A mai nap imádsága:
Uram!
Az idő múlását az ünnepek vonzásában különösen is érzem. Add, hogy
bölcsen tudjam forgatni rám bízott talentumaidat, s meglássam akaratodat
naponta! Ámen
"Amikor elküldtelek titeket erszény, tarisznya és saru nélkül, volt-e hiányotok valamiben?" "Semmiben" - válaszolták!
Lukács 22,35
Százmilliók
nélkülöznek e világban. Mire betűim e sor végére érnek, két ötéven
aluli gyermek meghalt csak azért, mert nem kapott meg alapvető
gyógyszert, vitamint vagy tiszta vizet. Naponta mintegy harminzezer(!)
gyermekről van szó... A világ fejlettebb részében pedig egészséges
fiatalok mérgezik magukat, legális és illegális drogokkal. Csak az
európai drogfogyasztók - többnyire fiatalok, hiszen meg sem érik az
idősebb kort - vannak tízmillióan! Az "Independent" c. legnagyobb brit
liberális lap címlapon kért bocsánatot olvasóitól, mert tíz éven át a
"könnyű" drogok (pl. marihuána) fogyasztása mellett kampányolt. Mára
kiderült, még a "könnyű" drog is skizofréniát (tudathasadást) okoz...
(Arra még nem készült tanulmány, hogy a "lódózisú" kábítószerek mutagén
hatásai mit produkálnak hosszú-távon, de gyanítom, hogy unokáink már
bizonnyal emlegetni fogják - s nem áldást mondva - nagyszüleik
szabadosságát.)
Ha ezt a szót halljuk "hiány", akkor többnyire az
anyagiakra gondolunk: államháztartási hiányra, fedezet hiányára
egészségügyben vagy oktatásban. Túlnyomórészt olyan dolgokra gondolunk,
amit így is úgy is megemészt a moly vagy a rozsda... Pedig az igazi
hiány az, ami nem múlik el soha, ami megfizethetetlen: a szeretet, a
türelem, a jóság, a békesség, az öröm... Ha útra kelünk - márpedig
életünk egy hosszú vándorlás -, akkor erszény (bankkártya), tarisznya
(kofferek, kerekes bőröndök) és saru (mobilitást segítő eszköz: pl.
autó) nélkül nem is indulhatunk el. Vándorlásunk ugyan ebben a világban
is "történik", de nem ebben a világban van a célja, hanem egy másikban!
Alapvető hiba, ha azt gondoljuk az élet sikeressége csakis abban mérhető
le, hogy ki hány eseményt látott vagy volt futólag részese. Ez csak
akkor lenne igaz, ha az anyagban lenne a lét teljessége, s a matéria
adná a garanciát a boldogságra.
Az igazság az, hogy minden
elmúlik. Mindent vissza kell adnunk Annak, Akitől kaptuk. Fiatalságot és
erőt, lendületet és egészséget. Darabokban vagy "radikálisan-egyben" -
sorsunktól függ. Egyik német közmondás igazsága jól foglalja össze: "Az
utolsó ingnek nincs zsebe!" Azaz, amibe utoljára felöltöztetnek minket,
annak zsébébe hiába is tennénk bármit, "odaátra" nem tudjuk átmenteni...
Ha mezítelenül jövünk ebbe a világba, s úgyis megyünk ki belőle, akkor
mi az ami a legtöbb? Csakis az Isten! Ő nem (meg)vásárolható, nem
birtokolható, s mégis Őt keressük, akarjuk mindenben. "Ha Ő velünk, ki
ellenünk?" - énekeljük evangélikus himnuszukban. A tanítványok
küldetésük közben érezték az Isten közelségét - nem is szenvedtek
semmiben sem hiányt. Az Isten-kapcsolat ugyanis megváltoztatja
viszonyunkat emberekhez és tárgyakhoz. Aki Isten közelében van a terhet
is könnyebben viszi, hiszen átéli a megmagyarázhatatlan csodát: Az
URIsten akkor is ad, amikor látszólag elvesz...
Békesség...
A mai nap imádsága:
Uram!
Te látod, s tudod, hogy a Tőled elfordult világ hová jutott
embertelenségében... Adj nekem halló füleket igédre, hogy aszerint
tudjak élni, Benned megtaláljam békességemet, s tálentumaimmal, melyeket
Tőled kaptam, békéltetni tudjak másokat is! Ámen
Ezért
ha valaki Krisztusban van, új teremtés az: a régi elmúlt, és íme: új
jött létre. Mindez pedig Istentől van, aki megbékéltetett minket
önmagával Krisztus által, és nekünk adta a békéltetés szolgálatát.
2 Kor 5,17-18
Felnőtt
vagy gyermek, férfi vagy nő, ugyanazokat a dolgokat akarják:
biztonságot, elrejtettséget, örömöt, egyszóval: az élet normalitását.
Korunkat sokszor éri kritika: Ez így "abnormális" -, de amióta a világ
világ, ez az elhajlás a "normálistól" mindig jelen van az ember
szívében. Hiszen ha az ember normális, akkor nem veri a
feleségét/családját, ha normális, akkor nem a pohár fenekén keresi a
megnyugvást, ha normális, akkor örömet jelent számára a munka, ha
normális, akkor nem rombol, hanem épít, ha normális, akkor nem válik
szolgájává a bűnnek, s nem öl embert sem csatatéren, sem anyaméhben...
Az
ember többnyire mégis úgy él, minta nem lenne normális... Múlandó drága
éveit az elmúlók gyűjtögetésére szánja, egészségét, mások biztonságát
is kockára téve eszelősen igyekszik megvalósítani céljait, melytől a
boldogságát reméli. S ha elfogy a testi erő, ha a rozsda, a moly
megharapja az embertelen áldozatot követelő "kincset", akkor derül ki, a
boldogság nem a megfoghatóban, a kiélvezhetőben koncentrálódik, hanem a
láthatatlan, de nagyon is jól megérezhető lélekben.
Lelki élet
pedig Isten nélkül nem létezik. Aki kizárja életéből Teremtő Urát, az
lelketlenné válik, aki az istenes értékek nélkül igyekszik jóvá válni,
az idővel maga is belátja, hogy végső soron önzése vezérelte... Ilyenkor
romkban hever a lélek, s külső segítség nélkül nincs megújulás, egyedül
az Isten Szeretete képes talpraállítani, megmutatni a helyes irányt,
átértékelni a múltat.
A múlt hatalma olyan erő, amit a ma embere
nem akar komolyan venni, s amikor a múlt maga alá gyűri a jelent, akkor
már késő. Egyre több az életvezetésében "becsődölt" ember, a kereső
lélek, de nagy részük még mindig politikában, gazdasági mutatók
javulásban hiszi a megoldást, s nem az Istenben. Márpedig létünk
alapvető "problémáit" csak akkor tudjuk megoldani, ha visszatalálunk
Ahhoz, Aki az Élet Ura... Ennek a misztikus útja a Krisztus-esemény, a
kinyilatkoztatás csodája.
A test biztonságánál több a lélek
bizonyossága, mely a múlt máig ható megkötöző erejét az Isten
szeretetében semmivé foszlatja, s az örök emberi aggódást, mely
boldogságunk mindennapi kerékkötője, felválthatja az Istennek
elkötelezett, szolgáló élet, ha hajlandóak vagyunk belesimulni az
Örökkévaló békítő akaratába...
Kapcsolatunk...
A mai nap imádsága:
Uram!
Áldott légy mindazért, amit megengedtél nekem az életemben. Örömet és
bánatot, fényt és árnyékot egyaránt köszönök Neked! Kérlek segíts
bölcsen élni napjaimat, hogy akaratoddal ne ellenkezzek, s vonzásodat
önzésemmel ne korlátozzam! Ámen
Feleséghez
vagy kötve? Ne keress válást. Feleség nélkül vagy? Ne keress feleséget.
De ha megnősülsz, nem vétkezel, és ha férjhez megy a hajadon, nem
vétkezik. Az ilyeneknek azonban gyötrelmük lesz a testben, én pedig
szeretnélek ettől megkímélni titeket. Ezt pedig azért mondom,
testvéreim, mert a hátralevő idő rövidre szabott. Ezután tehát azok is,
akiknek van feleségük, úgy éljenek, mintha nem volna, és akik sírnak,
mintha nem sírnának, akik pedig örülnek, mintha nem örülnének, akik
vásárolnak valamit, mintha nem volna az az övék, és akik a világ
javaival élnek, mintha nem élnének vele, mert e világ ábrázata elmúlik.
1 Kor 7,27-31
Jó
dolog nem egyedül ágyba bújni, s jó dolog úgy ébredni, hogy valaki
mellől kelünk fel, de az tény, hogy sok párkapcsolat csak akkor
tekinthető harmónikusnak, amikor mindketten alszanak... A harmónia,
amire mindenki vágyakozik a statisztikák szerint csak álom marad, mert
lemondani önmagunkról a másikért - életünk talán legnagyobb kihívása.
Elvárásaink bőven akadnak a férjünkkel, feleségünkkel, barátunkkal,
barátnőnkkel szemben, a nehézséget az adja, hogy partnerünknek is
ugyanúgy vannak várakozásaik felénk, s azok mindig többnek tűnnek, mint
amit mi kívánunk...
Vita nélküli, hogy Pál apostol radikális
egyszerűsége hatásos megoldást kínál - de csak a végidőkre. S mivel az
idők végezetének még közelítő dátumát sem tudjuk, ezért abból kell
kiindulnunk, hogy ha Isten az embert férfivá és nővé teremtette, egymás
segítőtársának, akkor ebbéli tervébe a Teremtőnek illik belesimulnunk...
A mindent eldöntő "Hogyan?"-t sokan próbálták már szabály(ok)ba
préselni, de az élet egyik legfontosabb szabálya, hogy annak törvényeit
nem mi szabjuk meg, nem mi alakítjuk, hanem az élet maga, s kiváltképp
annak Istene...
A hívő ember tudja, hogy lelki egyensúlyát az
Isten nélkül elveszítené, ezért igyekszik Isten akaratát megismerni, s
aszerint élni. Ahogyan a réten számtalan virág ékeskedik, de nem
mindegyiknek ugyanaz az igénye - egyiknek a kevesebb eső, a gyengébb
talaj is elégséges ahhoz, hogy virágozzék -, ugyanúgy mi emberek sem
vagyunk egyformák. Amiben mégis azonosak vagyunk: Mindannyian a fény
felé tartunk, s eközben igyekszünk gyümölcsöt teremni, mások hasznára
élni, Isten dicsőségét valamiféleképpen, részben visszatükrözni.
Az
hogy élhetünk: ajándék. Az, hogy társsal élhetünk még nagyobb ajándék,
de az igazi kiváltságos ajándék, hogy az ÚRnak élhetünk, s
szolgálhatunk. Nem szabad elfelejtenünk, hogy bármit szólunk vagy
teszünk - Isten mindezekért egyszer megítél minket. Aki felismeri az
Isten élet-törvényeiben megnyilvánuló szankcióit, az már nem okos akar
lenni, hanem bölcs, mely bölcsességét az ÚR félelme munkálja.
Mindennapi kenyerünk...
A mai nap imádsága:
URam!
Hála Neked gondviselésedért, s a mindennapiért! Add, hogy tudjam
javaimat megosztani másokkal is, hogy mindenben megnyilvánulhasson
megtartó szereteted! Ámen
"mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma."
Mt 6,11
A
"falat kenyér" misztériuma már a múlté. A "mindennapi kenyér" manapság
nem mindenkinek csak a kenyeret jelenti. Hiszen igen sokan vannak, akik
teli hassal mégis éheznek: jó szóra, simogatásra, elrejtettségre,
biztonságra. Luther Mártonunk helyesen állapította meg, s tanítja
kátéjában, hogy az élethez nemcsak kenyér szükséges. Ő a mindennapi
kenyér mellé "odatette" a házfedelet, a jó feleséget, a derék
gyermekeket ruházatot és lábbelit - egyszóval: a "mindennapi" alatt az
élet normalitását, a biztonságot érti.
A mindennapi kenyérhez -
ahogy a munkához való jog is - alapjog, Istentől kapott. Az, hogy mégis
harcolni, küzdeni kell a mindennapi kenyérért, ez azért van, mert az
eredeti bűn következtében "arcunk verejtékével esszük kenyerünket", amíg
csak vissza nem térünk a földbe... Melyből vétetett a mindennapi kenyér
is, de mi magunk is ennek a földnek a porából vagyunk! Tehát a
mindennapi kenyér Istentől való függésünket is hirdeti, s megnyilvánul
benne az Isten irgalma, szeretete, amely lehajol hozzánk, amikor táplál
minket. Szent és nagy dolog tehát a kenyér!
Nemcsak azért, mert
alapvető élelmiszer, hanem azért, mert az összetartozás, s egyben az
egymásra utaltság, a kooperáció egyetemes jelképe is. Hány ember munkája
van benne, amíg az asztalunkra kerül! Ebbe bele sem szoktunk gondolni,
miközben majszoljuk. Természetesnek vesszük, hogy ott van zsömlye, kifli
vagy kalács formájában az asztalunkon, evidenciának vesszük a
mindennapok isteni gondviselését; hogy süt a nap, no meg a pék is... S
bár jóllaktunk a kenyérrel - Istennek legyen hála, hogy a jóléti
világban élhetünk! -, mégis az elégedetlenség ördöge kísért minket:
pazarolunk és tékozlunk: Nemcsak kenyérrel, de vízzel, energiával...
Hogy mások éheznek? Az minket "jólétieket", a mobilis társadalom tagjait
alig vagy egyáltalán nem érdekel. Nos, ebből akar kigyógyítani minket a
Miatyánk negyedik kérése: "Mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma!"
Az
ember örök aggodalma és kételkedése - Lesz-e holnap is mindennapi? (Ez
manapság sajnos újra aktuális a mesterségesen fenntartott
munkanélküliség miatt!) - miatt hajlamos arra, hogy halmozzon, mert: Mi
lesz ha?... Elfogy az olaj, a szén, és egyéb természeti kincsek. A
szakértők másik tábora meg azt mondogatja, egyelőre nem kell aggódni. De
mi az, hogy egyelőre? Aztán hirtelen lázas gyűjtögetésbe, halmozásba
kezd az ember, mivel attól fél, hogy ha kifogy, akkor majd szűkölködnie
kell. A halmozás pedig épp azt erősíti, amitől fél az ember. Lehet, hogy
az egyik ember spájza, raktára, bankja tele lesz, de a megmenekülés
soha nem egyéni mutatvány volt, a túlélés sikere mindig a közösségi
akaraton múlt.
A baj tehát mindig ott, s akkor kezdődik, amikor
azzal az egy nappal - ez a mai nap is az(!) - nem elégszünk meg,
amelyiket az ÚRtól tanult imádságban kérjük. Ha csak a magunk kenyérével
vagyunk elfoglalva, akkor boldogok sosem leszünk, de ha a "mi"
kenyerünkért, a ránk bízott közösségért - elsősorban családunk -
mindennapijáért dolgozunk, akkor abból áldás fakad, mely túlárad a
kisközösség határain a felebarát, a világ felé is. Kérdés már csak az:
Megadjuk-e Istennek a mindennapiért járó tiszteletet vagy a magunk
dolgaival való szakadatlan törédés egy sóhajos percet sem engedélyez a
hála megvallására?
Sorsunk...
A mai nap imádsága:
Uram! Gyámolíts engem! Ámen
Gyógyíts meg, URam, akkor meggyógyulok, szabadíts meg, akkor megszabadulok.
Jer 17,14
Hippokratesz
óta tudjuk: "Medicus curat, natura sanat." azaz, "Az orvos kúrál, a
természet meg gyógyít". Csúcstechnológiás orvostudomány korában sincs ez
másképpen: az orvos 'csak' kezel, az istenadta természetes szerek pedig
gyógyítják a beteget. S ha az orvos nem természet-ellenes, akkor "az
orvos maga is gyógyszer"... Mindezt tudjuk, mégis megbetegszünk, olykor
végzetesen. Talán soha nem volt ennyi betegség, mint manapság, mert az
is beteg, akinek nem kellett volna azzá válnia: dohányzás, mértéktelen
alkoholfogyasztás, túlsúlyosság - hogy csak néhány nagyon fontosat
említsünk. Korunk népbetegségei: rák, diabetes, depresszió s az egyre
terjedő meddőség, pedig mind vizsszavezethetőek a stresszre. A stressz
életünk motorja mindaddig, amíg terhelhetoségünk határát túl nem lépi.
... ? stressz az élet sava-borsa?mondta volt Selye János a majd
Nobel-díjas kiváló professzor. S mi a stressz? A stressz definíciója -
szintén csak Selye Jánostól (1907-82) - amit 1936-ban a Nature címu
folyóiratban a magyar fogalmazta meg eloször. Szerinte a stressz-reakció
beépített mechanizmus. Akkor lép muködésbe, amikor követeléseket
támasztanak velünk szemben, ezért a stressz, védekezési és
alkalmazkodási funkciókkal bír.
Betegek vagyunk - testben és
lélekben egyaránt. Ne csodálkozzunk ezen! Ha nincs egészséges jövőkép,
ha a minimális kiszámíthatóság is hiányzik: hiszen nem biztos sem a
munkahely, se a jövedelem, nemkülönben a kamatokat is tisztességtelenül
megemelik egyik pillanatról a másikra, akkor hogyan vállaljon valaki
gyermekeket, hogyan mondjon igent az egyébként is biztos alapot igénylő
egzisztencia-projektre? Nyilvánvaló következmény lesz a "mában élés" s
istenített életstílus lesz a pillanathoz való ragaszkodás... mindezek
együttállásában a felelősséget nem hordozni fogják, hanem hárítják, s
igyekeznek kibújni alóla!
A gyógyítás az egész-ségessé válás csak
akkor lehetséges, ha a hiányzó felünket is megtaláljuk. Ez pedig nem
elsősorban a társ, hanem az Isten maga. Ha ezek után még társ is adatik,
az már kegyelem... Kierőszakolni az Élettől semmit nem lehet,
legfeljebb megerőszakolni - ennek viszont súlyos következményei vannak:
magunk-csinálta sorsunkat magunknak kell elhordozni! Régi felismerés az
is, hogy az idő soha semmit nem gyógyít be, legfeljebb feledteti egy kis
időre a fájdalmat, a hiányt. Sebeket - s tudjuk, hogy az igazán fájóak a
lelkiek - egyedül csak az Isten képes gyógyítani!
Tudták ezt a
régeik, azért sóhajt a fel így a próféta is: Gyógyíts meg, URam, akkor
meggyógyulok! A gyógyulás nem más, mint szabadulás. Szabadulás a
következményektől, melyet a múlt okozott, az én személyes múltam,
melynek irányítója én voltam. Oly sokszor magyarázzuk hibás döntéseinket
önkényesen, s próbáljuk magunk is elhinni, hogy a hiba, a baj nem
bennünk volt, hanem a körülményekben, pedig valójában a választás mindig
rajtunk múlik! Ezért hagyatkozunk Istenünkre nap mint nap, hogy benne
megnyugodva, általa s Vele megtusakodva értelmesen, életigenlően
döntsünk sorsunk jövőjét illetően...
Imádkozzunk!
Teremtő URam! Felfoghatatlan számomra a Világmindenség nagysága, a szereteted, mellyel fenntartod, s kormányzod, de nem értem, hogy miért teremtettél meg minket ennyire oktalannak, hogy pusztíthatjuk, ami nem is mienk, hiszen csak néhány évtizedre kaptuk Tőled kölcsön... Istenem, légy kegyelmes Hozzánk, segíts meg minket, hogy Rád találjunk! Ámen
Ami ugyanis nem látható belőle: az ő örök hatalma és istensége, az a világ teremtésétől fogva alkotásainak értelmes vizsgálata révén meglátható.
Rm 1,20a
A tudománynak nem feladata, hogy istenbizonyítékokat keressen, ahogyan a hívő ember sem arra hivatott el, hogy keresztény misszió gyanánt tudományos dolgokban "okoskodjék"... (Lásd a középkori katolicizmus bizonyos kijelentéseit!) A tudomány az ok-okozati összefüggéseket keresi, a vallás pedig azt munkálja, hogyan lehetek a holnapban jobb, mint a mában voltam.
Úgy néz ki, hogy a tudomány könnyíti, a vallás pedig nehezíti az emberek életét, de azért a kérdés mégsem ilyen egyszerű. Jó lenne, ha a tudomány automatikusan jobb emberré formálna, de önmagában a több tudás mindenkit nem tesz etikus emberé. Jegyezzük meg gyorsan, hogy az Istennel (valójában önmagunkkal) való foglalkozás sem old meg egy csapásra minden gondot. Ha valaki "megtér" Istenhez, az nem a perfektté-válás pillanata, hanem KEZDET, az első lépés az élethossziglan tartó úton, melyen Isten felé haladunk. A hívő élet "ajándéka", hogy tudjuk: soha nem vagyunk egyedül, akkor sem, ha életünk mégsem alakul úgy, ahogyan azt elterveztük vagy szeretnénk. Ezért mondhatjuk Arany Jánossal együtt "drága kincs a hit. / Tűrni és remélni megtanít"... Tudomány és hit kapcsolatáról pedig egyik kedves volt évfolyam-, s lelkésztársam konfirmandusainak a következőképpen írta kátéjában: "A hit tudás nélkül: füst, mit szél hajt erre-arra. / A tudás hit nélkül: hideg szobában kihűlt kályha."
Amikor az értelmes ember a mikro-, és makrokozmoszt kutatja, akkor nem kevesebbel, mint önmaga kicsinységével, végességgel ütközik, hiszen mindent nem ismerhet meg a világból. Csodálatos ez, s egyben elszomorító is. Csodálatos a teremtett világ számunkra végtelen nagysága, s az isteni rend "felfoghatatlansága", s elszomorító az emberi élet rövidsége... Ebbéli szomorúságunkat oldhatja, hogy reménységünk szerint egyszer Mennyei Atyánknál minden kérdésünkre választ kaphatunk, a világegyetemes nagyokra, s életünk jelentéktelenül kicsinek tűnőire is - melyek időbe és térbe zártságunk okán - számunkra mégis a legfontosabbak...
Világunk...
Imádkozzunk!
Teremtő URam! Felfoghatatlan számomra a Világmindenség nagysága, a szereteted, mellyel fenntartod, s kormányzod, de nem értem, hogy miért teremtettél meg minket ennyire oktalannak, hogy pusztíthatjuk, ami nem is mienk, hiszen csak néhány évtizedre kaptuk Tőled kölcsön... Istenem, légy kegyelmes Hozzánk, segíts meg minket, hogy Rád találjunk! Ámen
Ami ugyanis nem látható belőle: az ő örök hatalma és istensége, az a világ teremtésétől fogva alkotásainak értelmes vizsgálata révén meglátható.
Rm 1,20a
A tudománynak nem feladata, hogy istenbizonyítékokat keressen, ahogyan a hívő ember sem arra hivatott el, hogy keresztény misszió gyanánt tudományos dolgokban "okoskodjék"... (Lásd a középkori katolicizmus bizonyos kijelentéseit!) A tudomány az ok-okozati összefüggéseket keresi, a vallás pedig azt munkálja, hogyan lehetek a holnapban jobb, mint a mában voltam.
Úgy néz ki, hogy a tudomány könnyíti, a vallás pedig nehezíti az emberek életét, de azért a kérdés mégsem ilyen egyszerű. Jó lenne, ha a tudomány automatikusan jobb emberré formálna, de önmagában a több tudás mindenkit nem tesz etikus emberé. Jegyezzük meg gyorsan, hogy az Istennel (valójában önmagunkkal) való foglalkozás sem old meg egy csapásra minden gondot. Ha valaki "megtér" Istenhez, az nem a perfektté-válás pillanata, hanem KEZDET, az első lépés az élethossziglan tartó úton, melyen Isten felé haladunk. A hívő élet "ajándéka", hogy tudjuk: soha nem vagyunk egyedül, akkor sem, ha életünk mégsem alakul úgy, ahogyan azt elterveztük vagy szeretnénk. Ezért mondhatjuk Arany Jánossal együtt "drága kincs a hit. / Tűrni és remélni megtanít"... Tudomány és hit kapcsolatáról pedig egyik kedves volt évfolyam-, s lelkésztársam konfirmandusainak a következőképpen írta kátéjában: "A hit tudás nélkül: füst, mit szél hajt erre-arra. / A tudás hit nélkül: hideg szobában kihűlt kályha."
Amikor az értelmes ember a mikro-, és makrokozmoszt kutatja, akkor nem kevesebbel, mint önmaga kicsinységével, végességgel ütközik, hiszen mindent nem ismerhet meg a világból. Csodálatos ez, s egyben elszomorító is. Csodálatos a teremtett világ számunkra végtelen nagysága, s az isteni rend "felfoghatatlansága", s elszomorító az emberi élet rövidsége... Ebbéli szomorúságunkat oldhatja, hogy reménységünk szerint egyszer Mennyei Atyánknál minden kérdésünkre választ kaphatunk, a világegyetemes nagyokra, s életünk jelentéktelenül kicsinek tűnőire is - melyek időbe és térbe zártságunk okán - számunkra mégis a legfontosabbak...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése