Értelmes élet...
A mai nap imádsága:
Bölcs szívet adj nekem Uram! Ámen
Íme az Úr félelme a bölcsesség, és a rossz kerülése az értelem.
Jób 28,28b
"Bolond keresi a bajt magának!" - milyen igaz ez a kijelentés... "Jön a baj anélkül is, hogy hívnák." ...vagy ahogyan a székelyek mondják: "Kéri a pofont magának". Hosszan lehetne ős-szép nyelvünk szólásait, közmondásait sorolni, melyek a rossz kerülésére biztatnak. Jób könyvének bölcsessége - bölcseleti iskolák vitairatáról van szó -, hogy az emberi bölcsesség nem visz előbbre, nem nyugtat meg, csakis az Istentől jövő.
Sokan akarnak ma is bölcsekké válni - ki ebben, ki abban keresi-találja élete értelmét. A mai korra is érvényes Jézus statisztikája, hogy csak az egynegyed kívánja a teljesség eléréséhez az Isten segítségét. A többiek másban (is) bizakodnak: virágzik az ezotéria - a szó belső körre leszűkített tudást jelent -, talán soha ennyi "üdvözítő" módszer nem volt még egyszerre kapható a vallási piacon! Aki kínos precizitással ügyel a módszerre, azt "nem kerülheti el a siker", jóllehet ez teljesen(!) életszerűtlen, de hát "boldog az az ember, aki nem kárhoztatja magát abban, amit a hisz" - módja Pál apostol...
Aki már fiatalon is beleálmodta életébe a JóIstent - s nem az extrém élményt kívánva, hanem a tartalmat keresve - az nemcsak a rosszat kerülte el, s védte meg magát a klasszikus életvezetési tévedésektől/hibáktól, de erejét is kímélte, melyre a fiatalkoron túl is (ott aztán igazán!) szükség van. Mindezeken túl: Olyan élményeket gyűjthet be magának az ilyen ember, melyek élete második felében nem kísértenek, hanem kísérnek... Ezt úgy hívja a keresztény ember: áldás...
Hitért...
A mai nap imádsága:
Uram!
Életünk kuszaságait jól látod, s azt is, hogy a megoldásokat nagyon
sokszor nem Nálad keressük. Tégy minket szabaddá önmagunktól, hogy a
válaszokat ne rövidtávon keressük, hanem a Tőled kapott távlatba
helyezzük és igazi békességet nyerjünk ezáltal! Ámen
Jaj azoknak, akik a lovakban reménykednek, a harci kocsik tömegében bíznak, de nem folyamodnak az ÚRhoz.
Ézsaiás 31,1
A
ló a régi korokban a gazdagság, a hatalom szimbóluma volt... a világ
nem sokat változott, manapság is a "lóerők" határozzák meg sokak
társadalmi státuszát. A motorház alatti teljesítmény dübörgése, a
garázsban álló kocsik száma bizony sokakat elbűvöl, de ezekbe vetni a
reményt csak egy darabig lehet, amíg nem érinti meg az embert az
Isten-adta perspektíva, vagyis az Élet maga. Fiatalon, egészségesen és
sikeresen jól elboldogulunk magunk is az élet bonyolult úthálózatában,
csak amikor rugalmasságunkat, erőnket és éleslátásunkat kezdjük
elveszíteni, akkor esünk hirtelen kétségbe: Hogyan is terelt minket a
Sors szeszélye ebbe a sötét mellékutcába? Ilyenkor kezd nyilvánvalóvá
válni: miben is reménykedünk!?
Sokan vannak, akik rendes, jó
emberek, de nem tanultak meg imádkozni. Senki nem tanította. Ők nagyon
hálásak, ha valaki melléjük ül, s összekulcsolt kézzel megfogalmazza
szívből jövő gondolataikat, mely fohászra nekik csak az áment kell
rábólintani. Tény, hogy az Istennel való kommunikációt is gyakorolni
kell! Az édesanya sokat megért a baba gügyögéséből, de milyen nagy az
öröme, ha értelmesen kezd el beszélni. A lelki újjászületés is hasonló
ehhez. A megtérés első felsírásakor "nagy öröm van a mennyben", de az
"evangélium teje után a keményebb eledelre is szükség van" - ahogyan
tanít minket Pál apostol. Aki életének túlnyomó részében "lovakban és
harci kocsik tömegében" bizakodott, azaz a megoldást mindig "anyagias"
szempontok alapján kereste, az nem lesz képes egyik pillanatról a
másikra "váltani", amikor az anyagtalan, de nagyon fontos problémákkal
szembesül. Sokan biztatják magukat azzal: "Majd ha megöregszem,
templomba járok, foglalkozom »ilyen« dolgokkal!" Ha!... Ha egyáltalán
megéri valaki, ha el tud menni, ha el tudják vinni, ha lesz egyáltalán
még kedve... Túl sok a "ha", az emberi bizonytalansági tényező...
Mit
jelent az ÚRhoz folyamodni? Ahogyan a folyó a tengerbe ömlik, úgy kell
az embernek is a nagyobb felé, Teremtője irányába állítani életének
folyását. Érezni Isten szeretet-gravitációját, mely életünk minden apró
cseppjét maga felé vonzza, hogy végül egyesülhessünk Vele, s minden
kérdésünk feszültsége feloldódjék Őbenne, akkor és ott, a Nagy
Találkozásban. Jaj azoknak, akik lovakban (lóerőkben) reménykednek!
Hűség...
A mai nap imádsága:
URam!
Elköteleztem magamat... Rád mondtam igent, s parancsolataidra
voksoltam. Add szívembe békességedet, hogy megértve akaratodat
kiteljesedhessen életem, s megmaradhassak a hűségben mindhalálig! Ámen
Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját.
Jel 2,10
A
hűség szó hallatán a felnőtt ember elsősorban a férfi és nő viszonyára
gondol. Tény, hogy életünket alapvetően befolyásolja belénk-teremtett
biológiai programunk, de a hűség életünk más területét is meghatározza.
Manapság már nem "élet-halál" kérdés a párthűség - mint ahogyan az a
borzalmas kommunista időkben, az 1950-es években volt -, de tény, hogy a
hűség biztonságot ígér, melyben az egzisztenciális rész rendkívül
fontos szerepet játszik.
A hűséget sokan illúziónak tekintik, jól
értelemben vett önbecsapásnak, önvédelemnek. Úgy gondolják, hogy a
hűség a változatlanságra épít, a "pillanatot" a "most-érzést" akarja
konzerválni, ami szerintük teljességgel életszerűtlen. Tény az is, a
vágy mindenkiben benne van, hogy örökre választ(ana) magának társat, de
aztán évek múlva - néha sokkal hamarabb - kiderül, hogy a választott
társ mégsem a nagy "Ő". Pszichológusok beszélnek a házaságkötés utáni
depresszióról, melyben a párok közel 10%-a(!) szenved, de nemcsak ez a
jelenség mutatja azt, hogy a párkapcsolatokban valami alapvető gond van
jelen.
A házasságot, mint szimbólumot gyakran használja a Biblia
az Isten és ember kapcsolatára -, joggal, hiszen valami titokzatos
történik egyikben és másikban is. Csupa jószándékból mondogatják
évtizedek óta párban élők: "bizony a szerelem átalakul szeretetté".
Igazuk is van, meg nem is! A szerelem - ha igazi -, akkor nem múlik el,
hanem kiteljesedik. A szerelem ugyanis nem csak a testiségről, az
érzékiségről szól, de a lelkiségről, az emberségről is. Szerelem nélkül -
ez törvény-eleme az életnek; ősi "szer" szavunk törvényt jelent - nincs
boldogság. Ma sokan hiszik a jólét ígéretét szerelemnek, s ezért nem
szerelemből, hanem érdekből házasodnak... Az effajta döntés aztán meg is
hozza keserű gyümölcseit! A Biblia a szerelem összekötő erejét
használja fel annak hangsúlyozására, hogy Isten és ember kapcsolata
szövetségi kapcsolat. Érzések, értelmezések változhatnak egy
kapcsolatban, de a szövetség marad! A házastársi hűségnek csak a morális
és a praktikus oldalát szoktuk emlegetni: egyben tartja a családot, és
garantálja a gyerekek biztonságos felnevelését stb., de ha nincs mögötte
tartalmas emberi viszony, akkor álságos dolog, ahogyan az életszerűtlen
vallásos élet, sem a hitről, annak szépítő és építő erejéről szól,
hanem a presztizsről...
A hűtlenség - beleértve az Istennel
kapcsolatosunkat is - sokkal gyakoribb, mint gondolnánk. Nem beszélünk
róla, hiszen személyiségünk mélyrétegeit érinti. Az imádság ezt a tabut
oldja fel. Beszélünk Vele arról, amit tehernek érzünk, mert tudjuk, hogy
Isten a javunkat akarja. Aki rendszeresen imádkozik, annak életében
nemcsak az Istennel kapcsolatos szoros érzelmi kötődés van benne, de a
kiszámíthatóság igénye is. S ez így természetes! Biztonságvággyal együtt
születünk: s olyan elfogadó kör(ök)ben szeretnénk élni, amely(ek)ben
nem kell attól félnünk, hogy lecserélhetővé válunk. Ha ez nem lenne
ilyen erős belső igény is, nem vált volna a hűség társadalmi-morális
paranccsá.
Az evangélium mindenki számára az, hogy Isten nem hagy
el soha, az Ő szövetsége örök. Ő hű marad akkor is, ha mi hűtlenek
vagyunk hozzá... S miért biztat a Jelenések könyve is hűségre? Nemcsak
azért, mert a hűségnek mennyei jutalma is lesz, hanem azért, mert a
hűség jutalmát már itt a földi életben megkapjuk: áldás formájában...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy felismerjelek Téged, s bizonyságot tegyek szeretetedről, szóban, imádságban és cselekedetekben! Ámen
A tanítványok elmentek és hirdették az igét mindenütt.
Mk 16,20a
Igehirdetés...
Sok-sok érzelmet, élményt idéző szó. Van, aki számára az élet beszédét,
az elveszettnek hitt, de végül megtalált életörömöt, van, akinek az
újrakezdés isteni csodáját, a tartalmas, Istenhez folyamatosan közelítő,
emelkedő életminőséget vagy éppen a bizonyságtevésre való buzdítást
jelenti, de olyanok is vannak - az egyházon kívüliek -, akik
bolondságnak tartják az egészet, mint annak idején a görögök Pál
beszédeit.
"Viva
vox evangelii" -, vagyis az "élőszóval hirdetett evangélium". Az a
többnyire szószéki "munka", ami nem ér véget a prédikáció utáni ámennel,
hanem folytatódik hiteles életvezetésben, ami mindig hatásosabb, mint a
hitvitás bizonygatás: "Nekünk van igazunk!" A keresztény (azaz:
krisztusi) ember alázattal elismeri, hogy az igazság mindig Istennél
van, s abból mi legfeljebb egy keveset ismerhetünk fel, azt is csak
kegyelemből! Az élet titkát ugyanis csak elfogadni lehet, megérteni
soha. Megérteni nem lehet a kenyér tápláló ízét, a szőlő nedvének
szomjoltó tulajdonságát vagy a zene harmóniáját, legfeljebb élvezettel
fogadni azt, amit beleteremtett a JóIsten. Hiába próbálkozna valaki
kémia képletekkel leírni annak a kenyérnek az ízét és illatát, amit
édesanyánk sütött vagy annak a szőlőnek az aromáját, amit nagyapánk
szőlőjében ettünk gyermekkorunkban - sikerülni bizonnyal nem fog.
Ahogyan a fizika hangtani képleteivel leírt Bach-passió sem azt az
emelkedett élményt adja vissza, mint amikor átengedjük magunkat a zene, s
az Isten átölelésének...
Az
Ige, az Isten Igéje is titok. Ugyanakkor költészet is, igazság is,
bizonyosság és erő. Emberi gondolatokba csomagolt isteni komplexitás,
amit egyikünk így, a másikunk úgy gondol, értelmez. Ki élvezi jobban a
zene harmóniáját? Aki templompadban hallgatja a hangszerek királynőjének
Istenhez csalogató dallamait vagy az orgonista, aki egész életét a
sípok bűvöletében éli. Vitatkozni ezen lehet, de semmi értelme...
Az
igehirdetés nemcsak bizonyságtevés az Istenről, de egyben tanítás is.
Ezt a korszellem hatása alá került, élményre koncentráló keresztény
testvérek elfelejtik. Az igehirdetés egyben az istenes életvezetésre
való eljuttatás, az abban való megerősítés tudománya is egyben. Tudás,
amit birtokolni csak az tud, aki hajlandó együttmunkálkodni a
Szentlélek-Istennel. Mert nem kizárólag csak az az igehirdetés, amit
elmond a lelkész, s hallanak a szószék alatt ülők, hanem az, amit a
Lélek által meghallanak a hívek...
A
tanítványokat elküldte a Mester, hogy tanítsanak. "Tegyetek tanítvánnyá
minden népet!" - ez a missziói parancs. nem azt mondta, hogy
formáljátok az emberek gondolkodását a magatokéra, hanem azt, hogy
"tegyétek őket tanítvánnyá". Aki tanítvány, az nem önmagáért, magasabb
célért tanul. Tudja, hogy az istenadta Élet szolgálatába állított
munkás, aki egy a tanítványi láncolatban. Ember, s nem kinyilatkoztató
félisten. Ember, aki tévedhet emberségében, emberi gondolataiban, de nem
tévedhet abban, hogy az Isten az Isten...
Szeretet...
A mai nap imádsága:
Uram! Add, hogy szeretetedet továbbadva élhessek teljességben - Általad! Ámen
Szeretteim,
szeressük egymást; mert a szeretet Istentől van, és aki szeret, az
Istentől született, és ismeri Istent; aki pedig nem szeret, az nem
ismerte meg az Istent; mert Isten szeretet. Abban nyilvánul meg Isten
hozzánk való szeretete, hogy egyszülött Fiát küldte el Isten a világba,
hogy éljünk őáltala. Ez a szeretet, és nem az, ahogy mi szeretjük
Istent, hanem az, hogy ő szeretett minket, és elküldte a Fiát engesztelő
áldozatul bűneinkért. Szeretteim, ha így szeretett minket Isten, akkor
mi is tartozunk azzal, hogy szeressük egymást.
1 Jn 4,7-11
Ebben
a szakaszban (4 vers) tizenháromszor szerepel a: szeretet szó. Ezeket a
mondatokat pedig az a tanítvány veti pergamenre, aki magát így
azonosítja: a szeretett tanítvány. A Mester tizenkettője közül ő az, aki
nem hal mártírhalált. Patmosz szigetére száműzve, hordozva a tanítványi
magányosság keresztjét, késő öregségében, amikor már járni is alig
tudott, de azért segítséggel még bebotorkált övéihez csak ennyit
mondott: "Szerssétek egymást!", majd elhalkuló hangon újra csak ezt
motyogta: "Fiacskáim, szeressétek egymást!"
Csodálatos ősi magyar
nyelvünk jelzi, hogy szeretet nélkül éhen hal a lélek, hiszen a szer
régen azt jelentette törvény, s törvény azaz a szer, etet, vagyis éltet.
De még az is benne van ebben a szóban, hogy ehhez két ember kell: egyik
eteti a másikat... Nem "megeteti" a törvénnyel - ahogyan az manapság a
nagy világpolitikában gyakran megtörténik, hiszen itt nem emberi, hanem
isteni törvényről van szó! Az Isten törvénye pedig az szeretet! Ezt kell
hogy munkálja mindenki, aki csak félig szeret vagy csak önmagát
szereti, az csak "fél-ember".
Nagyhétben vagyunk, a böjti időszak
finisében. Húsvét ünnepére készülődünk melynek üzenete a teljesség.
Nagypéntek üzenete, hogy ha az Isten meghal számunkra, akkor csak
félemberek vagyunk, húsvét csodás hajnalának evangéliuma/jó híre pedig
az, hogy Istennel együtt teljességre jutunk. A Mysterium Dei/az Isten
legnagyobb titka a hét első napján, azaz a nyolcadik napon történik.
Ettől a naptól kezdve nemcsak új időszámítás kezdődik, de egy új
korszakba is léptünk. Így lett Krisztus száma a nyolcas! Ezért az első
baptisztériumok, kereszelő medencék nyolcszögletűek, a korakeresztény
bazilikák, s azok apszisai is nyolcszögletűek... S figyeljük meg: nagyon
sok szószék és keresztelő-kút is nyolcszögletű, mert hitvalló
keresztény elődeink ezzel is ki akarták fejezni: aki Krisztusban van, az
a teljességben van. S mikor teljes számunkra az élet, mikor egész,
ahogyan szoktuk mondani: mikor kerek a világ? Csakis akkor, ha benne van
a megbocsájtás... Enélkül nincs harmónia.
S ha már említettem a
keresztséget, akkor ne felejtsük el: Nem katolikusnak, reformátusnak
vagy evangélikusnak keresztelnek minket, hanem Jézus nevébe keresztel
"bele" minket a plébános, a lelkipásztor avagy a lelkész... Ezért a
keresztség az egyetlen ökumenikus szentség, amin nem vitatkoznak a
teológusok, ebben teljes a keresztények egysége.
Manapság sokféle
egységről beszélnek: pártegység, nemzeti egység, európai közösség
egysége. Húsvét evangéliuma, jó híre, hogy Isten egy akar lenni az
Emberrel, vagyis mindenkivel. Azzal az emberrel, aki első indulatával
mindent csak elront... Húsvét jó híre nemcsak az, hogy megbocsájtás van,
de új kezdés is. János, a szeretett tanítvány nemcsak azt hangsúlyozta
egész életében, hogy a szeretet új korszakában vagyunk, hanem azt is,
hogy ezáltal Istenben vagyunk. S aki Istenben van, az tud másképpen is
gondolkodni: amikor széthúzás van, szeretetével az egységet munkálja,
amikor az önzés eluralkodik, akkor ő önfeláldozó szeretettel szolgál...
Talán soha ennyire nem volt szükség hangsúlyozni: Béküljünk ki Istennel,
mert ő már kibékített minket Fiában, az Ő minden emberi értelmét
meghaladó kegyelme által...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése