Az olyan kimosott ruhát, vásznat, szövetet vagy bármilyen bőrholmit, amelyről eltűnt a kiütés, újból ki kell mosni, és akkor tiszta lesz. (3 Móz 13:58)
A farizeusokat ismerjük. Jézus sokat ostorozta őket, mivel a törvényből többnyire csak a külső tisztaság fontosságát tanították. Az Ószövetség alapján népszerűsítették a nép körében, hogyan tisztulhat meg az ember, de ez mindig csak külső megtisztulásra vonatkozott. Jézus rá is mutat, hogy mennyire vigyáznak ezek az emberek arra, hogy külső életüket tisztának tartsák meg, de belül tele vannak rablásvággyal és féktelenséggel. Jézus egy olyan pohár példáját hozza fel magyarázatként, amit megpróbál a tulajdonosa állandóan kívülről tisztogatni, törölgetni, de a piszkosság az bizony belül van. Erre mondja Jézus: előbb belül tisztítsd meg magad. Tisztának lenni – ez az üzenet tehát elsősorban a belső állapotunkat, a szívünket, Isten előtti igazi valónkat célozza meg. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, mondja Sámuelnek az élő Isten, de az Úr azt nézi, ami a szívben van. A tisztaság titka is benne van ebben az Igében. Az ember Isten előtti tisztaságának legfontosabb kérdése, hogy milyen a szívünk állapota Ő előtte? Ő a bensőnket nézi. Arra fókuszál, mert tudja, hogy menthetetlenek vagyunk, ha belül mérgezett, tisztátalan és szentségtelen a saját világunk: gondolataink és szándékaink.
A farizeusokat ismerjük. Jézus sokat ostorozta őket, mivel a törvényből többnyire csak a külső tisztaság fontosságát tanították. Az Ószövetség alapján népszerűsítették a nép körében, hogyan tisztulhat meg az ember, de ez mindig csak külső megtisztulásra vonatkozott. Jézus rá is mutat, hogy mennyire vigyáznak ezek az emberek arra, hogy külső életüket tisztának tartsák meg, de belül tele vannak rablásvággyal és féktelenséggel. Jézus egy olyan pohár példáját hozza fel magyarázatként, amit megpróbál a tulajdonosa állandóan kívülről tisztogatni, törölgetni, de a piszkosság az bizony belül van. Erre mondja Jézus: előbb belül tisztítsd meg magad. Tisztának lenni – ez az üzenet tehát elsősorban a belső állapotunkat, a szívünket, Isten előtti igazi valónkat célozza meg. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, mondja Sámuelnek az élő Isten, de az Úr azt nézi, ami a szívben van. A tisztaság titka is benne van ebben az Igében. Az ember Isten előtti tisztaságának legfontosabb kérdése, hogy milyen a szívünk állapota Ő előtte? Ő a bensőnket nézi. Arra fókuszál, mert tudja, hogy menthetetlenek vagyunk, ha belül mérgezett, tisztátalan és szentségtelen a saját világunk: gondolataink és szándékaink.
/Berencsi Balázs
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése