Elmúlás...
A mai nap imádsága:
Élet és halál Ura! Légy velem! Ámen
Amikor
 pedig (ez a romlandó romolhatatlanságba öltözik, és) ez a halandó 
halhatatlanságba öltözik, akkor teljesül be, ami meg van írva: "Teljes a
 diadal a halál fölött! Halál, hol a te diadalod? Halál, hol a te 
fullánkod?" A halál fullánkja a bűn, a bűn ereje pedig a törvény.
1 Kor 15,54-56
"Hiába
 minden, legvégül úgyis a halál győzedelmeskedik..." - aki ennek a 
hétköznapi bölcsességnek az igazságát vitatja, az még nem gondolkodott 
el igazán az életen. A halál úgy a hívőnek, mint a nem-hívőnek a totális
 véget jelenti, a földi "nincstovább"-ot. Innen nincs visszaút, csak 
előre... ennek hogyanja azonban titok, az Isten titka. Aki rálépett a 
minden halandók útjára, s megkezdi utazását Teremtője felé, annak 
érzelmeiről, gondolatairól elmélkedni nem más, mint spekuláció... Amik 
viszont nekünk, egyelőre ittmaradtaknak jelül szolgálhatnak, azok 
előrement szeretteinknek utolsó "lábnyomai" az életben: szavak, 
helyzetek, pillanatos tekintetek.
Szerettünk elvesztése más 
tudat-állapotba kapcsol át minket. A valószerűtlen hihetővé válik, s 
amit eladdig nem tartottunk annyira fontosnak, az fölé emelkedik olykor 
mindennek. Az emlékek súlyos teherré válnak, de ha azokat távlatba 
(mindenekelőtt Istentől rendelt sorsunkba) vetítve tekintjük, akkor 
emelnek is minket - közelebb az Örökkévalóhoz, s közelebb önmagunk, s 
egyben a világ megértéséhez is.
Pál apostol mondatai 
értelmezhetetlenek azok számára, akik csak a temetőkapuig látnak. Nem 
értik, hogyan lehet diadalmaskodni a halál fölött, amikor végül is az 
Elmúlás győz? Ezek a mondatok egyedül úgy értelmezhetőek, csakis az 
érti, aki hitben jár - "mert hitben járunk, nem pedig látásban".
Tény,
 hogy a bűn, s annak következménye olyan, mint a darázs csípése: 
iszonyatos fájdalommal jár. Sajnos vannak olyan esetek, amikor 
belehalnak egy-egy gyilkos-darázs marásába - ahogyan az is megtörténik, 
hogy valaki nem tudja elhordozni bűnei következményét, s önkezével vet 
véget életének - lásd az "iskáriótes Júdást, aki elárulta Őt."
Ha
 minden álarcunk lehullik rólunk - évtizedeken át koptat minket az élet 
-, akkor kiderül, amit Luther Márton halálos ágyán sóhajtva mondott: 
"Bizony koldusok vagyunk mindannyian!" - azaz telve vagyunk bűnös 
gondolatokkal és Istentől elhajló szándékkal. Istenre szorultak vagyunk,
 nélküle hamar elpusztulunk, s értelmét veszíti az életünk.
Indulatok...
A mai nap imádsága:
URam!
 Vedd ki szívemből a romboló indulatokat, hogy békességed költözhessen 
belé, s igazságod eszközeként hasznára legyek felebarátaimnak, s 
boldogságban élhessem életemet enyéimmel, akiket kegyelmesen mellém 
adtál! Ámen
Tanuljátok meg tehát, 
szeretett testvéreim: legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a
 szólásra, késedelmes a haragra, mert az ember haragja nem szolgálja az 
Isten igazságát.
Jak 1,19-20
Régóta tudjuk, mégsem vesszük 
figyelembe: "A harag rossz tanácsadó!" Érzelmi felindulásból nemcsak 
mondunk, de sokszor teszünk is olyat, amit később szánunk-bánunk, de már
 nem lehet nem megtörténtté tenni - kimondtuk, megcselekedtük. Csak 
réménykedhetünk, hogy legközelebb nem utólag leszünk okosabbak, hanem 
előre látjuk szavaink, tetteink következményét.
Nehéz 
kontrollálni érzéseinket, amikor "egérfogóba kerülünk", amikor 
igazságérzetünket éri támadás, amikor már nem tudunk semmit tenni, hogy 
jóra forduljanak a dolgok. Amikor aztán a tehetetlenség dühe mégis 
tettekbe kényszerít, no annak bizony sosincs jó vége - ezért ennyire 
terheltek párkapcsolatok, a családok élete, s ezért olyan erőszakos a 
társadalom is, amilyen!
A keresztény ember jól tudja, hogy az 
élet viharait alábecsülni balgaság, s hogy szüksége van segítségre. Azt 
is tudja, hogy a megoldásokra emberi erő nem adhatja a garanciát, 
egyedül Isten az, aki helyrehozhatja tévedéseink következményét, Ő az, 
aki még a rosszból is képes előhozni a jót. Gondviselését azonban 
esztelenség lenne kísérteni, hiszen a Isten órája másképpen ketyeg, mint
 a mienk, s a korrekció, a megnyugvás, a kiegyenlítődés, a rossz jóra 
fordulása éveket,olykor évtizedeket vesz igénybe. (Hiába, az idő csak 
nekünk annyira fontos, hogy mindent alárendelünk, s nem mi osztjuk be 
időnket, hanem a kalendárium oszt be minket...)
Jakab apostol 
azért gyakorlatban is jól kivitelezhető tanácsokat ad a hétköznapok 
konfliktuskezelésére! Legyünk gyorsak a hallásra - két fülünk van, hogy 
rögtön észrevegyük, melyik irányból(!), honnan jön a segítségkérő hang 
-, s csak egy szánk, amit nemcsak beszédre használunk... azaz jól 
fontoljuk meg, mit mikor mondunk! Áldást mondhatunk vele, s átkot, 
biztathatunk szavainkkal vagy életre szóló keserűséget okozhatunk 
másoknak, akár akaratlanul is... Luther ezért mondja/tanítja: 
"Felebarátunk távollétében mindent javára magyarázzunk, s védjük őt." Ha
 jól használjuk a szánkat, nemcsak sok bosszúságot spórolunk meg 
magunknak, de még barátok, testvérek is szegődnek mellénk, mert becsülni
 fognak egyenes beszédünkért, ami egyben az Isten igazságát is 
szolgálja...
Isten-jelek...
A mai nap imádsága:
Uram! Mutasd meg Magadat, hogy éljek! Ámen
Ilyen
 szövetségem van nekem - mondja az ÚR: Lelkem, mely rajtad nyugszik, és 
igéim, amelyeket szádba adtam, nem fogynak ki a szádból, utódod szájából
 és utódod utódainak a szájából, mostantól fogva mindörökké - mondja az 
ÚR.
Ézs 23,21
Sokféleképpen megszólalhat az Isten: a 
teremtett világ csodálatosságában, a történelem különös mozgásában vagy 
éppen a lelkiismeretünkön keresztül. S mivel Isten Mindenható, ezért Ő 
szavak nélkül, a csendben is beszélgethet velünk. Különös érzés ez, 
bőrünk alá kúszó, megfoghatatlan, de mégis megélhető valóság. A szavak 
lesújtó erejét megtapasztalhatjuk hétköznapi csatáinkban, ebben az 
egzisztenciharcos, globál-válságos, közép-európai különös magyar 
valóságban. S ha Isten kegyelméből hiteles emberek társként kerülnek 
mellénk földi vándorutunkon, akkor megismerhetjük azt is, milyen nagy, 
felemelő ereje van a biztató szónak.
Isten azért adta a beszéd 
lehetőségét, hogy ezen keresztül jobban megértsük egymást - mi pedig 
értetlenkedünk. Ahelyett, hogy a közösséget építő igaz szavakat 
szólnánk, inkább félrebeszélünk, csúsztatunk vagy az igazságnak csak egy
 részét vagyunk hajlandóak elmondani. A ma embere gyakran gondolja azt, 
hogy a "kertek alatt", kerülő-utakon/ösvényeken hamarabb célhoz ér, 
pedig az egyenes útnál sosincs rövidebb. Az Isten persze képes az görbe 
utakat is egyenessé tenni, de az ember nem... A kígyó hazug ígérte - 
Eritis sicut Deus! (Olyanok lesztek, mint Isten!) hazugság marad örökre,
 mi nem váltunk/válhatunk Istenné. Hiába a nagy vágy bennünk: kisistenné
 sem fejlődhetünk - bár a történelem gyakran tesz tanúbizonyságot, hogy 
néhány elvetemült gonosz lélek minden korban akad, akik elhiszik, s 
elhitetik magukról, hogy legalábbis félistenek...
Isten nem 
ellensége, szövetséges-társa az embernek. A nyugati ún. latin 
kereszténység teológiafejlődésében a váltságáldozat az Isten kibékítését
 hangsúlyozza, míg a keleti/bizánci kereszténység teológiai látásában az
 ember eredeti kapcsolatának helyreállítása Teremtőjével az igazán 
hangsúlyos. Egy bizonyos: Megbékélés a világgal, önmagunkkal, az 
Örökkévaló Istennel csakis a Nagy Titokban, Húsvét csodájában, a 
feltámadásban lehetséges. Megérteni a csodát soha nem tudjuk, de a szép,
 a hiteles, őszinte szó segít azt elfogadni, melyek Isten kegyelméből 
nem fogynak el a bizonyságtevők ajkáról, egészen az idők végzeteéig... S
 ha Titok a mienk, azaz Isten bennünk, s mi Őbennne, akkor teljesedésbe 
fordul az életünk, áldás lesz benne, s gyümölcsöket terem életünk, 
embertársaink javára, Isten dicsőségére...
Teremtettség...
A mai nap imádsága:
Vigyázz ránk URam! Ámen
Isten kezében van minden élőnek a léte és a minden emberi testnek adott lélek.
Jób 12,10
Minél inkább közeledik az ember emberi számítás szerinti végéhez az életének, annál inkább rácsodálkozik magára az életre... A JóIsten kegyelme, hogy az előttünk lévő ismeretlen, "még-meg-nem-élt" kevés, mindig többnek tűnik, mint a mögöttünk lévő, élménydús sok-sok év. Valahogy úgy vagyunk ezzel, hogy a holnapban és holnaputánban még minden történhet - még egy csoda is(!), s miért is ne? -, hiszen ahogyan mondani szoktuk: a reménység lángja alszik ki utoljára.
Az élet csoda! Az, hogy mekkora is valójában, általában akkor válik nyilvánvalóvá, ha elveszítjük. A kisgyermek szíve mélyéből megsiratja tengeri-malacát, kiskutyáját - ha szegényke elpusztul -, ugyanakkor a felnőtt világ meg nem is szól másról, mint az élők megsemmisítéséről, s itt nem csak az állatok levágásáról van szó, sajnos bele kell értenünk az emberek lemészárlását is...
Míg az Isten mindent megtesz - rendjével fenntartja, kormányozza a teremtettséget, hogy ez a világ pezsegjen minden élőtől -, az ember mintha igyekezne pontosan ennek az ellenkezőjét tenni! Esztelen fogyasztásával, csillapíthatatlan profitéhségével káoszba dönti mindazt, amit Teremtője szép rendbe illesztve ajándékul adott neki... Egy indiánoknak tulajdonított mondás szerint: "Ha majd kivágtad az utolsó fát, megmérgezted az utolsó folyót, és kifogtad az utolsó halat, rádöbbensz, hogy a pénz nem ehető." Nos, ez a mondás nem csak igaz, de sajnos világunk jelenlegi "fejlődése" ebbe az irányba tart.
A hívő ember azonban hisz abban, hogy egy piciny gyertya fénye is megrettentheti a hatalmas sötétséget, hisz abban, hogy a látszólag elhanyagolhatóan kicsinyke jócselekedet sem hiábavaló, és s hisz abban is, hogy az egész teremtettség, a Világmindenség minden galaxisával, összes elemi részecskéjével - azokat is beleértve, melyekről még azt sem tudjuk, hogy nem tudjuk -, a minden létezőt létre-hívó "Vagyok, Aki vagyok", vagyis az Örökkévaló/örökké-létező "kezében" van... Mi ez, ha nem evangélium?
Vigyázz ránk URam! Ámen
Isten kezében van minden élőnek a léte és a minden emberi testnek adott lélek.
Jób 12,10
Minél inkább közeledik az ember emberi számítás szerinti végéhez az életének, annál inkább rácsodálkozik magára az életre... A JóIsten kegyelme, hogy az előttünk lévő ismeretlen, "még-meg-nem-élt" kevés, mindig többnek tűnik, mint a mögöttünk lévő, élménydús sok-sok év. Valahogy úgy vagyunk ezzel, hogy a holnapban és holnaputánban még minden történhet - még egy csoda is(!), s miért is ne? -, hiszen ahogyan mondani szoktuk: a reménység lángja alszik ki utoljára.
Az élet csoda! Az, hogy mekkora is valójában, általában akkor válik nyilvánvalóvá, ha elveszítjük. A kisgyermek szíve mélyéből megsiratja tengeri-malacát, kiskutyáját - ha szegényke elpusztul -, ugyanakkor a felnőtt világ meg nem is szól másról, mint az élők megsemmisítéséről, s itt nem csak az állatok levágásáról van szó, sajnos bele kell értenünk az emberek lemészárlását is...
Míg az Isten mindent megtesz - rendjével fenntartja, kormányozza a teremtettséget, hogy ez a világ pezsegjen minden élőtől -, az ember mintha igyekezne pontosan ennek az ellenkezőjét tenni! Esztelen fogyasztásával, csillapíthatatlan profitéhségével káoszba dönti mindazt, amit Teremtője szép rendbe illesztve ajándékul adott neki... Egy indiánoknak tulajdonított mondás szerint: "Ha majd kivágtad az utolsó fát, megmérgezted az utolsó folyót, és kifogtad az utolsó halat, rádöbbensz, hogy a pénz nem ehető." Nos, ez a mondás nem csak igaz, de sajnos világunk jelenlegi "fejlődése" ebbe az irányba tart.
A hívő ember azonban hisz abban, hogy egy piciny gyertya fénye is megrettentheti a hatalmas sötétséget, hisz abban, hogy a látszólag elhanyagolhatóan kicsinyke jócselekedet sem hiábavaló, és s hisz abban is, hogy az egész teremtettség, a Világmindenség minden galaxisával, összes elemi részecskéjével - azokat is beleértve, melyekről még azt sem tudjuk, hogy nem tudjuk -, a minden létezőt létre-hívó "Vagyok, Aki vagyok", vagyis az Örökkévaló/örökké-létező "kezében" van... Mi ez, ha nem evangélium?

A mai nap imádsága:
Uram!
 Segíts, hogy helyesen döntsek, s add, hogy döntéseim következményeit 
tudjam elhordozni, ha mégsem úgy döntöttem, ahogyan Te azt kívántad! 
Ámen
Mert itt van az az idő, amikor elkezdődik
 az ítélet az Isten háza népén. Ha pedig először rajtunk kezdődik, akkor
 mi lesz a vége azoknak, akik nem hisznek az Isten evangéliumában?
1 Pt 4,17
A
 bűnt követi a büntetés, másképpen szólva: a hibának következménye van. A
 harmadik évezred elejére az emberek együttérző készsége igencsak 
megkopott, természetessé vált, hogy a cél a fontos, nem az eszköz... Az 
olimpiai játékok éve van. Majd most is egymást érik a dopping-botrányok,
 a győzelem nem századmásodperceken múlik majd, hanem az orvosok 
felkészültségén, a tudományos eredmények etikátlan alkalmazásán, nem 
utolsó sorban a sportdiplomácián, hogy ki "buktat le" kit... Hol van már
 a sport tisztasága, a játék öröme? A nemes eszméket már rég maga alá 
gyűrte a "befektetők" profit utáni csillapíthatatlan éhsége, a 
sportolókat - tisztelet a kivételeknek - többnyire a megélni-akarás 
motíválja. Üzletté silányult az ember léte: Megéri vagy sem? A haszon 
vagy annak ígérete dönt mindenben... Így öregszik el Európa népe, mert 
nem Isten ajándékának tekinti az emberi életet, hanem számnak, 
fogyasztónak, az egy főre eső jövedelmet csökkentő tényezőnek a 
gyermeket.
A folyamatba beleragadt a keresztények nagy része is. 
Egy-egy kérdőív erejéig, "tétnélküliségben" még egyháziasnak vagy 
szimpatizásnak vallják magukat, de ha akárcsak gesztusértékű áldozatot 
kellene hozni az egyházért - rögtön elfordulnak tőle. Nem az 
intézménytől, nem a papoktól, hanem a közösségtől. Így lépnek ki - 
németországi adat! - évente több mint 310 ezren csak az evangélikus 
egyházból... A papok, a lelkészek, a prédikátorok pedig őrlődnek a világ
 és lelkiismeretük malomkövei között: s egyre több az életvezetésében 
hiteltelen egyházi ember.
"Itt van az idő, amikor elkezdődik az 
ítélet az Isten háza népén." Isten a megítélést nem a mi korunkra 
tartogatta, Isten igazsága folyamatosan megítélte és megítéli az embert! 
Elbukások minden korban voltak, ez az élet "velejárója", csak amikor ez 
már tömegével fordul elő, akkor kell feltennünk a kérdést: Mitől is 
vagyunk mi keresztények? S ha az egyházi közösségekben a világot maga 
mögé hagyó világias megoldásokat keresünk az Isten törvényével 
szembenézés helyett, akkor nyilvánvalóan ellaposodik az evangélium is...
 A "Na, de mi lesz a többiekkel?" - reflex-kérdés nem homályosíthatja 
el, hogy mindannyiunknak egyedül kell számot adnunk életünkről. Azt, 
hogy mit cselekedtünk, hogyan választottunk, egyedül rajtunk kéri számon a
 Teremtő, s nem a "többieken"... Az igazi kérdés nem az, hogy ők 
hisznek-e? A végső nagy kérdés így hangzik: én magam, hiszek-e ?
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése