A megfáradtakért, mindazokért, akik értetlenül ülnek életútjuk porában...
A 7vége imádsága:
Uram, Istenem! Könyörülj rajtunk, szereteted hangját erősítsd szívünkben, hogy Hozzád futhassunk. Ámen.
Nem azé, aki akarja, és nem is azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené Róm 9,16
Célba
érni nagyszerű érzés... a pillanat felszabadító öröme felejtetteti a
szenvedést, ami a starttól kezdődően minden küzdőnek kijár. Pál apostol
leveleiben gyakran hoz ismerős képeket, hasonlatokat a krisztuskövető
élet jobb megértéséhez...
Gyakran felteszik a kérdést: "Na, de
miben különbözik a keresztény ember a nem-kereszténytől, amikor
mindannyian elesnek az élet nagy futásában?!" Tény, hogy a keresztény
ember sem szent... gyakran nem sokkal jobb, mint a másik ember, s hogy
mennyivel "különb" azt csak az Isten látja. Mi teszi hát mássá mégis az
Istenben bizakodó embert? Először is: ha elesik, rögtön felkel.
Látszólag
egyszerű feladat, de mégsem az. Igen nehéz talpra állni akkor, amikor
elbukunk (mert elgáncsoltak, mert magunkat gáncsoltuk el, mert
elfáradtunk, mert s egy kis gödörbe léptünk, amit észre sem vettünk)... a
bukás mindig nagy fájdalommal jár! Tovább futni? Amikor a többiek
messze előre szaladtak... Tovább futni, amikor ösztönösen a sebeinket
akarjuk nyaldosni? "Nekifeszülni a célnak" - szinte lehetetlennek tűnik.
A keresztény ember mégis megteszi. Feláll, s továbbfut. Ebben rejlik a
titok. Tudja a krisztuskövető ember, hogy mindez kegyelem, s hogy az
"esés" nem büntetés, hanem törvény, az élet törvénye: "Még a
legkiválóbbak is eleshetnek" - mondja Ézsaiás. "De akik az ÚRban
bíznak... szárnyra kelnek"
Miért is futunk a cél felé? Mert
tudjuk, hogy ott a helyünk. Istennél, Istennel akarunk egyek lenni.
Vonzását érezzük egész életünkben, s ahogyan nem tudja megtenni a piciny
gyermek, hogy ne szaladjon szülei felé, ha hallja azoknak hívását, a
hívő ember is fut, szalad Teremtője felé. A hazaváró Szeretet hihetetlen
erőt ad. Megújít, ha elesünk, továbblendít, ha megfáradunk. Pál tudja,
hogy mindez kegyelem, s egyedül, csakis "a Krisztusért" lehetséges a
célbajutás. Ezért buzdítja övét, minket is.
Életminőségünk...
A mai nap imádsága:
Uram!
Olykor beleragadok az ok-okozatok erőt-felmorzsoló sarába, s úgy érzem
nincs kiút, s megoldás. Kegyelmeddel segíts meg, hogy derűsen
vándorolhassak azon az úton, melyet nekem rendeltél! Ámen
Ne veszendő eledelért fáradozzatok,
hanem az örök életre megmaradó eledelért,
Jn 6,27a
Kevesen
vannak, akik munka nélkül(!), élvezik a lét gondtalanságát. Mihaszna
életük boldogsága maradjon az ő titkuk -, no de király, olajsejk vagy
oligarcha nem lehet(?) mind a hétmilliárd ember... A "magunkfajták" -
azaz a 99,9%-a az embereknek -, dolgozunk, küzdünk, kihívások és terhek
között a mindennapiért, s igyekszünk megtalálni a magunk egyszeri,
rövidke életünk Istentől számunkra-rendelt boldogságát. Azért valljuk
meg őszintén, olykor minket is megkísért a paradicsomi gondtalanság
letűnt, de fejünkben időnként fel-felbukkanó illúziója, s ilyenkor
hamarabb megértjük, miért is kereste az ámuló nép oly nagy buzgalommal a
kenyérszaporító Csoda-prédikátort. Bármennyire is meghatározza az
anyagvilág sarában taposó életünk látásunkat, a Mester túlmutat csodás
jeleivel a horizonton. Újra és újra figyelmeztet: a cél nem az út maga,
földi vándorlásunk néhány évtizede nem a végállomás, csak állomás.
Nagyon fontos, de nem az utolsó, van tovább!
Sokan vannak - még a
keresztény testvérek között is -, akik a mennyország perfekcióját
igyekeznek maguk életébe 'belehazudni'... s tudjuk, a legnagyobb
hazugságokat mindig magunk hitetjük el magunkkal. A földi lét azonban
nem mennyország, s nincs is a földnek olyan sarka, ahol kizárólag az égi
törvények szerint történnének a dolgok. Ha lenne a földnek egyetlenegy
bűntelen sarka is, akkor ki lehetne forgatni sarkaiból ezt a világot, s
valóság lehetne már itt és most a mennyország! Sajnos bűntelenek földi
életünkben sosem lehetünk, legfeljebb megigazítottak - simul iustus et
peccator!
Nagyon sokan vannak, akik elvetve az emberlét halál
utáni ígéretét teljességgel a múlandóra koncentrálnak, s a veszendő
dolgok törvényei szerint rendezik be egész életüket: ha pofont ad az
anyagvilág, akkor visszaütnek ők is. Ha mások könyökölnek, akkor ők is,
és emberi méltóságukat felejtve, észnélkül tülekednek, hogy az élet
zsíroskenyeréből egy harapással nagyobbat bírjanak a mában, mint azt a
tegnapban tehették. A másikon átgázolás öntörvényűsége aztán megtermi a
maga keserű gyümölcseit: hiába a nagy hajsza a siker után, csak a
birtoklás nem hozza el a legfontosabbt: a lélek békességét, azaz a földi
lét megelégedettségét.
Ahhoz, hogy harmóniába kerüljek
önmagammal, a világgal, s nemkülönben a JóIstennel - szükségeltetik a
krisztusi/keresztényi derű. Ezt a kincset ugyan mindenhol osztogatja az
élet, mégis kevesen birtokolják, mert csak azok kapják meg, akik kérik! A
mennyei derűben ugyanis "benne van" a hit, hogy bármennyire is
kacskaringós és saras földi életünk dűlőútja, a vége mégis az Istenhez
vezet. S ha Őt nem kerülhetem ki, s ha Vele vidámabb e vándorlás, mert a
gondviselésébe vetett reménységünkön keresztül leveszi vállunkról
aggódásunk terhét, akkor miért is hajszoljuk a veszendőt? S ha számos
alkalommal megtapasztaltuk már, hogy a legfontosabb mégiscsak a
horizonton túli, az "örök életre megmaradó" a legnagyobb jutalom, akkor
miért akarjuk beérni a kevesebbel?
Életvezetésünk...
A mai nap imádsága:
Istenem,
URam! Magam is jól tudom az egyszerű törvényt: "Szeress!" -, s mégis
oly bonyolultnak tűnik megvalósítanom ezt a hétköznapokban... Kérlek adj
nekem látást, hogy ne kövessek el olyan hibákat, melyekért súlyos árat
kell fizetnem! Engedd, hogy oktalanságaimból okuljak, s napról napra
bölcsülhessek a Te félelmedben! Oszlasd el körülöttem a kísértés bódító
ködét, hogy ne váljak a pillanat áldozatává, s céltudatosságom kegyelmed
révén meghozza eredményét, s Veled maradhassak földi életem minden
napján, s reménységem szerint majd odaát is! Ámen
Hallottátok,
hogy megmondatott: Ne paráználkodj! Én pedig azt mondom nektek: aki
kívánsággal tekint egy asszonyra, már paráznaságot követett el vele
szívében..
Mt 5,27-28
A csoki nagyon finom, s csokoládét enni
olyan jó!... Bizonyára akadnak néhányan, akik nem szeretik az édességet -
s, nemcsak azért mondják, mert kalóriabomba és hízlal, valóban nem
szeretik az ilyen "bűnös dolgokat" -, annyi bizonyos, hogy az emberek
túlnyomó részét nem hagyja "hidegen" egy-egy művészi gondossággal
elkészített praliné, bonbon vagy torta-szelet látványa! (Főleg, ha
édesség-majszolgatással kapcsolatban van már "saját élménye" is...)
Egy
gyakorlati kérdés: Bűn-e csokoládés prospektust nézegetni? Nem. Bűn-e
bemenni a cukrászdába, s megfürödni a torták édes illatában? Nem. És egy
egész doboz bonbont, nyolc szelet tortát megenni? Hááát... Először is:
Kinek mi köze hozzá? Nemde? .S mégis, egy-egy ilyen elvesztett csata
után - amikor az édességgel szemben csúfos vereséget szenvedett az
elgyengült test - az emberek többségének komoly bűntudata van: "Nem
kellett volna!" Nos, a csokoládé-falás hasonlata érdekes párhuzamokat
vet fel a szexualitás modernkori problematikájával kapcsolatban!
Voltak
korok, amikor a szexualitásról beszélni nemcsak hogy nem illett, de
minden nemiséggel kapcsolatos dolog tabu-téma volt. Ma nyíltan lehet - s
kell is beszélni róla -, de a nyíltság sajnos nem mindig jár együtt
korrektséggel, amit régen tisztességnek hívtak. A tisztesség ugyanis azt
kívánja, hogy arról is beszéljünk, amiről általában hallgatni
szoktak... Például arról, hogy aki parázna, azaz hűtlen, az elsősorban
önmagát sebzi meg.
Amíg régen az együttélést "vadházasságnak,
ágyasságnak" nevezték, addig ma az együttélés, mint életforma, jogi
védettséget kap. Ilyen helyzetben (köz)érthetően lefordítani az
avítt-csengésű szót: paráznaság, nem is olyan egyszerű feladat!
Mi
tehát a paráznaság? Próbálták ezt már törésnek is fordítani, ami igen
találó, hiszen ami egyszer eltörött, azt már csak összeragasztani
lehet... De próbálták visszaadni eredeti jelentéstartalmát, amikor
'csorbítás'-nak fordították. Ha valaki ugyanis egy házasságot csorbít,
vagy egyes működő részeit nem tölti be - vagy mással helyettesíti -,
akkor az házasságtörő. Azonban a létre nem jött házasság is Isten
Tervének, házasságszerző tervének megtörése-összetörése, akadályozása.
Aki tehát önzése okán választott társát elhagyja, vagy a házasságát el
sem(!) kezdi: az házasságtörő. De paráznaság tkp. az is, akik ugyan
köthetnének egymással házasságot(szövetséget), de
(kényelemből/félelemből?) mégsem teszik.
A legújabb időkig minden
kultúra, minden társadalom számon tartotta tagjainak családi helyzetét,
és mindig és mindenütt "megadták a módját" az új család
megalapításának. A hagyományos, közösségi értéket tudatosan romboló
szabadelvű gondolkodás igyekszik kikezdeni a család intézményét is,
amikor azt propagálják, hogy a modern családfogalomba beleillik az
"élettársi kapcsolat", s az már csak "hab a tortán", ha ezt a viszonyt a
jog azonos neműek között is védelmébe veszi... A libertinista
gondolkodásban a vezérelv mindig így hangzik: "Mi jó nekem?", az Isten
rendje szerintiben pedig így: "Mi jó nekünk, s a mieinknek?"
A
házasságtörés minden esetben gondolati síkon kezdődik. Amikor valaki
saját, jobb érdeke miatt elhagyja társát - a régiek így mondták:
"odaadta magát" -, elárulja a másikat, mert feladta a másikkal szerzett
szövetségét... Elárulni a másikat nemcsak meleg-csalással (értsd:
személlyel), de hideg-csalással is lehet: bálványozott munka,
fontosságtudat - sok ilyen "odaadott életű szolgáló" vergődik így az
egyházban -, de a "mama kedvence" is parázna, mert engedetlen Istennek,
hiszen nő és férfi egymásnak segítőtársa kell hogy legyen... Aki tehát
"nem hagyja el apját és anyját", s nem ragaszkodik feleségéhez, hogy
családi életével Istennek szolgáljon - pedig adottságai okán tehetné(!)
-, bizony az is parázna.
Isten törvénye, hogy mindennek "ára
van", azaz következmények nélkül nem mondhatunk, nem tehetünk semmit. A
szövetségtörésnek, paráznaságnak is igen nagy ára van - ezt jelzik Jézus
abszurd ajánlásai is: "Ha a jobb szemed visz bűnre, vájd ki, és dobd el
magadtól... ha pedig jobb kezed visz bűnre, vágd le, és dobd el
magadtól!" - Hogy mekkora ez az ár, az akkor válik nyilvánvalóvá, amikor
krízisbe (betegség, veszteség) kerülünk, s kellene a szövetséges társ
-, de egyedül vagyunk/maradtunk... Ilyen helyzetben már csak az Isten
kegyelmében bízhatunk.
Hit és cselekedetek...
Hit és cselekedetek...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy cselekedeteim az életet szolgálják! Ámen
URam! Add, hogy cselekedeteim az életet szolgálják! Ámen
Ugyanígy a hit is, ha cselekedetei nincsenek, halott önmagában.
Jak 2,7
Jak 2,7
Minden egyetemes vallás "alaptétele" a jóra való törekvés. Voltak/vannak (még) olyan nem világ-,
hanem nemzeti/törzsi/primitív vallások, ahol a jó megcselekvése, az
etikus magatartás, mint elvárás, csak a nemzeti/törzsi határokon belül
érvényes. Aki nem odaszületett, aki nem tartozik a "körbe", azzal
szemben az iratlan vagy írásban is létező törvények betartása nem
kötelező. Ezért is nevezik ezeket "túlélő-vallásoknak", hiszen a vallás
elsődleges szerepe az adott nagyközösség összetartása. Aki pedig nem
született az adott - nemzeti/törzsi istenség által "védett - körbe", az eleve ellenség: kultikusan és valóságosan is.
A nemzeti vallás "ősötlete" - világunk zsugorodása okán, hiszen egy család vagyunk/lennénk, mint "Föld-lakók"
- mára érvényét veszítette. Vannak persze (fa)fejek, amikbe se szép
szóval, se észokkal nem lehet se belecsepegtetni, sem pedig beleverni: Az Isten törvénye/rendje nem törzsi, nemzeti, hanem univerzális! Ez
azt jelenti, hogy az Ő szeretete, igazsága, jósága, megtartó kegyelme
az egész világmindenségre "érvényes"! Ha nem így lenne, akkor Isten nem
lenne MINDEN-ható...
Ez
azt is jelenti, hogy a hit és cselekedetek elválaszthatatlanul
összetartoznak, hiszen minden cselekedetet valamibe, valakibe vetett
hit/bizalom - nem utolsó sorban érdek(!)
- vezérel. Egy cselekvésnek nem csak kezdete, de vége is van, s bizony
a végére tökéletesen kiderül, mik is a "mozgatórugók" valójában, azaz
kit milyen hit vezérelt. Ez másképpen megfogalmazva: amilyen a hit, olyan a cselekedet! Jézus URunk után: "amilyen a fa, olyan a gyümölcse!". "Gyümölcseikről ismeritek meg őket!!!"
Ahogyan nincs jó terrorista és rossz terrorista, ugyanúgy nem létezik
iszlám-terrorista vagy keresztény terrorista sem. Ezt ugyanis csak
akkor mondhatnók, ha minden muzulmán vagy keresztény terrorista
lenne... a média - sajnos az egész világon - mégis "minősített" terrorizmusról beszél: iszlamista, zsidó vagy éppen keresztény terrorizmusról hallhatunk - ami persze az egyik oldalról terrorizmus, az a másik oldalról szabadságharc
-, sokkal helyesebb lenne azonban szélsőségesekről beszélni... hiszen,
ahol valaminek a széle, vége van, ott már nincs másik oldal, ott már
nincs alternatíva!
A
jó megcselekvése azonban soha nem attól függ, kinek mi van a fejében,
ki mit, s hogyan gondol az EGY-ről, s hogy milyen dogmatikák határozzák
meg világlátásukat, a meghatározó, a döntő mindig ez az egy: kinek mi
van a szívében! Akinek szívében az egyetemes szeretet honol, az nem
csak "Istenben van", de ő maga is ÉL...
Maga-Tartásunk...
A mai nap imádsága:
Uram! Irgalmazz nekünk! Ámen
Ha valaki elad honfitársának valami eladnivalót, vagy vásárol valamit honfitársától, ne csalja meg egyik ember a másikat.
3 Móz 25,14
mert gondunk van a tisztességre nemcsak az Úr előtt, hanem az emberek előtt is.
2 Kor 8,21
Ki
a honfitársam?... S, aki nem az, azt becsaphatom? Jelen gazdasági
lehetetlen helyzet éppen azért állt elő, mert egyik ember becsapta a
másikat, egyik érdekcsoport kijátszotta a másikat, egyik nép
kiszorította a másikat. Lehetne mutogatni olcsó árukat előállító
ázsiaikra, a pénzügyi világ hatalmasaira, a gazdaság működéséhez
elengedhetetlen nyersanyagokat birtoklókra - a lényegen ez nem változtat
semmit... Az ember már csak ilyen megromlott állapotában: csal. Csal a
kereskedelemben, csal a választásokon, sőt a legintimebb kapcsolatában
is csaló... Ha ugyanis a párkapcsolatban egyik vagy másik fél "nem kapja
meg a magáét" - nem véletlenek ugye a házassági szerződések sem, hiszen
nem a divat, a szükség hívta létre őket (mert érdekközpontúvá, ilyen
"egydimenzióssá" vált a világ) -, ha a "szerződő felek" nem ügyelnek az
ígért teljesítmény valóra váltására, akkor nagyon hamar felborul a
kapcsolatuk... Ezt támogatja a "modern", bulvársajtó-szugerálta,
társadalomromboló szexuáletika is... Mert Ezt megérdemeljük.
Csőd.
Kicsiben és nagyban. Pénztárcában, de lélekben is. S a lélek elsősorban
nem azért van krízisben, mert üres a pénztárca, hanem azért, mert a
tisztességnél, az emberszeretetnél, a hazánál, nemkülönben a családnál
sokkal, de sokkal fontosabbak a napi -felesek, -fröccsök és -sörök, s a
lélekben kiskorúak nyomorúságos "pótléka": a városképet csúfító,
környezetet szennyező büdös bagó! Az is nyomorúság, sőt egyenesen a
civilizáció szégyene, hogy egyetemi szinten okítják a "gazdaság-etikát",
holott a "Lopni nem szabad!" - egyetemes alapelvét a családból kellene
magukkal hozniuk a jövő gazdaságát irányítóknak is... Akkor mi is a
biztosítéka annak a "fenenagy" globális jólétnek?
Az ember Isten
nélkül nemcsak önzővé és másokat kihasználóvá, de az élet normalitását
totálisan felejtővé is válik. A keresztények erőssége nemcsak a
Kinyilatkoztatás Nagy Krisztusi Titka volt, hanem - s ez az, ami
"megfogta", elgondolkodásra késztette nemcsak a második század végén,
harmadik század elejen megtért pogány filozófusokat és az egyszerű
embereket is(!) -, az ebből fakadó keresztény (keresztény=krisztusi)
normalitás! A Mester ugyanis nem tűri a kettős mércét, a hamiskodást!
Tisztességes, azaz egyértelmű legyen az a kimondott "igen" meg a "nem"
is, s az esküdözés nem javít semmit a helyzeten.
A Mester
tanításán tájékozodó hívő ember jól tudja, hogy a földi nehézségeket
csak akkor képes a testbe teremtett lélek legyőzni, ha az Isten
szeretetfényének egy darabkája, a lelkiismeret gyertyájaként ott lobog a
szívben. Enélkül tisztesség és nincs épülés, csak rombolás, enélkül
nincs üdvös földi lét és üdvösség se, csak boldogtalanság és kárhozat...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése