Isten jósága...
A mai nap imádsága:
URam!
Jóságod engem is jóságra kötelez. Add, hogy ezt lehetőségként vegyem a
kezedből naponta, s felfedezhessem Általad az Élet szépségeit! Ámen
Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről, a világosság Atyjától száll alá.
Jak 1,17a
Ez
nyilvánvaló... Nem is lehetne másképpen, hiszen Isten a Legfőbb Jó, s
jóságával ellentétes lenne minden rossz. Ennek ellenére sokan látják úgy
ezt a világot, hogy az Isten büntet, haragszik, sőt olykor még gyötri
is az embert, de hát a "jó hívő ember"-nek ezt is alázattal kell
fogadnia, mert talán ez is egy próba a sok közül. Még mielőtt valaki azt
gondolná, hogy Végtelen Istennek isteni kedve telnék abban, hogy az Ő
véges teremtménye vajon megugorja-e az elébe gúrított
sors-akadályokat(?) - ki kell jelentenünk: Isten nem lenne mindenható,
ha nem tudná előre, hogy mire képes az Ő képmása...
Isten
jó, Isten igaz, Isten tiszta - éppen ezért Isten szép is. Ő az abszolút
Szépség, hiszen Ő maga a Tökéletesség! Ebbe belerondítani egy olyan
emberi, földhözragadt elképzeléssel - mint amilyennel találkozhatunk az
Írás egyes részeiben -, hogy ti. Isten csatát vívna a Rosszal, illetve
meg kellene birkóznia valamikor a Vele ellentétes erővel; nos az ilyen
elképzelés többszörös logikai bukfenccel tarkított. Ennek az
elképzelésnek - amit oly sokszor a keresztények nyakába varrtak már -
bizony kultúrtörténeti háttere van, s nem sok köze van Jézus URunkhoz.
Az pedig egy külön fejezetet/könyvet érdemelne, hogy az ún.
"Jézus-eseményeket" egy nem-szemtanú, beteges vallásos megfelelési
kényszerrel küszködő farizeus fiatalember (Saul) hogyan értelmezi...
Bizony a kultúrák harca ma is folyik, tkp. ez formálja az emberiség
történelmét azóta, amióta világ a világ. Nem először, s nem is utoljára
kerültünk már kulturális zsákutcába. Sokszor járt már diadalittas
örömtáncot az emberi gonoszság és butaság, s csak abban bízhatunk, hogy a
Történelem URa most is megkegyelmez nekünk, s nem fulladunk bele abba a
globális krízismocsárba, amit magunk produkáltunk magunknak azáltal,
hogy nem engedtünk az Isten kristálytiszta, életvédő törvényeinek szabad
folyást az életünkbe...
Közösség
A mai nap imádsága:
Uram! Tisztítsd meg szíveinket, s kezd rajtam! Ámen
"Hallván halljatok, de ne értsetek, látván lássatok, de ne ismerjetek! Mert megkövéredett e nép szíve.."
Mt 13,14-15a
Jézus az ézsaiási próféciát idézi annak bizonyságául, hogy az Őt hallgató nemzedék számára beteljesült az Istentől elfordulás... hogy a Mester mit mondana a mai "se lát, se hall" nemzedékre, ezen is érdemes lenne elidőzni egy kicsit, egy azonban tényként megállapítható: Nem a manapság oly sokat emlegetett funkcionális analfabétizmus a legnagyobb gondunk, hanem az érzelmeink elsivatagosodása.
Mt 13,14-15a
Jézus az ézsaiási próféciát idézi annak bizonyságául, hogy az Őt hallgató nemzedék számára beteljesült az Istentől elfordulás... hogy a Mester mit mondana a mai "se lát, se hall" nemzedékre, ezen is érdemes lenne elidőzni egy kicsit, egy azonban tényként megállapítható: Nem a manapság oly sokat emlegetett funkcionális analfabétizmus a legnagyobb gondunk, hanem az érzelmeink elsivatagosodása.
Soha ennyiféle médium még
nem közölte az Istenről szóló tanításokat, és soha nem volt az ateizmus
ennyire erős mint most. Az Isten megtagadása legtöbbször nem nyilvános,
sokkal inkább az indirekt negálás a jellemző, azaz Isten törvényeinek
elhagyása, a szeretet útjának kikerülése. Kifinomult többcsatornás
életszerű hangrendszerek, nagy felbontású egyre realisztikusabb képi
megjelenítők ontják az információt a világról, az emberről, közvetetten
és közvetlenül az Istenről is, de az ember mégsem érti a dolgok nagy
összefüggését. Lát, de mégsem ismeri fel a lényeget, hall, de mégsem
képes megérteni a szavakat. Ennek oka nem a szavak jelentéstartalmának
torzulása vagy éppen megkopása, hanem a szív megkövéresedése. Az ember
szívének alapvető funkciója nemcsak az, hogy az éltető vért elpumpálja a
legtávolabbi sejtekbe is, hanem az, hogy Teremtője után sóvárogjon, s
Érte dobbanjon.
Manapság az ember szíve nem az Istenért, nem is a
másikért, hanem önmagért, csak saját magáért dobog. Sajnos elveszítette
az ember nemcsak az Isten szeretetét, de a közösség tiszteletét is.
Ezért nem hajlandó semmit sem tenni a közösségért, hanem inkább szívének
hamis hangjára hallgatva igyekszik kijátszani azt a társadalmat,
országot, világot, amelybe őt is beleteremtette az Isten... elveszítette
szolidaritását embertársa iránt, csak a maga javát tartja fontosnak, a
"többi" nyugodtan pusztulhat, csak én maradhassak meg, s az enyéim! Az
"üdvös" megoldások azonban mindig közösségiek. Ugyanis csak a közösség
képes hordozni az egyént akkor, amikor az elerőtlenedik akár testileg
vagy lelkileg. A mai kor emberének mindene megvan (telefon, fax,
internet, tévé, videotelefon, autó és számtalan technikai csoda),
melyekkel könnyíthetne a másikon, mégsem teszi... a technika bravúrjait
először mindig a másik megsemmisítésére, kijátszására használja...
Egyet
nem szabad felednünk: a megkövéredett, funkcióját betölteni nem képes
szív az egész testet (közösséget, társadalmat) veszélyezteti... Ezért
elengedhetetlenül fontos, hogy megértsük mi az Isten akarata, s ha
megértettük, akkor tegyünk is érte.
Teremtettség...
A mai nap imádsága:
Istenem!
Csodálatos világodban élnem olyan jó! Köszönöm Neked, hogy gondoskodsz
rólam és szeretteimről, s naponként megadod mindazt, ami életünk
fenntartásához szükséges! Add, hogy ne legyünk hálátlanok, s
felfoghatatlan, de titkaidban mégis tapasztalható, megérintő szereteted
nagyságából valami keveset visszaadhassunk felebarátainknak! Add Uram,
hogy boldogulni tudjunk egymással, s majdan üdvözöljünk Általad, s
egyszer "Orcád világosságának" látására is eljuthassunk! Ámen
És látta Isten, hogy minden, amit alkotott, igen jó.
Így lett este, és lett reggel: hatodik nap.
1 Móz 1,31
Rendkívül nagy tudású, kedves professzorunk (Prőhle Károly) említette egyik szociáletika előadásában: "Gondoljatok csak bele! Ha ezen a Földön nem lenne ember, akkor ez a bolygó valóságos paradicsom lenne!" ...Sokszor elkeserednek a segítő szolgálatban álló pedagógusok, orvosok, papok, mert olyan sikertelennek tűnik munkájuk. Pedig általában nem a befektetett munka mennyiségével és minőségével van a baj - legyünk őszinték, olykor persze azzal is -, hanem sokkal inkább velünk, az öntörvényű emberel. Legyen az fiatal vagy öreg, génjeikbe kódolt makacsságukkal még a legnyugodtabbak tűrőképességét is alaposan próbára teszik... vagy éppen mi magunk - olykor akaratlanul is - vagyunk azok, akik bosszantunk másokat.
Ha valaki egy kicsit is beleményedt a világmindenség tanulmányozásába, hamar rájöhetett, hogy a lexikonok/tudástárak szemet gyönyörködtető illusztrálásai ellenére nem sok mindent - teóriákat persze bőségel - tudhatunk meg a teremtettségről. Ismeretelmélettel foglalkozó tudósok szerint a megismerhetőnek alig az egy százalékát(!) ismerjük, további négy százalékban szeretnénk birtokolni a választ kérdéseinkre, de 95 százalékban azt sem tudjuk, hogy nem tudjuk... S ha az univerzum évmilliárdjainak távlatában belegondolunk földi létünk elillanó néhány évtizedére, akkor megrettenhettünk kicsinységünktől, elkeseredhetünk vagy - s ez a kegyelem(!) - eljuthatunk arra a felismerésre, hogy Isten mégsem azért teremtette meg a világmindenségét, hogy azt mi soha ne ismerhessük meg (nyilvánvaló szeretetéből fakadóan egyszer megismerhetjük nemcsak teremtettségének legelrejtettebb zugait, de Őt magát is), hanem éppen azért, hogy eljuttasson minket a kiteljesítő bizonyossságra: örök életre teremtettünk...
Isten tehát a világot jónak, sőt igen jónak teremtette! (Bár olykor kétségbe vonjuk mindezt, de általában csak olyankor, ha az emberi fajban, az embervilág szövevényes rendszerében vagy éppen önmagunkban kételkedünk és csak Istent hibáztatjuk mindezért...) Lám, már a régiek is rájöttek - erről szól az egész Biblia -, hogy nem a teremtett világgal és az Istennel van a probléma, hanem mindig az emberrel... De miért mi emberek vagyunk a "legnyengébb láncszem" a teremtettségben? Esetleg nem is vagyunk azok, csak istentelenségünkben ránkszakad a makrokozmosz befoghatatlansága, s a mikrokozmoszban rejlő törp-erők óriási nagysága, s megrettenünk? Talán megérezzük, hogy mégiscsak mi vagyunk Isten szeretetének középpontjában, s ezért helyezett édeni világának a közepébe? Bizony, ha nem lennénk ennyire műveletlenek, akkor "művelnénk és őriznénk" az ÚRIsten csodálatos világ-kertjét...
A Világteremtő Isten - s ez az evangélium(!) - fenntartja teremtésének rendjét az ember bűnei, s hibái következtében bekövetkező rombolásokkal szemben is. Szeretete megviláglik gondviselésében - amikor a rosszból is jót hoz elő -, s olykor az emberek életében is, amikor "megvilágosodnak" s Krisztust követő életvezetésükkel valami keveset visszatükröznek az Ő bölcs akaratából... Élni ebben a felismerésben hatalmas, felszabadító kiváltság, nem élni az Isten megismerésének egyszeri, földi lehetőségével - nem egyszerűen balgaság, sokkal több annál: végzetes hiba...
És látta Isten, hogy minden, amit alkotott, igen jó.
Így lett este, és lett reggel: hatodik nap.
1 Móz 1,31
Rendkívül nagy tudású, kedves professzorunk (Prőhle Károly) említette egyik szociáletika előadásában: "Gondoljatok csak bele! Ha ezen a Földön nem lenne ember, akkor ez a bolygó valóságos paradicsom lenne!" ...Sokszor elkeserednek a segítő szolgálatban álló pedagógusok, orvosok, papok, mert olyan sikertelennek tűnik munkájuk. Pedig általában nem a befektetett munka mennyiségével és minőségével van a baj - legyünk őszinték, olykor persze azzal is -, hanem sokkal inkább velünk, az öntörvényű emberel. Legyen az fiatal vagy öreg, génjeikbe kódolt makacsságukkal még a legnyugodtabbak tűrőképességét is alaposan próbára teszik... vagy éppen mi magunk - olykor akaratlanul is - vagyunk azok, akik bosszantunk másokat.
Ha valaki egy kicsit is beleményedt a világmindenség tanulmányozásába, hamar rájöhetett, hogy a lexikonok/tudástárak szemet gyönyörködtető illusztrálásai ellenére nem sok mindent - teóriákat persze bőségel - tudhatunk meg a teremtettségről. Ismeretelmélettel foglalkozó tudósok szerint a megismerhetőnek alig az egy százalékát(!) ismerjük, további négy százalékban szeretnénk birtokolni a választ kérdéseinkre, de 95 százalékban azt sem tudjuk, hogy nem tudjuk... S ha az univerzum évmilliárdjainak távlatában belegondolunk földi létünk elillanó néhány évtizedére, akkor megrettenhettünk kicsinységünktől, elkeseredhetünk vagy - s ez a kegyelem(!) - eljuthatunk arra a felismerésre, hogy Isten mégsem azért teremtette meg a világmindenségét, hogy azt mi soha ne ismerhessük meg (nyilvánvaló szeretetéből fakadóan egyszer megismerhetjük nemcsak teremtettségének legelrejtettebb zugait, de Őt magát is), hanem éppen azért, hogy eljuttasson minket a kiteljesítő bizonyossságra: örök életre teremtettünk...
Isten tehát a világot jónak, sőt igen jónak teremtette! (Bár olykor kétségbe vonjuk mindezt, de általában csak olyankor, ha az emberi fajban, az embervilág szövevényes rendszerében vagy éppen önmagunkban kételkedünk és csak Istent hibáztatjuk mindezért...) Lám, már a régiek is rájöttek - erről szól az egész Biblia -, hogy nem a teremtett világgal és az Istennel van a probléma, hanem mindig az emberrel... De miért mi emberek vagyunk a "legnyengébb láncszem" a teremtettségben? Esetleg nem is vagyunk azok, csak istentelenségünkben ránkszakad a makrokozmosz befoghatatlansága, s a mikrokozmoszban rejlő törp-erők óriási nagysága, s megrettenünk? Talán megérezzük, hogy mégiscsak mi vagyunk Isten szeretetének középpontjában, s ezért helyezett édeni világának a közepébe? Bizony, ha nem lennénk ennyire műveletlenek, akkor "művelnénk és őriznénk" az ÚRIsten csodálatos világ-kertjét...
A Világteremtő Isten - s ez az evangélium(!) - fenntartja teremtésének rendjét az ember bűnei, s hibái következtében bekövetkező rombolásokkal szemben is. Szeretete megviláglik gondviselésében - amikor a rosszból is jót hoz elő -, s olykor az emberek életében is, amikor "megvilágosodnak" s Krisztust követő életvezetésükkel valami keveset visszatükröznek az Ő bölcs akaratából... Élni ebben a felismerésben hatalmas, felszabadító kiváltság, nem élni az Isten megismerésének egyszeri, földi lehetőségével - nem egyszerűen balgaság, sokkal több annál: végzetes hiba...
Titok...
A mai nap imádsága:
Uram!
Végtelen sok titkod vonzásában élek. Nem értem őket, csak csodálom.
Add, hogy hálás is legyek érte, s gyönge akarásomat a megértésre
jutalmazd meg békességgel! Ámen.
Jézus ezt is mondta: "Úgy van az Isten országa, mint amikor az ember elvetette a magot a földbe, azután alszik és felkel, éjjel és nappal: a mag sarjad és nő, ő pedig nem tudja, hogyan.
Mk 4,26-27
Nemcsak a születés, a halál és a szenvedés, de a növekedés is az isteni titokzatosság része... Mitől, s hogyan "kerekednek" gyermekeink napról napra, miért virágzik tavasszal a rét? Nem tudjuk - talán csak sejtjük - miért csomagolja be apró magocskákba a természet minden élő eleme a maga genetikai kódját, hogy aztán megfelelő helyen, s időben az élet magba-zárt információja újra megismételje a belészerkesztett programot. Mi pedig a létezés egy másik szintjén csodáljuk a természet erejét és szépségét - dicsérjük és hálát adunk mindezért az Istennek - vagy éppen nem.
Amilyen megfoghatatlan a növekedés, olyannyira megfoghatatlan az Isten országa is. Mindkettő itt van közöttünk és bennünk, történik és létezünk általa, de hogy mi is valójában, azt nem tudjuk. Legjobban akkor "foghatjuk meg" Isten országának titkát, ha azt mondjuk, az a valóság része. A názáreti Mester számos példázatában és hasonlatában próbálta megtanítani tanítványainak a "titkot", de Isten országát nem lehet pusztán információval létrehozni. Isten országának épülése nem "know-how", aminek gyártástechológiai leírása alapján bárhol létre lehetne hozni azt. (Bár vannak egyházacskák, akik ezt így gondolják, sőt "licencdíjat" is szednek érte, de ez terhelje az ő lelkiismeretüket.)
Isten országa reménység. Reménység, hogy az elvetett jó mag kikel. Megérzi az Isten "napocskájának" szeretet-melegét, növekszik, s termést is hoz. Magyarázni lehet az egész procedúrát, de az nem a titok birtoklása, csak egy kívülálló megfigyelő közelítően pontos leírása. Isten országa azonban nemcsak reménység, hanem igazság is: a Szeretet Igazsága. A végső. Ami mindent elfedez és begyógyít, újjáteremt és teljességre juttat... A régiek csak így mondták: Mennyek Országa, Isten királysága.
Jézus ezt is mondta: "Úgy van az Isten országa, mint amikor az ember elvetette a magot a földbe, azután alszik és felkel, éjjel és nappal: a mag sarjad és nő, ő pedig nem tudja, hogyan.
Mk 4,26-27
Nemcsak a születés, a halál és a szenvedés, de a növekedés is az isteni titokzatosság része... Mitől, s hogyan "kerekednek" gyermekeink napról napra, miért virágzik tavasszal a rét? Nem tudjuk - talán csak sejtjük - miért csomagolja be apró magocskákba a természet minden élő eleme a maga genetikai kódját, hogy aztán megfelelő helyen, s időben az élet magba-zárt információja újra megismételje a belészerkesztett programot. Mi pedig a létezés egy másik szintjén csodáljuk a természet erejét és szépségét - dicsérjük és hálát adunk mindezért az Istennek - vagy éppen nem.
Amilyen megfoghatatlan a növekedés, olyannyira megfoghatatlan az Isten országa is. Mindkettő itt van közöttünk és bennünk, történik és létezünk általa, de hogy mi is valójában, azt nem tudjuk. Legjobban akkor "foghatjuk meg" Isten országának titkát, ha azt mondjuk, az a valóság része. A názáreti Mester számos példázatában és hasonlatában próbálta megtanítani tanítványainak a "titkot", de Isten országát nem lehet pusztán információval létrehozni. Isten országának épülése nem "know-how", aminek gyártástechológiai leírása alapján bárhol létre lehetne hozni azt. (Bár vannak egyházacskák, akik ezt így gondolják, sőt "licencdíjat" is szednek érte, de ez terhelje az ő lelkiismeretüket.)
Isten országa reménység. Reménység, hogy az elvetett jó mag kikel. Megérzi az Isten "napocskájának" szeretet-melegét, növekszik, s termést is hoz. Magyarázni lehet az egész procedúrát, de az nem a titok birtoklása, csak egy kívülálló megfigyelő közelítően pontos leírása. Isten országa azonban nemcsak reménység, hanem igazság is: a Szeretet Igazsága. A végső. Ami mindent elfedez és begyógyít, újjáteremt és teljességre juttat... A régiek csak így mondták: Mennyek Országa, Isten királysága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése