2017. december 5., kedd

Hogyan kezeld a kritikát?


„…nem tudok lemenni…” (Nehémiás 6:3 NKJ)

Nehémiás három fontos igazságot tanít nekünk a kritika kezeléséről: 1) Fogadd el! Amikor a közönség egy versenyt néz, kire összpontosítják figyelmüket? Az élmezőnyben futókra! Valaki azt mondta: „A kritika könnyen elkerülhető: ne mondj semmit, ne csinálj semmit, legyél senki”. De ez a három alternatíva nem működik. Ezért Nehémiás azt mondta azoknak, akik kritizálták: „Nagy munkát kell végeznem, ezért nem tudok lemenni hozzátok…” (Nehémiás 6:3 NKJ). Ne süllyedj le a kritikusaid szintjére! 2) Értékeld ki! „…ezt az üzenetet küldte nekem Szanballat és Gesem: Jöjj, találkozzunk Kefírimben, az Ónó-völgyben! Ők ugyanis merényletet terveztek ellenem” (Nehémiás 6:2). Amikor az emberek azt mondják: „Mondanom kell neked valamit a saját érdekedben”, gyakran semmi olyat nem mondanak, ami a javadra válna. Ha kritikát kapsz, kérdezd meg magadtól: a) „Ki mondta?” „Jó szándékúak a baráttól kapott sebek, de csalárd a gyűlölködőnek a csókja” (Példabeszéd 27:6). Kiérdemelte ez az ember a jogot, hogy beleszólása legyen az életembe? b) „Miért kaptam ezt a kritikát? A bírálót a személyes megbántottság vezette, vagy a javamat akarta szolgálni?” Ha valakit megbántanak, az bántja az embereket, ezért tanúsíts megfelelő hozzáállást, keresd az igazság magvát a dologban, tedd meg a szükséges változtatásokat, és válaszd a jó utat! 3) Éld túl! Amikor Nehémiásnak azt mondták a barátai, hogy fusson el, és rejtőzzön el, ő így válaszolt: „Nem megyek!” (Nehémiás 6:11) „… és elkészült a várfal ötvenkét nap alatt … amikor ezt meghallották ellenségeink… fölismerték, hogy Istenünk segítségével lehetett véghezvinni ezt a munkát” (Nehémiás 6:15-16 NKJ). Néha veszélyesebbek a barátaid tanácsai, mint az ellenségeid kritikái. Ilyenkor tudnod kell, ki vagy, mire hívott Isten, és túl kell élned a kritikát!


MEGLÁTSZIK RAJTAD, HOGY JÉZUSSAL VOLTÁL?


„Fel is ismerték őket, hogy Jézussal voltak.” (Apostolok cselekedetei 4:13)

Luann Prater mondja: „A rendszámtáblámon rajta van a vállalatunk logója… így mindenki láthatja, kinek dolgozom. Ez nagyon lelkesített, és büszke voltam rá – amíg valaki elém nem vágott a forgalomban, és rájöttem, hogy nem reagálhatok erre anélkül, hogy meg ne fontolnám, milyen benyomást hagyok magam után! Ha a homlokodon kellene viselned Isten pecsétjét (ld. Jelenések 9:4), kedvesebb lennél a bolti eladóval, a mogorva főnökkel vagy a taknyos kölyökkel? Ha a világ láthatná, ki vagy, változtatna ez a viselkedéseden? … Ha betöltött a Szentlélek, ez annyira nyilvánvaló, mintha a névtábládra lenne írva, hogy Krisztushoz tartozol… Én már hozzászoktam a névtáblához… Gondolkodom, mielőtt cselekszem… fontolóra veszem a következményeket… többé nem húzom fel magam… félek attól, hogy rontanám a vállalatom hitelét. Most, ha az emberek látják, hogy közeledem, integetnek… Kik olvassák a te névtábládat? Látják róla, hogy sok gyümölcsöt teremtek, ebből látszik majd, hogy a tanítványaim vagytok” (János 15:8 NIV). Ha valaki videóra vette volna az életedet, a felvétel egy szerető férjet vagy feleséget mutatna, jó szülőt, lelkiismeretes dolgozót, akit öröm vesz körül? Lysa TerKeurst író mondta: „Legyünk őszinték, nehéz dolog Krisztust követni földi testben… engednem kell, hogy tanítása átitassa szívemet és gondolataimat… kérnem kell, hogy állítsa meg ösztönös reakcióimat azzal az igazsággal, amire Ő tanított… Tehát, ha a férjem elfelejt megtenni valamit, vagy ha a gyerekek kihúzzák a gyufát, vagy valaki elém vág a forgalomban… és ettől ugrani készül a test… mondhatom azt: »Atyám… tedd, amit Te akarsz, ne azt, amit én!«.”


Tanítható vagy?


„…a bölcs pedig hallgat a tanácsra.” (Példabeszédek 12:15)

Mindent, amit tudunk, valaki mástól tanultuk, beleértve azt is, amit magunknak tulajdonítunk! Lehet, hogy számunkra új, de attól még nem új.

Észak-Karolina kormányzója egyszer Thomas Edison kreativitását és zsenialitását dicsérte. „ Én nem vagyok egy nagy feltaláló” – szabadkozott Edison – „De hiszen több mint 1000 szabadalmat nyújtott be” – mondta a kormányzó. „Igen, de csak egyetlen találmány az, amiről azt állíthatom, hogy teljesen eredeti: a fonográf” – felelte Edison. „Sajnos nem értem” – jegyezte meg a kormányzó. „Nos” – magyarázta Edison – „én egy szörnyen jó szivacs vagyok. Magamba szívok minden ötletet, ahol csak lehet, aztán átültetem őket a gyakorlatba. Azután addig fejlesztem őket, míg valamiféle értékkel nem bírnak. Az én ötleteim nagyrészt olyan emberek ötletei, akik maguk nem fejlesztették ki őket.” Edison egy életen át tanult. Nyitott, tudásra éhes és tanítható maradt. Ahhoz, hogy sikeres légy, neked is ilyennek kell lenned. Ahhoz, hogy megtudd, tanítható vagy-e, kérdezd meg magadtól:

a) Nyitott vagyok-e mások gondolataira és ötleteire? b) Többet hallgatok-e, mint amennyit beszélek? c) Hajlandó vagyok-e új információ alapján megváltoztatni a véleményemet? d) Készségesen beismerem-e, ha hibáztam? e) Gondolkodom-e és megvizsgálom-e a helyzetet, mielőtt cselekednék? f) Teszek-e fel kérdéseket? g) Hajlandó vagyok-e olyan kérdést feltenni, ami nyilvánvalóvá teszi tudatlanságomat? h) Nyitott vagyok-e arra, hogy olyan módon tegyek dolgokat, ahogy korábban még soha? i) Hajlandó vagyok-e útbaigazítást kérni? j) Védekezni kezdek-e, ha kritizálnak, vagy nyitott vagyok az igazság meghallására? A Biblia azt mondja: „A bolond helyesnek tartja a maga útját, a bölcs pedig hallgat a tanácsra”.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése