Irányultság...
URam!
Ne engedd, hogy célt tévesszen éltem! Add, hogy meg tudjam
különböztetni minden nap, mi az, ami fontos, s Hozzád emel és mi az, ami
lényegtelen, s csak eltávolít Tőled és az enyéimtől! Ámen
URam, neked nem nehéz segíteni az erőtlent a sokasággal szemben!
Jn 2,15-16
Néha
vannak rossz álmaink... aztán felébredünk, s megnyugszunk: csak álom
volt, nem valóság! Lidérces ébredésünk után, álom és ébrenlét határán
még elemi erővel él bennünk az élmény egy darabig: az álombéli félelem
nagyon is valós volt! Van, aki pedig ébren van, eszik-iszik/szalad-mozog
és mégis álmodik, s nem akar tudni a valóságról. Lelke mélyén az ilyen
ember nagyon is jól tudja, hogy amit álmodik, az csak álom, de nem akar
"felébredni", mert a valóság súlya alatt összeroppanna az egész élete.
Ilyenek a családban gyerekként megnyomorított lelkűek, akik szekták
hálójába kerülve - vagy abba a szülői ráhatás okán még jobban belenőve
-, évről-évre még nyomorultabbá válnak; ide sorolhatóak a hazugságban
élő házastársak, akik naponta becsapják magukat, hogy minden rendben,
közben semmi nincs a helyén... egyszóval ők azok, akik "lelki hullaként"
úsznak az árral.
Aki "ébren van" - mert Isten kegyelme révén
"felébredt" - az látja, hogy félelemre semmi ok, hiszen így is meg úgyis
az Isten kezében vagyunk. Semmi értelme félni a III. világháborútól,
mert egyrészt már jó négy éve zajlik, csak ez se nem stratégiai, se nem
technikai, hanem ideológiai csata, ahol értelemszerűen nem a test, hanem
a lélek van végveszélyben -, de az nagyon, másrészt a felismert tények
egyfajta "légvédelmi szirénákként" nem arra figyelmeztetnek, hogy
vigyázz, bombatalálat érhet, hanem arra, hogy vigyázz, eltérítenek,
megtévesztenek, és nem fogsz kilépni az illúziók világából, örökre
fogoly maradhatsz! Ebben a mostani világégésben nem pincébe kell
lerohanni menedékért, hanem a lelkünk legmélyére, ahol csöndben hozzánk
szól, s átkarol, s megnyugtat az Isten. Ebben a globális lelki háborúban
apáink, fiaink és most már asszonyaink, lányaink sem a fronton
küzdenek, hanem hatalmas monitorok előtt ülve, közösségi hálók
fogságában vergődve véreznek el. Rengeteg a naponta elhulló, az
elveszett lélek, azokról nem is beszélve, akiket már a huszadikszázadi
média-háború elsődleges atomcsapása már legelején letarolt, s akik mégis
életben maradtak, azokkal a tévé-rádió-nyomtatott-sajtó-alapú
fogyasztói társadalom sorozattüze végzett. Könyörtelenül, hidegvérrel,
brutálisan...
Aki a világban akar élni, azt már eltalálta a
halálos lövés, mert bedőlt a lélekveszejtő propagandának, ami azt
hirdeti: "Csak neked, csak most... jár a jólét, a boldogság, és csak
azért vagy a földön, hogy élvezd a léted minden percét!" Aki világnak
akar megfelelni, az emberek után lohol, rabja a divatnak, a
korszellemnek: "Csak nem lemaradni semmiről, csak benne lenni minden
történésben!" Így lesz számra élet(át)formáló erejű a pletyka, s
"hírértékű" a felületes csillogás... Mert pletykának számít a bulvár
hírek olvasgatása, a közéleti személyek ügyes-bajos dolgain való
csámcsogás, minden személyeskedő eszmecsere, azaz minden olyan tett, ami
valakinek az életében történő vájkálást jelenti, még akkor is, ha
látszólag ő maga szólít fel erre azzal, hogy az életét kirakatba teszi.
Csapda ez, s több szintet le lehet esni általa. (Én személy szerint
mindenkit óva intenék a közösségi oldalakon való részvételtől is, majd
idővel egyre többen rájönnek arra is, miért.) Az úgynevezett "napi
politizálás" is pletykának minősül, hiszen elég egy-két ilyen hírt
elolvasni jobbról-balról, s azonnal érthető lesz, hogy miért is... Az
egész ugyanis egy zoknibábszínház, s kifejezetten felemelő érzés, amikor
ezt a csámcsogást végleg elengedi az ember. Ez persze egyáltalán nem
jelent tájékozatlanságot, hiszen megnézhetjük a "látványkonyha"
kínálatát, csak már tudjuk, hogy nem érdemes elrontani ezekkel a
műételekkel a gyomrunkat, s az nem különleges élvezet, ha rágcsálhatnám a
mócsingot...
Az Istenben élni akaró ember megpróbál a lehető
legészrevétlenebbül élni ? sokszor csak a lelki próba, a karakterjavító
tréning kedvéért. Csendesnek, figyelmesnek lenni, s alapvetően inkább
hallgatni, mint beszélni, nem nyüzsögni, fontoskodni, állandóan
telefonálni, csetelni, azaz folyamatosan hírt adni önmagáról. Az
embernek nincs szüksége látványos gesztusokra ahhoz, hogy érezze: ÉL!
A
hívő ember tudjam hogy ő akkor is "van", ha a létéről senki se tud,
csak a JóIsten. A hívő élet azt jelenti, hogy őszintén, igaz szívvel,
finoman, kedvesen, csendesen, de kritikusan (megítélve, de nem elítélve a
világ dolgait), energikusan, fegyelmezetten és derűsen éljük az
életünket: nem magunknak, de magunkért is, az Istenben...
Szabadulásért, szabadításért.
A mai nap imádsága:
Uram, Istenem! Feladataim terhének hordozásában segíts engem! Ámen
Az élő Isten megment és megszabadít.
Dán 6,28
Még
az oroszlánok verméből is, ahonnan nincs szabadulás, onnan is! Valóban?
Vannak helyzetek, melyeknek szorításából nincs menekvés. Terminusok,
halaszthatatlan feladatok lélekgyötrő érzését ki ne ismerné? Az erőnk
elfolyik, a lehetőség elszalad, és a kudarc minden járulékát pedig a
lélek cipeli...
Szabadulás. Ez a kulcsszó a boldogsághoz.
Szabadulás nélkül nincs beteljesülés. Szabadulás nélkül csak kötöző
gondolatok, beteljesületlen kívánságok vannak... Sem a fiatal sem az
idősebb nem mentesül ezalól. Nagyon sokan úgy gondolják, hogy a
szabadulás, az az ember kezében van. "Mindenki a maga szerencséjének
kovácsa." - tartja a szólás is. Így aztán sokan keresik a "megoldást" a
pohár alján, a kicsapongó életben, a birtoklás gyönyörűségében. Érdekes
módon nem találják, sőt méginkább rabjaivá váltak annak, amitől a
megoldást várták... Végül is a sors azzal veri meg őket, amihez
leginkább ragaszkodtak.
Az igazság az, hogy nem vagyunk
szabadulóművészek, szükségünk van külső segítségre. Isten az, aki
szabadít, Isten az, aki képes megmenteni. Másba is lehet vetni a
bizodalmunkat, de nem érdemes! A Teremtés törvényei végül is
érvényesülnek, s kiderül, amit már az elején is láthattunk volna, ha
Fölfelé tekintünk.
Dániel csodás módon megmenekült. A gödör
mélyén nem huzigálta a kiéheztetett oroszlánok farkát, s később sem
hencegett, hogy ő milyen sikeres magatartás-kutatója az oroszlánoknak. A
veszély azt jelenti: az életedbe is kerülhet. A bűn márpedig veszélyes
dolog, mert kapcsolatba kerülni vele azt jelenti, a legdrágábbat, a
legfontosabbat, életed garanciáját kockáztatod...
Szenvedés, halál...
A mai nap imádsága:
Istenem!
Te látod, hogy saját elmúlásomon kevésbé aggaszt, mintsem szeretteim
elvesztése, de tudom, hogy minden gondomat kezedbe tehetem. Uram,
gondviselő jóságoddal ölelj át mindannyiunkat, hogy földi örömünk teljes
legyen Tebenned, s ne rettentsen meg minket az elmúlás örök törvénye
sem! Ámen
Jób így kiáltott barátainak:
Mert én tudom,
hogy az én megváltóm él, és utoljára megáll a por fölött, s ha ez a
bőröm lefoszlik is, testemben látom meg az Istent.
Jób 19,25
Az
agonizáló ember utolsó földi vigasza vagy a hit halálon átívelő
bizonyságtevése az, amit a az örök emberi szenvedést megtestesítő Jób
szájából hallunk? Az Isten szeretetének felfoghatatlan nagysága
nyilvánul meg abban is, hogy bár az utolsó szó jogán sokmindent
mondhatunk, de a végső szó az Övé...
Tény, hogy saját
szenvedésünk, de szeretteink szenvedésének látványa különösképpen is
megvisel minket. A nagy eszünkkel próbáljuk, de nem igazán tudjuk
megérteni a szenvedés miértjeit. Ha keresünk, akkor könnyítő válaszokat
találunk nyomorúságaink elhordozására, de megoldást az életünk
elmúlására csak Isten adhat. Isten maga az élet, s ha Ő nincs velünk,
akkor elsorvadunk, nemcsak testben, lélekben is... s bizony nincs
elszomorítóbb annál, amikor a test elemésztődését megelőzi a lélek
fonnyadása! Sokan adják fel, s reménység nélkül, megkeseredve lépnek át
ebből a láthatatlan világból, abba az örök láthatatlanba. Talán nem
járunk messze az igazságtól, ha azt merjük állítani, hogy akiben nincs
meg az Istenbe vetett hit lendülete, az örökre ottmarad a "határon". (A
gazdag és Lázár történetéből tudjuk, hogy Ábrahám kebele és a gazdag
között áthidalhatatlan nagy szakadék van, hogy ne legyen átjárás...) S
mi ez, ha nem gyönyörű képies evangéliumi leírása "a már nem, s még nem"
kétségbejtő állapotának? Egy bizonyos: testünknek, ennek a csodálatos
isteni masinának valamelyik szerkezete egyszercsak nem fogja tovább
bírni... Hiába az akarásunk, az elhasználódott fogaskerekek már nem
lesznek képesek betölteni feladatukat, s életünk istenteremtette
gyönyörű óraműve szép lassan leáll. Testünk már nem "ketyeg" tovább, s
ránk köszönt a végső nyugalom... S tényleg csak ennyi volt?
Aki
életében érezte Isten közelségét, az nemcsak hiszi és reméli, de tudja
is, hogy az Aki "utoljára megáll a por fölött" az az életet
meg(-ki)váltó Isten. Nem állít vissza az elejére, mint a társasjátékban,
hogy újra és újra elhordozzuk sorsunkat (csak más testben, ahogyan a
lélkevándorlást preferálók gondolják), s lekörözzük a többiket, hanem
egyszerűen magához emel... Ez az egymásratalálás majd mindenre megoldást
ad, hiszen akkor mi is ugyanúgy fogjuk látni az Istent, ahogyan Ő lát
minket. Azaz: ismerni fogjuk Istent, s ezért már nem kérdezünk semmit,
csak énekelünk, énekelünk, dicsérve Istent végtelen szeretetéért...
Újrakezdés...
A mai nap imádsága:
Istenem! Viseld gondunkat! Ámen
Vétkeztem,
mert görbévé tettem az egyenest, de Isten nem eszerint fizetett meg
nekem. Megváltott engem, hogy ne jussak a sírba, és életem a
világosságban gyönyörködjék. Mindezt kétszer-háromszor is megteszi Isten
az emberrel, hogy visszahozza őt a sírból, és ráragyog az élők
világossága.
Jób 33,28
Vannak pillanatok, amikor felismerjük:
Isten kegyelme nélkül bizony elvesztünk volna... és sokan vannak, akik a
"mennyei segítség" ellenére sem értenek az isteni szóból -, s mindent
úgy tesznek továbbra is az életükben, mintha mi sem történt volna.
Olyanok is akadnak, akik ráadásul erényt kovácsolnak a vakmerőségükből
és dicsőségként hivalkodnak azzal, amit szégyellni kellene. Találó a
bölcsességirodalom egyik ószövetségi gyöngyszeme: "Bolond dicsekszik az
ostobaságával!"
Értjük vagy sem Teremtőnk apró
"figyelmeztetéseit" - az a mi gondunk, de hogy majd akkor és ott, a
végelszámolásnál ne hivatkozhassunk semmilyen körülményre, Isten
életünkben kétszer-háromszor - nem többször, két-három alkalommal -
különösen is "beleszól" az életünkbe: betegség, veszteség, tragédia
olykor még a halállal való indirekt találkozásunk is megállító ereje
lehet a Gondviselésnek. Okulunk vagy sem ezekből, az a mi személyes
döntésünkön múlik, de sajnos a többség még ekkor sem látja be, hogy
változtatnia kellene életén, mert ha nem, akkor végképp életvezetési
szerencsétlenkedéseik áldozatává válnak, többnyire magukkal rántva a
szeretteiket is...
Jób könyvének írója arról a reménységről tesz
bizonyságot, amely mindannyiunknak vigasztalás lehet a nehézségekben:
Isten "utánunk nyúl", kivált minket a nyomorúságunkból, hogy
gyönyörködhessünk az életben. Abban, ami egyszeri és megismételhetetlen!
Milyen érdekes... egy-egy nagy betegségből felépülve hogyan tudunk
örülni annak, hogy bőrünkön érezzük a Nap melegét, a szellő simogatását,
s milyen lélekemelő, amikor a kórház fehér falai után újra
gyönyörködhetünk a virágok káprázatos színeiben.
Aki bölcsült a
saját szenvedése árán, az másképpen látja mások szenvedését is.
Felfedezi, hogy Isten közeledik feléje mindenben, s mindenkiben, s mivel
tudja, hogy Isten nélkül szürkén telnek a napok, s hamar beleshet a
dolgokat csak feketén-fehéren látni tudó média-gerjesztete
pszichózisába, ezért elsősorban nem a napi híreken tájékozódik, hanem
figyel a lelkében rezdülő belső hangra...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése