Elmúlásunk...
A mai nap imádsága:
Istenem!
Rohanó életemben oly kevés időt fordítok Rád, alig gondolkodom el mi is
lesz velem, ha elfogytak napjaim. Engedd, hgogy bölcsen éljem
napjaimat, s tudjak számot vetni drága kegyelmi időddel! Ámen
Honnan vegyek erőt a várakozásra? Mi lesz a végem, ha meghosszabodik is az életem?
Jób 6,11
A
halált senki nem kerüli el, árnyéka életünk több pontján ránk
vetődik... Ilyenkor kérdéseket teszünk fel, mert ha véges a Végtelen
Csönddel találkozik, akkor akaratlanul is megfogalmazódik a kérdés: mi
lesz velem? A kérdés nem teoretikus. Tényleg mi lesz a végem, ha már
nincs kibúvó, s rá kell lépnem a minden halandók útjára?
A
legnagyobb félelmet nem maga tény, az élet vége jelenti sok ember
számára, hanem a halálhoz vezető út. Sokan félnek a szenvedéstől - s
teszik ezt joggal. A fájdalom borzasztó dolog, de hadd mondjam a magam
esendősége okán is: a JóIsten megengedte, hogy az orvostudomány
segítségével a fájdalom elviselhető legyen... A nagyobb féelelmet tehát
nem a halálhoz vezető út jelenti, hanem az, hogy rálépni csakis egyedül
tudunk. El kell engednünk minden szerettünk kezét, s ők is el kell hogy
engedjék a mienket. Az "elengedés művészete" - fogalmaztam meg szüleim
halálánál - csak akkor válik valósággá, ha az szeretetből fakad. Nem az
én múlandómra, hanem az Isten elmúlhatatlan örök szeretetére gondolok...
Jób
panasza erőtlenségéről - mindannyiunk panasza. Életünk legutolsó
szakaszában - amikor nyilvánvalóvá válik a Halál ereje - senkinek nem
lesz "nagy mellénye", senki nincs, aki büszkén feszítene a Végső
Vonzásban. Itt bizony félni fogunk! Nem azért, mert itt kell hagynunk
minden földit, hanem azért,mert fogalmunk sincs arról, hogy mi vár ránk
odaát... Generális válaszaink persze vannak: nagy teológusok évezredekn
át gyötrődtek, hogy a nyelv törékenységében megfoghatóvá válják az Isten
világa, de mindezek csak próbálkozások, s nem utazási szerződés,
melyben pontosan le van írva, hogy mikor hol leszünk, mit fogunk látni, s
mindezt mennyiért... Ebben a különleges utazásban csak azt tudjuk, hogy
vonatra szállunk, s a Mennyei Atya a végállomás. Hogy mit fogunk érezni
és látni, hogy mennyi ideig tart az út, hogy az időnek lesz-e
egyáltalán szerepe - mindezt nem tudjuk. Ami fontos: a szerelvény elején
Krisztus szeretetének mozdonya húz... ez visz át minket ebből a
világból az Isten világába.
Isten lehetőséget ad arra, hogy
elkísérjük embertársainkat, szeretteinket egy szakaszon. Felszállhatunk,
s odaülhetünk azok mellé, akik már úgy szálltak fel erre a vonatra,
hogy leszállni már csak odaát fognak. Talán ezért ajánlja az Írás, hogy
látogassuk a betegeinket, hogy figyeljük életük végét... Ekkor ugyanis
átérezhetjük, a Mozdony Erejét, s megélhetjük azt is, hogy milyen
megnyugtató, ha tudjuk hová is utazunk...
Gazdagság...
A mai nap imádsága:
Uram! Te vagy a gazdagságom, kérlek ne szegényíts meg soha! Ámen.
Mivel
ezt mondod: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, és nincs szükségem semmire;
de nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, a szánalmas és a szegény, a vak
és a mezítelen
Jel 3,17
A gazdagság mindig szabadságot is
jelent, de éppen ebben rejlik óriási veszélye is... Aki gazdag, az időt
nyer, hiszen idejének egy jelentős részét nem kell feláldoznia azért,
hogy dolgozzon, s ezzel megteremtse a létfenntertásához szükséges
javakat. Ugyanakkor az "időn aratott effajta győzelem" igen könnyen
nagyképűvé, sőt képmutatóvá tehet. Ezért mondja a magyar szólás: "Akinek
a Jóisten gazdagságot adott, annak észt is adott."... Ki ne ismerne
olyan hirtelen jólétbe-szédült embereket, akik egyből mindent jobban
tudnak mint mások?
Ha megnézzük a volt szocialista országokat,
akkor egyértelműen láthatjuk, hogy azok a pártállami funkcionáriusok,
akik sikeresen átmentteték hatalmukat a megváltozott feltételű új
gazdasági életbe, nem tudták megállni, hogy csöndben és háttérben
élvezzék halálukig a kapcsolati tőkéjükből összeharácsolt vagyonukat,
ehelyett továbbra is keresték a politika színterén a nyilvánosságot,
hogy megszólaljanak, döntsenek, mint "okos" emberek... Vajha tudták
volna, hogy merre van a helyes irány!
A gazdag azt hiszi, hogy
nincs szüksége semmire, senkire, s ezért gyakran még azt Istent is
félreteszi. Az istentelen gazdagságnál nincs nagyobb gonoszság a
Földön!!! A gazdagság, ha már kevéske jószándékkal is párosul
(Széchenyi!), akkor sok szép szociális projekt valósulhat meg, de ha
nincs ott a jószándék, csak a gyűlölködés, akkor romlást hoz a
gazdagság. Példákat találhatunk eleget a világban...
Az Istent
felejtő gazdagnál nincs nyomorultabb ember a világon! Az ilyen ember
ugyanis azt mulasztja el, amit már soha nem tehet jóvá: a jónak
elmulasztását. "Aki tehetné a jót, de nem teszi, bűne az annak!" - tanít
minket a Szentírás. Az ilyen önmagának élő emberek szánalmas
ripacskodásától hangos e mostani kor. Mindig is voltak ilyenek, de
manapság tömegével vannak. Ezért olyan igazságtalan a világunk,
amilyen...
Isten igazsága azonban az, hogy egy pillanat alatt
kiszólíthat minket ebből a világból, s abban a világban, az ő
dimenziójában már egészen más törvények uralkodnak. Aki ennek valóságát
már itt és most felismeri, az új életet nyer... Isten-, s
ember-szeretetben telnek napjai és hűségében elmondhatja azt, ami
kevesek kiváltsága: boldogan élek, mert Istennel együtt járva én vagyok a
leggazdagabb ember a világon...
Szabadság...
A mai nap imádsága:
URam! Add, hogy életem fája ne csak árnyékot adjon, de gyümölcsöt is teremjen! Ámen
Az Úr pedig a Lélek, és ahol az Úr Lelke, ott a szabadság.
2 Kor 3,17
A
világtörténelem tanúsága szerint a szabadságot sosem adták "ingyen" -
harcolni kellett érte, 1956-ban is! Ahol harc, s ezzel együtt vér is
folyik, azokben a krízisekben mindig megnyilvánul az igazság és az
igazságtalanság is. Sajnos az a Sors igazsága/igazságtalansága(?), hogy
kevesek érdekében mindig sokan szenvednek, s kevesek jólétéért nagyon
sok ember pusztul el értelmetlenül küzdelmében. Miért érzi csak akkor
jól magát az ember, ha uralkodhat a másik felett? Ez gyaníthatóan örök
antropológiai kérdés marad, de annyi bizonyos, hogy nem úrhatnámságra
teremtett minket a JóIsten. Az az ÚR, aki Lélek...
De mi is a
Lélek valójában? Egyszerű szinonímája az Isten-fogalmunknak? A
pszichológia tudománya egyre izgalmasabb területeket fedez fel az emberi
lélekben, a teológusok pedig ezer évek óta kutatják hogy milyen a
kapcsolata a léleknek a Kikutathatatlannal, de a végső kérdésekre (élet,
halál) a perfekt választ mégsem találták meg - ezért van a hitnek
létjogosultsága(!) -, de reménységünk szerint odaát majd megelégíttetik
kíváncsiságunk. Az emberi gondolkodás-történetben a leglényegesebb,
legfontosabb tudománynak a lelki "önvalóról" szóló tudományt tartották,
vagyis igyekeztek mindent a lélekről szóló tudásnak alárendelni. De mi
is a lélek? A lélek a legegyszerűbben Istenére hasonlító, értelmes
éntudatként határozható meg, tehát valamiféleképpen az isteni
"lélekszikrának" felel meg, vagyis szerves része a Teremtettség
Egészének.
Gyakran mondogatják, hogy a szabadság legnagyobb
ellensége maga a szabadság... Ennek az az oka, hogy az ember többnyire
nem tud élni a szabadságával, inkább visszaél vele: evés, ivás, nemi
öröm, hogy a csak a két legfontosabb ösztönt említsük. A szabadság
ugyanis csak akkor teljesedik ki, ha kéz a kézben jár a méltósággal!
Méltóságunkat pedig - tagadják vagy nem - a Természet URától kaptuk, s
az a neve, hogy életszentség. Aki nem a Szent kezéből veszi az életet az
nem csak hogy nem szentül, de jó esélye van arra is, hogy az Élettől
kapjon egy-két kijózanító pofont... Aki szembeköpi az élet szentségét
pl. azzal, hogy életet olt ki, rövidíti meg, teszi gyötrelmessé, azt az
Élet kellő időben megfegyelmezi. (Isten megengedi, hogy a rosszul
értelmezett szabadság, azaz a szabadosság fájára addig másszon az ember,
mígnem gallyai eltörnek. Így esnek aztán igazán nagyot azok, akik
például karrierjük fáján egyre magasabbra kapaszkodnak, s aztán egy
csekélységgel, aprósággal (Óh, csak egy vékony gallyacska repedt meg!)
veszi kezdetét a végzetes zuhanás...
Aki az Istenben rejtőzik el,
aki Nála keres vigasztalást, aki Tőle vár megerősítést, az az ember nem
csalatkozik, mert mindig megkapja azt, amire szüksége van: szeretet, s
mindenek előtt békességet. A megelégedettség öröménél, az Istenben való
elrejtőzés nyugalmánál pedig nincs harmónikusabb érzés...
Szeretet...
A mai nap imádsága:
Uram!
Szereteted érintését vágyom minden nap... Kérlek segíts úgy élnem,
ahogyan "megálmodtad" életemet, s ne engedd, hogy a múlandót
fontosabbnak véljem attól, ami örök! Ámen
Mindezek fölé pedig öltsétek fel a szeretetet,
mert az tökéletesen összefog mindent.
Kol 3,14
Majd
száz esztendeje annak, hogy amerikai tudósok intézetben nevelkedő
gyerekeket vizsgáltak, akik alig érintkezhettek a többi emberrel. A
szakértők az tapasztalták, hogy a gyerekek többsége testileg és lelkileg
fejletlen volt, és sokukat korán elragadta a halál. Mivel a gyerekek
jól táplálkoztak, tisztaságban éltek, visszamaradottságukra és váratlan
halálukra egyetlen magyarázat maradt: az emberi érintés hiánya. (A
megállapításokat állatkísérletek is igazolták: azok a laboratóriumi
állatok, amelyeket rendszeresen simogattak, az érintést nélkülöző
társaiknál gyorsabban nőttek, erőteljesebben szaporodtak, ritkábban
betegedtek meg, és jobban tűrték a stresszt. A '40-es évektől kezdve
egyre inkább szaporodnak a bizonyítékok arra, hogy az érintésnek
alapvető szerepe van az egészséges testi és lelki fejlődésében. A
gyermekkorban elmaradt, bőrön át érkező gyengéd inger fizikai
problémákhoz és viselkedési zavarokhoz vezet.)
Érzékeink közül az
érintés fejlődik ki először. Csecsemőkorunkban elsődlegesen fontos,
hogy a tapintáson keresztül felfedezzük és érzékeljük a világot, s a
növekedésünkhöz is szükség van a szerető érintésre. Amíg érintésigényünk
a megérintésünkkel kielégül, egészségesen fejlődünk, ám ha ebben
akadályoztatva vagyunk, a fejlődésünkben károsodás következhet be. Az
ölelés és a simogatás, amelyben csecsemőként részesülünk, segítségünkre
van abban, hogy egészséges képet alakítsunk ki önmagunkról, táplálja azt
az érzést, hogy mivel megérintenek, elfogadnak és szeretnek bennünket.
Az
érintés az a nyelv, amivel ösztönösen kimutatjuk érzéseinket. Az
érintés, a simogatás egyidős az emberiséggel, megérintjük, simogatjuk
gyermekünket, párunkat, szeretteinket. Amikor Illés látni akarja az
Örökkévalót, az Isten gyengéd szellő érintéseben vonul el Illés
fölött... Gyönyörű hasonlat, Isten valóban nem a brutalitás istne, hanem
a szereteté. Milyen nagy az Isten szeretete, ha képes ennyire kicsinnyé
válni! S milyen érdekes, ha képesek vagyunk kicsivé válni, s szolgálunk
másoknak, akkkor mi is "nagyokká" (a szeretetben!) válhatunk. Pál
szerint is, ha szeretet nincs bennünk - semmik vagyunk. Ha nincs meg
bennünk a szeretet (az Istené!), akkor minden hiábavalóság az
életünkben!
"Az ÚR ajándéka a gyermek, az anyaméh gyümölcse
jutalom", de ahol teher a gyermek, ahol elabortálják, ahol megölik, ott
fel kell tenni a kérédést: Mi az az "érték", ami fontosabb, mint egy
emberélet? Aki istentelen, az gondolkodás nélkül feláldozza a célért az
emberéleteket. (Sztálin állítólag egyetelen éjszaka, egy "tollvonással",
harmincezer ember halálos ítéletet írt alá... Az ilyen eszközökkel
elérni kívánt cél csak ördögi lehet!) Érdemes feltenni a kérdést korunk
sok-sok furcsa dolgával kapcsolatban is: Milyen célt szolgálnak? Kinek
az érdekét szolgálják? Isten dicsőségére valók-e?
A szeretet az,
ami nemcsak összefog mindent, de válasz is mindenre. Ezt pénzen nem
lehet megvenni, s akármennyit is birtokolunk a világból, ha szeretetünk
nincs, akkor mi vagyunk a legszegényebbek! Ezért a keresztény ember
tudatosan a szeretetre építi egész életét, a szeretetnek él, azt
szolgálja, mert tudja, hogy ez az Istentől való egyetlen helyes
életprogram...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése