Düh, harag...
A mai nap imádsága:
Uram! Béke Istene, légy velem! Ámen
"Ha haragusztok is, ne vétkezzetek": a nap ne menjen le a ti haragotokkal,
Ef 4,26
Seneca,
a tragikus sorsú keresztény filozófus szerint a harag "rövid ideig
tartó orület, annak testi és lelki jeleivel", akiket pedig hatalmába
kerít a tartós harag mint szenvedély, azokon "a pillanatnyi őrültség
tartós jeleit" láthatjuk. "Amíg az ember a többi jellemhibáját,
gyengeségeit elég jól el tudja leplezni, el tudja titkolni mások előtt, a
harag esetében ez lehetetlen, ez azonnal kiül a no vagy a férfi arcára,
mimikájára, és eltorzítja azt..."
Az ókori bölcsesség és
filozófia szerint a harag tartós fennállása esetén szenvedéllyé válik,
mértéktelen lesz, és sem mások, sem maga a haragvó nem tudja többé
megzabolázni. A haragvók gondolkodásmódja a feje tetejére áll, amit
szaknyelven katatím érvelésnek neveznek. Normálisan az érzelmeink
másodlagosak, azt fejezik ki, ahogyan egy adott dologról gondolkodunk.
A
dühös személy viszont az érzelmein át szemléli az objektív valóságot,
ezért mondják, hogy a harag rossz tanácsadó. A gyűlölet fenntartásában
szerepet játszó tényezőként a személyiség éretlenségét, önszabályozásra
és problémamegoldásra való alkalmatlanságát emelik ki, és nem meglepő,
hogy kiváltó okaként az irigységet, féltékenységet, mások elismertségét,
vagyonát, hírnevét sorolták fel már a régi bölcsek is.
Mára az
orvostudomány meglehetősen jól feltérképezte a harag belső szervekre,
ideg- és hormonrendszerre gyakorolt hatását. A harag nyomán
izomfeszülés, pupillatágulat, belső szervek remegése, a vérkeringés
fokozódása lép fel, a tartósan fennálló harag pedig megváltoztatja az
immunrendszer működését is.
Pál apostol tehát nem új dolgot
fedezett fel a nap alatt, amikor megbékélésre hívogat. A békesség
erkölcsi szükségszerűségén túl azonban azt is tudja, hogy a tartós harag
(ha azzal fekszünk, s azzal kelünk), akkor nemcsak gyűlöletté fajulhat,
de veszélybe sodorhatja személyes sorsunk egészét is, s ezzel
üdvösségünket is kockára tesszük... (Gal 5,19-21-ben így írja Pál: A
test cselekedetei nyilvánvalók: kicsapongás, tisztátalanság,
fajtalanság, bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés, viszálykodás,
vetélkedés, harag, veszekedés, szakadás, pártoskodás, irigykedés,
gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók. Mint már előbb
mondtam, most ismét kijelentem: Akik ilyeneket művelnek, nem öröklik
Isten országát.)
Az sem véletlen, hogy a középkori katolicizmus a
hét főbűn közé sorolta a haragot... A harag ugyanis ellentétes Isten
akaratával. Jézus Urunk is azt mondta: "Aki kardot fog, kard által vész
el." Jól tesszük tehát, ha esténkénti imáinkkal megtisztítjuk szívünket a
gonosz indulatoktól, mert ha azok szívünkben maradnak, csöndben
bomlasztják lelkünket.
Ebben a mostani világban igen sok a
haragos ember. Népek, nemzetek, kultúrák feszülnek egymással olykor
okkal, többnyire azonban ok nélkül is. Mindannyiunk életében akadnak
bosszantó helyzetek, pillanatok, amikor úgy érezzük, jogos a
visszavágásunk. Ennek a látszólag igazságos életfilozófiának "Ha ők így
velem, akkor én meg úgy velük!" azonban csak rövidtávú sikerei vannak,
hosszú távon sosem lesz eredményes... A harag szította erőszak a gyengék
utolsó menedéke! Krisztus példája, s a valódi keresztények kétezeréven
átívelő bizonyságtétele a bizonyíték arra, hogy nincs
tekintélytparancsolóbb a józansággal, s szeretettel átitatott erőnek...
ez ugyanis az Isten Erejét tükrözi...
Igazság...
A mai nap imádsága:
Uram! Neked van igazad egyedül, juttasd érvényre igazságod! Ámen
Védelmezzétek a nincstelennek és az árvának a jogát, szolgáltassatok igazságot a nyomorultnak és szűkölködőnek!
Zsolt 82,3
"Éljen
az igazság!" - Ha máshol nem, hát a hollywoodi filmekben... A jó és a
rossz örök konfliktusában többnyire a gonosz erősek győzedelmeskednek, s
a szegény erőtelenek lalulmaradnak. Azután, amikor már az elkeseredés
szétfeszíti a demokratikusnak vélt korlátokat, akkor megtörténik a baj:
"ember embernek farkasává válik" - sőt, a helyzet még ennél is rosszabbá
válhat. (Az állatok ugyanis saját fajtársukat "csak" kiszorítják, az
ember meg is öli őket...)
Korunk "hadd hulljon a férgese"- elve
az emberfejekben gyökeret eresztve megteszi azt, ami minden közösség
összetartó erejét kikezdi: bizalmatlanságot szít, vetélytársat "farag"
az embertársból. Az elv elhiteti hogy nemcsak különb, de sokkal különb
vagyok a másik embernél, így nemcsak a lehetőségeimből, de még a jogból
is több "jár" - nekem. Régi felismerés, hogy "mindig odafütyül az
igazság, ahol a zsebben több pénz lapul". Az igazság azonban soha nem
váltható ki pénzzel! A pénz, a vagyon, a hatalom segítségével elérhető a
jogosság látszata, de az igazság sohasem. A tények ugyanis magukért
beszélnek: vagy igazam van, vagy nincs. Nincs harmadik út! Nincs
többféle igazság, csak az igazságnak többféle "olvasata/értelmezése".
A
gyengének is lehet igaza, mégha azt nem is tudja érvényre juttatni.
Isten előtt azonban nincsen erős és gyenge, Isten előtt csak emberek
vannak. Így is ítéli meg majd őket: ki-ki mennyire tükrözte Teremtője
képét ebben a földi világban. Mit tett meg másokért, s mit nem tett meg
soha önmagáért? Aki életét Isten kezéből veszi, az kezet nyújt
embertásának, s függetlenül annak állapotától, az ember mindenkori
méltóságát nézve közösséget épít. Olyat, melyben érvényre jut nemcsak az
ember-csinálta jogosság, hanem az Isten-rendelte szeretetből fakadó
igazság is...
Követés...
A mai nap imádsága:
URam! Tarts meg a hűségben! Ámen
Nem
ti választottatok ki engem, hanem én választottalak ki, és rendeltelek
titeket arra, hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek...
Ján 15,16a
Lassan
három évtizede, hogy előfelvételis teológushallgatóként sorkatonai
szolgálatteljesítési kötelezettségemnek eleget téve bevonultam a Lenti-i
laktanyába, ahová rajtam kívül még majd százötven más felekezetekhez
tartozó teológushallgatót is "vendégül láttak" - nem titkoltan,
világnézeti átnevelés céljából. Egyik sors-, és "surranótársam" (ez azt
jelenti, hogy egy időben húztuk fel a katonai bakancsot), egy igen
rendes református fiú, aki ráadásul már egy évet el is végzett a
debreceni teológián, kitekintve egy őszi borongós napon a hatalmas
alakuló-tér kopár salakjára, így sóhajtott fel: "Jó lóra tettünk, mi
keresztények?" Keresztelő János jutott eszembe, aki a börtön
nyomorúságában ezt kérdezteti Jézustól: "Te vagy-e az eljövendő vagy
mást várjunk?"
...És tényleg, és mi lesz a jutalmunk?" -
kérdezhetnénk sóhajtozva ugyanúgy, ahogyan Péter. Az apostolok feladták
addigi életüket, s a Mestert követni kezdik. Ez a követés igazán nehézzé
akkor válik, amikor Jézus eltávozik közülük. Nekik még nincs működő
egyházszervezetük, Galileán kívül még azt sem tudják kicsoda az Isten
Fia, gyülekezetek sincsenek, de még Bibliájuk sincs... Csoda-e, ha
elbizonytalanodnak? Csoda-e, ha manapság mi is elbizonytalanodunk? Ugyan
van egyházszervezetünk, de nem egészen úgy működik, ahogyan szeretnénk,
van Bibliánk, de nem, vagy nem úgy olvassuk, ahogyan kellene, s
jóllehet tudjuk, hogy ki az Emberfia, sőt elég tájékozottaknak véljük
magunkat vallási kérdésekben is, mégis meglankadunk, s bizony sokan el-,
s lemaradnak a hit útján való vándorlás közben.
Mint mindenki, a
keresztény ember is szeretne sikereket az életében, s ha azok
elmaradnak, akkor komolyan felteszi a kérdést: "Jól döntöttem?" Aki
tudja, hogy a kereszténység, az nem választott életforma, hanem
sorsszerűség, az azzal is tisztában van, hogy siker nem a boldogság
garanciája, s jól tudja, hogy élete nem eredménytelen, hiszen Isten
áldását folyamatosan tapasztalja. Míg a világi sikerek a sírgödörnél
elveszítik jelentőségüket, addig a krisztuskövetésünk "eredményeit"
lelkünkben tovább vihetjük - így hisszük -, s ugyanakkor szeretteink
szívében is otthagyjuk azt az örökséget, amit mi is ajándékként kaptunk
fölülről, a Világosság Atyjától...
S mi ez az eredmény? Először
is annak a belátása, hogy nem mi vagyunk életünk irányítói, hanem a
Gondviselő Isten. Másodszor annak felismerése, hogy nem mi találtunk meg
Teremtőnket, hanem Ő keresett minket. Harmadszor annak elfogadása, hogy
nem a mi igenlésünk, hanem az Ő szeretete adja a garanciát arra, hogy
mindvégig megmarad(hat)unk a hűségben, s kiteljesedhetünk
istenképűségünkben, (a szeretetteljes élet!) az Ő kegyelmi mértéke
szerint...
Mindazokért, akik haláltusájukat vívják...
A mai nap imádsága:
Urunk!
Halálunk órájában se hagyj el minket, akkor sem, ha mi Téged egész
életünkben kerültünk! Irgalmad palástjával fedezd el
istentelenségeinket, hogy még itt a földi világodban megbékélhessünk
Veled, s önmagunkkal! Ámen
Isten ugyanis Krisztusban megbékéltette a világot önmagával.
2 Kor 5,19a
Amíg
az Ószövetségben a haragvó Istent kell a törvény alapján megengesztelni
áldozatokon keresztül, addig az Újszövetség istenképe egészen mást
tanít: Az embert békélteti meg - az Isten. Ugyanis nem az Isten, hanem
az ember a felfuvalkodott (önzése által) és nem az Isten "dühös", hanem
az ember békétlen! Akárhogyan is nézzük, az ószövetségi és újszövetségi
istenfelfogások alapvetően különböznek...
Aki nem érzi szükségét
annak, hogy megbéküljön az Istennel, az még magával sem akar kibékülni.
Az ilyen ember még divatos ideológiák és barkácsolt világnézetek
délibábos világában él. Azt hiszi, hogy a következő pillanatban már az
övé lesz az áhított cél - hiszen az már csak karnyújtásnyira van tőle -,
de megragadás gyönyörűsége helyett csak a csalódás keserű szomorúsága
költözik újra a lelkébe. Nincs más Kulcs, amely képes megnyitni minden
ember problémáinak zárjait, csakis az, Aki a Hatalommal Felkent.
(Énekeskönyvünk 133-as énekének 4. verse: Ó jöjj, Kulcs Dávid
törzséből!) Hatalom nélkül nem sokat ér a jó szándék... megvalósítani a
jót csak akkor lehet, ha a hatalom erőt kölcsönöz neki. Nagypéntek
isteni ereje a Krisztus emberi elhagyatottságában van. Az az
abszurditás, hogy az ember képes saját Istenét megfeszíteni, mindent
elmond az emberi lélek szélsőségességéről. Tanulságos, hogy a rossz
romboló ereje soha nem irritálja az embereket annyira - Mert ugye mit is
tehetnénk? Hát ilyen a világ! -, mint a Jó tökéletessége; gondoljunk
csak az irigységre, mely tulajdonságot találóan önmagát fojtogató
asszonyként ábrázoltak a középkorban... Akit nagypéntek botránya nem
mozdít meg semmilyen irányba, az pontosan olyan embertípus, melyet Jézus
Urunk a Magvető példázatában az útszélhez hasonlít, ahová hull ugyan az
Isten tanításának magva, semmi nem gyökeredzik meg.
Az Isten
békessége nem kizár a világból, hanem elküld a világba. Akik zárt
közösségekben ápolgatják Istenre-találtságuk örömét, azok látják ugyan a
világot, de csak fekete-fehérben. A szürkeárnyalatok azonban sosem
adhatják vissza a mezők virágainak csodálatos szivárványszíneit,
márpedig az Isten színekben hozta létre ezt a világot! Aki "struccosan"
bedugja fejét a homokba - az még a sivatagos pusztában él... márpedig
mindannyian az Ígéret gyermekeiként a lélek zöldellő virágos Kánaánjába
hívattunk el... Odatalálni egyedül nem tudunk. Kell Valaki, aki mutatja
az utat, Aki velünk van. Ő az Emmanual-Mester, a Felkent, a közénk jött
megtestesült Isteni Szeretet. A szeretet soha nem elismerésért küzd,
hanem a lehetőségeket keresi, hogy szerethessen. A világ átölelésének,
megbékéltetésének titka nagypéntek misztériuma: mely egyfelől az
emberiesség abszolút kudarca, másfelől, s ez az evangélium, a Szeretet
önfeláldozása lelkünk békéjéért...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése