Anyagiak...
A mai nap imádsága:
Uram! Ments meg az anyagiak kísértéséről, s add, hogy Rád figyelve hálát adhassak Neked gondoskodó szeretetedért! Ámen
"Senki
sem szolgálhat két úrnak, mert vagy az egyiket gyűlöli, és a másikat
szereti, vagy az egyikhez ragaszkodik, és a másikat megveti: nem
szolgálhattok Istennek és a mammonnak."
Lk 16,13
Mammon.
Archaikus csengésű szó, mely nem istenséget jelöl - ilyen nem létezett a
Közel-Keleten - ez egy sémita szó, ami pénzt jelent. A pénz, melynek
szeretete minden rossz alapja... Jézus nem véletlenül tanítja ilyen
"radikálisan" a pénzhez (vagyonhoz) való helyes viszonyt. Ha jobban
belegondolunk, akkor Jézus ezekben a mondatokban a gyakorlati
materializmusról beszél. Arról mai(?) meghatározó életérzésről,
elképzelésről, amely a földi életben látja csak egyedüli reménységét.
Pedig ha az ember csak az anyagiakban reménykedik, akkor bizony hamar
reményt-vesztett lesz az élete. Istenképű életünket a matéria korlátai
közé szorítani nagy balgaság - és mégis hányan teszik ezt! Ahogyan
régen, ma sem szobrok előtt hajolnak meg az emberek, nem különböző
istenek ragadják meg az emberek szívét, hanem a hatalom, a gazdagság és
az anyag-vezérelte élvezetek.
Hiába érjük el az anyagi
biztonságot, mégis aggodalmaskodunk. Jézus nem a tárgyak birtoklása
ellen szól, jól ismeri szükségleteinket - ki az közülünk, aki ne kívánna
magának szociális biztonságot? - de arra irányítja rá figyelmünket,
hogy nem ezek töltik meg tartalommal az életünket, hanem Ő maga.
Ugyanakkor Istennek van hatalma betölteni váradalmainkat , hiszen Ő
gondviselő Isten. Az anyaghoz/pénzhez való viszonyunkat pedig akkor
éljük helyesen, ha tisztán látunk, ha elfogadjuk az örök, isteni
értékrendet: "Keressétek először az ő országát és igazságát, és ezek
mind ráadásul megadatnak nektek."
Aki amire időt szán, az számára
az érték, s ez az érték határozza meg emberségét is. Sajnos a jólét
eltakarja előlük a lényeget: Istent magát. Ezért különösen nehéz a mai
generációban felébreszteni a fölfelé-látás készségét, amit mindannyiunk
lelkébe beleplántált az Isten... Bizony azoknak, akik e világ logikája
alapján gondolkoznak és tájékozódnak, nehéz megérteniük a Krisztusban
remélők "rugalmatlanságát" az anyagaikkal kapcsolatban, de mindenkinek a
maga lelkiismeretén múlik, mit fogad el, s mit utasít vissza mindabból,
amit Teremtője felkínál abban a néhány küzdelmes földi évtizedben...
Gazdagság...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy megtehessem a jót másokkal, ahogyan Te is gondviselő szereteteddel jót teszel velem naponta! Ámen
Jézus
így válaszolt az ifjúnak: "Ha tökéletes akarsz lenni, menj el, add el
vagyonodat, oszd szét a szegényeknek, és kincsed lesz a mennyben."
Mt 19,21
"Kedves
Jézus! Szeretnék tökéletes lenni -, de nem ilyen áron!"... Bizonnyal
akadnak ma is jószándékú gazdag ifjak, akik tökéletesedni kívánnak, mert
a nagy vagyon önmagában nem biztosítja azt, amire minden ember vágyik
-, de a többségük gyaníthatóan a fenti mondattal, keserű szájízzel,
szomorúan elballagnának, ha a Mester követésre hívná el őket...
Sok
rossz prédikátor támadta és támadja ma is a gazdagságot, mintha az az
ördögtől magától származna, pedig Jézus nem a gazdagság ellen prédikált,
hanem a hamis reménységre hívta fel a figyelmet - az ember ugyanis igen
nagy hajlandósággal bír, hogy a múlandót az Elmúlhatatlan elé tegye.
Gazdagság és Jézus követése - elméletileg - nem egymást kizáróak, de a
gyakorlat, a tapasztalás arra tanít, hogy a kettő együtt igen nagy
ritkaság. Mi lehet ennek az oka?
Mindenekelőtt az az általánosan
elterjedt nézet, hogy a gazdagság boldogít, hiszen aki gazdag, az
elismert, az független, annak önértékelését nem zúzzák szét a kudarcok,
ellenben öntudatát erősítik a sikerei... Hiába a manapság oly divatos
életfilozófia, mely mindenek elé helyezi a sikert, a gazdasági
eredmények önmagukban még nem generálnak megelégedettséget. Elégedetté
tehet a vagyon, de a megelégedettséghez harmónia szükségeltetik, ami nem
képzelhető el a lélek nyugalma nélkül...
Lelkünk márpedig sehol
máshol, csakis Istennél nyugszik meg. Ezért vonzotta a názáreti
poroslábú Vándorprédikátor a gazdagokat is. Ezért a nyugalomért
fordított hátat a gazdagságnak Assi leggazdagabb posztókereskedőjének
fia is, hogy Isten-felfedezésének örömét boldogan mások elé élje...
Eredményesen, hiszen a harmadrendiekkel együtt a világon ma mintegy
húszmillióan(!) vallják magukat ferencesnek. Ez a tény nem jelenti azt,
hogy csak mezítlábas szegénységben lehet Istent megtalálni és szolgálni,
éppen ellenkezőleg! Isten azért engedi meg a jólétet, hogy ezen
keresztül is jót tehessen egyik ember a másikkal, s hogy ember és ember
között lélekemelő találkozások jöhessenek létre.
Ha azonban
valaki vagyonát - beleértve a szellemieket is, hiszen egyre inkább afelé
halad a világ, hogy tudást csak pénzen lehessen megszerezni -, csak
önmagának akarja megtartani, s abból nem kíván részesíteni másokat,
akkor nem csak Isten akaratára mond nemet, de kizárja magát annak
lehetőségéből is, hogy harmóniába kerüljön a világgal, önmagával, s
természetesen a JóIstennel...
Házasság - Válás...
A mai nap imádsága:
Uram!
Jó Veled élni, s tapasztalni naponta jóságodat! Köszönöm az embereket,
akiket mellém adtál, hogy megtapasztaljam rajtuk keresztül
gondviselésedet, s magam is bölcs előrelátásod alázatos eszközévé
válhassak! Adj a kételkedésben biztonságot, a reménytelen helyzetben
megoldást, s szeretetet oda, ahol az önzés lett úrrá! Óvd és védd a
házasságokat, s adj erős, kitartó hűséges szívet mindenkinek, hogy
boldogan adhassank hálát egymásért életük minden napján! Ámen
Hallották
mindezt a farizeusok is, akik pénzsóvárak voltak, és kigúnyolták őt. Ő
pedig ezt mondta nekik: "Ti igazaknak tartjátok magatokat az emberek
előtt, de Isten ismeri a szíveteket. Mert ami az emberek előtt
magasztos, Isten előtt utálatos." "A törvényt és a prófétákat Jánosig
hirdették, azóta az Isten országának örömhírét hirdetik, és mindenki
erőnek erejével törekszik feléje. De hamarabb elmúlik az ég és a föld,
mint hogy a törvényből egyetlen vessző is elveszne. Aki elbocsátja
feleségét, és mást vesz el, házasságtörő, és aki férjétől elbocsátott
asszonyt vesz el, szintén házasságtörő."
Lk 16,14-18
A Mester
maga mondja: "a farizeusok, akik pénzsóvárok voltak"... Ha halljuk a
szót "farizeus", akkor általában a képmutatásra gondolunk, s nem a
pénzsóvárságra - pedig a kettő nagyon is összefügg! Farizeusi
kijelentéseket ma is hallhatunk bőven, sőt talán olykor egy-egy ilyen
mondat belőlünk is kibuggyan. Gyaníthatóan a jólét kellemetlen hozadéka
ez... A farizeusi magatratás típus-esete valósul meg, amikor valaki a
saját anyagi biztonságából mondja a szociális nyomorúságban vergődőnek:
"Tudod, a pénz nem boldogít!" A pénz, a vagyon csak önmagában valóban
nem boldogít, de ha van kivel megosztani, ha egészségesek vagyunk, ha
tudunk hálaadással élni javainkkal - akkor már boldogíthat minket is
másokat is. A baj az, ha javaink-adta lehetőségeinket csak a magunk
hasznára fordítjuk. Az önző embernek pedig igen nagy az önigazsága is,
ezért gúnyolták a farizeusok Jézust...
Sokat fejlődött a világ
Jézus kora óta, de egyben úgy látszik a helyzet változatlan: a vagyon
csábítása ugyanolyan nagy, s ugyanaz, mint régen volt: Akinek van, az
azt gondolja, pénzért mindent megvehet, aki pedig pénz dolgában
szűkölködik, az meg úgy hiszi, hogy az anyagi jólét az minden
boldogságnak a forrása. Nemcsak filmekben, de a hétköznapokban is
tapasztalható, hogy ez bizony nem így van. Sok olyan
"egzisztenciális/érzelmi menekült" (többnyire hölgyekről van szó, de
persze akadnak férfiak is) embertársunk sínylődik
kényszer-házasságokban, amik álomszépen indultak, s rémálom lett
belőlük... A szülők szeretetlenségét, gondoskodásuknak gyermokkorban
megtapasztalt hiányát nem pótolja a jólét, a házaság papír-alapú anyagi
biztonsága! Menekülni lehet otthonról, de ha nem a szív, hanem a teli
has és a vastag pénztárca a tanácsadó, akkor szinte előre megjósolható,
hogy az ilyen "házasság" zátonyra fut... Hiába mondogatják, "a
szerelemnél az érdek még fontosabb" - a lelket hosszútávon becsapni nem
lehet. Egyszer - ahogyan tartja népi szólás - a szög úgyis kibújik a
zsákból...
Jézus látszólag, de csak látszólag(!) szól a válás
ellen. Ha valaki paráználkodik, azaz hűtlenné válik, akkor még Jézus is
"helyénvalónak" tartja az elválást. Nemcsak embertársával paráználkodhat
valaki - ezt nevezik meleg-csalásnak -, de paráználkodhat valaki
itallal, kártyával, droggal stb., sőt még munkával is - ezek az ún.
"hideg-csalások". Ha azonban két ember esküvel is fogadja egymásnak,
hogy jóban-rosszban kitartanak egymás mellett életük végéig, akkor
megvalósítják Isten akaratát. Egyszeri, s megismételhetetlen életünket
feláldozhatjuk a "páros lét oltárán", de ebben jelen kell hogy legyen a
kölcsönösség, azaz a szabad akarat - enélkül csak múlandó érdeken
nyugszik a párkapcsolat. Egyik ember sem lehet olyan arrogáns, hogy
pimasz módon kihasználja társa egyszeri és soha meg nem ismétlődő
életét! Ajándékai vagyunk egymásnak, s ha nem így tekintünk fiatal
korunkban jövőnkre, akkor prédának, skalpnak, élvezeti eszköznek, azaz
"tárgynak" tekintjük a másikat, akiben pedig ugyanúgy Isten lelke
rejtőzik, mint bennem, s minden emberben...
Jézus Urunk tehát azt
jelenti ki a farizeusoknak, s egyben minden kor emberének is: tartsák,
tartsuk tiszteletben az isteni, életet védő törvényeket, valósítsák,
valósítsuk meg az Isten szeretet-akaratát az élet minden területén. Azaz
éljen mindeki úgy a házasságában - ha abban élhet -, hogy az az egység,
amit amit az Isten szerzett, azt ne kelljen embernek szétválasztani...
Üdvösségünkért.
A mai nap imádsága:
Uram!
Köszönöm Neked életemet, melyet oly sokszor nem örömmel élek. Kérlek
taníts meg szeretni önmagamat úgy, hogy létezésem örömével másoknak
szolgálva kiteljesedhessek Tebenned, s egykoron eljuthassak minden
kérdésem válaszához, Tehozzád! Ámen
Kérjetek, és adatik nektek, keressetek, és találtok, zörgessetek, és megnyittatik nektek.
Mt 7,7
A
Hegyi Beszéd egyik legszívhezszólóbb biztatása ez a mondat. Amikor
lehetőségeink megszűnni látszanak, s már nem látunk kiutat, amikor
körülmények fojtogatják minden próbálkozásunkat s csődöt mond minden
stratégiánk, amikor segítség helyett csak pofonokat kapunk és úgy
érezzük feladjuk, mert nem bírjuk tovább, akkor hangzik ez a jézusi
biztatás: Kérjetek!
Mindenekelőtt az Istentől. Ne kegyeskedve,
hanem őszintén, nem hosszan, hanem lélekből megfogalmazva, hiszen Isten
tudja mire van szükséged... Ne gazdagságot kérj, ne egészséget, hanem
ismeretet! Annak a lehetőségét, hogy megismerd Isten szeretetét, hiszen
akkor meglátod: az egészség az múlandó, s mindig csak részleges, a
gazdagság az relatív és mindig fogyatkozó, de az Isten ismerete az
átível ebből a látható világból abba a láthatatlanba...
Annyi
mindent kértünk már magunknak és szeretteinknek, s valljuk meg őszintén,
többnyire evilági dolgokat tettünk meg kérésünk tárgyául. Látnunk kell
azonban, hogy a mai nappal is közelebb kerültünk ahhoz a pillanathoz,
amikor ki kell mennünk ebből a világból... Nem kerülhetjük meg tehát a
kérdést: Mi is a legfontosabb a létezésemben? Ha majd ott állunk
"mezítelenül" semmit sem birtokolva, hiszen mindent hátrahagytunk
lelkünk földi porhüvelyével együtt ebben a világban, akkor lesz-e valami
reménységünk arra, hogy továbblépjünk az Isten világa felé vagy
maradunk a létezés örök istennélküli süket ködében, hiszen nem tudjuk
hogyan tovább, merre a Fény s már visszaút sincs...
Oly sok
mindent keresünk lázasan. Gyermekként rajongunk a játék izgalmáért, s a
világ sok csodájának megismeréséért, később önmagunk fontosságában
fürdünk, s a szerelem rózsaillatát kívánjuk eszelősen, s mikor fedél van
a fejünk fölött, s családunk körbevesz, a keresés mégsem szűnik meg.
Gyermekeink növekedésében, életéveink gyarapodásában és erőnk
megkopásában újra és újra keresünk... de mit is? Az okot a létünkre! Az
ajtót, hogy beléphessünk oda, ahová egész életünkben, a kereséseink
vibrálásában forró csókjaink időnélküli fontosságában, gyerekeink
kacagásában és őszinte imádságainkban mindig is vágytunk: az Istenhez...
Ha keresünk - találunk. Ha zörgetünk - megnyittatik nekünk... csak
végre kérnénk már!
Vétkeink, mulasztásaink...
A mai nap imádsága:
URam! Kegyelmeddel támogass mindenben! Ámen
Mert ha az embereknek megbocsátjátok vétkeiket,
nektek is megbocsát mennyei Atyátok.
Mt 6,14
Az
evangélium tanúsága szerint a Keresztrefeszített utolsó szavaival
megbocsátott gyilkosainak: "Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják,
mit cselekszenek!" (Lk 23,34) Ezzel olyan példát adott, amit csak
kevesek tudtak követni -, akiknek mégis sikerült ezt az emberfeletti
mondatot kimondaniuk, azokból mártírok lettek. A mártíromság karizmája
azonban nem egy általános kegyelmi ajándék... A többség képtelen az
ilyen emberfeletti dolgokra. Legalábbis úgy hiszik, mert a történelem
számos esetben bebizonyította már, hogy a "jelentéktelen-életű
kicsikben" milyen nagy lélek, milyen hatalmas áldozatkészség is lakhat.
Isten mindent megbocsát, de vannak dolgok, amikre azt mondjuk: nem
lehet, nem tudjuk, s nem is akarjuk megbocsátani!
Néhány hete az
egyik német égi csatornán az orosz alvilágról és büntetésvégrehajtási
szisztéma nem mindennapi borzalmairól mutattak be egy igen érdekes
dokumentumfilmet. Ha csak azt a tényt említem, hogy az elmúlt 50-60
esztendőben a Nagy Szovjetúnióban és az utódállamokban minden
negyedik(!) ember közelebbről is megismerhette a nagyorosz
igazságszolgáltatás mélységeit, akkor nyilvánvalóvá válik, miért mondta
az egyik riportalany - maga is éveket ült börtönben -, "Az orosz emberek
egyik fele a börtönben volt, a másik fele pedig várta, hogy börtönbe
csukják." Milliók kerültek rács mögé, mert a puszta túlélésért
választották a kriminalitás útját... Elképzelni is borzasztó, hogy
milyen az, amikor egy ország ennyire meghasonlik önmagával! De még ilyen
helyzetben sem vész el teljesen az emberek természetes etikai érzéke...
A börtönön belüli szigorú alvilági hierarchiában a fogvatartottak
bosszúja elől azok az elítéltek gyakorlatilag sosem menekültek meg, akik
szexuális bűncselekményt követtek el - gyermekeken... Két eset volt
lehetséges: vagy agyonverték őket, vagy felakasztották magukat - sokan
inkább ez utóbbit választották.
Vannak bűnök, amikre az embernek
nincsen bocsánata - csakis az Istennek. A híres igehirdető, Spurgeon
mondta: "Aki nem gerjed haragra a gonosz miatt, az nem szereti a jót."
Spurgeonnak igaza volt. A bűn bizonyos formáival szemben, mi emberek
sokszor tehetetlenek vagyunk, csak azt tudjuk tenni, hogy botránkozunk, s
imádkozunk. Tény, hogy a bűnelkövetők jelentős része maga is áldozat,
de az Isten nem azt kéri tőlünk, hogy bocsássunk meg az embertelen
gyilkosoknak, hanem azt, hogy imádkozzunk! Mindenért. Ki ezért, ki pedig
azért. Annyi bizonyos, hogy én magam azoknak a táborába tartozom, akik
nem a szexuális deliktumokat elkövetők lelki üdvéért imádkozik, hanem
azért, hogy az Isten igazsága érvényesüljön! Az, hogy Isten majd
megbocsát azoknak is akik, erkölcsi hulladékai a társadalomnak, akik
tehetnék a jót, de még sem teszik - ez már az Isten dolga, nem az enyém.
Jézus URunk is kötélből korbácsot font vagy éppen átkot mondott a
fügefára... Vajon mit akart ezzel mondani? Bizonnyal nem azt, "Kedves
bűnös emberek, minden rendben van, csak így tovább!"
Jézus URunk
azt mondja: egymásnak bocsássunk meg, ha vétkeztünk. A vétek azt
jelenti, nem szándékos bűn, nem a másik megsemmisítésére törekvő gyilkos
akarat, hanem olyan bűn, ami sajnos megtörténik, mert emberek vagyunk, s
esendők. Indulatosak is vagyunk, s olykor-olykor mulasztunk. Takaródzni
azonban azzal, amikor égbekiáltó disznóságokat, háborús mocsokságokat
követnek el, hogy... hogy... "De hát a lónak is négy lába van, s mégis
megbotlik!" - a józanul gondolkodó ember számára elfogadhatatlan.
A
napi Miatyánkban elmondott szavak tehát súlyos teherként nehezednek
ránk, hiszen Isten csak akkor bocsátja meg a mi vétkeinket, ha mi is
hajlandóak vagyunk megbocsátani másokét. A problémát itt is az okozza,
hogy az ember kettős mércével mér: súlyos bűnnek tartja felebarátja
vétkét, saját bűneit viszont csupán enyhe vétkeknek látja - ez a "szálka
és gerenda" klasszikus esete, de említhetnénk az adós szolgát is, aki
"reflexből" ütötte-verte-fojtogatta a szolgatársát, akinek igazán
elengedhette volna azt a néhány száz dénáros tartozását, hiszen neki
tízezer talentumot engedett el az ura...
Megbocsátani másoknak,
akik megbántottak minket igen nehéz, valójában csak akkor tudjuk ezt
megtenni, ha szeretjük őket. Ha nem szeretjük felebarátainkat, akkor
bosszantó vétkeik idővel akár gyűlöletté is válhatnak... A hívő ember
azért menekül Teremtő URához, mert jól tudja, hogy a vétek nem más, mint
a bűn örvényének az ártalmatlannak tűnő sodrása. Aki azonban nem tér
meg, nem fordul vissza, az már csak akkor döbben rá a bűn halálos
voltára, amikor már nem tud belőle szabadulni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése