A szolgálati helyünkért.
A mai nap imádsága:
Uram! Vezess, hogy ne csak nézzem világodat, de kegyelmed révén meg is lássam benne üdvözítő akaratodat. Ámen
"Az ég és a föld elmúlik, de az én beszédeim nem múlnak el."
Mk 13,31
Értékek
után kutatunk egész életünkben. Gyerekkorunktól kezdődően
tapasztalásaink által értékrendet állítunk fel - mi az, ami fontos, még
fontosabb, s mi életünk legfontosabbja. Amikor tizenévesként kritikus
öntudatunkra eszmélünk, kezdjük átértékelni az életünket. Szeretnénk
tisztán és őszintén nekifutni az életnek, azután jónéhány csalódás
"megfegyelmez" minket. Innentől kezdve igyekezünk a lehető
legtisztábban, legőszintébben élni. Egy bizonyos: (élet)bölcsességünk
fokát jelzi, ha tudjuk, hol is állunk az anyagvilág völgye és a
lélekvilág hegycsúcsa közötti számunkra rendelt vándorösvényen.
Nagy
ajándéka az Élet Urának, ha az örök értékek keresését idősebb korban
sem hagyjuk abba, mert sok-sok igazgyöngy hever a világban... s mind
arra vár, hogy begyűjtsük őket, gyönyörködjünk bennük. Persze vannak
olyanok is, akik számára a gyöngyök csillogása semmi "ég-adtát" nem
jelent. Ők nem látják a fényszikrák játékában a Titokzatos Teremtő Erő
nagyságát és ámulatba ejtő csodás szépségét, számukra a formákban és a
színekben is csak az anyagvilág törvényszerűségei tükröződnek.
Az
anyagvilág egyszer elmúlik, mert ha volt kezdet, akkor lesz vég is. De
világegyetem mértékegységei nem emberléptékűek. A csillagok járása egy
emberöltő mértékével nézve ugyanaz, szinte nem változik semmit. A
rövidke néhány évtized alatt átélt nagy változásaink közepette azonban
felvetődik bennünk újra és újra az örök emberi kérdés: De mi lesz velem,
ha már nem leszek?
Ilyenkor az örök értékek érvényességét
keressük. Választ kell kapnom, miért szerettem és szerettek, miért
hittem és reménykedtem reménytelen helyzetekben, s olykor miért
gonoszkodtam, perlekedtem Istennel és önmagammal? Jó helyen álltam-e
földi életemben? Akartam-e kiteljesedni az Istentől kapott tálentumaim
segítségével vagy inkább csak helyezkedtem, s a "jobb lóra tenni" mindig
hatásos túlélési technikáját alkalmaztam. Mert sokan vannak, akik
áldozatok nélkül élik életüket, s a világ megnyerésének igézetében
élnek.
Túlélik a saját életüket. Az utolsó kilométerkőnél azonban
mindenki belátja, hogy lélekben kárt vallani a legnagyobb veszteség,
még a saját halálunknál is nagyobb... Ilyenkor már nincs alternatíva,
ezt a határt átlépve Isten birodalma kezdődik. Itt egyedül csak Jézus
szava mentheti a lelket.
Élet...
A mai nap imádsága:
Uram!
Hála Neked a családomért! Köszönöm szüleimet és testvéreimet,
gyermekeimet és unokáimat! Kimondhatatlan jóságod kísérjen ezután is,
hogy bizonyságot tudjak tenni Rólad, szóban és szolgáló cselekedetekben!
Ámen
Bizony, az ÚR ajándéka a gyermek.
Zsolt 127,3
"Tiszta
apja! Nem, tiszta anyja! Dehogyis, tiszta nagyapja!" Ki ne ismerné
Karinthytól ezeket a mondatokat, s annak igazságát, hogy bizony mikor
serdülő korba kerül a gyermek, az egész család csodálkozva kérdézi:
"Kire ütött ez a gyerek?"... Az ÚR ajándéka a gyermek. Jól írja ezt a
zsoltáríró, s az ószövetségi bölcsességirodalomban is gyakran találunk
utalásokat arra, mennyire nem megérdemelt csoda az, amikor a szülőpár
gyermekáldásban részesül. A gyermek - különösen amikor még pici és
aranyos -, a megújuló élet hamvasságát sugározza mosolyában,
nevetésében, mozgásában és abban is, hogy örömmel bújik szüleihez, hogy
ott oltalmat és biztonságot, szeretetet és békét kapjon... Az, hogy
lassan alig akad "hagyományos" család, dívik a
"patchwork-family"-felállás, s magától értődő, hogy van apa és
szociológiai apa, anya és az apa barátnője, sok gondot okoz a
társadalomnak. A gyermeknek az emberré válásához bizony érzelmi
stabilitásra van szüksége, s ezt csakis a családban kaphatja meg.
Istennek
különös ajándéka a gyermek. Isten megteheti azt, amit az ember nem:
visszaveszi az ajándékot. Isten adja az életet, de vissza is veszi azt. S
most ne elsősorban azokra az emberpalántákra gondoljunk, akik néhány
hetes, hónapos vagy éves földi ittlét után visszaköltöznek a Mennyei
Atyához, hanem azokra, akik az élet törvényehez tartozóan felnőnek, s
kirepülnek a családi fészekből. Sok szülő tragédiának éli ezt meg, s meg
is teszi az ellenlépéseket: Érzelmileg és/vagy anyagilag függővé teszi
gyermekét, hogy az soha ne legyen fel-nőtt...
Márpedig az
Isten-adta élet szépsége az, hogy a gyermek maga is családot alapít, s
emberré válva oltalmat nyújt gyermekeinek. Átéli múlandóságát és
erőtlenségét, de teherbírását is. Megtapasztalja az érzelmi mélységeket
és magasságokat, az Istenre való hagyatkozást és mindenket elsimító
Isteni Kegyelmet. Mert Istennek úgy volt tetszésére, hogy, ami a
legdrágább, ahhoz ne lehessen pénzért (akármilyen teljesítménnyel)
hozzájutni. Ne lehessen vásárolni igazi barátot vagy barátnőt, szerető
férjet vagy feleséget és gyermeket sem. Az Élet nem lehet üzlet tárgya!
Ha mégis azzá válik, ha emberéleteket áldoznak fel a gazdaság oltárán a
még nagyobb profit reményében, azt - ha nem is rögtön -, de idővel
megbünteti az Isten. Az élet nem ELADÓ, s nem is KIADÓ! Ha ez mégis
megtörténik az nemcsak gyalázatos merénylet az emberi méltóság ellen, de
Isten teremtői akaratának a megszegése is. Amikor Isten az embert
megteremtette, akkor fölé nem helyezett senki mást, csakis Önmagát.
Istentől rendelt királyok és császárok tehát csak a történelemírásban
születnek... Az "igazi" királyok nem azok, akik pöffeszkedve mindenáron
uralkodnak az alattvalókon, hanem képesek önmagukat is feláldozni a
másikért, a közösségért.
Életünk túlnyomó részét a családi
közösségben éljük le. Érzelmi életünk is itt alakul. Egymást tanítjuk,
miközben járjuk a szeretet és alázat iskoláját. Ezért nagyon fontos,
hogy milyen családot alapítunk, s hogyan készülünk erre a feladatra. Aki
gyermekéért áldozatot hoz, s Istenfélelemre (nem Isten-rettegésre,
hanem helyes Istenismeretre!) is képes tanítani - az nem panaszkodik, s
nem bánkódik, hogy nem azt kapta az élettől, amit megérdemelt volna.
Csak az önző ember keresi mindenáron a saját igazát, az alázatos fogadja
Isten kegyelmi ajándékát - a gyermekben is.
Életünk...
A mai nap imádsága:
URam!
Add meg nekem a kiváltságot, hogy ne bóklásszak el fölöslegesen a nekem
rendelt utamról, s ha mégis letérnék, kegyelmes kezed óvjon és
segéljen! Ámen
Istenünk ereje mindazoknak a javára van, akik őt keresik, de hatalma és haragja fordul mindazok ellen, akik őt elhagyják.
Ezsd 8,22
Aki
kicsit is belemerül a világ vizsgálatába, akiben kicsit is felébred a
válaszkeresések izgalma, akit nem hagy közömbösen a madár röpte az égen
vagy a hangya útja a földön, azaz: aki keresi a Végső Lét-Okot, annak
megváltozik az élete... alapjaiban.
Isten ereje mindenben
megnyilvánul - bár mi húsvér-, örök-emberi habitusunk miatt többnyire a
látványra figyelünk fel, arra fókuszálunk - a teremtett világ kis és
nagy életes csodáiban, a történelem alakulásában, s nem utolsó sorban a
lelkiismeretünkben.
Ha felismerjük a minket körülvevő világban az
Isten erejét, jelenvalóságát, már önmagában ez az ismeret is erőt ad,
de ha Istenre építjük az az életünket, akkor az minőségivé válik.
Egyszerűen azért, mert úgy vagyunk teremtve, hogy mindenben végső soron
Istenre vágyakozunk. Akkor is, ha azt nem tudjuk. Saját boldogságunk
keresése egyben az Isten keresése is, s aki eközben rádöbben, hogy a
saját boldogsága csak a mások boldogságának a munkálása révén érhető el,
az betölti az Isten törvényét. Akkor is, ha nem ül a templompadokban!
(Karl Rahner, katolikus teológus őket anonim-keresztényeknek nevezi.)
Aki
Isten akaratát cselekszi, az áldásban részesül, azaz javul. Megromlott
természetünket, mely Ádám óta az Isten erejének tagadására buzdít
minket, kijavítja, s helyreállítja az eredeti állapotot: Istenben
leszünk, s Ő mibennünk; Teremtő és teremtmény az Egyben... titok ez is,
az Isten fölöttébb nagy titka!
Régi felismerés - erről tesz
bizonyságot igénk második része -, hogy Isten megbünteti azokat, akik
nem cselekszik az Ő akaratát. Sokan hiszik azt, hogy Isten aktív
közreműködése révén valósul meg a büntetés, de Isten ezt sokkal
elegánsabb módon oldotta meg: mi magunk büntetjük magunkat, ha nem
fogadjuk el Isten rendjét. A Teremtő Isten megteremtette a
Világmindenséget, hogy benne van az ok-okozat, a hatás-ellenhatás, s a
bűn következménye, a büntetés.
Kárhoztatni tehát a korlátot, hogy
miért szab határt a szakadék szélén a szabadságunknak - igen nagy
balgaság! Szidni a gravitációt azért mert elestünk - szintúgy
bolondság... Életvezetési stílusunknak mindig következményei vannak, de
ez nem jelenti azt, hogy minden sikerül, amit eltervezünk, s hogy a
JóIsten nélkül is célba érhetünk, hiszen: "Ember tervez, Isten végez."
Ezért szükségünk van az isteni kegyelemre, a hívő ember pedig azt is
tudja, hogy naponta...
Feladatok, munka...
A mai nap imádsága:
URam!
Köszönöm a munkámat, az elvégzendő napi feladatokat! Add, hogy örömöm
legyen bennük, s átélhessen Veled együtt újra és újra az alkotás
nagyszerű érzését - kis és nagy dolgokban egyaránt! Ámen
Pál
apostol írja: Tartsátok becsületbeli dolognak, hogy csendesen éljetek,
tegyétek a magatok dolgát, és saját kezetekkel dolgozzatok, ahogyan
elrendeltük nektek. A kívülállók iránt tisztességesen viselkedjetek, és
ne szoruljatok rá senkire.
1 Thessz 4,11-12
Boldog élet -
nemde erről álmodik mindenki? Az is, aki becsülettel dolgozik, és az is,
aki látványosan semmit nem tesz boldogulásáért. A boldogság utáni
vágyunk soha nem attól függ, szorgosak vagyunk-e vagy lusták, teszünk-e
érte valamit vagy sem. Úgy érezzük, hogy a boldogság nekünk "járna",
mert... s itt mindenki hosszan tudná sorolni a "nyomós" okokat.
A
boldogsághoz vezető út - így van ez Isten teremtettségi rendjében -
munkával van "kikövezve". Már az Édenben is vigyázni/művelni kellett
mindent; a munka tehát nem Isten "büntetése" az ellenszegülésünkért,
hanem úgy a paradicsomban, mint azon kívül: ajándék. Az alkotó munka
ajándék, a legnagyszerűbb dolog a világon. Ezért nem mindegy, hogy
milyen hivatást választunk! Olyat, amit szívvel-lélekkel szabadidőnkben
is végeznénk vagy olyat, amit csak azért csinálunk, hogy pénzt kapjunk
érte... Mert nincs izgalmasabb, mint amikor a semmiből valami előáll,
amikor látjuk kezünk munkájának eredményét. Nem véletlenül válik
istenévé a munka sokak számára, hiszen a jól bevégzett feleadat örömmel
tölti el a lelket. S ha nincs Isten az első helyen, akkor a munka válhat
azzá. (Megjegyz.: aki pedig utálja a munkát, annak nagyon hamar a
szenvedélyek válnak istenévé!)
Manapság - amikor munkahely és
családi szféra egyre inkább egybeolvad, amikor a leglehetetlenebb
pillanatokban csöng a munkahelyi telefon vagy vágja ketté a csaláfi
programot a hazavitt munka elvégzési kényszere -, igen nehéz meghúzni a
határt a privát és a munkahelyi között, de azért mégsem lehetetlen. A
munkahelyen ugyanis pótolható ember vagyok, de a családban csak "egy van
belőlem": férjként, feleségként, családapaként, családanyaként más nem,
csak én állhatok helyt!
"Sajnos ez a mostani világ nem
családbarát!" - modhatja valaki, s igaza van. De melyik volt az? Mindig
voltak égbekiálltó szociális igazságtalanságok, a korok csak abban
különböznek egymástól, hogy olykor ezek az igazságtalanságok
tömegméretűvé váltak. A keresztény ember minden korban és társadalmi
berendezkedésben szociálisan, azaz közösségi módon gondolkodott. Amikor
mindenki csak magára és a túlélésre gondolt, akkor egy Szent Erzsébet
Thüringiában gabonát osztott az éhezőknek, de gondolhatunk az első
"szociális segélyekre" is, melyeket a középkorban megerősödő
polgárvárosok vezettek be a város szegényei számára; amikor az egyházzal
karöltve ingyen-tüzelőt és élelmiszercsomagokat osztogattak. Azaz: a
keresztény ember mindig a békességet munkálta, mert lelkében békesség
lakozik. Igyekszik önellátó maradni, megőrizve függetlenségét, s ezért
csak addig nyújtózkodik, ameddig a takarója ér... Méltóságát nem az
anyagiak mennyisége, hanem istenkapcsolatának minősége határozza meg, s
ezért úgy él és dolgozik, hogy munkája, élete imádság legyen...
Növekedés...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy növekedjek szeretetben, s alázatban! Ámen
Én ültettem, Apollós öntözte, de a növekedést az Isten adta.
1 Kor 3,6
Az
Élet legnagyobb csodája a növekedés... Ennek a csodának a megélése a
gyarapodás, ami az élet értelmét adja. Aki a gyarapodást csak
egyoldalúan - anyagiak halmozása, testi élvezetek hajszolása - éli meg,
az érdekes módon életminőségében nem fog emelődni, növekedése csak
önzésében mérhető. Az önző ember tulajdonsága, hogy nem osztja meg sem
javait, sem "önmagát" másokkal, de annyit kíván birtokolni a máséból,
amennyire csak lehetősége van.
Az Isten országának értelmét is a
növekedés adja. Ez nem azt jelenti, hogy az egész Földet a kereszténység
fája kellene hogy borítsa, de ennek kellene a legmagasabbnak lennie.
Az, hogy ez a fa még áll, egyedül a JóIsten kegyelme, mert az
egyháztörténetből megtanulhattuk, hogy az önző, hataloméhes ember
számtalanszor tördeste Krisztus Egyházának faágait.
A
növekedéshez mindig idő kell, s mivel az időnk kevés - oly sok mindent
szeretnénk megismerni a világból(!) -, ezért türelmetlenkedünk. Pedig a
türelem hiánya csak bajt, problémát okoz. Nem véletlenül, de nagyon
sokszor sajnos hiába mondogatjuk: "Mindennek rendelt ideje van!" Az
ember, amikor a világ megismerésének izgalmában van, akkor nehezen
inthető józanságra. Nem lehetetlen, de valóságos művészet ez:
elmagyarázni egy fiatalnak - aki ifjúsából fakadóan habzsolni szeretné a
fényt -, hogy csillapodjék, mert nem marad le semmiről... Sok-sok
szülő, pedagógus forgolódott már álmatlanul ágyában, mert úgy érezte,
nem sikerült megvilágítania azt, ami egyébként olyan nyilvánvaló.
A
"rendelt idő" azt jelenti, hogy az Életnek időre van szüksége ahhoz,
hogy megnyilvánulhasson az Istentől kapott ereje. Mesterséges
körülmények között, tápszerekkel, növekedésfokozó mérgekkel - mostanság
génmanipulációval(!) is - lehetséges előállítani élelmiszernek nevezett
műcsodákat, de ezek olyanok is... Eleddig még mindig kiderült, hogy amit
a JóIsten alkotott, az sokkal jobb volt, mint az a produktum, amivel az
okoskodó embert a jót jobbítani akarta! (Az pedig különös fricskája az
embersorsnak, hogy az a "jó", amivel tökéletesíteni akarta az ember az
életet, az többnyire csak nyomorúságot hozott. Felülmúlni a JóIstent -
hiába a kígyó megejtő sziszegése: "Eritis sicut Deus/olyanok lesztek,
mint Isten -, a véges ember nem tudja.
Az élet csodájának,
nagyszerűségének felismerése egy-egy pillanatban csak nagy
odafigyeléssel és alázattal lehetséges, de a generációkon átívelő
növekedés-csodát már könnyebb észrevenni. A keresztény ember ezt hívja
áldásnak, azaz Isten láthatatlan erejének az életes megyilvánulása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése