Egység...
A mai nap imádsága:
Uram! Adj békességet a lelkembe, hogy békében tudjak élni másokkal! Ámen
A
hívők egész gyülekezete pedig szívében és lelkében egy volt. Senki sem
mondott vagyonából bármit is a magáénak, hanem mindenük közös volt.
ApCsel 4,32
Amikor
néhány az élet realitását figyelmen kívül hagyó testvérünk az
elérhetetlen eszményi közösségről ábrándozik az Egyházban vagy éppen
egyházközségi szinten - gyakran mondogatjuk: "Hja, az apostolok kora rég
lejárt!". Jóllehet igen szép és kívánatos az egység, de az ember
történelme - amióta élünk/vagyunk ezen a Föld nevű csodálatos bolygón -
gyakorlatilag arról szólt, hogy folyamatosan igyekszünk egységet
teremteni másokkal, de sajnos eleddig a teljes siker eddig nem
köszöntött ránk...
Az első keresztények közösségét gyakran
emlegették még a vulgár-kommunisták is együttélési "ősmintának" - igaz,
az ő materilista világnézetük a JóIstent ebből kizárta. Márpedig
eszmény(közel)i közösség Isten nélkül nem létezik! Hiába minden szabály
és tiltás, a bűn (azaz a hiba) életünk velejárója, hiszen bűn nemcsak a
rossz megcselekvése, a jó elmulasztása is az... Így aztán hiába a
kooperáció - ami nélkül persze nincs közösségi élet - de ez még mindig
kevés a lehetséges humán-harmóniához szükség van a közösség életében a
kiegyenlítődésre, azaz a megbocsájtásra is. "Tévedni emberi dolog,
megbocsátani isteni" - ahogy a szólásból ismerjük. S ki az, aki ne
érezte volna már lelki mélypontján életében legalább egyszer, egy rövid
pillanatra azt a keserű érzést, ami olykor kimondatja velünk: "Ha Isten
meg is bocsájt - én soha!"...
Egy biztos, aki az eszményi
közösséget keresi, az leginkább a szerzetesi közösségben találhatja ezt
meg. Aki azonban párkapcsolatban, családban, a hétköznapok szünetnélküli
egzisztenciális harcában akarva-nemakarva résztvesz, s nem a világtól
elzárt kolostori falak viszonylagos védelmét élvezve éli életét, az jól
tudja: a konfliktusok kikerülhetetlenek, hiszen a főnök, a munkatárs, a
szomszéd nem biztos hogy "testvér az Úrban", sőt olykor még az alapvető
emberi normáktól is eltér... Ilyenkor kikerülhetetlen az igenek és nemek
kimondása, amely bizony gyakran kírízist idéznek elő. S ha nincs
megoldás a kiegyenlítődésre, a konszolidációra, akkor marad a bírósági
út az érdekek érvényesítésére...
Addig talán nem is volt gond az
Egyházban, amíg Jézus közeli visszajövetelében hittek az emberek, de
ahogyan ez egyre késett, s szükségszerű volt berendezkednie a
jézus-közösségeknek hosszab-távra is, előjöttek a hatalmi kérdések, s
intézményi keretek szorították azt, aminek evangéliuminak és szabadnak
kellett volna maradnia. Mit kezdjünk akkor ezzel az igével? Nos, az
irányát mindenféleképpen el kell fogadnunk! Földünk ugyanis
mindannyiunké, beleértve a jövő generációit is! Egy ENSZ-felmérés
szerint - amit néhány éve a japánok készítettek el - ha a Föld
lakosságát 100-nak vesszük, akkor egy ember kezében van a pénz, a
vagyon, az összes természeti kincs 99%-a, s a többi 99 osztozni
kényszerül azon az 1%-on... A kérdés tehát meglehetősen időszerű: Ha
Isten mindenkit egyformán szeret - márpedig az evangéliumból ez világlik
ki, akkor meddig tartható fenn ez az igazságtalanság? Lehet, hogy Isten
nem is késik annyira válasszal, mint gondolnánk?
Félelmeink...
A mai nap imádsága:
URam! Adj nekem bátorságot, hogy szembenézzek a valósággal, s Veled együtt győzedelmeskedjek félelmeimen! Ámen
Mert nem a félelemnek lelkét adta nekünk az Isten, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét.
2 Tim 1,7
Isten
az embert "nem sokkal tette kisebbé az angyaloknál..." Szeretetből
szabadságra és méltóságra teremtett minket, ezért nincs nagyobb támadás
az emberi méltóság ellen, mint a félelem keltése! (Jól tudják/érzik ezt
azok, akik gátlástalanul uralkodni akarnak az emberek felett.) Aki
félelemben él, azt könnyű manipulálni, s minél nagyobb ez a félelem,
annál kisebb ígéretekkel lehet őt irányítani. Aki félelemben tart, az
magát igyekszik mindig az elérhetetlenség, a megközelíthetetlenség, az
érinthetetlenség félisteni pozíciójában tartani, hiszen minél távolabb
van a türannosz a megfélemlített embertől, annál fenyegetőbbnek érzi az
elnyomott az őt korlátozó erő birtokosát. Ezért, aki felbátorodik, s
közelebb megy félelmei okához, aki felismeri az elnyomó erő
tulajdonosát, az a közelítés közben rádöbben, hogy a félelem fordított
arányban van a távolsággal, s ha egészen közel megy az eredeti okokhoz,
azok szinte jelentéktelenné zsugorodnak, s kiderül az is, hogy valójában
mennyire gyenge az, aki az erőszak, a hatalom páncélja mögé bújik...
Az
ismeretlen persze mindig ijesztő, és szorongást kelt bennünk, mert amit
nem ismerünk, arról képzelődünk. Embervoltunkból fakad, hogy a
képzeletünket nem kötik reális határok. Hajlamosak vagyunk arra, hogy a
jelentéktelent mértéktelenül felnagyítsuk, minek következtében a
szorongás csak növekszik bennünk. Ez ellen nincs más védekezés, csak ha
nagy elszántsággal/hittel a valóságban éljük át azokat a helyzeteket,
amelyektől félünk. (Az átélés és a megismerés a reális szintre szállítja
le a túlértékelt eseményeket; s a félelmek kötelei melyek gúzsba
kötötték a nappalokat és az éjszakákat foszladozni kezdenek.) Egyedül
megtenni ezt nagyon nehéz, ehhez kell az Isten, de "ha Ő velünk, akkor
ki (vagy mi) ellenünk", ahogyan énekeljük evangélikus himnuszunkban.
A
többi élőlényhez viszonyítva az a specifikusan emberi bennünk, hogy
személyiségek vagyunk, képesek vagyunk önmagunkat megismerni,
birtokolhatjuk az "Én" különleges élményét. Tulajdonképpen ebből fakad
emberi méltóságunk. A félelmek azonban meggátolnak abban, hogy önmagunk
legyünk. Sokszor már addig sem jutunk el, hogy őszintén és bátran
megismerjük belső valóságunkat, igényeinket. Máskor meg - noha jól
tudjuk, hogy milyenek vagyunk és mire vágyunk - nem merünk ennek
megfelelően élni. Az önmagának hazudó, környezetének folyton hamis
szerepeket játszó ember mindig megalázott lény. Éppen ezért lelki
bajaink legnagyobb része a gyávaságunkból fakad, nem merünk szembenézni a
valósággal, s azt hisszük, hogy a természetellenes a normális, jóllehet
a józanságból fakadó szemlélet ad belső tartást és emberi méltóságot.
Egy
betegség akkor nem fertőz, ha erős az immunrendszerünk. Ez nem azt
jelenti, hogy nem leheljük be a baktériumokat, hanem azt, hogy nem
leszünk tőlük betegek. Nem kerülünk a hatásuk alá. Minden 'kívülről'
jövőhöz egy 'benső' ráhangoltság is kell... "Nem az a tisztátalan, ami a
szájon át megy be, hanem, az, ami a szájon jön ki" - mondja Jézus
URunk. Aki lelkében a Lélek vesz lakozást, az az ember erős, nem lehet
megingatni. Ezért az igazi háborúság mindig önmagunkban zajlik, aki
lelkileg valóban rendben van - azaz békessége van -, azt kívülről nem
lehet megzavarni.
Ahogyan az érzelmeink nem állandó hőfokúak, a
hitünk se állandó intenzitású. A statikus-hit az olyan, mint az állóvíz,
egy idő után megposhad... Az érzelmeink "élnek", természetes
lüktetésük, apályuk és dagályuk van - ahogyan a dinamikus hitnek is.
Elhordozni a terheket csak így vagyunk képesek - s a JóIsten jól tudja
ezt -, éppen ezért nem terhel minket erőnkön felül. Az a hitben
"felnőtt" ember, aki el tudja viselni érzelmeinek sokféleségét és
hitének olykori, látszólagos és valódi ellentmondásait is, hiszen a
hitélet alapvető mozgatóereje az ellentétek harca. Lelkünkben ellentétes
vágyak és igények, ellentétes érzelmek, ösztönök, ellentétes
vélekedések élnek együtt. Biztonságot is akarunk, de a kaland
szabadságát is. Őrizzük megszokott útjainkat, de változni is akarunk. A
bűn foglyaivá csak akkor válunk, ha úgy véljük, rajtunk már nem tud
segíteni, talán a JóIsten se... Aki félelmeit elhazudja, s nem vallja
meg Teremtőjének, az nehezen, alig vagy egyáltalán nem tudja
egyensúlyban tartani se belső ellentmondásait, se hitének irányát, de
aki őszintén megvallja, hogy Istenre szorul mindenben, az megtalálja
belső és külső harmóniáját is...
Ítélet...
A mai nap imádsága:
Uram!
Könnyelműen ítélkezem mások felett, pedig nem akarom. Kérlek Téged,
vedd el tőlem a könnyelmű ítélkezés lelkületét, s ajándékozz meg a
segítés készségével, hogy egykoron célba érhessek! Ámen.
Mert
mindnyájunknak leplezetlenül kell odaállnunk a Krisztus ítélőszéke elé,
hogy mindenki megkapja, amit megérdemel, aszerint, amit e testben
cselekedett: akár jót, akár gonoszat.
2 Kor 5,10
A keresztény
kultúrkör legcsodálatosabb alkotásai biblikus ihletettségűek. Számtalan
formában-színben álmodták már meg Jézus földi életútjának állomásait,
melyek emlékeztetnek a mi életünk fontos eseményeire is. Ezek közül az
utolsó - ami még földi vonatkozású -, s a legtitokzatosabb: maga a
halál. El sem tudjuk képzelni, hogy aki még az egyik pillanatban élt és
mozgott, beszélt hozzánk, velünk volt és símogatott, az a következő
pillanatban már nem él, s földi porhüvelye ott fekszik mellettünk
mozdulatlanul. Az az ember, aki egy kicsit is elgondolkodott az életen
és saját életén is, s belátta, hogy egyszer ő lesz a másik oldalon, az
nem tudja elfogadni saját létének örökös mozdulatlanságát - s hinni akar
az örök életben...
Alapvető krisztusi, óegyházi tanítás, hogy
ugyan mindenki feltámad, de nem mindenki az üdvösségre, lesznek olyanok
is, akik kárhozatukra ébrednek. (Ezt nevezi a Szentírás második
halálnak.) Mégis sok modernkori teológus vallja azt a nézetet, hogy az
Isten Végtelen Szeretete végül mindent elfedez, s nem is lesz szükség a
kárhozat helyére, hiszen mindenki Istennél lesz, örömben és
békességben... Nagy valószínűséggel állíthatjuk: ez nem így lesz! Hogy
ténylegesen hogyan is - nos, arra nézve bátor elképzelések vannak,
melyek értelmezhetősége és érvényessége bátorságuk nagyságával
fordítottan arányos.
Ha a Biblia "fő csapás-irányát", azaz
tanúbizonyosságait vesszük alapul, akkor gyorsan kiderül: Van örök élet,
s bizony van kárhozat is. A "pokol" bizonyára nem olyan, mint ahogyan
azt a vicclapok karikatúráiból ismerjük, de a békétlen lelkek - s vannak
ilyenek, nem is kevesen - soha nem férnek meg a békés lelkületűekkel.
Ahogyan fény és árnyék, tűz és víz különbözik, ugyanígy van két
lehetőség az Istennel kapcsolatban is: Vele vagy Nélküle - istenes, vagy
istentelen.
Azt, hogy Vele lehetünk vagy sem - a Biblia tanúsága
szerint - életünk milyensége határozza meg. Elsősorban nem az
önmagunkkal való viszonyunk a döntő - Ki az, aki elégedett lenne
önmagával? -, hanem az embertársainkkal való kapcsolatunk. Cselekedjük-e
a jót, szóljuk-e az élet igazságait (Istennel és emberekkel
kapcsolatban) vagy csak önigazoló jócselekedeteket kreálunk, s
papagájként szajkózzuk mások vélt igazságait, hitbuzgó, jó
propagandistaként?
Magunkat lehet becsapni - akár egy egész
életen át is -, de az Istent soha. Az Isten megnyilvánul, kinyilvánítja
magát életünkben jónéhány alkalommal, s olyankor nem lenne szabad válasz
nélkül hagynunk az a Teremtő Erőt, Aki kegyelmével hozzánk hajol...
Mégis sokan vannak, akik nem válaszolnak a Lélek hívó hangjára. Talán
ezért mondja Jézus Urunk: "Jutalmukat jók én gonoszok már itt a földön
elnyerik." Az Élet igenlése és tisztelete, az emberek és a Teremtő Isten
szeretete tehát elválaszthatatlan kritériuma az örök életnek...
Paralimpa,
(S nem paraolimpia! Azért mert nem para + olimpia, hanem parallel, azaz
paral+impia, párhuzamos olimpia.) időszaka van. Megható látni az
eredményeket, s az örömöt, ami a célbajutásnál mindenkire átárad...
Egymásnak örülnek, hogy végül is mindannyian célbajutottak... Az idő itt
másodlagos. Ők talán már tudják - éppen sérüléseik okán -, hogy: a
legnagyobb eredmény nem a másik, hanem önmagunk legyőzése, s ezt az
Isten is jutalmazza...
Szenvedés...
A mai nap imádsága:
Uram!
Sokkal jobban szeretnék szeretni, de önzésem sokszor gátat emel elém.
Kegyelmeddel támogass engem, hogy tetszésedre élhessem meg Tőled kapott
napjaimat, s felfedezzem földi létem értelmét! Ámen
Pilátus így szólt hozzájuk: "Íme az ember!"
Jn 19,5
Az
"Ecce homo!" - mondás sokak számára ismert. Nem csoda, hiszen a 14.
századtól kezdődően kedvelt témája a képzőművészetnek ez a Jézus
passiójából kiragadott állomás... Maga a történetrész - telve
mélypszichológiai elemekekkel is - messze túlmutat önmagán. Az
abszurditáson, hogy az ember kezében érzi az Istent... A nagy csodatevő,
aki annyi embert gyógyított, s szabadított meg kötözöttségükből, most
semmit nem tud - nem akar! - tenni a kötél szorítása ellen, melyet az
emberi gonoszság font csuklója köré. Az ember, aki megkötözöttségében, a
hatalom által totálisan elnyomva sem veszíti el méltóságát. Nem
könyörög, nem sír... viseli a kínt. S a kínban a test szenvedésénél
mindig a léleké a nagyobb rész. Amaz elmúlik, ez azonban nem. Ez adja
létünk igazi fájdalmát, s nem a matéria hiánya. Az életminőséget soha
nem az anyag határozza meg, hanem az anyaghoz fűződő viszonyunk adja.
A
nagy szomorúság, hogy az ember semmit, vagy nagyon keveset tanult meg
Teremtőjétől. Először is: Az Isten legyőzhetőségének csak itt ebben a
világban van érvényessége, márpedig ezt a világot el kell hagynunk.
Sokan azzal védekeznek, hogy az "odaát" nincs is... ha nincs, akkor még
inkább örölni kellene az életnek, s életünk minden napján csak
szeretnünk lenne szabad... Ezzel szemben a tapasztalat azt mutatja, hogy
az ember úgy él, mintha egyszer majd mindent jóvá tehetne. Jóvátétele
csak az ember kezében lévő lehetőség, az Isten nem tesz jóvá semmit, az
Isten megítél, s igazságosztásakor jutalmaz - mindenki azt kapja, amit
megérdemel. Efelől ne kételkedjünk. Ha nem így lenne, akkor nem sok
értelme van a jóért való küzdelemnek, s akkor mitől szabadítana meg az
evangélium?
Íme az ember! Okuljatok... a vélt igazságuktól
felaljzott tömeg azonban semmit nem ért meg a pilátusi felszólításból.
Csak amikor a kereszthalál kínja személyes tragédiává érlelődik, akkor
nyílik meg a lét dimenziójának kapuja az Isten felé... ezt nevezik a
hétköznapokban megtérésnek.
Szeretet...
A mai nap imádsága:
URam! Szeress, hogy tudjak szeretni! Ámen
Jézus mondja: Arról fogja megtudni mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok,
ha szeretitek egymást.
Jn 13,35
Jézus
elhívott tizenkettője nem voltak koruk kiemelkedő tudós emberei, sem
hercegek vagy királyok... Egyszerű, mondhatnók hétköznapi emberek
voltak, akik többnyire halászatból tartották fenn magukat és
családjaikat. Még az is lehetséges, hogy volt közöttük olyan, akinek az
ábécével is gondja akadt... Ki tudja? Egy bizonyos: Jézus nem önképző
szabadegyetemre, irodalmi továbbképzésre választotta ki övéit, hanem
arra, hogy az élet tanítómesterei legyenek...
Nemcsak régen, ma
is felteszik gyakran a kérdést: Miért nem tudnak az emberek szépen és
békében élni, miért az igazságtalanság kap mindig nagyobb teret az
igazság helyett? Miért van az, hogy a tőzsdei spekulációt továbbra is
munkának tartják, s hogy az ember bírhatnámságát semmilyen társadalmi
berendezkedés nem képes megszünteti? Talán csak a katasztrófák,
személyes tragédiák képesek megtörni az önzés lendületét - egy kis
ideig.
Tény, hogy az emberek nem tudnak szépen élni. Törekednek a
jólétre - olykor mindenáron -, de a jólét még önmagában nem teremti meg
a szép harmónikus életet. A média telve van megbomlott természetű
prominensekről szóló tudósításokkal, melyek mind azt támasztják alá: nem
boldogok. Hiába a hírnév, a gazdagság, a csillogó élet - mégsem teljes
az életük. Menekülnek is a partik, s különféle drogok álomvilágába...
A
szép élet attól szép, hogy harmónikus. Harmóniában lenni
férjünkkel/feleségünkkel, testvérünkkel vagy éppen gyermekeinkkel akkor
tudunk, ha önmagunkkal is "rendben vagyunk". A kiegyensúlyozott élethez
nem az anyagiak - az is, de elsősorban nem azok -, szükségeltetnek,
hanem az ún. "lelki" dolgok. Ha lelkiekre gondolunk, akkor összeségében a
szeretetre, mely magában foglalja mindazon kívánságokat és elvárásokat,
melyeket nemcsak mi várunk el másoktól, de mások is elvárnak tőlünk.
Jézus éppen ezért a legfontosabbat adja át övéinek: annak felismerését,
hogy Istennel együtt képesek vagyunk szeretni akkor is, ha a környezet
szeretetlen és gonosz indulatokat ébreszt bennünk.
A szeretet
ezerarcú, mégis mindenhol felismerhető. Amíg a különféle érdekek álarca
mögé bújnak vezetőink itthon, s a nagyvilágban, hiába harsogják: "Béke,
béke!" - eladdig nem lesz békesség az emberek lelkében, csak
békétlenség. Az emberi törvények nem mindig tükrözik az igazságot -
ezért beszélünk inkább jogszolgáltatásról, mintsem
igazságszolgáltatásról -, de Isten törvényeiben benne foglaltatik az
igazság is... S ha az ő igazsága kiteljesedik a mi szívünkben, akkor
kezdünk el szépen élni, s ekkor kezdenek el sóvárogni a "világ fiai" is,
várva egyre inkább az "istenfiak" megjelenését. Szíve mélyén ugyanis
mindenki szépen, azaz szeretetben akar(na) élni....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése