Jézus a hegyi beszédben ezt mondta tanítványainak: Ne gondoljátok, hogy
azért jöttem, hogy megszüntessem a törvényt vagy a prófétákat. Nem
megszüntetni jöttem, hanem tökéletessé tenni. Bizony, mondom nektek,
amíg az ég és föld el nem múlik, nem vész el a törvényből egy ?í? betű
sem, sőt egy vessző sem, amíg minden be nem teljesedik. Aki tehát csak
egyet is eltöröl akár a legkisebb parancsok közül is, és úgy tanítja az
embereket, azt nagyon kicsinek fogják hívni a mennyek országában. És
mindaz, aki megtartja és tanítja őket, igen nagy lesz a mennyek
országában. Majd így szólt tanítványaihoz: ?Mondom nektek: ha igaz
voltotok nem múlja felül az írástudókét és a farizeusokét, nem
juthattok be a mennyek országába. Hallottátok, hogy a régieknek ezt
mondták: Ne ölj! Aki öl, méltó az ítéletre. Én viszont azt mondom
nektek, hogy méltó az ítéletre mindaz, aki haragszik testvérére. Aki
azt mondja testvérének: Te esztelen!, méltó a főtanács ítéletére. Aki
pedig azt mondja: Te istentelen!, méltó a kárhozat tüzére. Ha tehát
ajándékot akarsz az oltáron felajánlani, és ott eszedbe jut, hogy
testvérednek valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár
előtt, s menj, előbb békülj ki testvéreddel. Csak aztán térj vissza,
hogy bemutasd áldozatodat. Ellenfeleddel szemben légy békülékeny,
amikor még úton vagy vele, nehogy átadjon a bírónak, a bíró pedig a
börtönőrnek, és a börtönbe vessenek. Bizony, mondom neked, ki nem jössz
onnan, míg az utolsó garast is meg nem fizeted.?
?Hallottátok a parancsot: Ne törj házasságot! Én pedig azt mondom
nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már vétkezett
vele. Ha a jobb szemed bűnre visz, vájd ki, és vesd el magadtól. Jobb
neked, ha elvész egy testrészed, minthogy egész tested a kárhozatra
kerüljön. Ha a jobb kezed visz bűnbe, vágd le azt, és vesd el magadtól.
Mert jobb neked, ha egy testrészed vész el, minthogy egész tested a
kárhozatra jusson. És ezt is mondták: Aki elküldi feleségét, adjon neki
válólevelet. Én pedig azt mondom nektek, hogy aki elküldi feleségét ?
kivéve hűtlenség esetét ?, okot ad neki a házasságtörésre, és aki az
elbocsátott nőt veszi feleségül, házasságtörést követ el.?
?Hallottátok, hogy ezt is mondták a régieknek: ?Hamisan ne esküdj, és
tartsd meg az Úrnak tett esküdet!? Én pedig azt mondom nektek:
Egyáltalán ne esküdjetek! Sem az égre, mert az az Isten trónja, sem a
földre, mert az lábának zsámolya, se Jeruzsálemre, mert az a nagy
Király városa! De még saját fejedre se esküdj, mert egyetlen
hajszáladat sem tudod ősszé vagy feketévé tenni. Legyen a ti beszédetek
?igen, igen, nem, nem?; ami ettől eltér, az a gonosztól van.?
Mt 5,17-37
Elmélkedés:
Egyszerű törvény
A napi híradásokban hónapok óta hallunk arról, hogy a politikai pártok
kemény hangon vitatkoznak a készülő alaptörvényről, a Magyar
Köztársaság új alkotmányáról, s ez még el is fog tartani jó ideig. A
hatalmat gyakorlók határozottak abban, hogy a régi alkotmány helyett
újnak kell készülnie. Lehet, hogy távol érezzük magunkat a politikai
szóváltástól, de biztos, hogy az új alkotmány mindannyiunk életére
hatással lesz. Az alkotmányon kívül Magyarországon is és a föld minden
államában természetesen sok más törvény is szabályozza a társadalom
életét, az emberek mindennapi együttélését, amelyek mindenkire
vonatkoznak. A törvények, szabályok és rendeletek nélkül hamar káosz
alakulna ki. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy sokan próbálnak
nyíltan lázadni a törvényekkel szemben, és azokat nem tartják a maguk
számára kötelezőnek. Minél inkább próbálnak egy törvényt felülről az
emberekre erőltetni, annál erősebb ellenállás alakulhat ki. Mások pedig
ügyeskednek, azaz látszólag pontosan betartják a törvényeket,
magatartásuk azonban mégis a jó erkölcsbe ütközik. Elméletileg a
törvény előtt minden ember egyenlő, ezért nagy felháborodást szokott
kiváltani, ha egy hírességet felmentenek olyan cselekmény miatt, amiért
másokat súlyosan megbüntetnek. A legtöbb emberben mégis él valamiféle
törvénytisztelet, ha másként nem, legalább a kilátásba helyezett
büntetés miatt, és él bennünk az igazságosság vágya is, azaz a bűnösök
kapjanak törvény szerinti büntetést, az ártatlanok pedig kapjanak
felmentést.
A mai evangéliumban szintén törvényekről hallottunk. Jézus nem csak
egyszerűen tanít, hanem mintegy új törvényt ad az embereknek. De Jézus
törvényével kapcsolatban óvatosan kell fogalmaznunk, hiszen o maga is
azt mondja, hogy nem akarja megszüntetni, nem kívánja eltörölni a régi
törvényt, hanem annak beteljesítése a szándéka. Jézus tehát nem állítja
azt, hogy az ószövetségi törvény, amelyet a Sínai-hegynél történt
szövetségkötéskor maga Isten a Tízparancsolat formájában adott, a
továbbiakban nem érvényes. És azt sem állítja, hogy a Tízparancsolathoz
kapcsolódó mózesi törvények, amelyeket Mózes 5 törvénykönyve foglal
magába, értelmetlen volna, hiszen még az o korában is alapvetően ez
határozta meg a zsidó emberek életrendjét, vallási kötelességeit és
erkölcsi rendjét is. Azt viszont határozottan állítja a mi Urunk, hogy
megújítja, beteljesíti, magasabb szintre emeli a törvényt.
Talán nem tűnik mindez annyira elvontnak, ha választ keresünk arra a
kérdésre, hogy mi tulajdonképpen a jézusi törvény újdonsága? Két dolgot
említsünk meg ezzel kapcsolatban: a törvény tartalmát és a törvény
kapcsolatát az emberrel. A jézusi törvény tartalma lényegében a
szeretetben foglalható össze. Aligha van a világon ennél rövidebb és
lényegre törőbb törvény: Szeresd Uradat, Istenedet és szeresd
felebarátodat, azaz embertársadat! Ez Jézus újszövetségi törvényének
lényege, s tulajdonképpen az ószövetségi törvény is erre vezethető
vissza. A másik újdonság pedig az, hogy ez a törvény nem külső erőként
és kényszerként nehezedik az emberre, hanem a szívünkbe van írva. Isten
írta minden ember szívébe a szeretet törvényét, amely szerint a
Krisztussal közösségben lévő ember él.
Vallásos életünk és minden cselekedetünk üres formasággá válik, ha nem
a szeretet törvénye irányít minket. A szeretet nélkül ugyanis nem
törekednénk Isten megismerésére és a vele való kapcsolatra és nem
törekednénk embertársaink segítésére sem. A szeretet indít bennünk mind
Isten, mind a felebarát felé. De soha ne feledkezzünk el arról, hogy a
szeretetnek ezen útja keresztutat jelent számunkra a földi életben.
Jézus keresztútja azt tanítja nekünk, hogy nem kitalálnunk kell a
szeretetet, hanem rá kell találnunk a szeretetre. Nem kitalálnunk kell
azt, hogy miként szeressünk, hanem azt kell tennünk, amit Krisztus
tett: szeretetből odaadta magát Istennek az emberekért. Erre semmilyen
külső törvény nem kényszeríthet bennünket. Erre egyedül a szeretet
szívünkbe írt törvénye indít minket.
? Horváth István Sándor
Imádság:
Uram, Istenem! Jól tudom, hogy te minden ember szívében elültetted a
szeretetet, az én szívembe is. Taníts engem a helyes szeretetre, az
önfeláldozó szeretetre, az önzetlen szeretetre. A szeretet hassa át
életem és minden cselekedetem! A szeretet mindennapi gyakorlásában
találjam meg életem értelmét! A szeretet törvénye érintsen meg engem
isteni kegyelemként!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése