A mai nap imádsága:
Uram!
Add, hogy tiszteljelek Téged, s megtaláljam Tebenned életem értelmét, s
felszabadultan szolgálhassalak embertársaim javára! Ámen
Csak az ÚR ad bölcsességet,
szájából ismeret és értelem származik.
Péld 2,6
Az
élet drága, hogy mennyire, azt akkor tapasztaljuk, amikor elveszni
látszik vagy már el is veszítettük... Volt idő, amikor a bolond ember
azt gondolta, mindent megtehet következmények nélkül, mert a Föld sebei,
ha lassan is, de úgyis begyógyulnak... Nos, a huszadik század második
felében már kiderült: nem így van! Földünk rendkívül érzékeny, s bizony
az ember oktalanságával maradandó károsodásokat okozott és okoz ma is:
atombomba, vegyszerek, erdőirtás - hogy csak a legfontosabbakat
említsük.
A
modern felvilágosult ember a JóIstent elküldte/elzavarta a manók,
tündérek, mesevilágába, s sorsának irányítását maga vette kézbe!
Elméleteinek léggömbjei egymásután pukkannak ki, modernitást hirdető
szlogenjeire rácáfolnak a mindennapok. Az elmúlt 40-50 évben elhitte az
ember, hogy modernitáshoz elég azonosulni az aktuális "színes vízzel",
mely szinte félisteni erővel ruház fel, s garantája a sikert, a
boldogságot... hogy mit garantál, azt azok tudják, akik
páncélszekrényben őrzik siker-italaik titkát - nekik biztos profitot,
akik pedig megisszák, azoknak egészségkárosodást biztosít... A fiatalt -
aki élettapasztalat híján még elhiszi, hogy sebezhetetlen -, könnyű
meggyőzni, hogy az élet értelme a száguldás, a szüntelen
mozgásban/történésben-levés, s azt is elhiszi, hogy működik az élet a
JóIsten nélkül is... Csak amikor elmúlik fiatalsága, s rádöbben, hogy az
idő kerekét nem tudja visszaforgatni, akkor döntik depresszióba a
tények: egyik pillanatról a másikra nem tud megfelelni az elvárásoknak,
mert lehet, hogy a testét edzette, de a lelkét nem...
Ki
a bölcs? Aki megsejti már fiatalon is, hogy az élet első felében azért
kell a Teremtőre gondolni, mert az élet második felében - s azt senki
nem tudja hol a határ a két fél között - az istenadta lelkiismeretünk
megszólal, s számonkéri az első felében megcselekedett ill. meg nem
cselekedett dolgokat. Bölcs az, aki tudja, hogy egész élete
"életminősége" attól függ, hogy valóságként beengedi az életébe Istent
vagy sem...
Céljaink...
A mai nap imádsága:
URam!
Add, hogy kezedből tudjam venni a belátható, s a távlatos célokat is.
Te adj erőt feladataim megoldásához, hogy kiteljesedhessek életemben - a
Te túláradó kegyelmed szerint! Ámen
Pál
apostol írja: Szeretném ugyanis, ha minden ember úgy volna, mint én
magam is; viszont mindenkinek saját kegyelmi ajándéka van Istentől:
kinek így, kinek amúgy. A nem házasoknak és az özvegyeknek pedig ezt
mondom: jó nekik, ha úgy maradnak, mint én is. Ha azonban nem tudják
magukat megtartóztatni, házasodjanak meg, mert jobb házasságban élni,
mint égni. A házasoknak pedig nem én parancsolom, hanem az Úr, hogy az
asszony ne váljon el a férjétől.
1 Kor 7,7-10
Ha
mindenki követte volna Saul-Pál ajánlását - azaz mellőzte volna a
házasságot -, akkor hamar kihalt volna a kereszténység, ugyanakkor azt
sem állíthatjuk, hogy az élet kizárólagos értelme csakis a "párban
levés" lenne. Az élet értékét maga a létezés adja, minőségét pedig az,
hogy ki mennyire képes az adott körülmények között megélni emberi
méltóságát.
Nem
volt olyan kor, melyben a szexualitás ne játszott volna fontos
szerepet. Amikor az önmegtartóztatás volt az életideál akkor is, csak
akkor úgy vélték, hogy a legdrágábbért (az üdvösség) a legtöbbet kell
odaadni. Lemondani a szexualitásról gyakorlatilag lehetetlen,
alárendelni Istennek viszont lehetséges. Ezt nevezi a pszichológia
tudománya szublimációnak, amikor is a nemi ösztönökből fakadó erőket a
társadalmilag elfogadott, nem szexuális célok felé tereli valaki. Ez
azonban nem csak egyszerűen elhatározás kérdése, ez karizma, azaz
kegyelmi ajándék. A jó hír, hogy ezt azért kérni lehet a JóIstentől. Ha
nem így lenne, akkor fájdalmas veszteségeinket nem is tudnánk
elhordozni...
Pál
azt mondja: "jobb házasságban élni, mint égni". A szexualitást
kifordító mai világunkban sokan a házasságban elégnek, s aztán úgy vélik
azon kívül van az "Élet". Érdekes módon a házasságok akkor bomlanak
fel, amikor megszűnik valamilyen közös cél - felépült a ház, megvan a
"kocsi is, meg a kicsi is" -, de kiderül, hogy a jóléten és a
reprodukciós program megélésén kívül azért többre is vágyódik az ember.
Ilyenkor a cél megszűnése vagy a cél megvalósíthatatlansága - s ezért az
arról való lemondás - életvezetési válságba, krízisbe, akár
depresszióba is kergetheti, bizony még a hívő embert is. Ilyenkor
nyúlnak sokan "pótszerek", többnyire az alkohol után... Míg a férfiak
ötvenéves korukig igen gyakran kételkednek magukban, vajon jól élik-e az
életüket, de ötven fölött már többnyire megelégednek azzal, amit
elértek; a nők az "ötödik iksz" vonzáskörzetében ill. afölött -
mostanában talán hamarabb is(!) -, kezdenek el kételkedni abban, vajon
jól csinálták-e azt, amit eladdig csináltak...
Élménytársdalmunkban
sokan gondolják úgy, ha nem élnek világi, felfokozott életritmust,
akkor lemaradnak valamiről. S, aki lemarad, az vesztes, az lúzer, az
jobban teszi, ha magának sem bocsát meg... Az élet azonban több, mint a
történésekben való részvétel! Az élet célját nem a megélés (az élmény),
hanem a megismerés adja. Ez pedig a felismeréssel kezdődik: Isten a
"mozgatórugója" mindennek... S mivel Ő a Végső Ok, a Kezdet, ezért nem
lehet más, több és nagyobb Cél sem, mint Ő maga! A hívő ember ezért Őt
keresi, Őt szolgálja, soha nem egyedül, hanem mindig közösségben -
egyszer kicsiben és/vagy nagyban, máskor családiban és/vagy
gyülekezetiben, ez szinte mintegy -, a fontos, hogy közösségben, mert
ahol ketten hárman az Istent keresik, onnan az Isten sincs messzire...
Evangélium...
A mai nap imádsága:
URam! Evangéliumod titkát ismertesd meg velem, hogy Általad tudjam örömmel szolgálni embertársaimat! Ámen
Mert nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje az,
minden hívőnek üdvösségére,
Róma 1,16a
Az
evangéliumon tényleg nincs mit szégyenleni, az azt hirdető keresztények
miatt azonban van pironkodnivalónk bőven! Saul-Pál "missziója" - s
újtestámentumi munkásságának "túlsúlya", hiszen a 27 irat közel felét ő
írta - adta meg azt az alaphangot, mely evangélium-értelmezés Jézus
Krisztus istenemberi szeretetére tette a hangsúlyt, hanem az ún.
"váltságáldozatra". Az apostol hellén területen végzett missziójában
egészen másként érvel, mint ahogyan teszi azt szűkebb hazájában -
teológiailag egyébként teljesen korrekten -, hiszen azt mondja: "Isten
megbékéltetett titeket a Krisztus által". Ezzel maga Pál is beismeri,
hogy a váltságteória elsősorban zsidókból lett keresztények számára
érthető, de az egyetemes látásmódban gyakorlatilag teljességgel
érthetetlen az érvelés, hogy az Isten - Aki egyébként EGY -, Az "megöli
egyszülött Fiát"... csupa szeretetből(?). Ez nemcsak érthetetlen, de
elfogadhatatlan is a józan ész számára. Az effajta keresztény missziót
éppen ezért meg is kellett támogatni katonai erővel, mely hatásos
segítségért az Egyház mindig igen hálás volt. Hogy ennek az az
erőszakkal megtámogatott "missziónak" milyen következményei - a
kulturális veszteséget most ne is említsük(!) - lettek, azt nyomon lehet
követni a világtörténelem alakulásában! Az meg nem vigasztalhat senkit,
hogy más missziónáló vallás sem volt különb a katonai erő
felhasználását illetően...
Az
evangélium lényegmagva tehát nem az, hogy bármekkora latrok is vagyunk -
Isten majd úgyis megbocsájt nekünk. Fentiek értelmében hitványságunk
nagysága abban is megmutatkozik, hogy egyedül csak az Isten-Fiú vére
képes lemosni rólunk istenteleségeink gyalázatát... Bármennyire is szép
ez a kép, s allegorizálva hozza a maga lélekgyógyító gondolatait, az
Isten istenképűségének megélése alapvetően más látásmódot igényel...
Azzal is tisztában kell lennünk, hogy fenti gondolatokat a tradicionális
kereszténységben felnőtt ember nehezen érti meg, de legyünk józanok:
2011-ben, a "modern", keresztény-kulturális gyökereit az utolsó ötven
esztendőben szinte teljesen elveszejtő nyugati világban van egyáltalán
még értelme, létjogosultsága tradicionális kereszténységről beszélni? Ma
Európában katolikus és protestáns egyházaknak is azzal kell
megküzdeniük, hogy az ún. keresztény életfilozófia visszaszorul néhány
száz teológus könyvtárpolcoknak írt könyvébe-tanulmányába, s a
keresztény életvezetés utáni igény rohamosan csökken, ami a gyülekezetek
zsugorodásában jól tettenérhető, s ezzel párhuzamosan megszűnnek az
eddig természetesnek vett indokok is arra, hogy társadalmi tényezőként
tekintsenek a keresztény egyházakra.
Krisztus
megszaporította a kenyeret, s megelégítette az éhezőket. A
kereszténység feladata, küldetése, missziója pontosan ez lenne:
enyhíteni az éhséget - testit és a lelkit is! Az eszközök meg is
lennének rá. Ehelyett azonban az ún. "keresztény" államok kivétel nélkül
hűtlenek lettek eredeti elhivatásukhoz, s vezetőik csúfosan
cserbenhagyták a rájuk bízottakat. Kár is lenne szépíteni a dolgot,
pontosan az ellenkezője történik annak - kicsiben és nagyban is -, mint
ami az Isten akarata! Amit a zsidó-keresztény európai többség
felelőtlenül a világra piszkít, azt egy lelkes kisebbség igyekszik
eltakarítani... Az evangélium diadala azonban nem ez, ez sokkal inkább a
tudatlanság triumfálása. A tudatos Krisztus-követés abban áll, hogy az
erőnek, szeretetnek és józanságnak Lelke által vezérelve úgy alakítja a
keresztény világ a gazdasági, kulturális, szociális törvényeit, azaz a
hétköznapok életét, hogy ne rohanhassanak tömegek a kárhozat
szakadékába, hanem megtapasztalhassák a szeretet erejét, a közösség
gondoskodását, s a szellemi előbbrejutás lehetőségét a saját életükben.
Amíg azonban a keresztény világ fegyverekkel, könnygázzal,
tisztességtelen piaci magatartással és totális kontrollal igyekszik
bizonyságot tenni vezető szerepéről a világban, eladdig nem az
Istenéről, s az Ő mentő szeretetéről tanúskodik, hanem kizárólagos
igényéről a hatalomra...
Kegyes élet...
A mai nap imádsága:
Istenem! Add, hogy Neked élhessek, s megelégedéssel dícsérhesselek minden nap! Ámen
Valóban
nagy nyereség a kegyesség megelégedéssel, mert semmit sem hoztunk a
világba, nem is vihetünk ki semmit belőle. De ha van élelmünk és
ruházatunk, elégedjünk meg vele.
1 Tim 6,6-7
Sok
elégedetlen embert ismerünk. Olyanokat is, akik magukat kegyesnek
tartják, de közvetlen környezetük jól tudja róluk, ők csak kegyeskedők. A
kegyesség gyakorlásának egyik szép időszaka a pietizmus 1670 és 1750
között terjedt el, és az egyéni jámborságot valamint a protestáns egyház
egészét kívánta megújítani. 1750 után a különböző protestáns
egyházakban más és más formákban jelent meg. A pietizmus szó a latin
pietas-ból származik. Jelentése: ájtatosság, istenfélés, vallásosság,
szeretet, kegyelet, gyöngédség, ragaszkodás, odaadás, igazság,
igazságosság, szelídség, jóság, kegyesség, könyörületesség. E
sokjelentésű szót eleinte mégis csúfnévként, azaz a jámborkodó
értelemben használták, de a kezdeti negatív értelmezés után hamar
pozitív értelmet nyert. Pietista (értsd szelíd, odaadó, könyörületes)
emberek nélkül a közösség természetszerűleg bomlik, de ha ott vannak
szeretetükkel "só- és világosság"-ként, akkor szentül az adott közösség,
annak tagjai napról napra, egyre közelebb kerülnek Istenhez.
Nyilvánvaló,
hogy Pál az "élelmen és ruházaton" az élet méltóságteljes
fenntartásához szükséges dolgokat érti. A ma emberének elégedetlenségére
jellemző, hogy az többnyire nem a szükséges, hanem a "kívánt
szükségtelen", az el nem ért "fölösleges" hiányából fakad. Megdöbbentő
igazság, hogy amit annyira kívánunk, azt mind itt hagyjuk, nem viszünk
ki ebből a világból semmit. Nem is hoztuk be ezeket ebbe a világba, mert
nem a mienk az a sok-sok kacat, amit használunk nap mint nap... ezeket
"kölcsönbe" kaptuk csupán. Az élet szépsége, hogy az előttünk járók
szorgalma, s kitartása haláluk után is gyümölcsöt terem: az áldozattal
megépített templomban akár évszázadok múlva is hangzik az ének, de
személyes életünkben is megtapasztalható annak az öröme, amikor is nem
az alapoktól kell építkezni, mert szüleink már megvetették az erős
fundámentumot.
Az
elégedettség a legnagyobb ajándék, ha az Istenen nyugszik, de a
legnagyobb deformáló erő is lehet, ha a múlandóba kapaszkodik. Pál
máshol így kérdez: "Mid van, amit nem kaptál? Ha meg kaptad, akkor mit
dicsekszel vele?" Bizony a hamis megelégedés a legnagyobb átok, mert
megkötözi a szívet, s a kezeket, amit szintén azért kaptunk "ajándékba",
hogy szolgáljunk velük...
Rendelt időnk bölcs megéléséért.
A mai nap imádsága:
Uram,
Istenem! Életem hiábavaló szakaszait látod, s te tudod igazán mennyire
szenvedek miatta. Kérlek, adj nekem tudást, bölcsességet, hogy féljelek
Téged, s szeretni tudjam embertársaimat, s magamat! Ámen
Az ember napjai olyanok, mint a fű, úgy virágzik, mint a mező virága. Ha végigsöpör rajta a szél, vége van.
Zsolt 103,15-16
Ha
csak ez a mai nap múlna el ilyen gyorsan! De az Írás megdöbbentő
igazsága ennél mélyebb igazságot közöl, hiszen többesszámban beszél:
napjaink telnek el ily hamar! Az idő múlásának gyorsaságára nemcsak
abban érhető tetten, hogy a hétfő szinte átmenet nélkül éri a pénteket,
de éveink alig tetten érhető egymásba olvadásában, gyerekeink
felnövekedésében is. Zsenge közös fűszál-életünk társunkkal, akit egy
életre választottunk - vagy majd választunk - hamar virágba borul... Az
ifjúság arcunkat simogató kedves tavaszi szele pedig még nem sejteti,
hogy a szél (vagyis az idő) munkája nem is olyan soká látható lesz
bőrünk feszességén és mindenekelőtt érezhetővé válik lelkünkben.
Az
Istenben bízakodó ember minden napját felülről, ajándékként veszi.
Hálát ad, hogy az új napot megérhette és ismét elgondolkodhat az élet
csodáin. Tudja és érzi, ereje ugyan megfogyatkozhat, de azzal is
tisztában van, hogy a hit szárnyra kelti a megfáradtakat, s ha naponként
ütközik teste lustálkodásra törekvésével, azt is világosan látja, hogy
az igazi gond nem a test, hanem a lélek megfáradása.
Ahogyan
a mezőn egyetlen virág sem haszontalan, ugyanúgy az Istennek is terve
van minden emberélettel. Nincs hiábavaló lét, csak hiábavaló gondolkodás
az életről. Aki nem gondolkodik el élete okán Teremtőjéről, annak élete
hiábavaló. Természetszerűleg fontosak vagyunk önmagunknak, de ha
életünket soha nem járja át a másikat szolgálni akarás lelkülete, akkor
soha nem tapasztaljuk meg mi az áldozat, s mit jelent az emberi élet
törékenysége és ideiglenessége, s ezzel együtt azt sem fogjuk fel,
kicsoda az Isten valójában?
Szomorú
vagy sem, de a szél mindig fúj. Földünkön, ezen a csodálatos
gyöngyszemén a Naprendszernek, valahol mindig viharok dúlnak. Elemi
erővel érezhető tehát: az idő telik... Egyszer a mi életünkön is
végigsöpör az utolsó nagy vihar... hogy még egyszer belezizegjen minden
megszáradt, elkopott testtrészünk és összetörjön bennünk minden
megsárgult emléket, s porrá zúzva mindazt, amit mi életnek hittünk,
felkapja, s magához emelje. Ez azonban nem a megsemmisülés tragédiája,
hiszen az életnek sosincs vége, az egy folyamat, csak belehullunk Isten
egy másik dimenzióban elénk tartott tenyerébe.
Út...
A mai nap imádsága:
URam! Köszönöm, hogy vezetsz az úton, s megóvsz minden veszélytől! Ámen
Szent a te utad, Istenem!
Zsolt 77,14a
Nem csak slágerekben, politikai szlogenekben, de gyakorlatilag minden vallásban gyakran előforduló szimbolikus elem: az út. Minden térben és időben zajló folyamat legelemibb jelképe, legeredendőbben az út maga az élet. Átvitt értelemben a lelkek útja alatt érjük a leszületésünket, vándorlásunkat e földi létben, s majdani kimenetelünket is - ahogyan a régiek képzelték - az "föl" az égbe vagy le a földalatti világba. Az út szimbolikája legerősebben a kínai filozófiában, a taoizmusban jelenik meg, ahol magát a tao kifejezést is "út"-ként értelmezik, és a kifejezhetetlen végső valóság megnevezése. A nagy világvallásokban egyébként az út, az utazás szellemi vagy valós zarándoklat, amely a hívőt közelebb viszi az Istenhez.
A keresztények kezdetektől fogva "úton lévők közösségének" (communio viatorum) határozták meg magukat, mert ez jól példázza, hova is tartozik az egyház, s mi a célja. Az egyház - mint szervezet/szerveződés - a Célhoz, azaz Istenhez segít elvezetni. Sajnos az egyháztörténelem éppen arról tanúskodik, hogy az Egyház nagyon is berendezkedett erre a földi létre, felejtve azt, hogy mi is ennek az istenes közösségnek a végső célja.
Egyéni életünkben (utunkon) sok-sok mindent meg-, s átélünk: járunk kanyargós ösvényeken, csodálatos erdei utakon, s fárasztó "kiépített, hierarchiával aszfaltozott látszólag egyenes utakon, s bizony vannak sosrdöntő útelágazásaink, s némely tudatos pillanatunkban még azt is megnézzük-e hová vezetnek útjaink...
Út vezet a megvilágosodáshoz a nagy vallások tanítása szerint. Az esendő ember útja a megigazuláshoz mindig kanyargós, vagy legalábbis spirál alakú. A kiválasztottaké az egyenes, az ún. királyi út. Az evangélium tanítása szerint a királyi utat egyedül Jézus adja, önmagában - Ő mondja magáról - "Én vagyok az út, az igazság és az élet." Érdekes, hogy a "királyi út" a középkorban a szerzetesi létformát jelentette, mely mentes a világi lét hiábavaló kanyarulataitól....
A régi ember sokkal jobban tartott az utazástól, mint a ma mobilis embere. Úton lenni veszélyt jelentett, hamar a kiszolgáltatottság helyzetébe kerülhetett valaki. Ma sincs ez másképp. Korábban talán rablók és keréktörések tartották rettegésben az utazót, ma más formában, de ugyanaz okoz aggodalmat, félelmet. Az útonlevés az életet jelzi, s az útnak mindig célja kell hogy legyen. Seneca mondja: ha nem tudod melyik kikötőbe igyekezel, a szelek nem segítenek neked. Mi tehát az élet célja? Egyesek szerint nincs is cél, mert az "útonlevés" a folyamatos mozgásban levés, a történésekben mindenáron részt kapni akarás, a cél maga. Korunk ideája, főleg a fiatalok között, akiknek soha nem elég gyors az élet: Élj gyorsan! Sok ifjú s régebb óta ifjú nem számol a keréktöréssel...
Mert vannak élethelyzetek, amikor élet-rohanásunk sebessége, az utak(körülményeink) állapota, s a forgó "kerék" (élet), teherbírásunk végső határáig vagy azon túlra billent minket: s megállunk. Nincs tovább. El kell gondolkodnunk: Honnan jövök, miért vagyok itt, s hova akarok eljutni? Miért is ez az egész nyüzsgés a teremtett világban? Ilyenkor nem szépen hangzó válaszokat, megoldást keresünk. Megoldást nem "általában", hanem megoldást személyesen, nekem... A keresztény ember tudja, hogy a legbonyolultabb élethelyzetekre, életvezetési hibák okozta zsákutca-, vagy gödör-állapotokra is a megoldás: Isten maga. Nincs olyan bonyolult krízis, amire ne ez - vagyis az Isten - lenne a megoldás...
Út...
A mai nap imádsága:
URam! Köszönöm, hogy vezetsz az úton, s megóvsz minden veszélytől! Ámen
Szent a te utad, Istenem!
Zsolt 77,14a
Nem csak slágerekben, politikai szlogenekben, de gyakorlatilag minden vallásban gyakran előforduló szimbolikus elem: az út. Minden térben és időben zajló folyamat legelemibb jelképe, legeredendőbben az út maga az élet. Átvitt értelemben a lelkek útja alatt érjük a leszületésünket, vándorlásunkat e földi létben, s majdani kimenetelünket is - ahogyan a régiek képzelték - az "föl" az égbe vagy le a földalatti világba. Az út szimbolikája legerősebben a kínai filozófiában, a taoizmusban jelenik meg, ahol magát a tao kifejezést is "út"-ként értelmezik, és a kifejezhetetlen végső valóság megnevezése. A nagy világvallásokban egyébként az út, az utazás szellemi vagy valós zarándoklat, amely a hívőt közelebb viszi az Istenhez.
A keresztények kezdetektől fogva "úton lévők közösségének" (communio viatorum) határozták meg magukat, mert ez jól példázza, hova is tartozik az egyház, s mi a célja. Az egyház - mint szervezet/szerveződés - a Célhoz, azaz Istenhez segít elvezetni. Sajnos az egyháztörténelem éppen arról tanúskodik, hogy az Egyház nagyon is berendezkedett erre a földi létre, felejtve azt, hogy mi is ennek az istenes közösségnek a végső célja.
Egyéni életünkben (utunkon) sok-sok mindent meg-, s átélünk: járunk kanyargós ösvényeken, csodálatos erdei utakon, s fárasztó "kiépített, hierarchiával aszfaltozott látszólag egyenes utakon, s bizony vannak sosrdöntő útelágazásaink, s némely tudatos pillanatunkban még azt is megnézzük-e hová vezetnek útjaink...
Út vezet a megvilágosodáshoz a nagy vallások tanítása szerint. Az esendő ember útja a megigazuláshoz mindig kanyargós, vagy legalábbis spirál alakú. A kiválasztottaké az egyenes, az ún. királyi út. Az evangélium tanítása szerint a királyi utat egyedül Jézus adja, önmagában - Ő mondja magáról - "Én vagyok az út, az igazság és az élet." Érdekes, hogy a "királyi út" a középkorban a szerzetesi létformát jelentette, mely mentes a világi lét hiábavaló kanyarulataitól....
A régi ember sokkal jobban tartott az utazástól, mint a ma mobilis embere. Úton lenni veszélyt jelentett, hamar a kiszolgáltatottság helyzetébe kerülhetett valaki. Ma sincs ez másképp. Korábban talán rablók és keréktörések tartották rettegésben az utazót, ma más formában, de ugyanaz okoz aggodalmat, félelmet. Az útonlevés az életet jelzi, s az útnak mindig célja kell hogy legyen. Seneca mondja: ha nem tudod melyik kikötőbe igyekezel, a szelek nem segítenek neked. Mi tehát az élet célja? Egyesek szerint nincs is cél, mert az "útonlevés" a folyamatos mozgásban levés, a történésekben mindenáron részt kapni akarás, a cél maga. Korunk ideája, főleg a fiatalok között, akiknek soha nem elég gyors az élet: Élj gyorsan! Sok ifjú s régebb óta ifjú nem számol a keréktöréssel...
Mert vannak élethelyzetek, amikor élet-rohanásunk sebessége, az utak(körülményeink) állapota, s a forgó "kerék" (élet), teherbírásunk végső határáig vagy azon túlra billent minket: s megállunk. Nincs tovább. El kell gondolkodnunk: Honnan jövök, miért vagyok itt, s hova akarok eljutni? Miért is ez az egész nyüzsgés a teremtett világban? Ilyenkor nem szépen hangzó válaszokat, megoldást keresünk. Megoldást nem "általában", hanem megoldást személyesen, nekem... A keresztény ember tudja, hogy a legbonyolultabb élethelyzetekre, életvezetési hibák okozta zsákutca-, vagy gödör-állapotokra is a megoldás: Isten maga. Nincs olyan bonyolult krízis, amire ne ez - vagyis az Isten - lenne a megoldás...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése