogy a földi megsemmisülésünkből utat mutasson/adjon az Életbe, a Fénybe, az örökbe... Amit Krisztus URunk szólt, tanított, az a mennyből, az Atyától, az örök világosságból való "tudás" volt, s ebben "nincs fény és árnyék játéka", mert tökéletes igazságot közöl. Tudás és fény ugyanakkor egymás szinonimái is. Ha valakinek "kigyullad a lámpás a fejében", az egyértelműen jelzi, hogy megértett valamit, s ha valami "napvilágra került" vagy "fény derült rá", akkor az azt jelenti, hogy "kiderült" az igazság.
De mit jelent az, hogy "követni a világosságot" ill. az, hogy "járni a világosságban"? Követni a Fényt, azt jelenti: kúszok az Élet után, mint a növény a napfény felé! Követni a Fényt, azt is jelenti, hogy sorsom/élet-ösvényem igazságát folyamatosan az Ige világítja meg, s ezért nem tévedek el. Követni a Fényt azt is jelenteni, tudom, hogy miért érdemes áldozat hozni, s miért nem, vagyis tudom, mi az, ami óvja, segíti, emeli az emberéletet, s mi az, ami rontja pusztítja! Magyarul: Tudom mi az érték, s mi a "gagyi"...
Hogyan történik mindez a gyakorlatban? A megvilágosodás által! Akinek szívében kigyullad az isteni szeretet fénye, annak fejében is oszlik a sötétség... Aki Krisztusra (Aki a Fény) bízza az életét, az nem csak az Életre voksol, de egyben a szeretet szabadságára is. Annál nagyobb méltósága az embernek pedig nem lehet, minthogy azt csinálhat, amit csak akar - természetesen a szeretet által!
Amíg mások mondják meg, hogy mit kell tennem, hogyan kell szeretnem, addig nem vagyok a Fényben, nem vagyok az életben, nem járok a világosságban. Aki a sötétségben van (mások általi meghatározottságban, a törvény által él) az a halálban van. Aki átemelteti magát az Isten kegyelméből a sötétségből az Világosságba, az maga irányítja az életét, azaz: a szeretet által él. Itt már nincs szükség a törvényre, a külső tiltásokra, törvényekre, mert a belső, a Lélek adja/osztja a szeretet-parancsokat, s ezért mondhatjuk, hogy a törvény betöltése a szeretet...
Mindazok, akik "világosságban", szeretetben járnak, azok tulajdonképpen ígéretben élnek. Ahogyan két szerelmes szív is akkor boldog, ha kölcsönös ígéretüket nem töri meg a hűtlenség, ugyanúgy az ember és Isten kapcsolatában is a legfontosabb "tényező" a hűség... Sajnos az ember hajlamos megcsalni Istenét, de nem számol azzal, hogy ilyenkor tulajdonképpen magát csapja be, hűtlenségével önmagát sebzi meg. Ilyenkor, mindenkinek, aki már elesett csak egy reménysége van/marad: "ha mi hűtlenek is vagyunk, Ő örökké hű marad"...
A mai nap imádsága:
Uram! Add, hogy hitelesen tudjak szólni, s szeretetben tudjak élni! Ámen
Mert
úgy határoztam, hogy nem tudok közöttetek másról, csak Jézus
Krisztusról, róla is mint a megfeszítettről. És én erőtlenség, félelem
és nagy rettegés között jelentem meg nálatok. Beszédem és igehirdetésem
sem az emberi bölcsesség megejtő szavaival hangzott hozzátok, hanem a
Lélek bizonyító erejével; hogy hitetek ne emberek bölcsességén, hanem
Isten erején nyugodjék.
1 Kor 2,2-5
Az egyháztörténelemben -
régen és ma egyaránt - számtalanszor találkozunk intellektuális,
moralizáló prédikátorokkal... Szépen csengő szavaikat ügyes
mesteremberként illesztik egymás mellé, hogy aztán az intések és
buzdítások kötőanyagával előálljon a hit védő fala, s a dogmatika erős
vára. Az igehirdetés célja mégsem ez. Alapjaiban más, s ezt jól tudja
Pál apostol is. Ezért a "tanult" és "jólinformált" korinthusi
gyülekezetben nem az egykori rabbitanítvány meggyőződésével, a törvény
szavával vagy irígylésreméltó görögös műveltségével akarta meggyőzni
hallgatóit, hanem a személyes bizonyságtevés őszinte egyszerűségével
akart szolgálni.
Ezért jelent meg közöttük "félelemmel, s
rettegéssel" közöttük... Előadásban, távolságtartóan beszélni a
Bibliáról nagyságrendekkel könnyebb, mint személyiségünkön keresztül
megláttatni, meghallhatóvá formálni az evangéliumot. A hírnöktől azt
várják el, hogy pontosan idézzen, a tanítótól, hogy logikusan
magyarázzon és segítse a megértést, a paptól, a prédikátortól,
nemkülönben a keresztényí embertől pedig azt, hogy hitelesen szóljon a
szívében élő reménységről.
Pál reménysége minden hívő ember
reménysége is: Isten nem hagy el. Az evangélium éppen arról szól, hogy
Isten szeretete akkor is velünk marad, amikor mi magunk jelentjük, ki,
hogy nincs rá szükségünk... Végül pedig erőtlenségünkön keresztül
bizonyosodunk meg arról, milyen nagy az Isten kegyelme.
A mai nap imádsága:
Szentlélek ÚRIsten! Táplálj, erősíts, nevelj, s növelj! Ámen
A
Pártfogó pedig, a Szentlélek, akit az én nevemben küld az Atya, ő tanít
majd meg titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit én mondtam
nektek.
Jn 14,26
Az isteni jelenvalóság egyik 'bizonyítéka' a
Szentlélek munkája... Ahogyan nem látjuk a szelet, csak a hatását, úgy
vagyunk a Szentlékekel is. A közösségben, ahol kiáramlik a Szentlélek,
megnyilvánulnak a kegyelmi ajándékok: kinek-kinek a maga sors-mértéke
szerint. Senki nem önmagáért kapja, amit kap, hanem a másikért, hogy
amije van, azzal szolgáljon a másiknak, s ezzel erősítse a közösséget.
Másképpen
gondolkodunk Istenről, családról, hazáról, ha közösségben vagyunk, s
egészen másképpen, ha be vagyunk zárva a négy fal közé. S természetesen
másképpen 'éljük meg önmagunkat' egy átláthatatlan tömegben, s egészen
másképp egy átlátható közösségben, ahol ismerjük egymást - amilyenek
gyülekezeteink nagyrésze. Egy kisközösség igen jól szabályozza magát az
egyének lelkiismerte által - hiszen egy apostoli, tizenkétfős csoportban
még meghallható a Lélek csöndes, belső hangja - de tömegeket
irányítani/alakítani többnyire már csak lózungokkal, jelszavakkal lehet.
Jól tudják ezt a politikusok, a reklámszakemberek és humán-menedzserek
és ezért ők személyiségveszejtő, trendekben, projektekben, s logókban
gondolkodnak... A megoldás persze soha nem az elszürkítő
uniformizmusban, hanem a kiteljesítő egyediségben rejtőzik.
A
Szentlélek - a lelkünkben megnyilvánuló isteni erő - nemcsak
pártfogol-megerősít minket, de eszünkbe juttat dolgokat és prioritást
ad, rendszerezi életünket. A világban/világnak élő ember az élményt
keresi, s ezért sok vallásos ember gondolja úgy, hogy az Istenben való
hit egyfajta extra-élményhez juttat, s ha nem kapja meg ezt a
'lelki-bónusz"-t, akkor nemcsak az adott vallásos közösséget ítéli meg,
de saját hitét se tartja 'igazinak'. A Szentlélekkel kapcsolatban
azonban nem a múló érzelmeket kell hangsúlyozni, hanem a
megerősítő/megbizonyosító mindent átfogó értelmet. Pál apostol ezért
mondja a korinthusiaknak: "Inkább szólok öt szót értelemmel, mint
tízezret nyelveken!" Ez azt jelenti, hogy a Szentlélek, az az Erő, a
Józanság, s mindenek előtt a Szeretet Lelke...
Sok kérdést kell
életünk folyamán megválaszolni, de aki Istennel is számol a
hétköznapjaiban, az jól tudja, vannak kérdések, amik talán örökre
kérdések maradnak. Azt is tudja a hívő ember, hogy óriási hatalom a szó,
de vannak helyzetek, amikor az igazság megfogalmazása/kimondása
ellenére sem történik lényegi változás a körülményekben... A
körülményekben is megnyilvánuló Isten azonban többre akar eljuttatni
minket. Nemcsak azt akarja, hogy béküljünk meg az anyagvilággal, a
sorsunk-adta fizikai valósággal, Ő mindenekelőtt azt akarja, hogy Vele
béküljünk meg, s utána valóban élhessünk Őáltala...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése