Élet...
A mai nap imádsága:
URam! Csodáiddal taníts, hogy élhessünk Általad! Ámen
Jézus
mondja: "S ha csak egy pohár friss vizet ad is valaki egynek, akár a
legkisebbnek is azért, mert az én tanítványom, bizony mondom nektek, nem
marad el jutalma."
Mt 10,42
Csak egy pohár víz? Ez annyira
nagy dolog lenne?... A Mester szerint igen. Ha jól belegondolunk, akkor
ez az egyszerű cselekedet túlmutat(hat) önmagán. A víz ugyanis nemcsak
napi létszükséglet, de az élet ősi, egyetemes szimbóluma is. Iskolában
korán megtanultuk, hogy a nagy civilizációk, a ma is ámulatba ejtő
kultúrák folyóvizek mellett jöttek létre: Nílus, Tigris-Eufrátesz
köze...
A pohár víz adásának jelentéktelennek tűnő aktusa itt
komoly üzenettel bír. Azt jelenti, hogy aki egy pohár vizet is megoszt
embertársával, az életét osztja meg! Mai, élvezeti
"Coca-Cola-társadalmunk"-ban még mindig nem alapelv a pohár víz
megosztásáig terjedő igazságosság. Keményem fizetni kell azért is, ami
ingyen járna! Ahogyan a madárkák és őzikék nem fizetnek a patak vizéért,
ugyanígy az embernek is ingyen járna az, amit ingyen ad a JóIsten... A
világ vízhálózatának több mint 80%-a(!) magánkézben van, tehát nem
állami felügyelet alatt áll; és nincs is 1,5 milliárd(!) embernek
egészséges ivóvize... Ugyanígy, amikor pénzhiányra hivatkoznak
oktatásban, egészségügyben, szociális ellátásban - nemkülönben
közbiztonság területén -, akkor nemcsak a jelenünket szűkítik, de a
jövőt is (meg)lopják, hiszen gyermekeink, leendő unokáink életminőségét
korlátozzák!
Amíg az ember nem jut el addig a
pohárvízegyszerűségű-felismerésig, hogy a víz mindenkié, a Föld mélyében
rejtőző ásványanyag-kincsek minden ember tulajdona - nem csak egyes
kiváltságosoké -, amíg nem válik nyilvánvalóvá, hogy a napfény, a Föld
nemcsak az emberé, hanem minden élőé is, addig hamis ideológiákkal
képesek leszünk egymást elpusztítani. Majd ha az a szeretet buzgólkodik a
tanítványokban is, mint a Mesterben, akkor talán utolérjük erkölcsös
életben, döntéseink moralitásában azt a színvonalat, amit mai tudományos
technikai színvonal elvárna. Eladdig azonban, amíg a csúcstechnológiát
arra használjuk, hogy minél pontosabban, s gyorsabban öljük meg vele
felebarátunkat, semmit nem értünk Istenből, s csak teremtményi
múlandóságunk erejét istenítjük...
Egy pohár víz, amiben benne
van az egész élet... Milyen szomorú, hogy miközben szomjazzuk az életet,
a halállal, önpusztító dolgainkkal elégítjük meg magunkat. A hívő ember
hivalkodás nélküli élete azonban arról szól, hogy naponta visszatér a
Forráshoz, éltető megújító Krisztusához, hogy ezáltal életet nyerjen, s
osszon meg...
Előítéleteink...
A mai nap imádsága:
Istenem!
Uram, segíts hogy mindenkiben meglássam a jót, s másoknak példát adva
magamat is arra ösztönözzem, hogy ne a látszat szerint ítéljek! Ámen
Ne ítéljetek a látszat szerint, hanem hozzatok igazságos ítéletet.
Jn 7,24
"Az
első benyomásnak sosincs második esélye."- tartja az egyik német
szólás. Nincs ember, aki ne a jobbik, a szebbik oldalát akarná mutatni
olyan találkozásokban, amelyek számára nagyon fontosak. Különösen is
látványos ez a tinédzsereknél, gyakorló szülők tudnának érdekes
történeteket mesélni. Akarjuk vagy nem, életünket átszövik az
előítéletek. Ezek nagy része alaptalan, de egy részük pedig éppen azért
ivódott belénk, hogy megvédjenek minket a kellemetlen következményektől.
Az
igaz, hogy látszat szerint ítélni nem helyes, de a külső (a látszat) a
belső visszatükröződése is. "Nem a ruha teszi az embert" - mégis sokan
ennek alapján sorolják be embertársaikat. Ugyanakkor, a "Mondj egy
mondatot, s megmondom ki vagy!" - igazsága is nyilvánvaló, sokan mégsem
jutnak el a dialógusig, mert vélik tudni a valóságot. A valóság azonban
mindig "több lábon" áll. Világok kavarognak akár egy emberen belül is, s
hogy éppen melyik van felszínen, az alapján nem lehet ítélkezni.
A
reális helyzet felméréshez időre van szükség, mellyel a ma embere igen
nehezen tud bánni. Mondhatnók: nem az ember alakítja az idejét, hanem az
idő formálja az embert. Időt lehet spórolni, de ez nem mindig megfelelő
megoldás. A dolgok előállásához idő szükségeltetik, s minél értékesebb
valami, annál több időre van szükség annak létrejöttéhez... Hogyan
szabadulhat meg az ember ebből a kutyaszorító helyzetből?
Csak
úgy, ha idejét Annak a kezéből veszi, Aki az egész világ URa. Ha nem
aggódunk fölösleges dolgokért, mert jól tudjuk hogy azok alakulása nem a
mi kezünkben van, akkor nem szorongunk, hanem felszabadultan éljük
napjainkat. Ha ebben a szeretet-szabadságban telik időnk, akkor
döntéseink egészen közel kerülnek a végső igazsághoz, mely nem eltipor,
hanem segítően felemel. Ilyenkor nem próbálunk mások lenni, mint amik
vagyunk, hanem engedjük, hogy olyanokká váljunk, amilyennek Isten is
megálmodott minket....
Imáink...
A mai nap imádsága:
Uram!
Néha nehezemre esik a szó, kérlek segíts meg! Nyisd meg ajkamat, járd
át lelkemet, hogy Benned megnyugodva, örömmel szolgálhassalak! Ámen
Történt
egyszer, hogy valahol imádkozott, és mikor befejezte, így szólt hozzá
egyik tanítványa: "Uram, taníts minket imádkozni, mint ahogy János is
tanította a tanítványait." Ő pedig ezt mondta nekik: "Amikor imádkoztok,
ezt mondjátok: Atyánk, szenteltessék meg a te neved. Jöjjön el a te
országod. A mi mindennapi kenyerünket add meg nekünk naponként. És
bocsásd meg a mi bűneinket, mert mi is megbocsátunk minden ellenünk
vétkezőnek. És ne vigy minket kísértésbe."
Lk 11,1-4
Vannak
pillanatok, amikor nehezen szakad fel belőlünk az imádságos sóhaj.
Hétköznapi gondjaink, melyek árnyéka lelkünkre vetül, kihívások
szorítása, melyek fojtogatják bennünk helyes önértékelésünket,
vágyaink/kívánságaink beteljesülésének esélyromlása vagy egyszerűen csak
a hiányzó erő munkánk elvégzéshez - mind gátolja a szó formálódását
ajkunkon. Ilyenkor érezzük igazán a Miatyánk jóságát/fontosságát, mert
ebben a kérés-fonatban minden benne van, ami megnyugtathatja lelkünket.
Ha
Isten dicsősége csillog a tudatunkban, akkor mi magunk is szentülünk, s
életünket istenesebben éljük. Nem is tudjuk hogyan, csak tapasztaljuk,
hogy Isten országa "történik" közöttünk. Szavainkban és mosolyainkban,
biztatásainkban és hallgatásunkban közeledik felénk az Isten...
Mindennapi kenyerünk megléte, megszokott egzisztenciánk fenntarthatósága
sem okoz aggodalmaskodást - jóllehet a médiából zsákszámra áradnak a
reménytelenség szótüskéi. S ami a legnagyobb gondunk mindnyájunknak: a
múltunk, azaz a mulasztásaink, a vétkeink, a jelent-gyötrő régvolt-bűnök
deformáló erejével való küszködés - , Isten bocsánatában békességet
lelhetünk.
A kísértés madara holnap és holnap után is elszáll
majd fejünk felett - efelől ne legyen kétségünk. Amíg élünk, eladdig
támadásnak vagyunk kitéve. A világban számtalan erő munkálkodik, melyek
megzavarhatják gondolatainkat, ítélőképességünket, s feléleszthetik
bennünk egyik pillanatról a másikra az önigazság tüzét.
Naponta
Isten oltalmába ajánlani testünket lelkünket, egész életünket nem a
jövőtől való aggodalomnak, hanem hitünk megvallásának bizonyétéka, hogy
"jó nekünk itt lennünk" az Isten boldogító közelségében...
A mai nap imádsága:
URam!
Mindenben kereslek, Te pedig ott vagy mindenhol... Testem minden
sejtjét átöleled, s szereteted tartja egyben a világmindenség összes
atomját, kegyelmed erejéből létezünk. Add, hogy mindig felismerjük
jóságodat, s hálásak legyünk gondviselésedért! Ámen
De
vajon lakhatik-e Isten a földön? Hiszen az ég, sőt az egeknek egei sem
fogadhatnak magukba téged, hát még ez a ház, amelyet én építettem!
1 Kir 8,27
Ez
a mondat Salamon király ún. templomszentelési imájából való. A benne
megfogalmazott kérdés szinte minden ember kérdése: "Lakhatik-e Isten a
földön?" - általánosabban megfogalmazva: "Hol van az Isten?" A híres
csodarabbi, Balsem Tov kocsisa kérdezte egyszer: "Rabbi, adok neked egy
rúbelt, ha megmondod nekem, hol van az Isten?" A bölcs öreg csak ennyit
válaszolt rá mosolyogva: "Én meg fiam adok Neked kettőt, ha megmondod
hol nincs ott az Isten?"
Érdekes módon még a hitetlen ember is
felteszi a vádló kérdést, amikor katasztrófák sújtják, háborúk vihara
tombol vagy személyes veszteség kínja gyötri: "Hol van az Isten?" A
klasszikusnak számító, Istent sarokbaszorítani-akaró számonkérés is
elhangzik ilyenkor: "Ha Ő a szeretet Istene, akkor ezt vagy azt miért
engedte/engedi meg?" Tény, hogy ezek a kérdések meglehetősen jól
hangzanak, de nem sok értelmük van. Hasonlóan értelmetlen a kérdés:
Miért hangya a hangya; vagy miért olyan az univerzum, amilyen; esetleg
miért olyan rövid az emberi élet, amikor hosszabb is lehetne? Az ilyetén
kérdésfelvetések ugyanis olyan világot/dimenziót nyitogatnak, amik
számunkra teljességgel érthetetlenek, mert időbe és térbe teremtett bele
minket a JóIsten. Amennyit tudunk az időről meg a térről, kb. annyit
tudunk a Teremtő Istenről is! Azaz: csak azt hisszük, hogy tudjuk,
közben pedig, lényegileg semmit sem tudunk.
Isten jelen van
mindenütt, de az ember - amióta ember -, mégis templomokat, szakrális
helyeket épített, ahol különösen is imádhatta istenét. Hasonlatos ez
ahhoz, hogy bár bárhol lakhatunk ezen a Földön, s mindenhol otthon
lehetünk benne, mégis szeretnénk, sőt erősen kívánjuk, hogy legyen saját
otthonunk: Egy hely, ahol csak mi, s a szeretteink vannak. Az ember az
emberségét ugyanis csak akkor képes megélni, ha szabadon, méltóságteljes
környezetben élet, ha nem zavarja őt a világ zaja, azaz, ha van
intimitása is... Ugyanis ebből töltekezünk, a csöndes pillanatokból.
Amikor megcsodáljuk virágainkat a kiskertünkben, amikor észrevesszük,
hogy fáink körbeölelnek minket, amikor ezernyi apró jelében ránk
mosolyog az Élet! Ilyenkor érint meg minket az Örökkévaló, ilyenkor
érezzük meg a pillanatban: a Gondviselőnk itt van Velünk, Isten
titokzatosan "bennünk" is "ott"-van...
Ráérezni, megtalálni a
végesben elrejtőzködő Végtelen Istent - a legnagyobb csoda, hiszen ez a
felismerés koronázza meg létezésünket. Ez ad tartalmat, s erőt
mindenhez, ezáltal valljuk: van értelme küzdelmeinknek, s elmúló létünk
végül nem a semmibe, hanem Istenhez tart. Ha ebben az izgalmas
felfedezésben társat/társakat is találunk, akkor nemcsak örömünk
gyarapodik, de Isten-ismeretünk is, ami mindig javítja/emeli életünk
minőségét...
Istenes életekért.
A mai nap imádsága:
Urunk,
Istenünk! Engedd meg nekünk, hogy életünk ajándékait ne követeljük
Tőled, hanem alázattal fogadjuk azokat, lelkünk épülésére! Ámen
Boldogok, akiknek megbocsátattak törvényszegéseik, és akiknek elfedeztettek bűneik.
Róm 4,7
Ha
valaki, akkor Dávid király tudta, mi a bűntudat. Nem egyszerű
lelkiismeretfurdalás volt ez, hanem életet emésztő tűz, hiszen amit tett
- bizalmi emberének, testőrparancsnokának Úriásnak a megöletése -, azt
nem hirtelen felindultáságból, hanem előre megtervelten, különös
gonoszsággal vitte végbe. Nyilvánvaló, hogy Betsabé szépsége vagy Dávid
király szexuális vágyainak megkopása megbillentette az önértékelés
mérlegét... (Az volt a korabeli jogszokás, »a zsidó is«, hogy mindenkori
királyukat folyamatosan "ellenőrizték", hogy mennyire "életerős" a
vezetésre, s ha sem a feleségek, sem az ágyasok nem tudták "életkedvét,
aktivitását" megőrizni, akkor beindult a hatalmi mechanizmus,
intézkedetek, hogy más kerüljön a trónra. Az Írás is int: "Tégy azt,
amit jónak látsz ifjúságod idején, de ne feledd, hogy Isten mindezekért
megítél téged!" Minél inkább elhagyjuk életünk szociológiailag aktív
szakaszát, annál inkább belátjuk, hogy a múlt milyen iszonyatosan nagy
erővel bír. Dávid ezért mondja: "Boldogok, akiknek törvényszegéseik
megbocsátattak..." Ez azt jelenti, hogy Isten bocsátja meg nekik. Ha
emberek nem bocsájtanak meg, az az ő "magánügyük" - senki nem vonhatja
kérdőre az áldozat apját, anyját, házastársát stb. hogy miért nem
bocsájt meg a gyilkosnak. Ez az Isten, s az ő "ügyük", ebben tanácsokat
osztogatni vagy ítélkezni arcpirító pimaszság.
Egy biztos, a múlt
kísért, s szabadulást a kíntól, mely nem csak a jelent, hanem a jövőt
is mérgezi csakis az Isten adhat. Sokszor megtörténik, hogy szembesítik
az embereket az igazsággal, s ők "sarokbaszorított kutyaként"
válaszolnak erre... Egyszer azonban mindenki életében eljön/elküldetik
az a Nátán próféta, aki elmondja az igazságot. Isten igazságát senki nem
kerülheti ki, sem Mari néni, sem a miniszterelnök, sem a szolga, sem
pedig a király. Isten mindenkitől egyformán számonkéri, mit cselekedett.
A számonkérés már itt megkezdődik. Védekezésre nincs lehetőség, enyhítő
körülményt nem lehet felhozni, mert a vádlók mi magunk vagyunk... a
tények pedig a megváltoztathatatlan múlt. Absolutiot, feloldozást már
csak az Isten adhat.
Szeretet...
A mai nap imádsága:
Uram! Add, hogy kész legyek szeretni akkor is, amikor úgy érzem, képtelen vagyok rá! Ámen
A szeretet nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát,
1 Kor 13,5a
"Lenni
vagy nem lenni?" - ki ne ismerné a kérdést Shakespeare Hamletjének
nagymonológjából, mely az emberlét nagy kérdését feszegeti. Létünk örök
küzdelmességében korunk embere inkább így teszi fel az eldöntendő
kérdést: megéri vagy sem? -, s aztán pontosít: "Megéri ez nekem?"
Különösképpen nem kell bizonygatni, hogy világunk haszonelvűvé vált.
Mindig is az volt, de most méginkább azzá vált! Nemcsak a hollywoodi
filmek világában ölik halomra egymást az emberek - a (még nagyobb!)
haszon érdekében -, bizony a "való világban" is méltatlan érdekcsaták
milliói keserítenek meg naponta százmilliókat...
Az igazi nagy
szomorúságot az okozhatja, hogy manapság ezt természetesnek veszik!
Sokan gondolják úgy: "Nem kell örlődni azon, ha hamis áruval
kecsegtetjük az embereket, s a hitványat bálványozzuk a reklámokban,
egészen az egekig vagy azon túl is... hiszen más is ezt csinálja! A
felszínen-maradáshoz ma ez kell!" Legyen más a "pali-madár", a balek,
legyek én a győztes, mert "Jajj a legyőzöttnek!" A sikerhajhász életnek
aztán megvan az egyéni meg a társadalmi tragédiája is, ezért tart
világunk ott, ahol...
Diákjaimmal az etikai kérdések felvetésénél
olykor elsütöm gyenge poénomat: "Jól tudjuk, hogy a világot a JóIsten
teremtette, de az embert nem Ő "rakta egybe", hanem az UFÓ-kkal
ideérkezők..." S míg ők elgondolkoznak tágranyílt szemekkel az egyházi
ember eme különös, szarkasztikus kijelentésén, eladdig elmondom a bűn
valóságára rámutató mondatom másik felét: "A JóIsten jókedvében nem
teremthetett ilyen elbarkácsolt lényt, mint az embert!" Mert a
cselekedeteink alapján nemhogy mi vagyunk a teremtettség csúcsa, de
sokkal inkább a teremtés paródiái, hiszen amit ember az emberrel tesz -
nemkülönben a környezetével - az maga a tragikomédia... Tényleg ez lenne
a magasztos emberlét?
A világ legnagyobb istensége, a Pénz, s az
imádók népes tábora, akik korra, nemre, társadalmi státuszra tekintet
nélkül mindenhol a profit ígéretében élnek - s ezt a más tudat-állapotot
a pénzvilág neves főpapjai és névtelen kultuszi szolgái naponta
hitel-reklámok ezreivel stimulálják is -, lezüllesztették a
közgondolkodást arra a szintre, hogy mára a másokért áldozatot
vállalókat afféle önjelölt mártíroknak, mazohista szenteknek vélik. Úgy
gondolják, aki nem haszonelvű, az sikertelen gyenge, az örök vesztes,
aki nem tud élni...
De mi is az élet? A kérdés a legváratlanabb
pillanatban, s helyen vetődik fel, mint a víz alá nyomott labda.
Ilyenkor választ kell adnunk! Nem másoknak - magunknak... Ilyenkor derül
ki, hogy az Isten azért mégiscsak nagyobb, ilyenkor válik
nyilvánvalóvá, hogy akik az isteni szeretet útján járnak, azoknak még
sikertelenség ellenére is Életük van, amely még a halálon is átível...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése