Alázatért.
A mai nap imádsága:
Uram, Istenem! Önmagam okoskodásától védj meg engem, hogy Titkaid csodálója lehessek! Ámen.
Tudom, Uram, hogy az ember nem ura élete útjának,
és a rajta járó nem maga irányítja lépteit!
Jeremiás 10,23
"A
magam útját járni!" Ismerős mondat, halljuk eleget. Talán bennünk is
visszhangzik, hiszen kamaszkorunktól erősödő elválni-akarásunk gyakran
táplálta fiatalságunk döntéseit... Ma már látjuk, amit Jeremiás is lát:
az ember nem ura élete útjának. Pontosabban, nem úgy ura, ahogyan azt
szeretné.
Egyik legnagyobb gazság, amit elkövethet a szülő, a
nagyszülő, a tanár, a pap, a keresztszülő és rokonok, a jó szomszéd -
egyszóval mindazok, akik számára a gyermek őszintén meg-megnyílik -,
hogy nem mondja el, nem meri elmesélni senki: mi is az élet igazsága. Az
igazságtalanságokra még csak-csak felhívjuk a figyelmüket, de azt
könnyebb észrevenni és tapasztalni, az igazságot azonban keresni kell és
harcolni kell érte, hogy továbbadhassuk. Az igazság az, hogy az Élet az
Istentől jön. Mi magunk is Tőle jövünk, s Hozzá megyünk vissza, de ez
annyira kézenfekvő, hogy nem hisszük el... ezért próbálkozunk egész
életünkben azzal, hogy a magunk útját járjuk. Fantasztikus kaland ez,
csodálatosan szép, gyönyörű íve a születés és halál között feszülve
ámulatba ejt minket naponta - és mégse.
Igazából a "magam urának
lenni" csak akkor tudok, ha tudom hová tartozom. Ha nem tudom, hogy
Istené vagyok, akkor gazdátlanul élem mindennapjaimat, s igazából
felelősséget sem tudok hordozni. Felelősséget vállalni a pillanat műve,
hordozni évtizedekig kell. Az Élet Titkaira tanítani gyermekeinket csak
akkor tudjuk, ha magunk is gyermekké válunk. Az újra gyermekkéválás
20-25 éve - csak most szülőként másik oldalon -, olyan gazdagságot ad,
melyhez foghatót semmilyen földi dolog nem nyújthat. A másokért vállalt
felelősségtől mégis sokan megrettennek. Így menekülnek magukválasztotta
útjaik infantilitásába vagy menetelnek egyre magasabbra ívelő karrierük
szerpentinjén, mígnem egyszer rádöbbennek, ez az út nem az az Út... mert
nem vezet sehová.
Márpedig az élet célja, hogy saját
boldogságunkon (az út) keresztül eljussunk az Ajtóig... Ha nem éreztem
gyermekként szüleim simogatásában a teljes biztonságot, ha nem éltem át
életreválasztott társam szerelmes kézszorításában évtizedes hűségét,
akkor nehéz megértenem az Élet Urát. Ha szülőkként soha nem éltük át,
hogy közösen imára kulcsolt kezünkben gyermekünk hideg izzadságos
kezecskéi nem csak felmelegednek, de a szeretet titokzatos hídjának
evilági pillére épül, akkor még nem tudjuk: az Isten igazsága előtti
"kapitulációnk" nem a szabadságunk vége, hanem az Isteni Kegyelem
kezdete.
Céltalanság..
A mai nap imádsága:
URam!
Olykor elszomorodom a lélek oktalanságán, s megromlott emberi természet
bűnös dolgain! URam költözz az emberszívekbe, hogy ne a gonosz
indulatok, hanem a Te szereteted irányítsa mindannyiunk életét! Ámen
"Te így beszélsz: Jaj nekem, mert az ÚR kínnal tetézi fájdalmamat! Belefáradtam a sóhajtozásba, nem találok nyugalmat!"
Jer 6
Fenti
mondat Jeremiás próféta szájából hagzik Bárukhoz. De ki ez a Báruk, aki
a Bibliának csupán négy fejezetében szerepel? Mostanság úgy mondanánk,
hogy Jeremiás próféta "személyi titkára" és egyben közeli barátja volt.
Együtt élték át Júda királyságának 18 utolsó, viharos évét, Jeruzsálem
szörnyű lerombolását. A megpróbáltatásokba Báruk belefáradt. Nem kicsit,
nagyon... Báruk mély depresszióba esett.
Bár ezt a fogalmat
'depresszió', az ókori ember nem ismerte - helyette inkább azt mondták
"gonosz szellemek gyötrik" -, s valljuk meg őszintén, ez az irodalmi
megfogalmazás sokkal valóságosabban jeleníti meg az átlagember számára a
lélek "nyomott" állapotát, mint bármilyen pontos, tárgyilagos
szakorvosi zárójelentés. Benne van ugyanis az keserűség, ami akkor
gyötri az embert, amikor nem látja nem csak a célt, de a kiutat sem az
adott keserves helyzetből.
A depressziónak az okait sok-sok
mindenben keresik-kutatják, de valójában olyannyira összetett
mechanizmusok befolyásolják a kialakulását, hogy igazából egyfajta
harmónia-felborulásról, testi-lelki disszonanciáról beszélhetünk. Az
okok között lehet genetikai, de "szerzett" is. Egykoron a szakértők úgy
tartották, hogy a depressziós emberek azért isznak, cigarettáznak és
használnak tudatmódosító szereket, hogy csökkentsék a depressziót, ma
már tudjuk, hogy ez fordítva is igaz lehet: akik ezekkel a szerekkel
élnek, nagyobb valószínűséggel lesznek depressziósak és szorongók.
A
hívő ember "rájött", megtanulta/átélte/felismerte, hogy lelki
disszonancia az Isten hiányából fakad, ezért újra keresi a kapcsolatot a
Teremtőjével. Aki rádöbbent arra, hogy a végső cél maga az Isten, azaz
Istenben, Isten által megismerni a teremtettséget, az megtalálta a CÉLT,
létének értelmét, hiszen a megismerését az élet, a létezés csodáinak
izgalmasabbnál izgalmasabb kutatását csak abbahgyni (halál!) lehet, de
befejezni soha... Aki célként múlandó emberi dolgokat tesz meg, az
idővel csalódik, mert az emberi célok bár nagyon fontosak, örömet adnak,
de végső békességhez, a lélek nyugalmához nem tudnak elvezetni. A hívő
ember bölcsessége, hogy sorsunkat egyedül csak Isten-tudatban vagyunk
képesek elfogadni, hiszen kinél másnál kap(hat)nánk meg az Élet nagy
kérdéseire a választ, ha nem annál a Teremtő Istennél, aki az Élet és a
halál URa?
Hűség...
A mai nap imádsága:
Uram! Segíts, hogy el ne vesszek! Ámen.
Ha hűtlenek vagyunk, Ő hő marad,
2 Tim 2,13a
Nem
is olyan rég - nagyanyáink idejében -, amikor még a gonoszság
kiszámítható(bb) és látható(bb) volt, s a hűség élethossziglanitást
jelentett a közös küzdelemben, s nem a kölcsönös előnyök alapján álló
felbontható szerződést -, akkor különös varázsa volt szónak: szerelem...
Szer, azaz törvény, elem, azaz alap-építőkő. Milyen különleges, Isten a
"böhémótot" azaz a vizilovat is szer-elemmel szereti, olyannal,
amilyennel Ádámot és Évát is teremtette. Mi ez, ha nem annak kifejezése,
hogy Isten az Élet "elkötelezettje"? Azaz, minden, ami él, mozog - s
még halottnak hitt kőben is atomok százmilliárdjai keringenek
szüntelen(!) - az Istennel szoros kapcsolatban áll,
elválaszthatatlanul...
Egyedül az embernek adatott meg a
szabadság, hogy erre a kapcsolatra - ha úgy gondolja nincs szüksége rá -
nemet mondjon. A "nemet-mondás" életünk része, s aki nem tud nemet
mondani, az sok kellemetlenséget, bajt "hív be" életébe, de vannak
dolgok, amikben csak az igennek van érvényessége... Igent kell mondani
az Istenre, igent kell mondani az Életre, igent kell mondani a
Szerelemre. Az élet Legfelsőbb Törvénye (szer-elem) ugyanis nem tűri az
ellentmondást. Aki packázik vele, az számoljon azzal, hogy őt is
elmaszatolja az Élet, sőt ha valaki pofozkodik az Élettel, csak idő
kérdése, hogy mikor kapja meg ő is a válasz-pofonokat...
Az ember
- mivel végtelenül önző teremtmény - mindig készséges a hűtlenkedésre.
Legyen az Istennel való kapcsolat, emberekhez való viszony, a hűtlenség
(elhagyás) csábítása óriási! Csak az élettelen tárgyakhoz (vagyon!) tud
igazán ragaszkodni ember, s ebbéli ragaszkodásában az Élet sem drága
neki... A keresztény ember azonban ismer egy titkot, ez pedig az
önfeláldozó szeretet titka. Ez a titok maga a Krisztus, akinek tanítása
eljuttathat az Élet szeretet-szolgálatára. A krisztuskövető ember
azonban jól tudja azt is, hogy akármilyen nagy is ez az elhatározás, a
kedv bennünk a szépre, a jóra, az igazra - Isten gondviselő kegyelme
nélkül minden kitűzött szép célunk csak délibáb.
Ezért
fohászkodunk naponta a Szer-elem Istenéhez, s keresünk benne
elrejtettséget, nyugalmat és békességet, hogy fogadhassuk Tőle
mindennapi kihívás-jutalmú feladatainkat, s az ezzel járó
reménységgelteli derűt...
Isten..
A mai nap imádsága:
URam! Alkotásaidban is megynyilvánulsz... Add, hogy felismerjelek! Ámen
Ki
mérte meg markával a tenger vizét, ki mérte meg arasszal az eget? Ki
mérte meg vékával a föld porát, ki tette mérlegre a hegyeket, és
mérlegserpenyőbe a halmokat? Ki irányította az ÚR lelkét, ki volt
tanácsadója, aki oktatta? Kivel tanácskozott, ki világosította fel őt?
Ki tanította meg a helyes eljárásra, ki tanította tudományra, és ki
oktatta értelmes cselekvésre?
Ézs 40,13
Isten istenségéről
beszélni nagyon nehéz, hiszen szavaink csak gyenge utánzatai a
valóságnak, de mivel nincs jobb, s hatékonyabb kommunikációs eszközünk,
mint a szó, ezért ezzel próbálkozik az ember... amióta csak beszélni
tud. Fogalmaink hiányosságát, szavaink teremtő erejének részlegességét
már a régiek is felfedezték, s a mai nyelv(be)zúzó világunkban is egyre
többen újra felismerik: őriznünk kell a nyelvünket, mert szavainkban
élünk, szavaink által válik minőségivé az életünk, s egyben a szavaink
minősítenek is minket: "Mondj egy mondatot, s megmondom ki vagy!"
Isten
nagysága lenyűgöző! Nemcsak a csillagmilliárdok tükrözik hatalmát, de
az anyag és energia határait feszegető kvantummechanikai felismerések is
ugyanilyen csodálatra késztet(het)nek minket. De ugyanilyen csodálatos -
ha nem még csodálatosabb - genetikai rendszerünk, mely lehetővé teszi
számunkra az életet... De ki alkotta mindezt? Vagy csak úgy magától
létrejött a világmindenség? Csillagrobbanásokból és kozmikus
porfelhőkből Michelangelo Piétája "csak úgy magától" sosem állhatott
volna elő... kellett egy EMBER, aki megálmodta és kifaragta. Ugyanígy a
világ tökéletessége is azt üzeni, hogy a Teremtő Isten mindenbe
"belekódolta magát"!
Ezért nem kell Őt tanácsolni, oktatni,
hiszen Ő nem ember, hanem ISTEN... A nagy kérdés ezek után így hangzik:
De mire indítja az embert ez a felismerés, hogy Isten az ISTEN? Aki
eljut arra a felismerésre, hogy Isten ISTEN, az megváltozik - a régiek
úgy mondták "megtér"... azaz: visszatalál, hazatalál. Aki pedig "otthon
van" Istennél, az békességet nyer, az nyugalmat talál a nyugtalan
világban is. Az ilyen megbékélt ember maga is tanítóvá, küldötté válik,
hiszen már tudja, hol a megoldás, hol elégíttetik meg a válaszkereső
nyugtalan lélek. Ezért nagyon fontos a tanulás és tanítás, a nyitottság
és a szelídség, s annak beismerése, hogy minden az Istenben, az Istenért
létezik és van!
Közösségi lét..
A mai nap imádsága:
Uram!
Segíts, hogy megértsem akaratodat, s beleláthassak törvényeid
igazságába, mert másképpen nem vagyok képes szeretni sem önmagamat, sem
embertársaimat, akikekkel körülveszel engem! Ámen
Jézus
így válaszolt: "Szeresd az Urat, a te Istenedet, teljes szívedből,
teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és a nagy parancsolat. A
második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat. E két
parancsolattól függ az egész törvény és a próféták."
Mt 22,37-40
"Félni
az Istent" - mindenki tudja, "szeretni Őt", kevesek kiváltsága.
Süllyedő hajón, zuhanó repülőgépen sosincs hitetlen ember - érdekes
módon a nyomorúságban mindig kiderül, hogy az Isten az bizony Isten. De
miért csak vészhelyzetben? Sokan azért nem tudják szeretni az Istent,
mert azt gondolják: "Ha Isten szeretne, akkor nem engedné meg azt a sok
szenvedést!" - az ő életükben sem. A Gondviselő Isten elfogadásában az
is benne foglaltatik, hogy Isten megengedi időnként a nehézségeket, a
kereszteket az Őt szeretők életében is. Nem azért mert el akar venni
tőlünk valamit, hanem azért, mert ezen keresztül is adni próbál.
A
gondunkat szeme előtt tartó (pro-videáló/előre látó) Istent csak akkor
tudjuk a nekünk adatott hit mértéke szerint felfogni, ha szívünkből,
lelkünkből és elménkből egyaránt törekszünk a Vele való közösségre.
Isten ugyanis nem "egydimenziós" hatalom, Ő a Dimenziók Istene, s ha
három dimenzióban - a szív, a lélek és az elme világában egyszerre is
igyekszünk megérteni Őt -, látásunk akkor is csak evilági, tükör által
homályos marad. Mindazonáltal ez az alapállás, s ezért ez az első, s a
legnagyobb parancsolat. Soha nem az emberekhez való viszonyunk határozza
meg az istenhitünket, hanem Istenhez való viszonyunk határozza meg
emberi kapcsolatainkat. Ezért ha valaki gyűlöli embertársát, az biztos
hogy nem szereti az Istent... hogyan is tudná szeretni, amikor szíve
gonosz indulatokkal, elméje hamis vádakkal van tele!?
Embertársunkat
szeretni a legnagyobb kihívás az életünkben. Megbocsájtani
felebarátunknak mégis sokkal könnyeb, mint megbocsájtani önmagunknak.
Döntéseink motívációival ugyanis többnyire tisztában vagyunk, sőt azzal
is, hogy mit kellett volna nem úgy tennünk, ahogyan tettük... mindezek
okán önmagunkhoz igen könyörtelenek vagyunk. Ezért megbocsájtani
önmagunknak, csak az Isten irgalmára hagyotkozva vagyunk képesek. De ha
ezt megtettük, ha végre odafordultunk az Istenhez, akkor
megtapasztaljuk, hogy mit jelent az Isten ember-szeretete, s ezek után
tudjuk mit jelent a mi szeretetünk felebarátunk számára.
Üdvösségünk...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy földi létem bonyolultságában soha ne felejtsem el, hogy örök életre hívtál meg! Ámen
A
test cselekedetei azonban nyilvánvalók, mégpedig ezek: házasságtörés,
paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás... ezekről előre megmondom
nektek, amit már korábban is mondtam, akik ilyeneket cselekszenek, nem
öröklik Isten országát.
Gal 5,19 és 21b
Saul-Pál újra átlépi
kompetencia-határát. Érthető ez, hiszen aggódik övéi üdvössége felől, az
persze más kérdés, hogy nem ő dönti el, ki üdvözül, s ki nem - ez a
JóIsten hatásköre. Az emberi önzésből (egoizmus) levezethető apostoli
bűnkatalógus szinte teljesnek mondható, mely felsorolásban Pál rögtön -
bizonyára ez sem véletlen (nőtlen volt!) - az elején említi a szexuális
bűnöket. Tény, hogy a nemiségből fakadó problémák adják a globális
diszharmónia nagy részét. Másképpen gondolkodik a férfi és a nő, s az
esetek nagy részében más célokat tart fontosnak az "ember", s megint
mást a "némber"... Mindazonáltal a nemiség nem határozhatja meg, hogy ki
mennyire "ember", az mindig karakter kérdése, nem pedig a kromoszómák
által vezérelt...
Ha a házaságtörők nem öröklik az Isten
országát, akkor meglehetősen családias társaságban lennénk a
mennyországban... Először is: ki a házaságtörő? Az, aki enged a
vágyainak vagy az, aki elhanyagolja házastársi köteleségeit? Hamar
belátható, hogy a szexualitás komplexitása megválaszolandó kérdések
sokaságát veti fel, éppen ezért direkt összefüggést kreálni bizonyos
bűnök és Isten országába való bejutás között, igen merész vállalkozás.
Jézus szavaiból tudjuk, hogya a keresztrefeszített egyik lator még
aznap(!) bejutott a Paradicsomba, pedig az nehezen elképzelhető, hogy
istentelen, élvhajhász életmódja ellenére példaértékű házasélete volt...
Aki lator az életvezetésében, az lator a szexuális életében is. Fentiek
alapján tehát rögtön megdől Saul-Pál "kinyilatkoztatása" s teológiai
koncepciója, mely el kívánja dönteni, hogy ki jut be a mennyországba, s
ki nem... Mindazonáltal nem elfelejtendő, hogy a nemi ösztönökhöz való
helytelen hozzáállás a bűnlajstrom jelentős részét teszi ki. Mivel a
nemiség emberlétünk legfinomabb rezdüléseit is koorodinálja, ezért
különösen is érzékenyek vagyunk mindarra, ami ezzel kapcsolatba hozható.
Isten
országába való bejutás tehát nem a "mi ügyünk", hanem a Teremtő Istené.
Éppen elég gond akadt már abból, hogy emberek meg akarták mondani, mit
gondol a JóIsten! Aki komolyan veszi az Istent, az komolyan veszi az
életet is, s benne az egyik legnagyobb adományt, a szexualitást is. Az
Isten teremtettségi rendje szerinti szexuálitás ugyanis arra nevel
minket, hogy az élet szépsége az önkéntesség tisztaságából fakad, hiszen
Isten felelősségteljes szabadságra hívott el mindannyiunkat, amikor
"megálmodta", hogy emberré legyünk... A krisztusi ember pedig jól tudja,
emberré igazán akkor válhat, ha mindenbe "beleálmodja" Teremtőjét...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése