Bűneink...
A mai nap imádsága:
Uram!
Hiába is szépítenénk - eltávolodtunk Tőled! Megtépázott lelkű, szíve
mélyén azért Téged követni kívánó népeden könyörülj meg! Gyújtsd meg
bennünk szereteted tüzét, hogy Neked szolgálva mi is a megbocsájtás
útján járhassunk! Ámen
Ha a bűnöket számon tartod, URam, Uram, ki marad meg akkor?
Zsolt 130,3
Igaz
a kijelentés: "Az intézményesített bűnösség korát éljük!" Az egyik
legnagyobb, s mégis legmegfoghatatlanabb bűntény napjainkban: tömegek
hozzászoktatása a bűnhöz. Ha csak a szexuál-erkölcs elmúlt évszázadbeli
"fejlődését" nézzük; amit nagyszüleink még bűnnek tartottak, a szüleink
már nem tartották annak, a mai kor embere számára pedig már teljesen
természetes. Viszonylagossá, s megszelídítetté vált a bűn: Való(tlan)ság
show-k - mert a valóságban ilyen nincs, ill. nem ilyen formában! -
pornó műsorok, a szexualitás méltóságát semmibevevő, káromkodó reklámok,
gyilkos mesék áradata kicsiknek és nagyoknak a televízió szinte minden
csatornájából... Művész- és kommersz-filmek állandó témája emberi
kapcsolatok felborulásáról, melyben az abnormálist az "elfogadott
normális"-ként propagálják - lásd homoszexualitás. Nem felejtem el azt a
rádió riportot, melyet egy meleg-felvonulás utáni, meglehetősen
felborzolt-kedélyű közhangulatban készítettek. Ebben egy homoszexuális
férfi beszélt őszintén lelki küzdelmeiről... Elmondta: "Éppen elég
gondom van a szexuális irányultságommal, mely úgy gondolom, a négy fal
közé, s nem az utcára való! Magam is felháborodok, amikor a 'friss hús'
verbuválását tapasztalom egy-egy fiataloknak szóló, másságot propagáló
ún. felvilágosító kampányban. Régen is tudtuk, hogy a művészéletben kik
azok, akik 'mások", de mindenki kellő inteligenciával kezelte ezt a
problémát... s sorstársaim pedig általában nem hivalkodtak ebbéli
személyes nyomorúságukkal..."
A zsoltáríró kérdése a lelkiismeret
terhéről tesz tanúbizonyságot, hiszen a bűn fájdalmat, szenvedést zúdít
azokra, akikkel szemben elkövetik, de semmivel sem csekélyebb vakságot
eredményez az elkövetőknél, s "nem látjuk a fától az erdőt": A bűn
emléke a tudatunkba íródik, lelkiismeretünk meggyengül, és akaratunk
legközelebb is bénán adja át magát a bűn legújabb elkövetésének. Ezért
nagyon fontos, hogy meglássuk Isten törvényeinek tükrében, hogy híjával
vagyunk a szeretetnek.
Isten bölcsen teremtette meg a világunkat.
Ha nem vagyunk 'tisztában' erkölcsileg azzal, hogy bűnt követünk el,
akkor valamilyen formában megtudjuk azt. Először csak gyöngéd
figyelmeztetéseket kapunk, melyek lelkiismeretünk formájában - gondolati
úton - jelentkeznek. Ezért sokan azt hiszik, hogy "urai a helyzetnek" s
tetteiket következmények nélkül megúszhatják. A bűn természetéhez
tartozik, hogy olyan mint a rákos sejt: nem tudja hol a határ, s ha
egyre csak növekszik, egy idő után átveszi a kontrollt, nemcsak a lélek,
de a test felett is... Ezt nevezzük pszichoszomatikának. Aki gyakorolja
a megbocsájtást, az ébrentartja önmagában és másokban is a bűn emberi
kapcsolatokat veszélyeztető valóságát. Mindannyian átéltünk már igazi,
oszinte megbocsátást, bizony az élet ajándékai ezek a pillanatok.
Az
emberi megbocsátás hatalmas dolog - de egy valamit sohasem tud elérni: a
bűn gyökeres kiirtását az emberi szívből. Ezért más az emberi, s más az
isteni megbocsájtás. Bűneinket akkor bánjuk meg igazán, akkor "térünk
meg belőlük" ha a végső következményüket is magunk előtt látjuk. Azaz,
ha belátjuk, felismerjük: a bűn zsoldja a halál. A halál elől pedig
nincs menekvés...
És mégis van! Ez az evangélium. Ami
jóvátehetetlennek látszik, azt Krisztus Urunk jóvátette. A Kegyelem így
nem lesz soha megérdemelt, hiszen méltatlanokért és bűnösökért adta
életét. Ez a kegyelem - az evangélikus mártír-teológus Dietrich
Bonhoeffer találó jelzője szerint - soha nem válhat azonban "olcsóvá"
sem, noha ingyenesen mindenki rendelkezésére áll. A "drága kegyelem"
sokra kötelez, viszonszeretetre a szeretetért, viszonáldozatra az
áldozatért, azaz Krisztust követőéletre sarkall...
Éltető vízért...
A mai nap imádsága:
Uram! Gyötrő szárazságodat vedd el, s ajándékozz meg minket az Élet Vizével, hogy dicsérjünk Téged gondviselő jóságodért!
Ámen
Jézus Krisztus mondja: "Aki abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha többé neg nem szonjazik."
Jn 4,14
Nemcsak
az óázisokban, mindenütt a világon a víz az életet jelenti. Őselemnek
is mondják, hiszen az élet alkotó elemét látták benne eleink is.
Amennyire természetesnek vesszük, hogy megnyitjuk a csapot, s folyik
belőle a víz, olyannyira nem természtese ez az állapot. A víz nem a
csapból származik, nem is a hydroglobusból, de még nem is a Földünk
mélyéről, hanem felülről... Az a víz, amit ezer méterről nyerünk, az
mintegy ezer évvel korábban eső formájában indult meg lefelé. (Általában
azt mondhatjuk, hogy a víz egy év alatt egy métert halad lefelé.) A
legegészségesebb víz tehát az esővíz. A Talmud is azt mondja, hogy "A
választott nép az esővizet, míg a többi nép a maradékot issza."
MIndannyian ismerjük - érdekes módon -, növényeink igen meghálálják, ha
esővízzel öntözzük őket... az egy másik kérdés, hogy manapság az esővíz
savas, s teli van mindennnel, amit Isten nem teremtett bele:
koromszemcsék, vegyi anyagok, sugárzó részecskék azoktól a kísérleti
atomrobbantásoktól, melyeket a második világháború óta végeztek - 2700
ilyen "kísérletről" tudunk!
Víz nélkül nagyon hamar elpusztulunk,
mert hiszen testünk nagy része is víz. Ha testünket víz hagyja el,
akkor azt pótolni kell. Extrém körülmények között egy nap akár 26-28
liter vizet is képesek vagyunk elpárologtatni, kiizzadni magunktól. Ha
valaki az elvesztett vizet nem pótolja, az az életével játszik! Isten
tehát úgy teremtett meg minket, hogy mindennap gondoljunk arra, ezt az
egyszerű elemet pótolnunk kell. Ennyire függőségben vagyunk a víztől.
Hasonlóan
függésben vagyunk az Istennel is, csak nem akarunk tudomást venni róla:
Szükségünk van Őreá minden nap! Aki nem él az Istenből, az kiszárad...
Az "eredményt" láthatjuk, tapasztalhatjuk a szikkadt emberlelkeken!
Jézus vizet ígér, de valójában nem azt, hanem önmagát. A szeretet örök
vize nagyobb csodákat képes művelni, mint a víz... Amennyire egyszerű a
vízzel való élés (nem kell hozzá használati utasítás), olyannyira
egyszerű a szeretet megélése is. Öszteneinkbe, azaz testünkbe-lelkünkbe
kódoltan jelen van, hogyan kell élnünk ahhoz, hogy életünk teljes,
áldásos legyen. Aki tehát szomjas, az ne tanításokat keresgéljen a
vízről (életről), hanem ígyék, az Élet Vizéből - ingyen, azaz ajándék
gyanánt.
A mai nap imádsága:
URam!
Szereteteddel egykoron emelj át ebből a világból a Te világodba, s add,
hogy amíg itt vagyok, úgy élhessek, hogy higgyem és tudjam, országodba
is elhívtál! Ámen
Isten ugyanis feltámasztotta az Urat, és hatalmával minket is fel fog támasztani.
1 Kor 6,14
Lassan
húsz éve Megváltó URához hazatért, szeretett apósom - s elődöm a tatai
szószéken -, mesélte el, egyik kezdő lelkészként végzett, furcsa
temetési szolgálatát... Amikor prédikációjában, a liturgiában a
feltámadás reménységéről szólt, az egyik családtag - fájdalmában,
tehetetlenségének gyászos dühében - félhangosan mindig odamorrantotta:
"Na, abból sem lesz semmi!" Ez is egy vélemény, egyfajta világlátás:
távlatok csak a horizontig, remények csak a temetőkapuig. Ha a végső
megoldásunk csak a "faluszéli agyagos" rideg nyugalma, ha minden bajra,
szenvedésre egyedüli gyógyszerünk csak a temető fagyos mozdulatlansága,
akkor a Krisztus-hitünknek nem sok értelme van.
Tény, hogy
születés és halál közé beékelt - visszatekintve nagyon rövidnek tűnő -
néhány évtizedes létünkben hamar megszokjuk a jót, természetesnek
vesszük az erőt, az egészséget, s könnyen felemlegetjük a JóIstennek, ha
valamit elvett tőlünk vagy ha valamit meg sem adatott nekünk, amit
pedig mi nagyon fontosnak tartottunk. Mi véges emberek már csak ilyenek
vagyunk, a Gondviselő Isten naponként megújuló jóságát többnyire magától
értődő, létünk okán nekünk járó, isteni alapszolgáltatásként vesszük.
Fogadhatnánk persze kegyelemként is, de ehhez kell a hit látása!
Ha
nem hiszünk az Élet Istenének, az Ő életes igéjének, akkor inkább
látjuk biokémiai és bioelektromos folyamatok bonyolult
akció-reakciójaként szívverésünket, ha azonban átjárja lelkünket az
Isten szépsége, tisztasága, nagysága, egyszóval: szeretete, akkor
kiderül, hogy minden szívdobbanásunk az Isten kegyelmének bizonyossága.
Kell-e ennél több, emelőbb az életben, mint hogy minden pillanatban
megélhetjük: "immánuél", azaz velünk az Isten?
Az Írások szerint
Krisztus URunk feltámadt a halálból - visszajött övéihez, s mintegy
ötszáz embernek megjelent - ezzel egyszer s mindenkorra jelt (Jónás
jele!) adott az embervilágnak: a halállal még nincs vége a létünknek!
Van tovább, s amit mi végnek vélünk, az valójában egy csodálatos új
kezdet... Sajnos megromlott természetünk miatt még a földiekről szóló
jézusi tanítást is alig fogadjuk el - jobbat, többet, mást akarunk, mint
amire az Isten mindannyiunkat elhívott -, akkor hogyan érthetnénk meg
azt, ami egy alapvetően más világban - az "odaátban", az Isten
országában - zajlik?
Feltámadásunk reménysége - egykoron az Isten
kegyelme révén -, azonban arra bátorít, buzdít minket, hogy nehézségek
közepette is merjük felvállalni az isteni jóság földi megvalósulásában
nekünk szánt életprogramot és sorsunkkal megbékélve higgyük: egyszer
minden kérdésünkre választ kapunk Teremtő URunktól...
A mai nap imádsága:
Uram! Légy velem, taníts, add hogy soha ne kínozzon a szeretet hiánya! Ámen
Jézus
így válaszolt nekik: "Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra,
hanem a betegeknek. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a
bűnösöket megtérésre."
Lk 5,31-32
Bankár Jézus tanítványai
között? Nem lehet, hogy itt valami tévedésről van szó? Jézus mondatai
ugyanis abból a párbeszédből valók, amelyben a farizeusok megvádolják
Jézust: Miért ül egy asztalhoz bűnösökkel és vámszedőkkel? A Mester
válasza egyértelmű: nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a
betegeknek. Nem azokat kell Istenhez vezetni, akik már Isten közelében
vannak, hanem azokat, akik távolra kerültek tőle...
Az ún.
történelmi keresztény egyházak haragudtak azokra a szektás térítőkre,
akik az egyébként is templomos emberekből igyekeztek még kegyesebbeket
csinálni hamis érvelésükkel. Rájuk mondták: "Vödörből halászók". Jézus
nem ilyen misszió-stratégiát folytatott! Ő azokat szólította meg, akik
eltávolodtak a Mennyei Atyától, akik úgy érezhették, őket talán már az
Isten sem szereti, hiszen betegségekkel sújtott az életük.
Ki ne
akarna meggyógyulni? Csak az, akinek nincsen betegségtudata! Aki nem
látja be, hogy ő beteg, hogy egészségtelen életet él. Aki csak a részt
birtokolja az életből, az nem lehet egész-séges. Aki csak az
anyagiaknak, az élvezhető-, a birtokolható dolgoknak él, aki számára
csak ezek a fontosak, azok még nem élhetnek teljes életet, ők nem
"egész"-ségesek. Sokszor védekeznek a bűnben élők azzal: Miért lenne ez
bűn, hiszen a többiek is ez csinálják?
A pénzvilágban "otthon
lévő" Máté számára Jézus egyetlen pillantása elég volt, hogy "otthagyva
mindenét kövesse őt". Aki találkozik az Isten szépségével a teremtett
világban, aki megérzi az Istenből fakadó lét tiszta örömét, aki
felismeri a hiányt önmagában, az nem ül le számolni, vajon megéri vagy
sem engedni ennek a Vonzásnak, hanem rögtön elindul. Olyan ez, mint a
szerelem első látásra: Megdobban a szív, s csuda dolgok történnek...
Aki
meggyógyult, az persze lehet még újra beteg, de Jézus követőjeként élni
azt jelenti, hogy a legjobb orvos közelében vagyunk... Azt ugyanis
tudjuk: A legjobb orvos az, aki nem engedi a betegséget kitörni.
Létünk - életünk...
A mai nap imádsága:
URam! Szánj meg, amikor válaszokat keresek, s adj erőt, hogy mindeközben ne felejtsek el szeretni! Ámen
Az Isten pedig nem a holtak Istene, hanem az élőké. Mert az ő számára mindenki él."
Lk 20,38
Minél
inkább görbül életünk a sírba - annál többször el-elgondolkodunk azon:
Mi is az élet valójában? A legkülönfélébb magyarázatokkal találkozunk
életünk folyamán, de mindegyik csak egy részét képes "megfogni az
egésznek" -, hiszen az élet attól élet, hogy titokzatos, váratlan
eseményekkel teli, relatíve kiszámíthatóságában is megmarad
kiszámíthatatlannak. Ezért ha valaki teljességgel ismerné az életet,
akkor megfogalmazná a boldogság egyetemes nagy képletét -, de mint
tudjuk ezidáig ez senkinek nem sikerült...
Az élet tényleg egy
felfoghatatlan nagy csoda -, csak nem vesszük észre, hogy az! Micsoda
fantasztikus tény, hogy élünk, mozgunk, hogy bőrünkön érezzük a szél
simogatását, hogy szemünkben (bennünk!) leképződik az egész látható
világmindenség... Hát nem csoda, hogy a világegyetem "másik sarkából"
évmilliárdok óta elindult fénysugár aprócska fotonjai - a fizikában
fotonnak nevezzük a kvantált elektromágneses mező gerjesztésének
legkisebb egységét -, egy szép nyári éjszakán éppen a mi retinánkba
ütköznek, hogy ott csillag-képet alkotva ámulatba ejtsenek minket? De
tüdőnkön keresztül ugyanígy "belénk-költöznek" azok az oxigén-atomok is,
melyek nem sokkal korábban még a növények levélkéiben tették aktuális
"biokémiai dolgukat" - mindent a JóIsten teremtettségbeli rendje
szerint...
Mert Isten bölcs végzése tükröződik az életben, mikro-
és makrokozmoszban egyaránt! Amikor lendül kezünk, hogy segítsünk
felebarátainknak, mert az Isten Igéjéből megértett üzenet erre indít
minket, akkor is Ő munkálkodik bennünk! Ő ölel át kegyelmével minket
fogantatásunk pillanatától kezdve, az Ő megtartó szeretete révén
vagyunk, akik vagyunk, s válhatunk azokká, akivé megálmodott bennünket
az Örökkévaló.
Jézus URunk szombatnapon is gyógyított, mert az
Isten, s az élet sem áll meg szombaton! Isten tehát mozog bennünk és
körülöttünk, a látható és nemlátható világ minden parányi és kozmikus
méretű részében, minden mozgásnak Ő az egyedüli URa... Ő Isten, Aki
azért Isten, mert nincs más nagyobb Erő Nála: Ő AZ ISTEN! A kérdések
kérdése tehát nem az, hogy kicsoda az Isten(?), hanem az, hogy az
emberléptékű felismerésem: Ő az Élet, a Létezés URa, végül mire is
indít? Megmaradok-e a bűn mindent szétporlasztó, sehová se vezető
világában vagy magam is szeretni kezdek, mert rádöbbenek: az Isten sem
tud jobbat, mint minden által szeretni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése